גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הכי מפחיד אותי שלא אעמוד בציפיות של עצמי ואאכזב את האמנים שמאמינים בי"

המפיק מאור מימון מקים תיאטרון פרטי שיציג רק מחזות זמר ● מבחינתו, זהו מהלך מתבקש, ואל תשוו אותו לפשנל: "לתיאטרון שלו לא הייתה היתכנות כלכלית"

מאור מימון / צילום: כפיר זיו
מאור מימון / צילום: כפיר זיו

החומרים שמהם עשוי מאור מימון הם חומרים של מחזמר זוכה פרס טוני. אם מישהו היה מלחין את הביוגרפיה שלו ומשלב בה את האישיות, הטמפרמנט, הכריזמה והקילר אינסטינקט שמטיס אותו קדימה, היה לו ביד להיט של ברודווי, עם כוכבים הוליוודים ליגת על, שיכול היה לככב בפרמיירה של התיאטרון החדש שלו, "תיאטרון תל-אביב", שייפתח בארבעה ביולי ויציג רק מחזות זמר.

העלילה של "מימון המחזמר" מתחילה בלוד. סיפור על ילד חובב תיאטרון, בן לקבלן ולעקרת בית, שחלם בענק, ובגיל 16 שכנע את אבא להשקיע 170 אלף שקל בהפקת "קספר", מחזמר שכתב, ביים וליהק את הכוכב הלוהט דאז גיא אריאלי לתפקיד הראשי, ושם פגש את מעיין צלנר, אחת הרקדניות, שהפכה לאשתו, שותפתו, גרושתו, ושותפתו לשעבר.

הכישלון הראשון דרבן אותם להצליח. נגד כל הסיכויים והדלתות שנטרקו להם בפנים, הם גייסו כסף, הקימו את משרד "מ.מ הפקות", העלו את "עמי ותמי", כיסו את החובות והמריאו. בגיל 23 התחתנו, וכעבור שנה ילדו את אוראל, שאובחן כילד אוטיסט בתפקוד נמוך. לפני חמש שנים התגרשו, נפרדו עסקית ומאור יצא מהארון, נכנס לזוגיות עם מעצב אופנה, והחליט להקים את "תיאטרון תל-אביב" - התיאטרון הפרטי הראשון מאז כישלונו הצורב של "התיאטרון העממי" של פשנל ז"ל.

פשנל הקים את "התיאטרון העממי" אחרי התנסות בניהול תיאטרון "הזירה" הפרטי ומאות הפקות. מימון בן ה-33 הרים הצגות חנוכה מצליחות בכיכובם של בר רפאלי, הראל סקעת, שירי מימון, ציפי שביט, מיכל הקטנה ויובל המבולבל, והפיק את "סלאח שבתי", "הייספריי" ו"אנני".

צריך להיות אמיץ ובעל חושים עסקיים יוצאי דופן, או אידיוט גמור, כדי להיכנס להשקעת עתק כזאת ולהתחייבויות מעל הראש לבנקים, ולהתחרות מול תיאטראות רפרטואריים נתמכים, עם מנגנוני שיווק גדולים ומפעלי מנויים ואולמות שהפכו את מחזות הזמר לענף מכניס במיוחד בשנים אחרונות.

קשה לומר על מימון שהוא טיפש. למרות גילו הצעיר והלוק הקווירי המדויק שאימץ, מדובר באדם חד, בעל חוש שיווקי יוצא דופן, שיודע לקשור בין סיפור חייו, וכמיהתו להכרה ולאהבה, לבין בחירותיו העסקיות והאמנותיות. "מימון המחזמר", כבר אמרנו.

הרעיון להקים תיאטרון פרטי לא היה גחמה, הוא מסביר, אלא מהלך אסטרטגי מחושב ומתבקש כלכלית. "כשאתה מפיק מחזות זמר בסטנדרט כזה, זאת אופרציה מטורפת שמאוד יקר לתפעל ולשנע", הוא אומר כשאנחנו יושבים בבית קפה בשיכון צמרת, לא רחוק מביתו. "כשאין לך בית משלך, אתה תלוי בתאריכים פנויים של אולמות וזה מקשה עוד יותר".

אז מתכננים שנה מראש.

"את יודעת כמה עולה לשכור אולם כמו האופרה? עשרות אלפי שקלים למופע. הבנתי שהתקורה ועלויות התפעול גבוהות ואני חייב לצמצם אותן. גיליתי פוטנציאל אדיר בבית החייל - אולם גדול של 900 מקומות, ואמרתי לבעלים שאני אהיה שוכר ראשי. אני קובע כמה, מתי ואיך להציג.

"הבעיה העיקרית היא הנראות. הלובי הרגיש כמו לפני 40 שנה, וגם החיצוניות בעייתית, אז החלטתי לעשות שיפוץ יסודי ולהפוך אותו לווסט אנד. השקענו בשיפוץ קוסמטי מאסיבי מיליון שקל - חזית, לובי, במה, חדר תזמורת בקבינה ומערכות תקשורת בשותפות עם הבעלים. שכר האולם הגיוני ושפוי. אני משלם לפי השימוש באולם, וכשאני לא מציג, יהיו שם מופעים אחרים שישכרו אותו, הכול תחת המיתוג של תיאטרון תל-אביב".

כל מופע יוכל לעלות שם, או שתסננו כדי לא לפגוע בתדמית של המקום?

"גם בתיאטרון הציבורי יש הצגות אורחות, אבל אנחנו נשמור על רמה גבוהה במערך סדרנים מיומנים ולבושים, הטיפול בקהל בקופות, ותוכנייה כמו בווסט אנד עם פרסומים. אפשר יהיה להיכנס עם כוס יין וכיבוד מהמזנון לאולם ויהיו גם גלידות במכירה בהפסקות. חוויית בילוי כוללת, מכבדת ומפנקת".

פשנל נפל עם התיאטרון שלו ונכנס לתסבוכת כלכלית שגרמה למשפחתו לעזוב את הארץ אחרי מותו. למה אתה צריך את הסיכון המטורף הזה?

"לתיאטרון של פשנל, שהיה גדול המפיקים בישראל, לא הייתה היתכנות כלכלית, כי באולם שבנה איפה שהיה קולנוע מקסים היו רק 400 מקומות. מה שכן, בזמנו, מחזות זמר עשו רק מפיקים פרטיים, וכשהתיאטרון הציבורי נכנס לתחום, הוא פשוט בלע אותם".

יש לתיאטראות הציבוריים יתרון שאי אפשר להתחרות בו. מעבר לתמיכה הממשלתית, האולמות שלהם והמנגנון קיים שנים.

"והם מנצלים אותו היטב ומודים שזה הז’אנר הכי מוכר שלהם, למרות העלות העצומה".

למה שהקהל יבוא אליך?

"באים אליי גם עכשיו. ההצגות שלי מלאות ואני מקווה שבשלב מסוים התיאטרון הרפרטוארי ישחרר את מחזות הזמר ויתרכז במה שהוא צריך ויודע לעשות בצורה מופלאה - מחזות בינלאומיים או מקוריים. ובכל זאת, אי אפשר לקחת להם את העובדה שהם העלו את רף מחזות הזמר הכי גבוה שיש.

"כשיצאתי לפרויקט, החלטתי שאני לא יכול לצאת רק עם הפקה אחת, אלא לעבוד עם רפרטואר שנתי שאני מכריז עליו ויכול למכור אותו החוצה. אני מוכר את ההצגות בסדרות עם כל העלויות הנלוות ושם מגולם רווח ההפקה. אז יש לי גם את 'צ'פלין' בשת"פ עם תיאטרון חיפה, 'יוסף וכתונת הפסים המשוגעת' ו'גריז', ואני כבר מכור 50-60 הצגות מראש בחוץ".

מימון הבין שהוא לא יכול לעמוד במימון הפרויקט השאפתני הזה לבד. לפני שנים הוא היה הראשון שגייס שותפות של גוף מסחרי וחתם חוזה הפקה משותף עם סופר-פארם. כששאר המפיקים הלכו אחריו והתחברו לרשתות שיווק, הוא החליט שהמסחריות כבר לא בשבילו והעדיף להביא לתיאטרון תל-אביב את משרד הכרטיסים "לאן" כשותף עסקי ובלעדי במכירת הכרטיסים. הם יקבלו עמלות נאות, הוא יקבל גב כלכלי, והכול כמובן בכפוף להצלחה.

"הכי מפחיד אותי שלא אעמוד בציפיות של עצמי ואאכזב את האמנים והאנשים שמאמינים בי. השאיפה היא לתת קדימות בהפקות אמנים שעובדים איתנו קבוע. אני כבר עובד לבד כמעט שש שנים והיציאה לעצמאות הצליחה להוציא ממני את המיטב. היו לי הצעות לשותפויות ולא רציתי. אני מעורב בכל פרט אמנותי, והכול בכפוף לתקציב ולתוכנית הכלכלית, כל חריגה צריכה להיות מוצדקת".

ב-2011 חוו מימון וצלנר מתקפה חסרת תקדים מצד שחקנים, מפיקים ועובדים, ביניהם חני נחמיאס, שהקימו דף פייסבוק בשם "גם אני מ.מנוצל", שבו פורסמו תלונות נגדם על יחס משפיל ומזלזל, אי עמידה בהסכמים והלנת שכר. התלונות טופלו בארגון השחקנים שח"ם וכמה מהן נידונו בבית המשפט.

"לא היה ולא נברא כלום ממה שטענו נגדנו", מימון כועס. "חני נחמיאס חזרה לעבוד איתי ב’אנני’, ‘חנהל’ה ושמלת השבת’ ו’101 דלמטים’. כששחקן מבקש שישלחו אליו צ’ק במעטפה והדואר מתעכב, או כשאני לא מוכן לכבס את כל תלבושת אחרי כל הצגה אלא רק את החולצה, זה יוצא מפרופורציה ומתנפח.

"מי שבא לבקש סליחה, כמו נחמיאס, חברה טובה, עובד איתנו, ויש כאלה שעברו קו אדום ולא אסלח להם. אבל מהמקום הקשה של 2011 באה 2012 עם הנסיקה הגדולה של 'סינדרלה' עם בר רפאלי ומה קשור ו'פיטר פן' עם הראל סקעת ושירי מימון, אמנים ענקיים שלא פחדו לעבוד איתנו. זאת צלקת שעדיין כואבת לי, כי אלה היו שקרים על גבי שקרים".

וברקע כל המאבקים הקיומיים האלה יש את הטיפול בילד אוטיסט. מאיפה האנרגיות?

"אם להודות על האמת, אין אנרגיה. העבודה תובענית, מורכבת ומלאת דאגות, אבל בהצגה יש את הכפיים וההערכה של הקהל. ההתמודדות עם הורות לא מתגמלת עם ילד שלא מסוגל לקרוא לך אבא ולחבק, זה הכי קשה. כנראה החיבור שלי לתיאטרון מגיע גם מהצורך לקבל את האהבה. כרגע, אני לא ישן, ואני אחד שישן טוב בדרך כלל. אני כל-כך רוצה שהמיזם הזה יצליח, שהקהל יבוא וייהנה".

עוד כתבות

קרית אליעזר / צילום: עינת לברון

60 יח"ד לדונם ומגדלים: נחשפה תוכנית קריית אליעזר בחיפה

במפגש שיתוף ציבור שהתקיים השבוע הוצגה לראשונה תוכנית ההתחדשות העירונית לשכונה החיפאית ● לצד בינוי נמוך, ייבנו גם מגדלים עד 22 קומות ● מכפיל הפינוי-בינוי המוצע הוא 3.5

הנשיא טראמפ ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי/צילום: רויטרס

אימפיצ'מנט הנה הוא בא: אין כמעט ספק שטראמפ יזוכה

היום מתחילים הדמוקרטים בבית הנבחרים של ארה"ב את תהליך הגשת כתב אישום נגד הנשיא טראמפ על שוחד ועל "פשעים חמורים" נגד החוקה ● זה ייקח כנראה חודש וחצי ● בינואר יועמד הנשיא למשפט הסנאט, ואין כמעט ספק שיזוכה ● אבל זה מה שרצו מנסחי החוקה לפני 230 שנה

אודי מוקדי / צילום: איל יצהר

לאחר שעקפה את התחזיות בדוחות: סייברארק יוצאת לגיוס של כ-500 מיליון דולר באג"ח ממוסדיים

ספקית הפתרונות לאבטחת IT עשויה להרחיב את הגיוס עד לסכום של כ-575 מיליון דולר, אם יירשמו ביקושים גבוהים בהנפקה ● תמורת הגיוס מיועדת ככל הנראה למימון התפתחות החברה בשנים הקרובות

מהדורת החדשות של ערוץ 12, אמש / צילום: צילום מסך

על רקע ההסלמה: כמה רייטינג רשמו אמש חדשות 12 וחדשות 13?

המהדורה המרכזית המורחבת של חדשות 12 בהובלת קרן מרציאנו ודני קושמרו רשמה אמש רייטינג של 23.9% - פי 2.4 יותר מהרייטינג של מהדורת חדשות 13, שרשמה רייטינג של 10% ● פער דומה נשמר גם במהדורה המוקדמת

אלון מאסק. / MIKE BLAKE / צילום: רויטרס

"ברלין מגניבה": טסלה תפתח את המפעל האירופי הראשון שלה בבירת גרמניה

מאסק, שנמצא בימים אלה בבירת גרמניה כדי לקבל פרס יוקרתי ממגזין הרכב "אוטובילד", הודיע בציוץ בטוויטר כי טסלה תפתח מפעל בשם "ג'יגה ברלין", בו ייצרו בטריות לכלי הרכב של החברה, מנועים חשמליים ומודל Y

הריסות תחנת הטלוויזיה של החמאס בעזה / צילום: רויטרס Suhaib Salem

פעולה מקיפה של צה"ל בעזה הפכה לבלתי נמנעת

השאלה המכרעת היא אם חמאס יצא ידי חובתו בפעולה מוגבלת או שייאלץ לפעול בהיקף נרחב • אם יסתפק בתגובה סמלית, יהיה בכך הישג למדינת ישראל ● דעה

גוף מטוס שנשלח ממפעלי ספיריט / צילום: רויטרס

מוכנה על מסלול ההמראה: החברה שמייצרת רכיבים לבואינג מציגה גידול בביקושים

בזמן שבואינג מתאוששת בהדרגה ממשבר אסון התעופה הכפול, חברת ספיריט אירוסיסטמס שמייצרת עבורה רכיבים, מציגה גידול בביקושים ● כניסתה לאירופה יחד עם תחזית הגידול המואץ של הסקטור, עשויות לסייע להמשך הצמיחה שלה

ניסים ברכה /  צילום: מתן נעים

טוגדר תגדל קנאביס עבור בעלי "גרין סמוק" לשעבר תמורת 192 מיליון שקל; יוניבו בדרך לרכוש בית מרקחת

ההסכם אמור להניב לטוגדר סכום של 192 מיליון שקל על פני חמש שנים, כש-5 מיליון שקל מתוכם ישולמו מיד ● בעקבות ההודעה זינקה מניית החברה בכ-24% לשווי של 195 מיליון שקל

איי הבתולה/ צילום:  Shutterstock א . פ קריאייטיב

חברות האוף-שור מחפשות בית חדש: האם ישראל תצליח לנצל את ההזדמנות הכלכלית?

בימים אלה מחילים מקלטי מס רבים בעולם כללים חדשים, שגורמים לחברות אוף-שור לאבד מהאטרקטיביות שלהן ● המשמעות - משקיעים וחברות מחפשים מקום מבטחים במדינות מסודרות ● הבעיה: המשבר הפוליטי מעכב את הניסיונות של ישראל להביא לכאן חברות זרות

מייקל היידן / צילום: יח"צ

הצלחה להנפקת חברת התרופות 89bio של יוצאי טבע; גייסה 85 מיליון דולר, והמניה זינקה

מניית 89bio עלתה 30% ומשקפת שווי חברה של 238 מיליון דולר ● 89bio, המפתחת תרופה לכבד שומני,  הוקמה על בסיס טכנולוגיה שפותחה במקור ע"י טבע

מארק צוקרברג / צילום: ג'ושוע רוברטס, רויטרס

החזון של צוקרברג וקידום המסחר המקוון: מה עומד מאחורי שירות התשלומים של פייסבוק?

פייסבוק הודיעה על השקת שירות פייסבוק פיי, שיאפשר בעתיד להעביר כסף במסנג'ר, ווטסאפ ואינסטגרם ● כדי להצליח בכך, פייסבוק תצטרך להתגבר על חששות המשתמשים והרגולטורים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו / צילום: ג'ים יאנג, רויטרס

משרד החוץ האמריקאי: מוטרדים מאוד מהחלטת בית הדין של האיחוד האירופי

מחלקת המדינה בוושינגטון (המקבילה למשרד החוץ בארץ) שיגרה היום התייחסות רשמית להחלטת בית הדין האירופי בנוגע לסימון מוצרים ישראלים: "הנסיבות בנוגע לדרישת הסימון במקרה של יקב פסגות, כפי שהוצגו בפני בית המשפט, מראות שהיתה כאן הטיה נגד ישראל"

אנטנת סלולר במצפה רמון / צילום: שאטרסטוק

מקורות בשוק התקשורת: יש ניסיונות לעסקאות נדל"ן על אתרי הסלולר

ל"גלובס" נודע שבשבועות האחרונים מנסה קבוצת יזמי נדל"ן לקדם עסקת ענק לרכישת אתרי הסלולר של חלק מהחברות והחכרתן מחדש לחברות לטווח ארוך

ירי רקטות לעבר מישראל לאחר חיסולו של בהאא אבו על-עטא / צילום: רויטרס

מחשש לירי מאסיבי: תושבים בעוטף הונחו להישאר סמוך למרחב מוגן

(עדכונים שוטפים) - הירי התחדש, ומטחי רקטות נורו לעוטף עזה, נתיבות, שדרות ואשקלון ● הג'יהאד משנה כיוון, נחאלה יגיע לשיחות בקהיר על הפסקת אש ● צה"ל סיים תקיפה נרחבת של יעדי טרור של הג'יהאד ברצועה ● רה"מ: "פנינו לא להסלמה, אך כל תקיפה תיענה בהתקפה"

אחמד טיבי מתעמת עם ראש הממשלה  / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

נתניהו: "הרשימה המשותפת דרשו לחקור אותי ואת גנץ בגין פשעי מלחמה"; טיבי: "שקרן ומסית"

ראש הממשלה אמר את הדברים במליאת הכנסת, לאחר שביקש לעלות ולנאום כדי לתת עדכונים על המצב הביטחוני

לוגו פרטנר

הדירקטורים הבלתי תלויים בפרטנר רוצים למנות דירקטור נוסף

על רקע ההתפטרות הצפויה היום של נציגי חיים סבן בדירקטוריון פרטנר, הדירקטורים הנותרים חוששים שלא יהיה רוב לקיום ישיבות הדירקטוריון

הבניין הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה ביציבות: טאואר צנחה, מטריקס זינקה ב-7%

מדד ת"א 90 עלה ב-0.3%, מנגד ת"א 35 ללא שינוי ● טאואר סיפקה תחזית הכנסות חלשה לרבעון הבא ● 

פורמולה מערכות זינקה ב-5.44% ● בסקטור הקנאביס טוגדר זינקה ב-15.6%

ניר ברקת, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

האם לשלושת תיקי נתניהו הפתוחים קדמו 16 תיקים שנסגרו?

מרוב רצון להוכיח שנטפלים לנתניהו, ניר ברקת תופר לו תיקים חדשים. פרמנו ● המשרוקית של גלובס

עו"ד רונית בכר, ערן יעקב, אילן פלטו, עו"ד ירון סבר וצבי סטפק / צילום: אסף לב

על מס ועל פנס: למה צריכות חברות ציבוריות להיערך

כנס המסים השנתי של איגוד החברות הציבוריות בשיתוף עם פרמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט ועם משרד עוה"ד גולדפרב-זליגמן עסק הפעם בגירעון ובאתגרים שעומדים לקראת תקציב 2020

פאבל דורוב, מייסד טלגרם. המטבע הדיגיטלי התייקר עוד לפני שהונפק/ צילום: רויטרס

טלגרם כופרת באישומי ה-SEC שבגינם נדחתה הנפקת המטבע הדיגיטלי שלה

החברה, בעלת אפליקציית המסרים המיידיים, שביצעה בשנה שעברה מכירה מוקדמת של המטבע הדיגיטלי גרם בהיקף של 1.7 מיליארד דולר, מבקשת מבית המשפט בניו יורק להסיר את צו המניעה של רשות ניירות ערך האמריקאית, הטוענת כי המטבע נחשב לנייר ערך