גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בניין שעובר תמ"א 38 מונע ממתחם שלם לעבור פינוי-בינוי"

כך אמר ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, בכנס של הארגון הארצי להתחדשות עירונית ● סגנית ראש מטה הדיור, מירי כהן: "ברור שתמ"א 38 לא תיעלם ביום אחד; מי שיכריע בגורלה של תמ"א 38 היא המועצה הארצית ולא מינהל התכנון"

ראש עיריית גבעתיים, רן רוניק / צילום: עיריית גבעתיים
ראש עיריית גבעתיים, רן רוניק / צילום: עיריית גבעתיים

הסחרור שאליו נקלע ענף הנדל"ן מאז הודעת מינהל התכנון כי נבחנת האפשרות שלא להאריך את תוקפה של תמ"א 38 אחרי מאי 2020, ממשיך לתת את אותותיו. "לא נעמוד מן הצד נגד מי שיוצא בכותרת שצריך לאייד את תמ"א 38" - כך אמר עו"ד אברהם ללום, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין, בכנס של הארגון הארצי להתחדשות עירונית, בשיתוף אוניברסיטת בר-אילן והתאחדות בוני הארץ. "נכון שיש תיקונים שנדרשים לעשות בתמ"א 38, ולכן אנחנו פועלים מול מינהל התכנון ומול התאחדות בוני הארץ בנושא תיקוני חקיקה בתחום בכנסת, ונמצאים שם".

גם סגן נשיא התאחדות בוני הארץ, חיים פייגלין, התייחס לנושא ההתחדשות העירונית ואמר: "בשנת 2018 התחילה בניית 12 אלף דירות במסגרת תמ"א 38, ועוד 3,000 יחידות דיור החלו להיבנות במסגרת פינוי-בינוי. מדוע להרוס את הכלי החשוב של תמ"א 38, שהתחיל לתת את פירותיו, מתוך ארגז הכלים הכל-כך מדולדל שעומד לרשותנו?".

פייגלין הוסיף והתייחס להעדפה של מינהל התכנון לקדם תכנון מתחמי, ואמר כי "עד שתהיה ראיה מתחמית, אל תהרסו מה שיש. ועד שנגיע לחלופה שמוסכמת על מינהל התכנון, ראשי ערים, הציבור, והקבלנים, בואו נשמר את הקיים ולא נהרוס אותו".

מנגד אמר ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, כי התמ"א הפכה לכלי שמטרתו העיקרית היא התחדשות עירונית: "אתם לא מפנימים שככל שתהיה יותר תמ"א 38, ככה תהייה פחות התחדשות עירונית. הערבוב של תמ"א 38 בשיח על התחדשות עירונית הוא פסול. אי אפשר להגיד "בינתיים עד שתהייה התחדשות עירונית אמיתית, בואו נעשה תמ"א 38, כי המשמעות היא "לדפוק" מתחם שלם של בניינים בגלל שבניין אחד בודד עושה תמ"א. זאת עבודה בעיניים".

קוניק הוסיף ואמר כי הבעיה היא לא בראשי הערים, אלא במדינה שלא מאפשרת באמת התחדשות עירונית אמיתית ומשמעותית. "מה שצריך לעשות במדינה נורמלית, זה להגיד לרשויות המקומיות, קחו שנתיים וקחו תקציבים, ותתכננו, ובשנתיים האלה לא בונים שום דבר. המטרה לתכנן כמו שצריך מתחמים אמיתיים. אני לא צריך לריב בוועדה המחוזית עם אנשים שבחיים לא היו בגבעתיים, על כמה עצים לכרות בשביל להקים אולם ספורט. מהסיבות האלה תכנון משמעותי לוקח 15 שנה. ואז, כשנותנים לדיירים אופציה להחליט אם הם רוצים להתאגד ב-10 בניינים, לפרויקט גדול שלוקח 15 שנה, או לעשות תמ"א 38 בבניין בודד שלוקח 4 שנים, אז ברור שהם יבחרו בבניין בודד. לא ייתכן שהיזמים מבטיחים לדיירים הבטחות שהם בחיים לא יכולים לממש, ואז הולכים לריב עם העיריות בוועדות הערר, ואת מי מאשימים בסוף? את ראשי הערים".

עמדה שונה הביאה עו"ד ענת בירן, לשעבר יו"ר ועדת הערר מחוז תל-אביב, שהתייחסה לשיח על תכנון מתחמי: "להרוס מתחמים שלמים ולבנות מגדלים במקומם, זה לא בהכרח מה שהציבור רוצה" אמרה בירן. "יש מקומות שרוצים לשמור על האופי שלהם, ומעדיפים תכנון מרקמי שמוסיף 2 קומות, שהן פורפורציונאליות לקיים, על פני מגדלים. לא כולם רוצים לגור במגדלים".

סגנית ראש מטה הדיור, מירי כהן, חלקה על הדברים וטענה כי "תכנון מתחמי של פינוי-בינוי הוא לא בהכרח מגדלים. המטרה היא לחשוב על שכונה שלמה והתשתיות הציבוריות שלה. ואת זה עושים פעם ב-60 שנה". כהן התייחסה לעמדת מינהל התכנון ואמרה: "מי שיקבע בסוף זה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ומטה הדיור יגיש את עמדתו בנושא בעוד שבועיים. מה שברור הוא שתמ"א 38 לא תיעלם ביום אחד, וגם ברור שמדינת ישראל תתוכנן בסופו של יום בפינוי-בינוי של מתחמים שלמים".

פייגלין התייחס לנתונים הנוגעים לבנייה הנדרשת ביחס לכמות האוכלוסייה. "על פי הנתונים שלנו, עד שנת 2050, בהתבסס על הגידול ההטבעי בלבד, יצטרכו במדינת ישראל 3 מיליון יחידות דיור נוספות, כאשר היום ישנן בישראל 2.7 מיליון יחידות דיור. כלומר, צריך להכפיל את שוק המגורים בישראל. מאחר ואנחנו בונים היום פרויקטים שתוכננו לפני 30 שנה, כמו שכונת קריניצי החדשה ברמת גן, ההתחדשות העירונית בערים, זה אמצעי עוגן להשיג את היעד. ואם נצליח להגיע למיליון דירות באמצעות התחדשות עירונית זה יהיה הישג אדיר. אבל בשביל זה, צריך 30 אלף דירות בהתחדשות עירונית בלבד בשנה".

העיר בה הורגש שינוי המדיניות המשמעותי ביותר בתחום היא רמת גן. סגן ראש העירייה עו"ד רועי ברזילי התייחס לנתונים: "רמת גן הייתה העיר הראשונה לממש את תמ"א 38 וגם הראשונה להחליט לבטל אותה. רמת גן הבינה שהמדינה התבלבלה בכל מה שקשור לתמ"א 38. התוכנית הפכה מתוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, לתוכנית שנוספו לה מטרות אחרות כמו מחסור בדיור והתחדשות עירונית. אם היה מדובר בחשש מידיי מרעידת אדמה, הפתרון היה להרוס בניינים ישנים ולבנות במקומם בניינים חדשים במהירות. אבל על מה כולם מדברים? על מחסור בדירות. אז שיחליטו לאיזו בעיה צריכים איזה פיתרון. ברגע שבמסגרת תמ"א 38, לקחו וילה ברמת גן, הרסו אותה ובנו במקומה 70 דירות לדונם, המטרה איבדה את עצמה. ואז כבר לא היו גני ילדים, ולא היה כסף כי אין היטלי השבחה".

גם אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון, הסביר: "כראש עיר הכי כיף ללכת לגן ילדים לקרוא סיפור ולשתול פרחים. אבל מה לעשות שאנחנו צריכים להכריע בנושא תכנון, ואנחנו לא אויבים של הקבלנים. ברמת השרון קבענו מכסות להיתרי בנייה. לכל איזור יש מכסה משלו. לפני שאומרים אין יותר תמ"א 38, אפשר להגדיר לכל אזור בכל עיר מכסה מסויימת של היתרי בנייה. ובינתיים להכניס כלי נוסף".

חווה ארליך מתכננת מחוז תל-אביב הנכנסת במינהל התכנון הסבירה את עמדת מינהל התכנון, "שכחו שהיו טלטלות רבות שעברה התמ"א לפני המכתב של מינהל התכנון. לקח הרבה זמן עד שהשוק הסתגל לתמ"א. אחר כך לקח שנתיים עד שהבינו את חישוב הזכויות בנוגע לתיקון השלישי, ואחר כך נושא השיפוי עיכב את התמ"א. לאורך השנים היו הרבה הפסקות בפעילות הרציפה של התמ"א ורק בשנתיים שלוש האחרונות היה מפעל יצור שעובד. השלטון מקומי היה אמביוולנטי כלפי התמ"א בגלל נוסאים כמו תשתיות והיטלי השבחה. לא לגמרי הצלחנו לייצר שפה אחת בין מינהל התכנון לרשות המקומית. הכוונה של מינהל התכנון הייתה שצריך להחליף את הכלי. חייבים כלי חדש שיאפשר התחדשות עירונית מקומית וחיזוק מבנים כי הכלי שיש היום הוא מוגבל ולא מושלם וצריך גם לראות חדשנות בתכנון. יש היום כלים טכנולוגיים ודינאמיים וצריך להביא אותם למימוש בבנייה בשנים הקרובות".

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; מיקרו־סטרטג'י יורדת ב-10%, שיאומי עולה ב-12%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג