גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרטנר עברה לתזרים חופשי שלילי, חברת הדירוג: יעמוד על 300-500 מיליון ש' בשנתיים הקרובות

S&P מעלות הותירה את דירוג החוב הגבוה של פרטנר לקראת הנפקת אג"ח, למרות הצניחה בתזרים המזומנים החופשי שלה, שעמד על 124 מיליון שקל ב-2018, ובשני הרבעונים האחרונים הפך לשלילי ● S&P מעלות: "מעלות עוקבת אחר כל הדירוגים באופן שוטף, ומעדכנת אותם בהתאם לנדרש"

חיים סבן / צילומים: רויטרס
חיים סבן / צילומים: רויטרס

לא פעם עולה הטענה נגד חברות דירוג האשראי, כי הן נזכרות מאוחר מדי לבצע פעולת דירוג - למשל, מורידות את דירוג החוב של חברה שבשוק זיהו זמן רב קודם לכן שהיא נמצאת בקשיים (והאג"ח שלה כבר נסחרות בתשואת זבל). לעיתים, חברות הדירוג נותרות אופטימיות, וההערכות שלהן לגבי העתיד נראות ורודות, ובדיעבד מתגלות כוורודות מדי. האם מקרה כזה צפוי גם בחברת התקשורת פרטנר?

חברת התקשורת, שבשליטת חיים סבן, הודיעה לאחרונה על כוונתה לגייס סך של 326 מיליון שקל באמצעות הרחבה של סדרת איגרות חוב קיימת. תמורת ההנפקה תשמש את פרטנר למיחזור חוב פיננסי קיים ולפעילותה השוטפת של החברה. ההנפקה דורגה על-ידי חברת הדירוג S&P מעלות בדירוג ilA פלוס, דירוג אשר הוענק לפרטנר ב-2015 (לאחר שהופחת מדירוג ilAA מינוס) ונשמר מאז ברמתו הנוכחית. אין ספק ששמירה על רמת הדירוג הגבוהה למרות מצבה הפיננסי של פרטנר, כמו גם של יתר החברות בשוק התקשורת מעורר לא מעט תהיות ושאלות.

ברבעון הראשון של השנה עברה פרטנר להציג תזרים מזומנים חופשי שלילי, וזאת כחלק ממגמת שחיקה חדה וארוכה הנמשכת מאז 2012 - כששוק הסלולר המקומי נפתח לראשונה לתחרות אמיתית, והחלה בו מלחמת מחירים. עיון מעמיק בדוח הדירוג מלמד על חשש סביר, שלפיו האנליסטים של מעלות לא באמת מבינים את עומק השבר בענף, ואת מצבן האמיתי של החברות הפועלות בו.

תזרים המזומנים החופשי הוא מדד משמעותי למדידת חוסנה הפיננסי של חברה וליכולתה לעמוד בהחזרי החוב, והוא מהווה את אחד הפקטורים המרכזיים בקביעת דירוג האשראי שלה. הכסף מהתזרים החופשי משמש חברות לצרכים שונים, כמו חלוקת דיבידנד, רכישת חברות או החזר חוב. במקרה של פרטנר, התזרים משמעותי בעיקר לצורך הקטנת החוב, ובסוף הרבעון הראשון השנה עמד החוב נטו של החברה על 977 מיליון שקל.

דוח הדירוג מספר, כי "תזרים המזומנים החופשי של החברה (נתון מתואם שאותו מעלות מחשבת כחלק מהדירוג שלה, והוא תזרים שוטף לאחר השקעות הוניות) הסתכם ב-2017 בכ-635 מיליון שקל, לעומת 870 מיליון ב-2016. אנו מעריכים כי מגמת השחיקה תימשך והחברה תציג תזרים מזומנים חופשי של 300-500 מיליון שקל בשנתיים הקרובות".

האנליסטים של מעלות בוחרים להזכיר את רמת תזרים המזומנים ב-2016 וב-2017, אבל מתעלמים משום מה מרמת התזרים החופשי ב-2018. בשנה זו, תזרים המזומנים החופשי המתואם של פרטנר היה 124 מיליון שקל בלבד, שחיקה של כ-80%. נראה שהסיבה להתעלמות מנתוני 2018 היא שהדירוג הנוכחי מסתמך למעשה על דוח דירוג שהוציאה מעלות באוגוסט 2018, והיא מפנה את המשקיעים אליו; באותה עת לא היו נתונים על התזרים ב-2018, אלא שהיום הם קיימים בפני המשקיעים ואין להם התייחסות בדוח הדירוג הנוכחי.

בנוסף מתעלמים במעלות מ"הדגל השחור" המשמעותי ביותר - ברבעון הראשון של השנה עברה החברה לתזרים מזומנים שלילי של 11 מיליון שקל, שהמשיך את הרבעון הרביעי של 2018, שבו רשמה פרטנר תזרים מזומנים שלילי של 22 מיליון שקל (ייתכן שאחת הסיבות לכך היא גם השקעת החברה בתחום הסיבים). מגמת השחיקה היא חדה וברורה. לא ברור כיצד הגיעו במעלות למסקנה, כי מגמת השחיקה תיעצר, וכי תזרים המזומנים של פרטנר צפוי לעבור התאוששות של ממש ברבעונים הקרובים, ולנסוק לרמה של 300-500 מיליון שקל. איך מתזרים שלילי בשני הרבעונים האחרונים קופצים לתזרים של מאות מיליוני שקלים, כאשר ההחרפה בתנאי התחרות בשוק רק מתעצמת?

במעלות מציינים אמנם, כי ככל שפרופיל הנזילות של פרטנר ייחלש, תיתכן פעולת דירוג שלילי, ואולם די ברור שהפרופיל הנוכחי הוא כבר חלש משמעותית מכפי שתואר על-ידי מעלות. בינתיים, במעלות מציינים שתחזית הדירוג היא יציבה. דירוג של A מינוס משמעותו שלהערכת חברת הדירוג יכולת החייב לעמוד במחויבויותיו הפיננסיות ביחס לחוב, בהשוואה לחייבים אחרים, עדיין טובה, אם כי במידה פחותה לעומת התחייבויות בדירוג גבוה יותר. צריך לומר כי גם תשואות האג"ח של פרטנר - חוב של כ-1.4 מיליארד שקל - אינן גבוהות (1.3%-3.3%), ונראה ששוק ההון, בדומה לכלכלני מעלות, אינו מזהה משבר.

נזכיר כי משרד התקשורת הקים לאחרונה צוות עבודה, שמטרתו לעקוב מקרוב אחר מצבן של חברות הסלולר ולהתמודד עם המשבר הצפוי ככל שתתרחש קריסה של מי מהן. הרבעונים הבאים ילמדו מי צדק, האם אכן תתרחש התאוששות בתוצאות, או שמא יחוו המשקיעים על בשרם את תרחיש האימה של קריסת מפעיל תקשורת בישראל.

מ-S&P מעלות נמסר, כי "מעלות עוקבת אחר כל הדירוגים באופן שוטף, ומעדכנת אותם בהתאם לנדרש".

"מתבססים על מציאות ולא על תקוות"

"מצב לא סביר שלא נגמר", כך מגדירים בלאומי שוקי הון את המצב של סלקום ופרטנר. האנליסט גיל דטנר משאיר ללא שינוי את ההמלצה שלו לשתי המניות, "משקל שוק" - אצל סלקום עם מחיר יעד של 11 שקל למניה (לעומת מחיר מניה נוכחי של 9.9 שקלים) ואצל פרטנר עם מחיר יעד של 15 שקל (לעומת מחיר נוכחי של 15.5 שקל). 

"הערכת השווי שלנו עבור חברות הסלולר ממשיכה להיות מושתתת על המציאות הנוכחית המאתגרת, ולא על תקוות לעתיד. הפוטנציאל הממשי ימשיך להיות תלוי בפעילות הסלולר, וזו לא תתאושש עד שהרגולטור יאפשר קונסולידציה בתעשייה", מעריך דטנר. לדבריו, כבר מספר שנים התזה שתומכת בהשקעה במניות הסלולר חוזרת על הטענה שלפיה התעשייה נמצאת בחוסר שיווי משקל בשל עודף שחקנים, ובסופו של דבר תגיע קונסולידציה, המחירים יעלו והרווחים יזנקו.

"יש בכך היגיון רב, שכן נראה שהמפעילים לא מרוויחים, ולכן נמנעים מלהשקיע בתחזוקה ובשדרוג של הרשתות. מצב כזה לא יוכל להימשך לנצח", מציין דטנר. "עם זאת, היגיון לחוד ומציאות לחוד - בחמש השנים האחרונות, התזרים החופשי של החברות נשחק לאפס, כאשר המניות איבדו באותה תקופה  50% (פרטנר) ו-77% (סלקום) משוויין".

דטנר מציג שלושה תרחישים לשנים הקרובות: הראשון - משרד התקשורת יפעל להחזיר את האיזון לשוק בעיקר בעזרת קונסולידציה; השני - משרד התקשורת יתערב רק לאחר משבר עמוק וחריף במיוחד; השלישי - המצב הקיים יימשך, וכל שחקן ימצא דרכים "להישאר עם הראש מעל המים".

רק התרחיש הראשון חיובי למשקיעים, אך לדבריו, "הבעיה היא שהמשבר בשוק לא באמת מורגש למי שאינו מעורה בפרטים, ובלי משבר מוחשי, קשה לנו לראות איך הממשלה תאפשר מהלך שיהפוך את המגמה ברפורמה כל כך פופולרית". 

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

קבינט המלחמה יתכנס הערב לדיון שיעסוק ברובו בנושא החטופים

גלנט במסר לאיראן: "לישראל חופש לעשות מה שהיא רוצה" ● מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות בחוזים העתידיים בארה"ב; טרום מסחר: טסלה בשפל שנה

הדאקס עולה ב-0.1% ● בדויטשה בנק צופים לטסלה ירידה של 30% ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן