גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה מסתתר מאחורי החליפה המהודרת של X5 החדש של ב.מ.וו?

ה-X5 החדש נראה כמו שומר מועדונים שרירי שנכפה עליו ללבוש טוקסידו ● מאחורי החליפה מסתתרת מכונית פאר מרווחת, נוחה ומתוחכמת במיוחד, שיודעת גם לתגמל את הלקוחות חובבי הנהיגה של המותג

ב.מ.וו X5-30D / צילום: יח"צ
ב.מ.וו X5-30D / צילום: יח"צ

בשלהי שנות ה-90 לקחתי חלק בהשקה הבינלאומית של הדור הראשון של ב.מ.וו X5, שנערכה בסמוך למפעל הייצור שלו בדרום קרוליינה. הרעיון של "רכב כביש-שטח יוקרתי וספורטיבי" היה חדש אז לעיתונות הרכב העולמית, ובדיעבד גם לאנשי ב.מ.וו, שחששו כי סטייה כה גדולה מקו המוצרים המסורתי עלולה לפגוע בדימוי שלהם בתור יצרני "מכונות נהיגה לאנינים".

לפיכך, נלקחנו למסלול מרוצים מקצועי ומהנדסי ב.מ.וו האיצו בנו לבחון עליו "עד לקצה" את מגבלות האחיזה המרשימות של הרכב ואת יכולותיו האתלטיות - כאילו זה מה שמצפים הלקוחות מ-SUV יוקרתי וגדול.

בעשרים השנים שחלפו מאז נמכרו כ-2.2 מיליון מכירות של ה-X5. נראה כי אנשי ב.מ.וו למדו בינתיים את כל מה שניתן ללמוד על ההעדפות האמתיות של הלקוחות בפלח. ב-X5 מודל 2019 כבר לא תמצאו שלדה שמותאמת למסלולי מרוצים, אבל כן תמצאו בו מתלי אוויר רכים, תא נוסעים מפואר עם מתג התנעה נוצץ בנוסח "סברובסקי" וידית הילוכים שראשה עטוי בקריסטל שקוף ונוצץ בתוכו מוטבע סמל X5 מוכסף.

גם העיצוב החיצוני של מודל 2019 התרחק מרחק ניכר מהעיצוב הרזה והאתלטי של הדור הראשון. הדור החמישי הוא כיום אחד הכלים הגדולים בפלח, שמאכלס לא מעט ענקים. בהשוואה לדור הרביעי היוצא, הוא צמח בכמה סנטימטרים לאורך, לגובה ובעיקר לרוחב. עם חישוקי 21 אינץ', חלונות מושחרים מאחור, זנב שרירי והגריל הכפול של ב.מ.וו בחרטום שתפח כעת לממדי ענק, ה-X5 החדש נראה כמו שומר סף של מועדון בדאון-טאון ברלין, שנכפה עליו ללבוש טוקסידו.

אפשר לטעון - עדיף בשקט, ומרחוק - שהוא לא אלגנטי, אבל אין ויכוח שהוא מזוהה מרחוק ואפקטיבי מאוד בהשכנת שלום על סביבתו. אף אחד לא העז לחתוך אותנו מימין, וגם לא זכינו לתנועות הידיים העצבניות, שהן אמצעי התקשורת העיקרי בין נהגי ישראל ביולי-אוגוסט.

סף הכניסה לתא גבוה מהמקובל ודורש דילוג קל, אלא אם כן זכרתם להנמיך את מתלי האוויר. תנוחת הישיבה גבוהה, והחלונות הגדולים מספקים ראות מצוינת עבור מי שלא סומך על המצלמות ההיקפיות, שמגיעות כסטנדרט. מערך הפיקוד מקביל לדגמי הדור האחרון של ב.מ.וו עם לוח מחוונים דיגיטלי חד, שמציג גרפיקה נאה וניתן לתכנות לפי טעמו של הנהג. מערכת המולטימדיה מציעה מסך רוחבי ענק כמו בסדרה 7 החדשה והנדסת אנוש מוכרת מיידית לכל מי שנסע בב.מ.וו.

ב.מ

מערכת אוטונומית שמפחיתה סיכונים

מעצבי החברה לא נכנעו לטרנד האופנתי של "מסכי מגע מדורגים", כמו אאודי או ריינג'רובר למשל, והותירו כמה מתגי שליטה ידניים בתור גיבוי לתפעול פונקציות חיוניות כמו מיזוג אוויר ומערכת שמע. זה אידיאלי לנהגים כמונו שמתקשים להיטמע בעולמם של מרק צוקרברג ולארי פייג'.

מודול ההתנעה וידית ההילוכים בגרסה המפוארת שבה נסענו מעוטרים עבור חובבי ה"BLING", אך מי שזה אינו טעמו יכול להסתפק בגימור תקני מרהיב שכולל עור איכותי בתפירה בולטת, משטחים נדיבים של עץ משובח ומתכת קרירה ומלוטשת.

ב.מ.וו X5-30D / צילום: יח"צ

בסיס הגלגלים צמח בכמה סנטימטרים ועונה על כל צורך ורצון אפשריים למרחב מלפנים ומאחור. תא המטען גדל בכמה עשרות ליטרים לתא המטען, כנראה במחשבה על התקנת סוללה גדולה בדגם הפלאג-אין. התא מצויד בדלת חשמלית מפוצלת, כמו שהלקוחות האמריקנים אוהבים.

הגרסה העילית מגיעה עם אבזור מקיף מאוד ומצוידת, בין השאר, בדור האחרון של המערכת סמי-אוטונומית עתירת החיישנים מבית ב.מ.וו, שמסוגלת להתחמק עצמאית מאיומים שמגיעים מכיוונים שונים, ואפילו להוביל את הרכב עצמאית למקום חניה בטוח בשולי הכביש במקרה שמזוהה איבוד שליטה או הכרה של הנהג.

מספק את הסחורה ולא חוסך בדלק 

גרסת המבחן שלנו, X5-30D , צוידה במנוע הדיזל ההתחלתי של הסדרה עם שישה צילינדרים בנפח של 3 ליטר והספק של 265 כ"ס. לא הרבה סוסים לכלי ששוקל כמעט 2.1 טון, אבל הדיזל הגברתן הזה מייצר מומנט של 62 קג"מ בסל"ד נמוך מאוד. לאחר השתהות קצרצרה הוא דוחף את הרכב קדימה בקצב רציני תוך שהוא משמיע קול בס סמכותי, שהולם מאוד את המראה החיצוני.

הזינוק מעמידה מותיר מאחור ברמזור מכוניות חזקות וקלות יותר, עקיפות בעליות תלולות מתבצעות בביטחון מוחלט ושיוט מהיר למרחקים מתבצע בקלילות. התיבה האוטומטית מסתפקת בשמונה מהירויות בלבד, אבל היא עושה את מלאכתה ברהיטות ובלי התחכמויות מיותרות. ב.מ.וו טוענת לצריכת דלק ממוצעת של 16.4 קילומטר לליטר סולר, אבל השגת נתון קרוב לזה, אם בכלל, דורשת התנזרות משימוש במצבי הספורט הנמרצים של מחשב המנוע ומהנאה בכלל. אפשר לצפות ל-10 קילומטר לליטר בתנאים נורמליים.

שלדת ה-X5 מכוילת לספק בעיקר נוחות ובידוד, והיא מגשימה את ייעודה בצורה מרשימה בסיוע דור מתקדם של מתלי אוויר ממוחשבים, שמנטרלים היטב את המהמורות. אבל מי שיטרח לנבור קצת בתפריטי הכיול, יגלה שה-X5 לא זנח לגמרי את המורשת, ואי שם מאחורי המתלים הרכים והמתנודדים, ההגה הקליל ושלל המעבדים ומערכות הבטיחות המחוכמות, מסתתרת ב.מ.וו אמיתית. זו שיודעת לשוחח בשפתם של נהגים רציניים בלי מתורגמן. במצב התכנות הקיצוני ביותר נטיית הגוף מזערית, תגובות ההיגוי נמרצות ואפשר להפיק הנאה על כבישים מתפתלים כל עוד זוכרים, שהמרחק בין מראות הצד הוא כמעט 2.2 מ'.

גרסת הפלאג אין מרכזת עניין

ב.מ.וו טוענת של-X5 החדש יש גם פוטנציאל שטח לא מבוטל בזכות הגבהת המתלים ומערכת הנעה כפולה שחשה את פני השטח. ביום שבו נפגוש X5 מטפסת על הסלעים בנגב, נשאל את בעליו כיצד מרגישה החוויה. בינתיים זה עוד לא קרה.

המחיר של X5-30D טורבו דיזל מתחיל בכ-600 אלף שקל ונוסק עד לאזור ה-700 אלף שקל עם חבילת "סופריור" שבה נסענו. מחיר גרסת הבנזין זהה כמעט. מטבע הדברים את עיקר העניין מרכזת גרסת הפלאג-אין מוטבת המס, שהייתה להיט מכירות בדור הקודם. אולם היא טרם הגיעה אלינו וממילא בשנה הבאה היא צפויה לספוג התייקרות של עשרות אלפי שקלים בשל שינוי המס ולאבד רלוונטיות. אלה לא מחירים שירתיעו את הלקוחות בפלח, ובהתחשב ביכולות, בהנדסה ובסטטוס, קרוב לוודאי שהרכב יחזור ויתפוס את מקומו הטבעי, והראוי, בצמרת טבלת המכירות. 

חלק מהמתחרות

מרצדס GLE 2019

מרצדס GLE החדשה, שתגיע לארץ בקרוב, עברה השנה חידוש פנימי וחיצוני מקיף. היא מציעה יותר מרחב פנים, שכולל עד שבעה מקומות, ומערכת מתלי אוויר מתקדמת עם יכולת איזון עצמי של הגוף. תא הנוסעים משכפל את המערך האלקטרוני והאוטונומי של סדרת ה- S . יהיו גם דיזלים חדשים וגרסת פלאג-אין משודרגת. עדיין אין מחיר

מרצדס / צילום: יח"צ

אאודי Q7 TDI

ב-620 אלף שקל מציעה אאודי את גרסת ה- TDI של ה- Q7 עם מנוע 3 ליטר, שמייצר 286 כ"ס ו-61 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות. הרכב מצויד בהנעה כפולה מתוחכמת עם אופציות שטח, מתלי אוויר, תא מפואר לשבעה נוסעים ואלקטרוניקה מתקדמת. דור משודרג נמצא מעבר לפינה

אאודי / צילום: יח"צ

פולקסווגן טוארג

קצת מתחת למחסום הסטטוס נמצא הטוארג החדש שמיועד לחמישה. הממדים החיצוניים והפנימיים מאסיביים, העיצוב אימתני, רמת האבזור גבוהה ועתירה בהייטק ותא המטען עצום בגודלו. מנוע הדיזל זהה לאאודי עם 286 כ"ס, אבל התאוצה נמרצת יותר. המחיר מתחיל ב-500 אלף

פולקסווגן טוארג / צילום: יח"צ

עוד כתבות

משפחות צוענים מוחים על סירובה של ממשלת הונגריה לפצות צוענים, ילדי "רומה", שהופרדו בצורה לא חוקית בבית ספר במזרח המדינה / צילום: Bernadett Szabo, רויטרס

אלפי צוענים דורשים מהונגריה פיצוי על הפרדת ילדיהם בבתי הספר

יותר מ־2,000 הונגרים, בהם משפחות רומה (צוענים) וארגוני זכויות אזרח, צעדו אתמול אל הפרלמנט בבודפשט כדי למחות נגד סירובה של ממשלת הונגריה לפצות צוענים ילדי רומה שהופרדו בצורה לא חוקית בבית ספר במזרח המדינה

גבי אשכנזי ובני גנץ / צילום: אלעד מלכה

גנץ: אשכנזי יהיה שר הבטחון, יתקן את מחדלי נתניהו

באירוע בקריית החינוך בשער הנגב, מסר יו"ר כחול לבן: "אשכנזי יתקן את מחדלי נתניהו שהקים קבינט בובות ומינה שרים משיקולים פוליטיים. אנחנו נמצאים ב'עוד סבב לחימה'"

 דוד גודובסקי / צילום: רפי קוץ

מורשעי פרשת ישראל ביתנו מציגים: כמה שווים ארבעה חודשים בכלא?

דאוד גודובסקי, אחד הנאשמים העיקריים בפרשת "ישראל ביתנו" ובכיר במפלגה, ניהל מאבק נגד גזר דין של שבע שנות מאסר שנגזר עליו לאחר שהורשע בשוחד • העליון הפחית את התקופה בשנה, אך לאחרונה התקבלה בקשתו להמיר קנס של 120 אלף שקל שהושת עליו במאסר נוסף

מתחם 'שדרות בגין', כפר יונה / הדמיה: בר לוי דיין אדריכלים

ההתחדשות העירונית מגיעה לכפר יונה: 850 יח"ד במקום 270

הוועדה המחוזית מרכז אישרה את תוכנית הפינוי בינוי הראשונה ביישוב שנמצאת במתחם 'שדרות בגין' ● תמהיל הדירות טרם נקבע

 

 

הפגנת פועלים נגד דניה סיבוס בשהם: "לא זזים עד שמשלמים" / צילום: תמונה פרטית

הפגנת פועלים נגד דניה סיבוס בשוהם: "החמורים עבדו קשה ולא קיבלו כסף"

כמה עשרות פועלים, מרביתם עובדים זרים מטורקיה, מקיימים הפגנה בפתח פרויקט מגורים בטענה כי חלק ממשכורתם לא שולמה ● דניה סיבוס: "מדובר בעובדים של קבלן משנה שקיבל את מלוא התשלום המגיע לו"

רוני על-דור / צילום: איל יצהר

סאפיינס סיכמה את 2019 עם הכנסות שיא ברבעון הרביעי, כשהיא עוקפת את תחזיות האנליסטים גם בתחזיתה ל-2020

חברת התוכנה הציגה הכנסות של כ-326 מיליון דולר בסיכום השנה, עלייה של 12.4%, והרווח הנקי גדל  ל-26.2 מיליון דולר ● שיעור רווחיות התפעולית היה 16% - ברף העליון של תחזיות החברה

לשכת תעסוקה / צילום: אריאל ירוזלימסקי

האבטלה בינואר נשארה ברמת השפל של 3.6%

מספר המועסקים הגיע בינואר ל-3.986 מיליון נפש, עלייה של 0.3% לעומת החודש הקודם

בנק מזרחי-טפחות,?בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק איגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל

הבנקים מציגים: חזית אחידה במאבק על הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה

שישה בנקים הציגו עמדה משותפת כדי לבלום הכרעה שיפוטית עקרונית ● העילה: בקשה שגרתית של דיירי פרויקט בת"א כי ביהמ"ש יורה לבנק מזרחי טפחות להאריך את תוקף הערבויות שהוצאו לקבלן, א. דורי ● הבנקים חששו כי תתקבל בקשה להשית עליהם את עמלת הארכת תוקף הערבות

רה"ב בריטניה בוריס ג'ונסון באתר בנייה של פרויקט כביש מהיר בברמינגהאם / צילום: AP/ אדי קיוך

חוב ציבורי גבוה זה רע? הכלכלנים כבר לא בטוחים שזה פוגע בצמיחה של המדינות

לפני עשור הקונצנזוס בקרב כלכלנים היה שחוב ציבורי מעל 90% מהתמ"ג עלול לפגוע בצמיחה ולהעלות הסיכוי למשברים ● כעת הם כבר לא חד-משמעיים בעניין

וול סטריט / צילום: רויטרס

התפשטות הקורונה הדביקה את וול סטריט: מדד הנאסד"ק צנח ב-3.7%, הדאו ג'ונס מחק 1,000 נקודות

נמחקו העליות שרשם מדד דאו ג'ונס מתחילת השנה ● תשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות ל-10 ו-30 שנה נושקות לשפל היסטורי ● בורסת מילאנו צנחה קרוב ל-6%

התפרצות נגיף הקורונה בדרום קוריאה / צילום: Lee Jin-man, AP

העצמאים טוענים: "המדינה שוב מפקירה אותנו"

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים: "משרדי הממשלה יוצרים מסך ערפל וחוסר ודאות כלפי מגזר העצמאים"

עלא הינו / צילום : קרן הרמן

"אני מהראשונים בכפר שהיה להם מחשב"

עלא הינו, בן 43, מהנדס תוכנה בכיר בחברת Gong.io ● טווח שכר: 35-40 אלף שקל

ציוותי חיטוי בשוק בסיאול, דרום קוריאה / צילום: Ahn Young-joon, AP

נציגי 20 הכלכלות החזקות בעולם: הקורונה היא סכנה רצינית לצמיחה העולמית

במפגש הפסגה הראשון מסוגו של מועדון הכלכלות הגדולות, שנערך בבירת סעודיה, הזהירו בכירי הכלכלה העולמית מפני ההשלכות הכלכליות של הנגיף וכן הסכימו לנקוט פעולה משותפת אם השפעת המגיפה תתחזק

טראמפ ומודי / צילום: 	Aijaz Rahi, AP

טראמפ בהודו: "לא מקבלים יחס טוב מהודו אבל אני מחבב את מודי מאוד"

הקשר בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי מתחזק על רקע החשש המשותף של המדינות מטרור, מהגירה ומעליית סין כמעצמת על ● במקביל, מחלוקת סחר מעיבה על מערכת היחסים בין המדינות

מגדל אקרו נדל"ן, תל אביב / הדמיה: סטודיו 84

ROOMS תפעיל חללי עבודה בשלוש קומות במגדל "אקרו נדל"ן" בת"א

החברה מבית פתאל תשלם לאקרו כ-4.3 מיליון שקל לשנה עבור השטח שנמצא במגדל "אקרו נדל"ן" ● המגדל שנבנה כיום נמצא בפינת הרחובות המסגר ויצחק שדה ● במתחם כולו מתוכננים 14 מגדלים – מרביתם בייעוד של תעסוקה ● חברת חללי העבודה חתמה על הסכם נוסף מול אקרו ברעננה

ליאל בריינארד / צילום: Evan Vucci, Associated Press

בכירה בפדרל רזרב מציעה מפת דרכים חדשה לקביעת יעד אינפלציה

ליאל בריינארד, חברת מועצת הנגידים של הפדרל רזרב, מציעה שינוי שלפיו הבנק המרכזי ייקח בחשבון פספוסים קודמים של יעד האינפלציה שלו כשהוא מחליט איך לקבוע את מדיניותו

סקר הסקרים

בצל הלחימה בדרום, הליכוד עוקפת שוב את כחול לבן

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה ● סקר הסקרים בודק מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הסוערת

אלון גלזר, רונית הראל בן זאב וד”ר קארן ורטפטוב / צילום: גיא אסיאג בלום

הבחירות בכנס S&P מעלות: נערכים להאטה ולא מצפים לממשלה 

וגם: איילת נחמיאס-ורבין מונתה לתפקיד סגנית נשיא התאחדות התעשיינים ● השיחה

מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

גם אלרוב, איסתא, קשרי תעופה ושנפ מדווחות על נזקי קורונה; מספר החברות הנפגעות בבורסת ת"א מתקרב ל-30

אלרוב הגיבה בעוצמה הרבה ביותר לעדכונים האחרונים על השפעות התפשטותו של הנגיף בעולם ● החברה דיווחה כי "צפויה בחודשים הראשונים של 2020 ירידה בהכנסות החברה ממלונותיה, הן בישראל והן באירופה" - ומנייתה ירדה בכ-7% והשלימה צניחה של 18% מאז פרוץ "משבר הקורונה"

המחלקה לחקירות שוטרים / צילום: רפי קוץ

בג"ץ מקפיא את ועדת הבדיקה הממשלתית בנושא מח"ש

צו ביניים הוצא בעקבות עתירת משמר הדמוקרטיה הישראלית בנושא ● בנוסף הורו השופטים לממשלה להסביר בתוך 60 ימים מדוע לא תבוטל החלטת הממשלה והשר אוחנה להקים את ועדת הבדיקה בבחירות, בניגוד להנחיית היועמ"ש ● השר אוחנה: "בג"צ עשה יד אחת עם היועמ"ש שהיה בניגוד עניינים מוסדי"