גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטה יהודה לבג"ץ: תוכנית רכס לבן תחסל את פרנסתם של תושבי מושב אורה

המועצה האזורית מטה יהודה עתרה לבג"ץ נגד ההחלטה לשנות את ייעוד הקרקע ברכס לבן שבהרי ירושלים, מאזור כפרי לאזור המיועד לפיתוח עירוני שיכלול שכונת מגורים בת 5,000 יחידות דיור ● "ללא חיץ בין היישוב הכפרי לעיר ירושלים, יהפוך אורה לעוד שכונת מגורים בעיר"

רכס לבן / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
רכס לבן / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

תוכנית הבנייה המקודמת ברכס לבן שבהרי ירושלים צפויה לחסל את אופיים הכפרי של היישובים אורה ועמינדב, וזאת בניגוד להגדרתם בתמ"א 35 - כך טוענת המועצה האזורית מטה יהודה בעתירה לצו ביניים שהגישה לבג"ץ נגד המועצה הארצית לתכנון ובנייה והוועדה המחוזית ירושלים.

בעתירה מבקשת מטה יהודה לבטל את החלטת המועצה הארצית להגדיר את רכס לבן בירושלים כ"אזור פיתוח עירוני", הסוללת תוכנית להקמת 5,250 יחידות דיור על שטחים פתוחים בהרי ירושלים. העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין אייל מאמו וגל אוהב ציון ממשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות', המתמחה בתכנון ובנייה.

לטענת המועצה האזורית מטה יהודה, האישור לפיתוח השטחים הפתוחים הוא פסול, טרם מוצו עתודות קרקע ויחידות הדיור בתוך העיר ירושלים, בין היתר בהתחדשות עירונית. על כן, טוענת המועצה בעתירה, לא התקיימו התנאים לאישור בנייה בשטח פתוח בהתאם לתמ"א 35 - שמגבילה את הבנייה בשטחים פתוחים ומטילה חובה למצות את הבנייה בשטחים מבונים.

עוד טוענת מטה יהודה כי שכונת המגורים המתוכננת בסמוך ליישובים אורה ועמינדב סותרת את הגדרתם של היישובים בתמ"א 35 כ"מכלול כפרי ומוגן", שיש לשמור על אופים הכפרי, לרבות שמירה על חיץ ראוי של מרחב פתוח בינם לבין השטח העירוני. מנגד, המועצה הארצית אישרה את שינוי יעוד הקרקע ל"אזור פיתוח עירוני", שיפגע באופיים הכפרי.

המועצה האזורית אף טוענת בעתירה כי שטחים משמעותיים בתחום התוכנית מצויים בשטח המוניציפלי של מטה יהודה ובמרחב התכנון של הוועדה המקומית של המועצה. לפיכך ראוי כי תינתן למטה יהודה ולוועדה המקומית את הזכות להשמיע את עמדתן התכנונית ואת עמדתן הנובעת מההשלכות הכלכליות של התוכנית על מטה יהודה.

בעתירה מזכירה מטה יהודה כי בשנת 2015 הכריז קבינט הדיור על רכס לבן כמתחם המועדף לדיור, ומשרד השיכון יזם תוכנית להקמת 5,000 יחידות דיור על הקרקע. התוכנית הופקדה להתנגדויות בדצמבר 2018, והוגשו לה מאות התנגדויות שנשמעו במהלך אפריל 2019 בפני הוועדה המחוזית.

במקביל נידונה התוכנית גם בולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים), והאדריכל אדם קולמן מונה כחוקר לשמיעת ההתנגדויות במסגרת זו. לטענת המועצה האזורית מטה יהודה שהגישה התנגדות, החוקר המליץ לשמור חיץ ראוי בין שטח היישוב אורה לבין השטח העירוני, מאחר שהתוכנית "נכנסת לחצרות בתי מושב אורה ללא השארת חיץ מספק, וכל עוד מושב אורה נשאר בהגדרתו כיישוב כפרי, יש לשמור חיץ ראוי", נקבע בדוח החוקר.

"אלא שהולנת"ע המליצה למועצה הארצית שלא לקבל המלצה חשובה זו של החוקר", טוענת מטה יהודה בעתירה, והמועצה דחתה את המלצה זו, ובמאי 2019 אישרה המועצה הארצית את פיתוח אזור רכס לבן לבינוי עירוני.

בעתירה פירטה מטה יהודה את משמעות הסרת החיץ הקיים כלפי מושב אורה: "מחיקתו כליל של החיץ הקיים של מרחב פתוח שבין אורה לבין השטח הבנוי של ירושלים, מהווה הפיכת המושב דה-פקטו לאחת משכונות העיר ושינוי אופיו מהקצה אל הקצה, פגיעה קשה מנשוא בזכויותיהם הבסיסיות ביותר של תושביו ובכלל זה בפרנסתם בחופש העיסוק שלהם מענפי חקלאות וקיט".

עוד נטען כי "המועצה הארצית לא שקלה ולא הביאה בחשבון את ההשלכות ההרסניות של השינוי על המושבים אורה ועמינדב ועל תושביהם, היא הדחיקה את דוח החוקר וגלגלה את האחריות לוועדה המחוזית שכבר סיימה לשמוע את ההתנגדויות לתוכנית, ושדוח החוקר אינו בפניה".

מהמועצה הארצית והוועדה המחוזית נמסר כי הן ישיבו לעתירה בבית המשפט.

עוד כתבות

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות