גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפילו אמנון שעשוע מודה: חזון הרכב האוטונומי להמונים הולך ומתרחק

מייסד מובילאיי מצנן את הציפיות של המשקיעים והציבור לעלייתו על הכביש של הרכב ללא נהג בשנתיים הקרובות, כפי שבכירים בתעשיית הרכב העולמי מבטיחים כבר שנים • איך למרות הדחיות והבעיות, ההשקעות הכבדות ברכב האוטונומי עדיין כאן, ומה בכל זאת צופן העתיד?

פרופסור אמנון שעשוע  / צילום: מיכל רז חיימוביץ
פרופסור אמנון שעשוע / צילום: מיכל רז חיימוביץ

כל מי שעקב בשנתיים האחרונות אחרי ההתבטאויות הפומביות של מייסד ומנכ"ל מובילאיי, פרופסור אמנון שעשוע, ושל בכירים אחרים תעשיית הרכב, לא אמור להיות מופתע ממפת הדרכים של הרכב האוטונומי - ואולי ניתן להגדיר אותה "מפת המכשולים" - שאותה הציג אתמול (ג') במקביל לכנס TECHCRUNCH.

כבר בשנה שעברה, בנאומו השנתי של שעשוע בתערוכת CES בלאס וגאס, ניתן היה להבחין בשינוי מגמה ברור: הנמכת ציפיות להופעה קרובה של כלי רכב סדרתיים ברמת אוטונומיה 5, כלומר כלי רכב ללא נהג. במקום זאת דובר על מתן דגש למוצרים ופתרונות של מובילאיי עבור רמות האוטונומיה הנמוכות יותר והנפוצות יותר שמסייעות לנהג, אך מחליפות אותו.

בתערוכת CES שנערכה השנה, המונח "רכב ללא נהג" כבר כמעט ולא הוזכר בהקשר של תעשיית הרכב. במקומו מצאנו שלל הכרזות על "פיתוח עסקי" - שירותי מיפוי מתקדמים, שדרוג מערכות שמסייעות לנהג (ADAS) הקיימות עבור סגמנטים שונים כמו אוטובוסים ומשאיות, התמקדות בשוק הסיני שרק נכנס לתחום ה- ADAS ועוד.

במאי השנה כבר הציגה אינטל רשמית תחום עסקי חדש לגמרי של מובילאיי, שמציב את חברת הבת הישראלית בתור ספקית/אינטגרטורית של פתרונות אוטונומיים מושלמים ללקוחות צד שלישי, שרוצים להיכנס לתחום ה"תחבורה בתור שירות". מדובר בשירותי הסעה לא מאוישים שפועלים על פי זימון באמצעות אפליקציה, מבוססים על רכב חשמלי ואמורים להשלים את שירותי התחבורה הציבורית המקובלים, בעיקר במסלולים קבועים ומוגבלים בתוך הערים. אינטל-מובילאיי החלה כבר באוקטובר אשתקד בתהליך "הוכחת היתכנות" ליכולותיה הטכנולוגיות בתחום החדש הזה באמצעות פרויקט משותף עם פולקסווגן, שהתוצר שלו אמור להיות שירות שיפעל בישראל החל מ-2022.

פניית פרסה לתעשיית הרכב

כל אלה היו איתותים פומביים ומקדימים של מובילאיי ל"פניית הפרסה" האסטרטגית, שמבצעת בחודשים האחרונים כמעט כל תעשיית הרכב. הפנייה הזו מבוצעת בהקפדה יתרה: במתינות, ללא בלימות חדות וללא התבטאויות מרחיקות לכת, שעלולות לפוצץ בפתאומיות את בלון הציפיות האדיר מהרכב הלא מאויש. אותו בלון, שעליו המריאו בארבע השנים האחרונות לשחקים מניות והשקעות בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים, אם לא יותר מכך.

אומנם חלק מהשחקנים בתחום, טסלה למשל, עדיין מתכחשים לשינוי וממשיכים לתחזק את הבועה באמצעות הכרזות על פריצות דרך טכנולוגיות מדהימות ועל מסחור המוני, שנמצא מעבר ממש לפינה. גם עשרות סטארט-אפים, לא מעט מהם בישראל, ממשיכים לקדם במרץ את החזית הטכנולוגית שתאפשר הפעלה מסחרית של רכב בדרגה 5 והם ממשיכים לגרוף השקעות מכובדות.

אבל מי שקורא בין השורות במאמרו החדש של שעשוע, שגם הוא אגב נזהר שלא לטלטל יותר מדי את הספינה, מבין שהעיכובים במפת הדרכים לא קשורים ישירות לטכנולוגיה שמאפשרת רכב ללא נהג (דרגה 5). זו מתקדמת על פי הציפיות, ואולי אף יותר מכך.

המכשולים המרכזיים הם עסקיים. בראשם, העלות הנוסקת של הרכיבים שנדרשים להשגה של מערכת אוטונומית עם יתירות מלאה; בנוסף, יש גם מכשולים חיצוניים - הרגולטור ודעת הקהל.

בשיא תקופת "הבועה האוטונומית", לפני שלוש-ארבע שנים, סברו השחקנים הגדולים בענף שהרגולציה והרגולטורים "נמצאים בכיסם". תעשיית הרכב תמיד קיבלה "כתף חמה" במסדרונות השלטון, וממילא אין פוליטיקאי או מקבל החלטות שלא שמח לבשר לציבור, שאוטו-טו-טו נפטרים ממיליוני כלי רכב מזהמים, צמאים לדלק, שמסכנים חיי אדם וסותמים את הכבישים.

אלא שמאז קרו כמה דברים. התאונה המפורסמת של "אובר", שזכתה לחשיפה עולמית, לצד רצף התאונות הפחות מתוקשרות של מערכת ה"אוטופיילוט" של "טסלה", ליבתה את החרדות הציבוריות הקיימות מפני "השתלטות המכונות" וציננו את נכונות הרגולטורים לקחת אחריות.

כתוצאה מכך הוחמרו מאוד הדרישות לביצוע ניסויים ברכב לא מאויש. אפילו מדינות וערים שנחשבות לליברליות ומתקדמות נוטות כיום להגביל את מסלולי הניסוי הלא מאוישים ודורשות להציב "נהג משגיח" בכל רכב אוטונומי - מה שמייקר משמעותית את עלויות הניסוי.

גם העדר שיתוף פעולה "מקיר לקיר" בין גופי הרגולציה הגלובליים או אפילו הפדרליים בארצות-הברית לבין היצרנים לבין עצמם, מציב את השחקנים היצרנים בפני מבוך של דרישות רגולציה שונות ומשונות. והאמת היא שגם התעשייה עצמה אחראית לכך. הפיתוי של שוק בהיקף מיליארדים הצית מלחמת לוביסטים חשאית מאחורי הקלעים, כאשר כל גוף גדול ניסה ועדיין מנסה למשוך את הרגולציה לעבר הטכנולוגיה והתקנים שלו או לכל הפחות לשים רגל למתחרים.

התוצאה היא עיכובי רגולציה מתמשכים שקיצם לא נראה באופק. אחת הדוגמאות הטובות ביותר היא פרויקט "קרוז" של ג'נרל מוטורס, שאמור היה להניב השנה מכוניות חשמליות אוטונומיות מייצור סדיר, כאלה שהולכות עד הסוף עם הרעיון של "בלי נהג" ומופיעות ללא גלגל הגה ודוושות שליטה.

לפני שנתיים טענה ג'נרל מוטורס כי המכוניות יתחילו לפעול מסחרית ב-2019, כולל ייצור בפס סדיר. אנחנו באמצע 2019, והמכוניות הללו עדיין לא מסיעות נוסעים ולא נמכרות בשום מקום. ג'נרל מוטורס הגישה ב-2018 לממשל האמריקאי בקשה לקבל רישיון, או לפחות לקבל החרגה מהתקנות, שיאפשרו לה להפעיל אותן במקומות נבחרים בארה"ב ללא "נהג בטיחות אנושי" (שממילא אין לו ערך במכונית ללא הגה).

בקשת GM הסתובבה ברגולציה האמריקאית כמעט שנה, ורק לאחרונה הודיעה מנהל הבטיחות האמריקאי, NHTSA, כי בכוונתו לבצע בחינה לעומק של הבקשה "ולבקש תגובות והערות מהציבור בנושא". בקיצור, הדרך עוד ארוכה ולא משנה עד כמה המכוניות האוטונומיות בטוחות ומתקדמות.

"מוביליות בתור שירות": מהיכן יגיע הכסף?

מדבריו של שעשוע עולה, ולא בפעם הראשונה, ששירותי ה"תחבורה כשירות" הם שלב ביניים הכרחי וריאלי בלוח הזמנים עד לתחילת הייצור ההמוני של כלי רכב סדירים וזמינים ללא נהג, אם וכאשר ייוצרו החל מאמצע העשור הבא.

השירותים הללו יעניקו לרעיון הרכב האוטונומי חשיפה חיובית בפני הרגולטורים, יסייעו להפיג את חרדות הציבור ועל הדרך, באופן לא רשמי, יסייעו לטפח ולתחזק בעצימות נמוכה יותר את ציפיות המשקיעים בענף. השאלה היחידה שנותרה היא האם שירותי ה"תחבורה כשירות" יהיו ברי קיימא. כלומר, יכסו את עלותם הכבדה ויפצחו את מחסום הרווחיות, שעליו התרסקו עד כה גם ענקיות ממומנות היטב כמו "אובר" ו"ליפט".

מי שצינן לאחרונה את הציפיות בתחום הזה היה דווקא תומס סדרן, האחראי על פעילות הרכב המסחרי של פולקסווגן, ומי שאמור להוביל את שירותי "הטקסי הרובוטי" המסחריים של קבוצת הרכב הגדולה בעולם.

פולקסווגן, שותפתה של מובילאיי בפרויקט המוניות הרובוטיות הישראלי, כבר טבלה את בהונותיה בבריכה הקרה הזו בשנתיים האחרונות באמצעות פיילוט של שירות מסחרי אוטונומי בהמבורג וצברה לא מעט ניסיון. לפיכך, ציפיותיה העסקיות ממנו ריאליות מאוד.

"לתחום העסקי הזה צפוי עתיד מזהיר", אמר לאחרונה סדרן לעיתונות הגרמנית, "אבל גם זמן אתחול ממושך מאוד עם הרבה ניסויים ופיתוח מכירות". הוא הוסיף כי "במהלך חמש השנים הקרובות לא תהיה לפעילות הזו תרומה חיובית לרווח התפעולי" וכי כדי שרכב הסעות אוטונומי ייצר הכנסות של 300 או 400 אירו ביום, אתה חייב להבין את השירות מהיסוד. היכן לטעון את כלי הרכב בצורה הזולה ביותר, היכן להציב את כוח האדם ועוד". המסקנה שלו הייתה ש"הדרך לשירותי הסעות אוטונומיים עוד ארוכה".

אבל לא צריך לדאוג למובילאיי או לבעלת הבית אינטל. שוק מערכות הסיוע לנהיגה "הפשוטות" בעולם (רמת אוטונומיה 2/3), שהחברה שולטת בכ-70% ממנו הוא עדיין תרנגולת שתטיל הרבה מאד ביצי זהב בשנים הקרובות. וכפי שכתבנו כאן השבוע, הרגולציה האירופית עתידה לחייב התקנה של מערכות כאלה בכל רכב בתוך כשנתיים, וייתכן שגם בכלי רכב משומשים. אז אל תמהרו להיפרד מרישיון הנהיגה כל כך מהר. סביר להניח שתיאלצו לאחוז בהגה עוד לא מעט שנים. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים