גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפטנט שמסדר לאלפי בכירים בשירות הציבורי שכר כפול, במחשכים

כל בכירי הסקטור הציבורי שהתחילו עם פנסיה תקציבית מקבלים גמלה מגיל 50 אם פרשו, ואם אחר כך השתלבו בתפקיד אחר - הם מקבלים פנסיה ושכר כפול ● מדובר באלפי עובדים, והמידע על העלויות לא שקוף לציבור ● פרשנות

אליעזר ריבלין / צלם: אריאל ירוזלימסקי
אליעזר ריבלין / צלם: אריאל ירוזלימסקי

1.

בשנים האחרונות פרסמתי כאן עשרות מאמרים וחשיפות על הפנסיה התקציבית, שהולכת ומתנפחת עם השנים ומכבידה מאוד על תקציב המדינה. בכל פעם קיבלתי מיילים מקוראים הבקיאים ברזי הפנסיה התקציבית שאפשרו לי לצלול עוד ועוד לפרטים הקטנים שמרכיבים את התמונה הגדולה, משקפים עיוותים גדולים וחושפים תופעות פסולות לדעתי. הפנסיות התנפחו עד לרמות לא הגיוניות בסקטור הציבורי. אני חייב להדגיש: בבסיס, הכול חוקי. יש כמה וכמה חוקי גמלאות, מורכבים מאוד (כרגיל), שעל בסיסם משלמת המדינה את קצבאות הפנסיה התקציבית. כמובן, בחלק מהארגונים יש חריגות שנעשות שלא כדין ובהן מנסה לטפל הממונה על השכר. אבל העובדה שבבסיס התשלומים האלה חוקיים אינה הופכת אותם לכשרים ולהוגנים מבחינה חברתית. בחסות חוקים מקדמת דנא, שגובשו בהתאם למידותיהם של עובדי הסקטור הציבורי, בעיקר לבכירים שבהם, הוענקו הטבות חריגות, לא הגיוניות, ודאי לא מוצדקות, שיעלו למדינה מאות מיליארדי שקלים בשנים הבאות.

2.

הפנסיה התקציבית חוסה תחת חוקי גמלאות שונים, כמו חוק שירות הקבע בצבא הגנה לישראל (גמלאות), חוק שירות המדינה (גמלאות) וחוק גמלאות נושאי משרה ברשויות השלטון (המתייחס, בין היתר, לחברי כנסת, שרים, שופטים, נשיא המדינה, מבקר המדינה, נגיד בנק ישראל והמשנה לנגיד). החוקים מסדירים, בין השאר, את תשלומי הפנסיה התקציבית לעובדי הסקטור הציבורי. החוקים, על תיקוניהם האחרונים, נותנים מענה לשאלה מה קורה לפורשים מהשירות הציבורי שזכאים לגמלת פנסיה תקציבית וחוזרים לעבוד בשירות הציבורי, לא במקום עבודתם הקודם. תתפלאו, או שלא, אבל התיקונים לחוקים (2012 למשרתי הקבע ו-2016 לעובדים בשירות המדינה) שעברו בשנים האחרונות מאפשרים מצב אבסורדי כזה שבו אדם מקבל גם קצבה וגם שכר.

לפי החוקים המקוריים, מי שזכאי לקצבת פרישה במסגרת פנסיה תקציבית ומקבל גם משכורת מאוצר המדינה או מקופה אחרת שהממשלה קבעה כ"קופה ציבורית" (כלומר, חברות ממשלתיות או גופים נתמכים על ידי תקציב המדינה), קצבתו עשויה להיות מופחתת בהתאמה למשכורת שהוא מקבל ולגובה הכנסתו הכוללת משני מקורות אלו ולפי כמה תנאים שנקבעו. אולם החוקים המקוריים קבעו התאמות המצמצמות את תחולת ההסדר של "הקופה הציבורית" על שוטרים וסוהרים באופן שהוא חל רק על שוטרים וסוהרים שפרשו ומשכורתם לאחר הפרישה היא משירות בתי הסוהר או ממשטרת ישראל. כלומר, כל עוד לא חזרת למקום עבודתך הקודם, אתה יכול לקבל גם וגם מהקופה הציבורית. התיקון האחרון לחוק של משרתי המדינה ב-2016, אימץ את ההסדר הזה והחיל אותו על כלל הפורשים משירות המדינה, כך שהם יכולים לקבל גם קצבה וגם שכר, ובתנאי שלא חזרו למקום עבודתם הקודם.

גם לפני תיקוני החקיקה, נקבעה בחוקים המקוריים מגבלת גיל לכפל השכר והפנסיה - 57 למשרתי קבע ו-60 לעובדי מדינה, ולאחר מכן לא הייתה בכלל התחשבנות, אבל המצב הנוכחי הוא מתן רישיון לכל פורש בגיל מוקדם עם פנסיה תקציבית לחזור לעבוד בשירות הציבורי וליהנות מכל העולמות.

המשמעות הכספית של זה היא אדירה. ההערכה היא של מאות מיליוני שקלים לפחות, אם לא מיליארדי שקלים. כל בכירי הצבא, למשל, שמשתלבים לאחר פרישתם בסקטור הציבורי, בין שבמשרד הביטחון ובין שבחברות ממשלתיות, מקבלים גם קצבת פנסיה תקציבית וגם שכר (וצוברים במקום העבודה החדש עוד פנסיה כמובן). כל בכירי הסקטור הציבורי, שפורשים מתפקידיהם במשרדים הממשלתיים ומשתלבים במשרד אחר, מקבלים גם פנסיה תקציבית שמגיעה להם מרגע פרישתם וגם שכר רגיל. להערכתי, יש אלפים רבים של עובדים כאלה לאורך השנים בסקטור הציבורי. הבעיה היא שאין מידע מסודר על הכפילויות הללו ועל היקף העלויות שלהן למשלם המסים. הטעם לכך פשוט: מדובר בשתי מערכות תשלום, גמלאות ושכר שוטף. חבל שהאוצר לא מצליב בין הנתונים כדי להנגיש את המידע לציבור.

עוד עובדה שלא ערים לה: מי שחושב שפנסיה תקציבית או גישור מגיל מוקדם הם פטנט של אנשי מערכת הביטחון בלבד אינו יודע על מה הוא שח. יש קבוצה נוספת של עובדים עם פנסיה תקציבית שזכאים לקצבה עם הפרישה בפועל: עובדים בחוזה בכירים (סמנכ"לים, ראשי אגפים, יועצים משפטיים של משרדי ממשלה או יחידות וכד') שזכאים לקצבה מגיל 50 אם כיהנו לפחות ארבע שנים בחוזה בכירים ולפחות 16 שנים בתקציבית בסך הכול. אם הם פורשים בגיל 50 הם מקבלים קצבה מיד ואם הם פורשים לפני גיל 50, הם מקבלים את הקצבה מגיל 50. המשמעות היא מדהימה: כל בכירי הסקטור הציבורי שהתחילו עם פנסיה תקציבית מתחילים לקבל גמלה מגיל 50 אם פרשו, בדיוק כמו בצבא, ואם אחר כך השתלבו בתפקיד אחר - הם מקבלים פנסיה ושכר כפול.

3.

הנה כמה דוגמאות מהכנסת הנוכחית שסיימה את תפקידה מוקדם מהצפוי.

כחול לבן: הרמטכ"לים לשעבר בני גנץ, גבי אשכנזי ובוגי יעלון מקבלים קצבת פנסיה תקציבית המוערכת ב-65-55 אלף שקל ברוטו לחודש ובנוסף מקבלים שכר מהמדינה כחברי כנסת בסך של כ-44 אלף שקל ברוטו (פלוס הוצאות רכב ועוד), כלומר עד 110 אלף שקל בחודש. עוד מקבלי פנסיה ושכר כפולים בכחול לבן: אורנה ברביבאי, שירתה כ-34 שנה בצבא, השתחררה בדרגת אלוף (פנסיה מוערכת של כ-44 אלף שקל בחודש); אלעזר שטרן, שירת כ-33 שנה בצבא, השתחרר בדרגת אלוף (פנסיה מוערכת בכ-44 אלף שקל); רם בן ברק, שירת יותר מ-30 שנה במערכות הביטחון, בתפקיד האחרון כסגן ראש המוסד (פנסיה מוערכת של 50-40 אלף שקל ברוטו לחודש); יואב סגלוביץ', שירת יותר מ-30 שנה במשטרה, בתפקידו האחרון כניצב וכראש אגף מודיעין וחקירות (גמלתו של סגלוביץ' נעה סביב 40 אלף שקל, לפי הערכות); מיקי לוי, גם הוא שירת יותר מ-30 שנה במשטרה והשתחרר בדרגת ניצב, גמלתו אמורה להיות דומה לזה של סגלוביץ'.

הערכות הפנסיה התבססו על שווי הנוכחי של פנסיה: שכר הרמטכ"ל לפי דוח הממונה על השכר עומד על 89 אלף שקל ברוטו לחודש ותקרת גמלת הפנסיה (70%) עומדת על כ-62 אלף שקל ברוטו לחודש. שכר אלוף עומד על כ-63 אלף שקל בחודש ותקרת גמלת הפנסיה עומדת על כ-44 אלף שקל בחודש. ניצב במשטרה מרוויח כ-56 אלף שקל ותקרת הקצבה עומדת על כ-39 אלף שקל בחודש.

חברי הכנסת מטעם הליכוד שמקבלים גם גמלה וגם שכר של חברי כנסת: יואב גלנט, אלוף במיל', שירת כ-35 שנה בצבא וזכאי לפנסיה של כ-44 אלף שקל; אבי דיכטר שירת כ-35 שנה במערכות הביטחון, בתפקידו האחרון כראש השב"כ. כיוון שראש השב"כ מרוויח בדומה לרמטכ"ל, אפשר להניח שקצבתו של דיכטר עומדת על יותר מ-60 אלף שקל בחודש ברוטו; עוזי דיין, אלוף במיל', שירת יותר מ-35 שנה ולכן זכאי לגמלה של כ-44 אלף שקל ברוטו. כיהן בעבר כיו"ר מפעל הפיס וכמובן קיבל גם אז שכר וגמלה; מירי רגב, תת אלוף במילואים, שירתה בצבא 26 שנה ועל פי הערכות קצבת הפנסיה התקציבית שלה נעה סביב 30 אלף שקל ברוטו לחודש.

סך הכול שמונה חברי כנסת מכחול לבן וארבעה חברי כנסת מהליכוד מקבלים גמלה ושכר בהיקפים משמעותיים. כמובן, אהוד ברק, שעומד בראש "ישראל דמוקרטית", יקבל שכר וגמלה אם ייבחר לכנסת. בעבר הוא קיבל שכר וגמלה כשכיהן כשר.

פניתי לכחול לבן ולליכוד בשאלה אם תשלומי פנסיה תקציבית ושכר במקביל הם לא עיוות חברתי שצריך לתקנו בחוקי הגמלאות. זו הייתה תגובתם:

כחול לבן: "לאחר שנים שבהם שירתו את אזרחי ישראל כמפקדים בכירים בצה"ל ובכוחות הביטחון, בחרו חברי הנהגת כחול לבן להמשיך ולשרת את אזרחי ישראל בשירות הציבורי. במצב זה, ולפי החוק, משלמים יוצאי מערכת הביטחון מס הכנסה מהגבוהים במדינה, מיסוי שחוזר לקופת המדינה, ושמספטמבר הקרוב, תחת ממשלת גנץ, יפעל למען האזרחים".

הליכוד: "אין תגובה בעניין הזה".

4.

שתי דוגמאות בולטות מהתחום המשפטי: אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, מקבל כ-75 אלף שקל ברוטו למס, לפי הנתונים האחרונים של הממונה על השכר באוצר. בנוסף, מנדלבליט שירת בצה"ל כ-30 שנה והשתחרר בדרגת אלוף. לפי הערכות, קצבת הפנסיה התקציבית שהוא קיבל עם פרישתו מצה"ל עומדת על כ-40 אלף שקל ברוטו לחודש. 

מה קורה עם שופטים שנכנסו להסדרי פנסיה תקציבית? ובכן, על פי החלטת גמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון (נושאי משרה שיפוטית ושאריהם), אפשר לקבל גמלה ושכר, אבל רק מגיל 65 ומעלה. לכן, אם שופט פרש בגיל 70 (בערך גיל הפרישה של שופטים), לדוגמה, וממלא תפקיד אחר - הוא מקבל גם וגם באופן מלא (!). כיוון שהפנסיות של השופטים הבכירים מגיעות ל-90-60 אלף שקל, זה משמעותי מאוד. למשל, שופטי העליון לשעבר מרים בן פורת המנוחה ואליעזר גולדברג, שכיהנו כבתפקיד מבקר המדינה, קיבלו גם פנסיה תקציבית המוערכת ביותר מ-70 אלף שקל ברוטו בערך הנוכחי וגם שכר כמבקרי המדינה העומד כיום על כ-49 אלף שקל בחודש, זהה לשכר שר בממשלה. 

דוגמה מובהקת יותר: אליעזר ריבלין, שבעת כהונתו כנציב תלונות הציבור על שופטים, בשנים 2013-2018, קיבל שכר כפול: הוא קיבל שכר של כ-97 אלף שקל לפי נתוני הממונה על השכר (שכרו של הנציב הוא כשל שופט עליון) והיה זכאי לקצבת פנסיה כשופט בעליון שנעה בין 60 ל-70 אלף שקל ברוטו בחודש. מריבלין וממשרד המשפטים לא נמסרה תגובה עד למועד סגירת הגיליון.

5.

ועוד דוגמה מבית הנשיא: ראובן ריבלין מרוויח בתפקידו כנשיא כ-63 אלף שקל ברוטו לחודש ובנוסף יש לו קצבת פנסיה תקציבית של כ-27 אלף שקל מתפקידיו כשר וכחבר כנסת. ביחד, כ-90 אלף שקל ברוטו. לפי נתונים שנמסרו לי מבית הנשיא, שכר הנטו המצרפי של ריבלין עומד על כ-56 אלף שקל לחודש.

6.

עובדי השירות הציבורי אינם יכולים לצבור מעל לקצבת פנסיה של 70% מהשכר האחרון. לכאורה זה המקסימום, אלא שיש חריגים ויש דרך להגיע לקצבה שהיא 100% מהשכר האחרון. איך עושים זאת? הנושא הזה צף ועלה עוד בשנת 1999 והגיע עד בית המשפט העליון: המערערת הייתה לא אחרת מהשופטת בדימוס מרים בן פורת, שכיהנה כמשנה לנשיא בית המשפט העליון עד פרישתה לגמלאות אחרי כ-30 שנה כשופטת. עם פרישתה זכאית הייתה בן פורת לגמלה בשיעור 70% מהשכר שלה כמשנה לנשיא בית המשפט העליון (שווה ערך היום לכ-60-50 אלף שקל ברוטו בחודש). לאחר שפרשה מבית המשפט העליון, החלה בן פורת לכהן בתפקיד מבקר המדינה ושימשה בתפקיד כעשר שנים. במהלך התקופה היא הייתה זכאית גם לשכר של מבקר המדינה (שווה ערך היום ל-49 אלף שקל ברוטו בחודש) וגם לגמלת השיפוט שלה -יחד יותר מ-100 אלף שקל בערך נוכחי (ברוטו. בעלות שכר, זה הרבה יותר). החוק איפשר לבן פורת לצבור בתפקידה כמבקר המדינה עוד קצבת גמלה של 70% מהשכר הקובע.

שתי שאלות: האם במקרים כאלה אפשר לצבור 100% קצבה מהשכר האחרון? התשובה היא כן. ועכשיו נשאלת השאלה שאליה נדרש העליון בזמנו: איך תיקבע הגמלה של בן פורת? האם משכורת של שופט או משכורת של מבקר המדינה, שבין שתיהן קיים פער גדול מאוד לטובת משכורתו של שופט? העליון קבע שהמשכורת הקובעת תהיה הגבוהה בין השתיים, בניגוד לעמדתו של החשב הכללי אז, שי טלמון. המשמעות היא שבן פורת קיבלה 100% קצבת פנסיה תקציבית על משכורתה האחרונה כשופטת עליון. זו קצבה שעומדת לפחות על 80 אלף שקל ויותר.

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אולם תצוגה של קבוצת צ'אנגן בסין / צילום: Reuters, Stringer

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם