גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוסעים גם בשבת: בכל הארץ מנצלים ראשי ערים את תקופת הבחירות כדי לשנות את הסטטוס-קוו

עיריית רמת גן, דווקא בהובלת ראש עיר שיצא מהליכוד, אישרה השבוע החלטה דרמטית להפעלת אוטובוסים בשבתות • היא מצטרפת ליוזמות דומות בטבריה, בגבעתיים וברמת השרון • ראשי הערים זוכים לחיבוק מליברמן ולפיד, ובינתיים שר הפנים דרעי ושר התחבורה סמוטריץ' לא שמים להם ברקס • אבל מה יקרה בסוף השנה, כשהממשלה הבאה תקום? ● ניתוח "גלובס"

כרמל שאמה-הכהו, ראש עיריית רמת גן / צילום: איל יצהר, עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי
כרמל שאמה-הכהו, ראש עיריית רמת גן / צילום: איל יצהר, עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי

מעטים המקרים שבהם ישיבת מועצת עירייה הופכות לדרמה פוליטית של ממש, ועוד ברמת גן שנחשבה עד לאחרונה למנומנמת. אלא שזה מה שקרה השבוע: ברוב של 15 תומכים מול שישה מתנגדים העביר ראש העירייה כרמל שאמה-הכהן החלטה שלפיה יופעלו שני קווי אוטובוס ברמת גן בסופי השבוע. ההחלטה אמנם הייתה בסמכותו הבלעדית, אבל הוא העדיף להביא אותה לאישור במועצה, וגם לשדר הכל בפייסבוק. דמוקרטיה 2019.

שאמה-הכהן לא לבד. רון קובי, ראש עירית טבריה, ניהל על תחבורה ציבורית בשבת את קמפיין הבחירות שלו לראשות העיר באוקטובר. כיום הוא ניצב מול קשיי הרכבת קואליציה ואישור תקציב עירוני, אך אחד המהלכים הראשונים שלו היה הפעלת קווים של עמותת "נוע תנוע" בעיר. לכך מצטרפים גם ראש עירית גבעתיים רן קוניק וראש עירית רמת השרון אבי גרובר: השניים קיבלו בשבועות האחרונים החלטות מקומיות, עם פחות כיסוי תקשורתי, אך גם הם הרחיבו את רשימת הערים שבהן תחבורה ציבורית זמינה בשבת. גם בהרצליה מופעלים על ידי העירייה קווי אוטובוס בכל שעה עגולה מן השכונות ואל חוף הים. קשה להאמין שהם יהיו האחרונים.

התכנית של רמת גן כוללת שני קווי אוטובוס, ממזרח למערב ומדרום לצפון, שינועו בצירים מרכזיים ויאספו תושבים בתחנות האוטובוס הקיימות. האוטובוסים אמנם לא ייכנסו לשכונות הדתיות, אך כל כלי רכב הנוסע דרך ציר ז’בוטינסקי חולף באזור בני ברק. אמנם כבר עשרות שנים עוברות שם מוניות שירות, והציבור החרדי שותק, אך נראה שמה שמאפיין את התקופה הנוכחית הוא שהציבור החילוני מאס בהסכמות השקטות הללו.

לפי מחקר שערך המכון לאסטרטגיה ציונית בתחילת 2016, אם בישראל כמעט כל בתי הקולנוע והגנים הלאומיים פועלים בשבתות, וכך גם רבים מהמוזיאונים ומוסדות התרבות ואפילו 20% מהקניונים, רק 0.75% מקווי האוטובוס עושים זאת - 161 במספר, כמעט מחציתם במגזר הערבי, ורובם בתדירות נמוכה. ההסכמים הקואליציוניים עם ש"ס, יהדות התורה והמפד"ל לאורך השנים מנעו כל שינוי במצב הזה. מצב דומה - שפוגע בבני נוער, בוגרים ללא רישיון, אנשים שאין ידם משגת לרכוש רכב, פסולי רישיון, חולים ותיירים - לא קיים בעולם.

בשנים האחרונות חלה התעוררות אזרחית חילונית, בעיקר באמצעות עמותות כגון "שבוס" ו"נוע תנוע". העמותות, הנשענות על מימון המונים, מפעילות קווים אזוריים לרווחת התושבים בשכונות חילוניות: הקו הטברייני של נוע תנוע, לדוגמה, הצטרף לאלה שהיא מפעילה בשנים האחרונות בתל-אביב, מודיעין, גבעתיים ובאר שבע. עכשיו גם ראשי הערים מצטרפים, תוך ניצול העובדה שישראל נמצאת בתקופת בחירות.

דרעי וסמוטריץ' מגנים, אבל לא מאיימים

הפוליטיקאים שמניפים את הדגל החילוני במערכת הבחירות הנוכחית מיהרו לחבק את שאמה-הכהן. "שאפו ענק לראש עיריית רמת גן על החלטה שקולה, אחראית ומידתית", מסר ראש "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן, ושיבח את הבחירה לקבוע את מסלולי הנסיעה ברחובות מרכזיים, מבלי לעבור בשכונות וליד בתי כנסת. "זו המתכונת שצריך ליישם גם בערים אחרות", הוסיף. יאיר לפיד מ"כחול לבן" כתב בטוויטר: "מחזק את עיריית רמת גן. ישראל צריכה להיות חופשית ומכבדת כל אדם באשר הוא".

אלא שעם כל הכבוד לליברמן ולפיד, לא הם קובעים מה יקרה בשטח. הקושי הגדול, מבחינת ראש עיר שרוצה להניע מהלך כזה, הוא חשש מעימות עם שני שרים שמגיעים מהמפלגות הדתיות: שר הפנים אריה דרעי מש"ס, ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ’ מאיחוד מפלגות הימין. לפי שעה נראה שהשניים מקפידים לגנות את שאמה-הכהן - אך לא ממהרים לפעול נגדו. אולי בגלל הקושי לעשות זאת בתקופת ממשלת מעבר, אולי בגלל החשש לעורר מחאה אנטי-דתית שתמשוך את הציבור החילוני לקלפיות באופן מוגבר.

סמוטריץ’ לא פרסם ברבים עמדה מובהקת בנושא, ואפילו לא צייץ בחשבון הטוויטר הפעיל מאוד שלו. כאשר "גלובס" ביקש את תגובתו, הוא מסר: "היהדות והשבת הם בסיס קיומנו כאן. רמיסה כל כך בוטה של הסטטוס-קוו היא לא משהו שניתן לקבל. אות קין מתנוסס על ראש עיר שקיבל החלטה פופוליסטית ורעה כנגד תושביו, כנגד השבת, כנגד המרקם העדין שאנחנו חיים בתוכו כבר 70 שנה וכנגד היהדות. בעיקר עצוב ביום הזה".

ודרעי? הוא פנה במכתב לראשי יהדות התורה, שבו ביקש "לקיים דיון דחוף ומשותף בעקבות פריצת הסטטוס-קוו בשבת בערים השונות. חשוב שהדבר ייעשה במשותף ובקול אחד כדי להציג כראוי את דברה של היהדות החרדית במצב שנוצר". עד כה דרעי לא איים בפסילת ההחלטות ולא הציע חקיקה שתגביל את סמכויות הרשויות. הוא הגיב כיו"ר ש"ס, לא כשר הפנים.

היחידה עד כה שלבשה את חליפת האיומים היא יהדות התורה. סגן השר ח"כ יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני פרסמה הודעה משותפת: "לבושתנו ולחרפתנו ביצעה עיריית רמת גן מהלך מחפיר ומביש, תוך פגיעה בסטטוס-קוו הנהוג בכל השנים, ותוך התעלמות מרגשותיהם של רבבות תושבי העיר שומרי מצוות ומסורת ישראל. מדובר בחציית קו אדום של ראש עירייה הפועל ממניעים אנוכיים וחיפוש כותרות. צעד בוטה מעין זה יגרור מחיר פוליטי כבד נגד כרמל שאמה-הכהן", כתבו, והסתייגו מאמירת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שיש להתיר לראשי הערים לקבל החלטות בנושא.

שאמה-הכהן לא נשאר חייב, וכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "ליצמן וגפני, כדאי שתתעוררו. על כל פעולת נקם שלכם בעיר ובתושביה בגלל קווי הבילוי בשבת נגדיל את התדירות ונוסיף קווים. על כל ניסיון סחיטה באיומים, נפנה מוסדות חינוך שלכם שיושבים באהבה בעירנו". אלא שראש עיריית רמת גן יודע דבר נוסף: הפעלת הקווים נקבעה לפי שעה לימי הקיץ, ל-10 שבועות. אחר כך, אם תקום ממשלה שעשויה להיות חרדית-ימנית-לאומית, המשך הפעלתם צפוי להיתקל בקשיים גדולים בהרבה.

למרות הכול: יוזמות מצומצמות

רועי שוורץ תיכון הקים את ארגון "נוע תנוע" בשנת 2015, באמצעות כספי מענק השחרור שלו מצה"ל. כיום מדובר בארגון התחבורה הפרטי הגדול בארץ: יש בו 9,000 חברים, שנסעו בעשרות אלפי נסיעות, וכן עשרות מתנדבים. במהלך השנים ביצע הארגון קמפייני מימון המונים באתר הדסטארט, ובקרוב הם יצאו לקמפיין נוסף. "אנו פועלים למען 80% מהציבור שרוצה בתחבורה בשבת", אמר שוורץ תיכון ל"גלובס".

לדבריו, בשנה האחרונה עבודת הארגון מתאפיינת בשיתוף פעולה גדול יותר עם הרשויות המקומיות, ולא רק התייצבות עצמאית של "נוע תנוע" במקומות שונים בארץ. מספר הולך וגדל של ראשי ערים נמצאים כיום במו"מ, עדיין בשקט וללא פרסום, לאספקה בתשלום של שירותי ההסעות בשבתות. גם אם רוב ראשי הערים עדיין חוששים מיצירת קשר עסקי שכזה, המגמה בשטח בהחלט מורגשת.

ברמת השרון, לדוגמה, החלה העמותה בשיתוף העירייה להפעיל שני קווים בסופי שבוע, שמאפשרים לתושבי העיר להגיע למרכז תל-אביב בשישי בערב ולחוף הים בשבת. ראש העירייה אבי גרובר סיפר ל"גלובס" שכדי לאפשר לקווים לפעול תדיר, פנתה רמת השרון לעיריית תל-אביב שסייעה במימון.

בגבעתיים פועל מיזם "נוע תנוע" זה 4 שנים ומסיע אנשים בשבתות לתל-אביב במסלול קו 63, העובר גם ברמת גן. כעת גם העירייה נכנסת לתמונה: בדצמבר יחלו לפעול בעיר שלושה קווי מוניות שירות חדשים. ראש העירייה רן קוניק דווקא הקפיד לצנן את ההתלהבות, וכתב בהודעה לתושבים: "הפעלת תחבורה ציבורית אמיתית אינה נתונה לסמכות והחלטת ראש רשות מקומית. שאטל לים אינו תחבורה ציבורית, ממש לא".

בכלל, נראה שקוניק לא מתלהב מהסגנון של שכנו הרמת גני. "תחבורה ציבורית בשבתות זה הכרח, לא רק לים ולתל-אביב אלא לכל הארץ, לבתי חולים או לביקור קרובי משפחה. אני אעשה כל מה שאני יכול בנושא, לא בגימיקים אלא בעבודה מול השלטון המקומי", אמר ל"גלובס". "ההרכב של גבעתיים הוא יותר חילוני, כולם מייחלים לתחבורה ציבורית בשבת, אבל זה לא שמגיעה דרישה מסיבית מן הציבור, כי אנחנו קרובים לתל-אביב ולהרבה תושבי גבעתיים יש כלי רכב".

בערים אחרות במרכז הארץ קיימות יוזמות מקומיות מצומצמות לתחבורה ציבורית בשבת מטעם "נוע תנוע" ו"שבוס", לצד מוניות שירות. לעומת זאת, בבת ים המצב מורכב יותר: חברת מועצת העיר קטי פיאסצקי מהאופוזיציה (מרצ) הציעה לפני יותר משנה להקים ועדה שתדון באפשרות להפעלת מוניות שירות עבור תושבי העיר. ההחלטה נדחתה, בתמיכת חברי המועצה מטעם ישראל ביתנו, בנימוק שמשרד התחבורה הבטיח לערוך בעיר מכרז להפעלת מוניות שירות בשבת. בסופו של דבר, המכרז לא יחייב את מפעילי קווי השירות לעבוד בשבתות, וכך נוצר ואקום שמחכה להתמלא. 

כך או כך, השאלה הפוליטית הגדולה נותרת בעינה. המדינה איננה מעוניינת כיום לאפשר תחבורה ציבורית בשבתות באופן מוסדר, אך בשל העובדה שמדובר בתקופת בחירות רבים מהפוליטיקאים מעדיפים לעצום עיניים ולתת לדברים להתרחש בשטח. אלא שמרבית היוזמות, כפי שציין קוניק, מתמקדות בנסיעות לחוף הים ולאזורי בילוי בשבתות. מי שפשוט רוצה לקחת אוטובוס לארוחת צהריים אצל ההורים בשבת, ייאלץ לחכות. ואם בסוף מערכת הבחירות לכנסת ה-22 תוקם ממשלה על בסיס הליכוד, הדתיים והחרדים, גם היוזמות הנוכחיות יהיו בסכנה - וההמתנה לאוטובוס המיוחל תימשך זמן רב.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● בגוגל פוטרו 30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס