גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטבות המס על אביזרי בטיחות יצומצמו: אילו דגמים צפויים להתייקר?

הטבות מס על מערכות בטיחות, החל מכריות אוויר ועד למצלמות חכמות, הפכו את ישראל במשך שנים לאחת המובילות בעולם בתחום ● אולם באוצר עתידים לבטל בינואר הקרוב חלק מההטבות ולגרום להתייקרות דגמים זולים, שבהם המערכות מגיעות כ"תוספת"

מערכת בקרה ברכב של טסלה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
מערכת בקרה ברכב של טסלה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

אין הרבה תחומים תחבורתיים שבהם יכולה ישראל לטעון לעמדת הובלה עולמית. התחבורה הציבורית בישראל מפגרת אחרי המקובל במדינות מפותחות ולא מציעה אלטרנטיבה יעילה 24/7 לבעלות ולשימוש ברכב פרטי, מה שמתבטא בעומסי תחבורה קשים; המיסוי על רכב בישראל הוא מהאגרסיביים בעולם; ואילו מהפכת התחבורה השיתופית נוסח "אובר" נחסמה בשערי ישראל בשל שיקולים פוליטיים.

אפילו "המיסוי הירוק", שהחל את דרכו בתור גישה חדשנית וקוצרת שבחים בעולם להקטנת הפליטות, הפך ברבות השנים לעוד כלי טכני של האוצר להגדלת ההכנסות מגביית מסים.

אבל לפחות בתחום אחד, שהוא שדרוג בטיחות כלי הרכב, ישראל היא בגדר "נקודה חמה" בקנה-מידה גלובלי. אנחנו לא מדברים רק על העובדה שטכנולוגיות בטיחות מצילות חיים מתקדמות מפיתוח ישראלי נמצאות כיום בלמעלה מ-80% מכלי הרכב החדשים בעולם, ושעשרות סטארט-אפים מפתחים את טכנולוגיות הבטיחות של הדור הבא. גם שוק הרכב הישראלי נחשב לאחד המתקדמים בעולם באימוץ של מערכות חדישות, ובמידה רבה הוא אף מקדים את האיחוד האירופי.

הרשות נתנה, הרשות לוקחת

הקרדיט על מצב השוק מגיע לרשות המסים, שכבר בשנות ה-90 מיסדה מנגנון יעיל ונדיב - יחסית לאותה תקופה - של הטבות מס, שמטרתן לעודד התקנת מערכות בטיחות ברכב. בראשית היו אלה כריות אוויר בסיסיות ומערכות ABS, לאחר מכן הוענקה ההטבה למכוניות מרובות כריות אוויר ולמערכות בקרת יציבות (ESP) ובעשור האחרון יצאו מהרשימה המערכות הבסיסיות ובמקומן נכנסו מערכות התרעה ובטיחות פאסיביות ואקטיביות מתקדמות. בכל המקרים השיטה הביאה בתוך זמן קצר יחסית לשיעורי חדירה ואימוץ מרשימים של מערכות כאלה בכלי רכב חדשים.

אלא שכמו בכל רפורמה שמקורה בגוף שתפקידו לגבות מסים, גם על רפורמת אביזרי הבטיחות השתלטו עם השנים שיקולי מס. ככל שתפחה העלות של הטבות המס על מערכות הבטיחות למדינה - כך צומצמו ההטבות האלה בשלבים. תקרת ההטבה הכספית כולה, שמופחתת ממס הקנייה, הוקטנה בהדרגה מכ-4,200 לפני כשני עשורים שקל ל-2,500 שקל כיום. במקביל, עברה ההטבה בהדרגה למערכות מתקדמות ויקרות יותר משמעותית. במילים אחרות, המדינה נותנת פחות כסף למערכות שעלותן גבוהה יותר.

כדי לטשטש את המשמעות הציבורית של הפחתת הטבת המס הבטיחותית אומץ בשנים האחרונות מנגנון מסובך ומורכב של מתן "נקודות זיכוי" משתנות על "סל" של מערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות. כמו במקרה של שיטת "המיסוי הירוק" המסובכת, השיטה עבדה היטב והקטינה למינימום את המודעות הציבורית לפרטים.

לפיכך, רק מעטים נותנים את דעתם לשינוי המהותי במבנה ההטבות, שעתיד להיכנס לתוקף בינואר 2020. במסגרת השינוי ייעלמו מרשימת המערכות שזכאיות להטבה מערכות ה"אפטר מרקט" ומערכות ההתרעה הפסיביות (מובילאיי וכו') וההטבות יחולו רק על מערכות לסיוע בנהיגה (ADAS) אקטיביות כגון סיוע להיגוי, בלימת חירום וכדומה, שמותקנות במקור על ידי היצרן. הודעה על השינוי הצפוי נשלחה לענף הרכב באוקטובר אשתקד, ומכיוון שמאז לא פורסם עדכון, יש להניח שהשינוי עדיין בתוקף.

הרכבים הזולים ייפגעו ראשונים

כשיורדים לעומק הפרטים מגלים שבדומה לעדכון "המס הירוק", גם כאן מדובר בהעלאת רגרסיבית של מס הקנייה על כלי רכב חדשים, כלומר הטבה שתפגע בעיקר בפלח הנמוך והזול של השוק ופחות בפלח היקר. החישוב די פשוט: חבילה של מערכות ADAS אקטיביות מתקדמות מהתקנה מקורית עולה בסביבות 1,950 דולר לפני מסים (על פי נתוני ארגון הנהגים האמריקאי) וזה עוד אחרי ירידת המחירים בתעשייה. חבילות מתוחכמות יותר, עם כיסוי של 360 מעלות, יכולות לעלות גם כפול.

כמו כל מערכת מקורית שמותקנת ברכב בעת היבוא, גם המערכות הללו סופגות את מלוא מס הקנייה שמוטל בישראל על יבוא רכב חדש ורכיביו. כלומר, אפשר להכפיל את העלות הזו כאשר הרכב עולה על כבישי הארץ. מטבע הדברים האפקטיביות של ההטבה הגלובלית בגובה 2,500 שקל, שמתחלקת בין מערכות רבות ויקרות, פוחתת משמעותית ולמעשה כמעט מתאפסת.

במכוניות פאר ויוקרה או אפילו ב"סתם" כלי רכב משפחתיים בטווח המחירים של 140 אלף שקל ומעלה, השינוי אינו דרמטי. ממילא שיקולי ביקוש ותחרותיות ממילא דוחפים את רוב היבואנים להציג בשוק דגמים עם מערכות ADAS מתקדמות כסטנדרט ולפזר את העלות. אבל במכוניות עממיות וקטנות, דוגמת מכוניות עירוניות, יצרנים רבים כלל אינם מציעים מערכות ADAS מתקדמות מקוריות מבית החרושת והיבואנים משתמשים במערכות "אפטר מרקט" פסיביות מוטבות מס.

מכיוון ש"הליכה לאחור" אינה אופציה, צפוי הפלח הזה לעמוד בפני התייקרות נוספת מינואר. ואם למישהו זה מזכיר את סיפור "עדכון המס הירוק", שבעטיו ספגו המכוניות הקטנות התייקרות משמעותית השנה, זה לא במקרה. בשני המקרים מדובר על מהלך מיסוי רגרסיבי, שמגדיל את הפער לטובת הלקוחות בעלי התקציב הגדול, מעודד לקוחות אחרים להגדיל את מסגרת המימון ודוחף את השוק כלפי מעלה - לעבר כלי רכב גדולים ויקרים יותר. בקיצור עוד צעד לעבר דומיננטיות של כלי רכב גדולים, יקרים, מזהמים  ורווחיים הרבה יותר לקופת המדינה.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "החל משנת 2020 יינתן ניקוד רב יותר למערכות אקטיביות לצורך קבלת הטבת מס. הטבות למערכות התרעה פסיביות יישארו רק בתחום של זיהוי הולכי רגל ורכב דו-גלגלי. כמו כן, משנת 2020 לא יתאפשר עוד מתן ניקוד להתקנה מקומית. התקנה מקומית תישאר, אך לא יינתן ניקוד בגינה וגם לא הטבת מס, והיא תיחשב כמערכת חובה שמשרד התחבורה דורש".

אירופה משדרגת את הבטיחות

ההוגים של הפחתת הטבת המס על עזרי בטיחות יכולים לפחות להתנחם בכך שאת מה שלא יעשו ההטבות הישראליות עתידה לעשות בשנתיים הקרובות הרגולציה האירופית. במשך שנים לא מעטות פיגרה הרגולציה האירופית ברגולציית מערכות הבטיחות. הסיבה היא אותה סיבה שעיכבה את האיחוד האירופי מלאמץ מבחני פליטה ריאליים ומחמירים יותר. כלומר, לובי רב עוצמה של תעשיית הרכב, שפועל בבריסל וחוסם באפקטיביות את כל ניסיונות לפגוע בעלויות יצרנים.

אבל הלובי הזה נחלש משמעותית בעקבות פרשת "דיזלגייט". כיום מאמץ האיחוד האירופי קו רגולציה הרבה יותר אקטיביסטי ומחמיר ביחס לתעשיית הרכב. במסגרת המדיניות הזו הגיעו בשלהי מרץ השנה מוסדות האיחוד להחלטה פוליטית על עדכון "רגולציית הבטיחות הכללית", שממנה נגזרת הרגולציה המחייבת של האיחוד להטמעת מערכות בטיחות בכלי רכב חדשים, ולפיה החל מ-2022 יחויבו כל היצרנים להתקין בכלי רכב חדשים שורה ארוכה של מערכות בטיחות אקטיביות.

בהנחה שאכן הרגולציה תיכנס לתוקף כמתוכנן בתחילת 2022 היא עתידה לשנות באופן יסודי את רמת התחכום של מערכות הבטיחות התקניות בכל מכונית חדשה שתשווק באירופה. הרשימה ארוכה: לצד מערכות ADAS מוכרות ודי נפוצות כיום, כמו סיוע אקטיבי לשמירה על הנתיב, בלימה אוטונומית מתקדמת, בקרת שיוט חכמה ועוד תחויב החל מ-2022 כל מכונית פרטית חדשה שתצא בתקינה אירופאית להתקין חיישנים פנימיים ברכב, שיתריעו על עייפות או הסחת דעת של הנהג (שיחה בטלפון, למשל); מצלמה מובנית לנסיעה לאחור; חגורות בטיחות מתקדמות; מערכת למניעת הפעלת הרכב בעת שכרות ועוד.

החידוש המעניין ביותר הוא חיוב בהתקנת "קופסה שחורה", או מקליט נתונים, שייכנס לפעולה בעת זיהוי תאונה. כאן כבר מדובר בפריט שכניסתו לשימוש יכולה לשדרג מהותית את יכולת האכיפה וניתוח התאונות של הרגולטור. במקביל, אישר האיחוד גם אימוץ התקנה של מערכות בטיחות ספציפיות למשאיות ואוטובוסים, כגון מערכות לשיפור הראות של הנהגים בנקודות "מתות", בעיקר באמצעות מצלמות, ומערכות שמזהות ומזהירות מפני הולכי רגל, אופניים וכדומה בעת ביצוע פניות. 

הזדמנות למובילאיי ומכה לחברות הביטוח: המרוויחים והמפסידים מהשינויים האירופיים

ההחלטה העקרונית של האיחוד האירופי על אימוץ "רגולציית הבטיחות הכללית", שלפיה החל מ-2022 יחויבו כל היצרנים להתקין בכלי רכב חדשים שורת מערכות בטיחות אקטיביות עדיין אמורה להיות מאושררת פרטנית על ידי בריסל. עוד צפוי סביבה קרב לא קטן של לובי ואינטרסים, בעיקר סביב תכולת הרשימה. אבל בהנחה שאכן תאושרר ולא תיתקל בעיכובים, צפויות לה השפעות לוואי עסקיות וצרכניות משמעותיות מאוד, בכמה מעגלים.

1. המעגל הראשון הוא תעשיית הרכב. היא צועדת לעבר עוד "כאב ראש" רציני, אחד מני רבים. תאריך היעד של 2022 נראה רחוק, אבל כשמדובר בתכנון הנדסי של כלי רכב חדשים, שאורך כשנתיים שלוש, התרעה של שנתיים וחצי היא בגדר הרף עין.

במקרה הנוכחי יהיה צורך להטמיע בכל סדרת רכב חדש שנמצא בתכנון, אפילו בגרסאות הזולות ביותר, שורה של מערכות בטיחות עתירות אלקטרוניקה וחיישנים, להקים מערך רכש ולוגיסטיקה, לבצע בחינה ותקינה למערכות וכו'. בחלק מהמקרים יצטרכו יצרני רכב לבצע שינויים בסדרות רכב חדשות, שכבר נמצאות בתכנון.

זו בשורה טובה לבטיחות הצרכנים, ובוודאי לרשות המסים בישראל שתוכל לבטל כליל את מנגנון הטבות המס. אבל המחיר יהיה התייקרות נוספת בכלי הרכב החדשים, שתיערם על גב ההתייקרויות הצפויות באותה תקופה כתוצאה מתקנות הפליטה המחמירות. אולי לא סיפור משמעותי ברכבי יוקרה גדולים ויקרים, אבל בהחלט שינוי שיורגש בפלחים העממיים.

2. המעגל השני הוא חברות הביטוח. עידן מערכות הבטיחות המתקדמות ייצר "בוננזה" רצינית בשוק ביטוח הרכב. מצד אחד הסיכון לנזקי רכוש וגוף בתאונות ירד בחדות בשנים האחרונות כתוצאה מהשיפורים המואצים בבטיחות ומהטמעת מערכות ADAS פסיביות, ובוודאי אקטיביות - ועל כך מעידים מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות.

מצד שני, למעט כמה חריגים, תעריפי הביטוח לרכב כמעט לא השתנו מהותית, לא מעט בשל חוסר המודעות של הלקוחות ואדישות הרגולטורים לשינוי שנגזר מהטכנולוגיה החדשה. המשמעות היא זינוק משמעותי ברווחיות בענף הביטוח.

אבל החגיגה מתקרבת לסיומה. במקביל לאימוץ המנדטורי של המערכות המתקדמות לקראת 2022 באירופה, ובמיוחד לאימוץ של "קופסאות שחורות" שיכולות לזהות במדויק את האחראים לתאונות, צפויים מהלכים שיפעילו לחץ כבד על ענף הביטוח לרכב להתאים את התעריפים לסיכון המופחת.

3. המעגל השלישי הוא האקו-סיסטם של האוטו-טק. וזה רלוונטי מאוד לשוק הישראלי ובאופן ספציפי למובילאיי, המובילה העולמית בתחום מערכות ה-ADAS. התקינה האירופית המתקרבת עתידה להגדיל בצורה משמעותית מאוד את הביקוש לטכנולוגיות בטיחות, שמפותחות בישראל על ידי שלל חברות סטארט-אפ, החל בחיישנים חיצוניים ופנימיים מתקדמים וכלה בתוכנות AI ל"תפיסה סביבתית" ולצ'יפים.

הביקוש יגיע לא רק עבור דגמים ומותגים מפלח היוקרה והפרמיום, שירצו מן הסתם להצטייד במערכות יקרות יותר כדי ליצור בידול, אלא לכל רוחב התעשייה - עשרות מיליוני כלי רכב בשנה באירופה. זו תהיה בוננזה רצינית עבור מובילאיי, ששולטת כיום בלמעלה מ-70% משוק ה-ADAS העולמי.

זה עוד לפני שהזכרנו את התקנות המחייבות להתקנת מערכות התרעה באוטבוסים ומשאיות, תחום שבו יש למובילאיי כמעט בלעדיות עולמית, או את היוזמה שרצה כיום במסדרונות האיחוד האירופי, לחייב במקביל התקנת מערכות התרעה פסיביות "אפטר מרקט" בעשרות מיליוני כלי רכב משומשים. אגב, משרד התחבורה שלנו ניסה לקדם יוזמה דומה, אך היא לא נחלה הצלחה גדולה למרות גיבוי תקציבי גדול ויכולת אכיפה נלווית.

מנגד, אפשר בהחלט להניח שהמהלך גם יאיץ את מאמצי המתחרים מכל העולם לפתח מערכות ADAS זולות ואפקטיביות, שינגסו בנתח השוק של מובילאיי. כך או כך, אנחנו ניצבים לפתחו של עידן של כלי רכב בטוחים - ויקרים - הרבה יותר. ישראל די נמצאת במוקד. 

עזרי בטיחות שיהפכו לחובה באירופה החל מ-2022

כלי רכב פרטיים, מסחריות ואוטובוסים:

■ חיישנים לאזהרה מעייפות וחוסר תשומת-לב של הנהג
■ בקרת שיוט חכמה, מונחית חיישנים
■ מצלמה וחיישנים לנסיעה לאחור
■ מקליט נתוני תאונות ("קופסה שחורה")

כלי רכבים פרטיים בלבד:

■ סיוע אקטיבי בשמירה על הנתיב
■ בלימת חירום אוטונומית
■ חגורות בטיחות משודרגות

משאיות ואוטובוסים בלבד:

■ מערכת לבקרה אחר "נקודות מתות" בשדה הראיה
■ מערכות לאיתור ואזהרת הולכי רגל ורוכבי אופניים משני צידי הרכב

עוד כתבות

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

ספרד מבטלת עסקת ענק עם אלביט

מדובר בעסקה לרכישת מערכות ארטילריה מדגם PULS ● שווי עסקת התותחים הכולל הוא 700 מיליון אירו, כשמתוכם כ-150 מיליון אירו לאלביט ● ביטול זה מתווסף להחלטת ספרד מחודש יוני על השהיית עסקה לרכישת טילי ספייק LR 2 מרפאל תמורת כ־285 מיליון אירו ● המטרה: "להוריד לאפס" את התלות הטכנולוגית בישראל בשל המלחמה בעזה

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Carl Court

סין קבעה שאנבידיה הפרה את חוקי המונופול עם רכישת מלאנוקס

גורם רשמי בסין אמר היום כי "אנבידיה הפרה את חוקי המונופול ברכישת מלאנוקס", אך לא פורסמו אילו צעדי ענישה יינקטו, ורק צוין כי החקירה תימשך ● בשנת 2020 בייג'ינג אישרה את עסקת הרכישה עם מספר תנאים מתלים ● מאנבידיה נמסר: "אנו פועלים בהתאם לחוק בכל היבט. נמשיך לשתף פעולה עם כל הגופים הממשלתיים הרלוונטיים"

אייל גפני, מנכ''ל בנק וואן זירו / צילום: אוהד רומנו

וואן זירו: 3 בכירים שהיו בצוות ההקמה של הבנק הוחלפו

שלושה מבכירי בנק וואן זירו, שהיו שותפים להקמתו, מסיימים את תפקידיהם ● במקביל הודיע הבנק על מינויו של יובל בירנבוים ל־CTO ועל איחוד חטיבות הטכנולוגיה ● המנכ"ל אייל גפני: "היסודות שנבנו הם בסיס איתן להמשך ההתפתחות כמחולל תחרות במערכת הבנקאית"

דונלד טראמפ וצ'ארלי קירק / צילום: ap, Andrew Harnik

"אי אפשר להחליף את קירק": הרצח שמטלטל את אמריקה, ולא עוצר שם

מותו של צ'ארלי קירק, פעיל פוליטי שמרני, בעל דעות שנויות במחלוקת שסחפו מליוני אנשים, טלטל את ארה"ב החצויה פוליטית ● את החשוד בירי תפסו במרחק 3 שעות מהמקום בו נרצח ● והפרס העצום שהציעו למי שיסגיר אותו

העזתים שברחו מעזה בעזרת ChatGPT

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ישראלים לא יוכלו להתקבל לאקדמיה הצבאית היוקרתית של בריטניה החל משנה הבאה, הצרות של איראן צפויות להחמיר, ארה"ב נאלצת לכבות שריפות במזרח התיכון, וסיפורו של עזתי שברח מעזה בעזרת אופנוע ים ו-ChatGPT ● כותרות העיתונים בעולם 

השופט יוסף אלרון / צילום: דוברות הרשות השופטת

הדיל במינוי, ההחמרה בענישה ודעת המיעוט: השופט שיצא נגד המערכת מסכם כהונה

השופט יוסף אלרון, שהדהים את מערכת המשפט כאשר התמודד על נשיאות העליון בניגוד לשיטת הסניוריטי, יפרוש השבוע בתום יותר מ־30 שנה על כס השיפוט ● מי שנודע בדעות מיעוט בעד ביטול עילת הסבירות ומינוי דרעי לשר, היה גם "פליליסט" שהחמיר בענישה - כולל בפרוטקשן

אנשי ביטחון סינים אוספים פרטים מאזרחים באיי שלמה, החודש / צילום: Reuters, Royal Solomon Islands Police Force

מדינות האי הזעירות של האוקיינוס השקט נקראות לבלום את התפשטות סין

שורת איים קטנים ומרוחקים הצביעו עם ישראל בעצרת האו"ם ביום שישי האחרון נגד ההצעה ל"שתי מדינות לשני עמים" ● ניתן להניח שהדבר קשור בכך שהן נשענות, לפחות במידת מסוימת, על סיוע אמריקאי - ומאוימות מההתפשטות הסינית באזור

אוגוסט היה חודש טוב לחוסכים / אילוסטרציה: Unsplash, andre taissin

מה הכסף שלכם עשה באוגוסט? חברת הביטוח שעקפה את כולם ובית ההשקעות שנשאר בתחתית

חודש אוגוסט הסתיים עם תשואה ממוצעת של 1.1% במסלולים הכלליים ● חברת הביטוח מנורה בלטה בביצועים טובים, ואילו ילין לפידות ומור התמקמו בתחתית עם ביצועים חלשים ● המסלולים מחקי מדדי ה-S&P 500 הציגו תשואה שלילית למרות הזינוק במדד

טל קולנדר / צילום: Ohad Kab

היא למדה לפרוץ למחשבים בתיכון וחלמה להיות טייסת - עכשיו היא מגייסת את בכירי ההייטק לסטארט-אפ שלה

השבוע מגיעה הקריירה של טל קולנדר לנקודת ציון עם גיוס של 65 מיליון דולר בהובלת בסמר, TLV ופיקצ'ר לחברת הסטארט-אפ הוותיקה שלה ושל שותפיה ● לראשונה יצטרפו לשולחן המשקיעים ארבע דמויות בכירות בענף ההייטק הישראלי, בעקבות השקעת הענק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הנאסד"ק וה-S&P 500 ננעלו בשיאים חדשים; גוגל זינקה לשווי של מעל 3 טריליון דולר

הנאסד"ק עלה בכ-0.9% ● הסנטימנט החיובי בוול סטריט בא בעקבות דבריו של טראמפ על כך שהמו"מ מול סין מתקדם היטב ● טסלה קפצה בכ-3.5%, לאחר דיווח לפיו המנכ"ל אילון מאסק רכש מחדש מניות של החברה ● הזהב בשיא כל הזמנים ● החל מרביעי: 36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. רוב תשומת־הלב אל הפד, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה בקדנציה של טראמפ

סמנכ''ל האוצר, יוראי מצלאוי / צילום: עודד קרני

כפי שנחשף בגלובס: האוצר משיק תוכנית תמריצים למוסדיים שישקיעו בתשתיות

לפי התוכנית שנחשפה, התזכיר אמור להעלות את תקרת הפטור מ-20% ל-49% עבור קופת גמל בודדת, ומ-50% ל-75% עבור השקעה משותפת של מספר קופות ● הודעת האוצר מהיום אישרה את הכיוון הכללי, אם כי לא פירטה את האחוזים הספציפיים החדשים

ראשי קרן אלומה, מימין: אורי יוגב, מולי רבינא ויאיר הירש / צילום: נוי נפתלי

האקזיט בוטל: בזק לא תרכוש את אקסלרה של קרן אלומה

חברת התקשורת הודיעה על החלטתה לוותר על העסקה לרכישת חברת הבת של קרן התשתיות, המחזיקה כבל תת-ימי בין ישראל לאירופה ● המשמעות - הקרן של אורי יוגב לא תרשום את האקזיט לו ציפתה

חן גולן, יו''ר נקסט ויז'ן / צילום: שלומי יוסף

בתזמון מושלם: החברה הביטחונית שגייסה אתמול 400 מיליון דולר

חברת המצלמות לרחפנים ולמל"טים נקסט ויז'ן הודיעה על הגיוס המשמעותי בצל דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על מעמדה של ישראל בעולם, ועל כך ש"תעשיות הנשק שלנו עשויות להיחסם" ● המניה טסה ב-272% בשנה האחרונה

אינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום בנתוני האינפלציה בישראל?

היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן עבור חודש אוגוסט 2025, שעפ"י ההערכות צפוי להצביע על עלייה בשיעור גבוה יחסית של 0.6%-0.7% ● עם זאת, האינפלציה השנתית צפויה להתכנס לראשונה אל תוך יעד המחירים שהציב בנק ישראל - עם התמתנות מ־3.1% ל־2.8%

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה בתל אביב ננעלה באדום לאחר דברי נתניהו על המצב המדיני-כלכלי של ישראל

ת"א 35 נפל בכ-0.3% ● המניות הביטחוניות איבדו גובה ● ספק אם מדד המחירים לצרכן שיפורסם היום יגרום לבנק ישראל להוריד את הריבית ● השקל נחלש מול הדולר ● באופנהיימר מעלים את מחיר היעד של טאואר ● החל מרביעי: 36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, רוב תשומת־הלב אל הפד, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה בקדנציה של טראמפ

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

עשן עולה מעל עזה, הערב / צילום: ap, Leo Correa

גורם ביטחוני: התקיפות מהאוויר בעיר עזה - עצימות ומשמעותיות

הרמטכ"ל אחרי השלמת ההכנות לכניסה לעזה: "אנחנו פועלים בנחישות להסרת איומים, ופועלים לשימור עליונות מבצעית בכלל הזירות ● אמיר קטאר: "נחושים לעשות כל מה שנדרש כדי להתמודד עם התוקפנות הישראלית" ● מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו למשפחות חטופים: "עובדים על עסקה כוללת למרות שאנחנו יודעים שחמאס תמיד ינסה להשאיר אצלו חטופים" ● 48 חטופים - 710 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג, לצד מייסד מלאנוקס איל ולדמן / צילום: תמר מצפי

מלאנוקס בלב המתיחות בין ארה"ב לסין: האם אנבידיה תספוג קנס של מיליארדים

הרשויות בבייג'ינג הודיעו כי אנבידיה הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים במדינה עם רכישת מלאנוקס ב־2020 ● כעת, ענקית השבבים עשויה לספוג קנס של עד 10% מהכנסותיה בסין ● המהלך מגיע לאחר שורת צעדים שארה"ב וסין נקטו אחת נגד השנייה באחרונה

קארן שווק - מייסדת ומנכלית לוסיד פמילי אופיס / צילום: יריב פיין

מנהלת ההשקעות שמזהירה: זה הסיכון העיקרי היום בשווקים

קארן שווק, מייסדת ומנהלת השקעות ראשית בלוסיד השקעות, חברת פמילי אופיס המנהלת כ־1.5 מיליארד שקל, מעריכה כי העליות בשוקי המניות יימשכו, גם אחרי רצף של שיאים ● מה מדאיג אותה בשוק הישראלי, ואיזה פתרון היא מציעה לריכוזיות הגבוהה במדד S&P 500

ניר צוק, שמוליק האוזר ויובל אלוני באירוע ההשקה של בנק אש / צילום: גדי סיארה

בלי עמלות עו"ש: בנק חדש בישראל יוצא לדרך

בנק אש, שבין מייסדיו נמצא היזם הטכנלוגי ניר צוק, יפתח את שעריו לקהל בתחילת 2026 ויציע חשבון עו"ש ללא עמלות, ריבית זהה לכל המפקידים, ומחצית מההכנסות שלו יופקדו בחשבונות הלקוחות – שינוי שמאתגר את הבנקים המסורתיים בארץ ● עם זאת, הבנק לא יפעל בתחום המשכנתאות ולא מתכנן להציע מסחר בניירות ערך