גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדירה שלכם, המרפסת של המדינה: הדרישות של נת"ע

הקמת הרכבת הקלה מחייבת לא רק הריסה והפקעה של בניינים שלמים, אלא גם של חלקי בניינים ומרתפים

הבניינים ברחוב בן יהודה 52 / צילום: איל יצהר, גלובס
הבניינים ברחוב בן יהודה 52 / צילום: איל יצהר, גלובס

מה דעתכם שהמרפסת בדירה שלכם תהיה רשומה על שם מדינת ישראל? זה כנראה מה שהולך לקרות לבעלי דירות במקומות מסוימים לאורך הקו הסגול של הרכבת הקלה. ככה זה נראה מקרוב.

בשנת 2012 שיווקה חברת דבל בי, שבבעלות היזם רזי זנזורי, 44 דירות בפרויקט שמתוכנן ברחוב בן יהודה 52 ובן יהודה 52א’ בתל אביב, במקום שני בניינים ישנים צמודים שעומדים במקום. על פי התוכנית, הדירות כללו חניות תת קרקעיות ומרפסות שמש.

ברחובות בן יהודה, אבן גבירול ואחרים, צפויה הרכבת לעבור צמוד לבניינים בצד הכביש, ו"להתחכך עמם". בבן יהודה צפוי לעבור הקו במסלול עילי, על פני הרחוב.

לדברי זנזורי, מאז הגישה חברת דבל בי בקשה להיתר בנייה, דרישות העירייה ונת"ע כתנאי לקבלת היתר השתנו לעתים קרובות, ולא היה תיאום ביניהן. דרישות שירותי הכבאות היו מנוגדות לדרישות נת"ע בנוגע למיקום רחבת כיבוי האש, מה שתרם עוד לעיכוב ההליכים.

כבר בשנת 2015 הודיעה נת"ע ליזם כי תפקיע את החניון התת קרקעי בבניין ולפרויקט החדש לא תהיינה חניות כלל - אף שהיזם כבר מכר חלק מהדירות עם חניות. ואם זה לא מספיק, עיריית תל אביב הודיעה לחברה כי אם לפרויקט לא ייבנו חניות, החברה נדרשת לשלם כופר חניה לטובת מימון חניונים חלופיים.

אך הפתעה גדולה עוד יותר הגיעה רק בימים האחרונים: נת"ע הודיעה כי תפקיע גם את המדרכה שלמרגלות הפרויקט, באופן שיגביל את המסחר המתוכנן במפלס הרחוב - אליו לא תותר הוצאת שולחנות וכיסאות. נוסף לכך, החברה נדרשת לחתום על "כתב התחייבות ושיפוי" שהוציאה נת"ע, שלפיו המרפסות של הדירות יירשמו על שם מדינת ישראל בטאבו.

עוד דורשת נת"ע כי לחברה לא תהיה שום טענה נגד נת"ע, לא במהלך העבודות ולא לאחר מכן, ואף תימנע מהגשת תביעות פיצויים כלשהן נגד נת"ע, ודורשת מהיזם להעמיד לה ערבות בנקאית בסך מיליון שקל לשם הבטחת ההתחייבויות הרבות הללו.

הבניינים ברחוב בן יהודה 52  / הדמיה: דבל די

"תנאים דרקוניים לבעלי הבניינים"

הזמן שחולף כמובן, לא משחק לטובת החברה, שכן תוקף ההחלטה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב לאשר את הבקשה להיתר כבר חלף, והוארך פעמיים ל-90 יום.

"אחרי שנים של עיכובים, ואחרי שהדירות כבר נמכרו, נת"ע דורשת ממני לחתום על הסכם שלא מאפשר לי לבנות את הפרויקט, ומצד שני מלחיצים אותי כי התוקף של ההיתר עומד לפוג", אומר זנזורי ל"גלובס".

"לא מספיק שלקחו לי את החניות, רוצים כופר חניה, הרגו לי את המסחר בקומת הקרקע, ועכשיו גם אומרים לי שהמרפסות לא יהיו שייכות לדירות ושאסור לי לתבוע? אני כבר לא יודע אם אני בישראל או בסין", הוא אומר.

עו"ד אלי וילצ'יק, ממשרד כהן וילצ'יק ושות', המייצג את דבל בי אחזקות, אומר כי "נת"ע מבקשת להחתים את בעלי הבניינים על מסמך תנאים דרקוניים לצורך מתן הסכמתה ובין היתר ערבויות בנקאיות בהיקף ניכר שלא ברורה מטרתן, וכן התחייבות שלא לתבוע את נת"ע על כל נזק מכל סוג שהוא, רעש, אבק לכלוך וכדומה.

"במילים אחרות, תמורת הזכות להקים מרפסת היכן שממילא ניתן היה בעבר להקים מרפסת, נת"ע דורשת שהבעלים יוותרו על זכויותיהם כבני אדם להתנגד לפעולות מזיקות של נת"ע. לכך לא ניתן להסכים".

נת"ע: "שלא תהיה הפרעה למערכות"

מנת"ע נמסר בתגובה כי: "נת"ע מקימה את רשת קווי הרכבת הקלה לשירותם של מאות אלפי תושבים בגוש דן. הבניין המדובר תוכנן להיבנות בצמידות לשטח שהופקע ע"י המדינה כבר ב-2017. מאחר שמבחינה משפטית הבעלות על הקרקע כוללת את כל המרחב שמעליה, התוכנית מתירה אמנם השארת מרפסות בנויות מעל השטחים שהופקעו, אך אינה מאפשרת הקמת מרפסות חדשות, על מנת להבטיח שלא תהיה הפרעה למערכות הרכבת.
"לבקשת היזם, ולפנים משורת הדין, הסכימה נת"ע לאשר ליזם הקמת מרפסות, במגבלות שיבטיחו שהדבר לא יפגע בקו הרכבת ובמערכותיה. במסגרת זו, היזם נדרש לגבות את התחייבותו בערבויות כספיות וכן לציין את המצב המשפטי של המרפסות בתקנון הבניין המשותף לידיעת רוכשי הדירות העתידיים".

מעיריית תל אביב נמסר כי "בעת בדיקת נושא החניה במסגרת הבקשה להיתר של מבנה זה (פברואר 2016) נקבע כי מאחר והמגרש צמוד לתוואי מתוכנן לרכבת הקלה, לא תיבנה חניה במגרש וכי פתרון למלוא דרישות התקן יינתן בתשלום לקרן חניה. הוועדה המקומית אישרה את הבקשה במתווה זה. בסוף 2016 התפרסמו תקנות חדשות לנושא תקן חניה שמתחשבות בקרבה לקווי רכבת קלה. לא התקבלה פנייה לבחינת הנושא מחדש עבור הפרויקט ולכן אין שנוי בסטטוס נושא זה. בכל מקרה, טרם יצא היתר בניה לפרויקט".

גם רכבת וגם כופר חניה? "כל עוד אין תחבורה ציבורית בשבת, אנשים יחזיקו מכוניות"

אחת התהיות העולות מהסיפור של הבניין ברחוב בן יהודה היא שאלת כופר החניה. הרי אם תקן החניה החדש מצמצם חניות לאורך קווי מערכת הסעת המונים, למה העירייה מבקשת לגבות כופר חניה כדי לבנות באזור חניון?

האדריכל דוד קנפו, יו"ר אגודת האדריכלים, סבור כי "מכיוון שהיזם מנוע מלהקים מקומות חניה בגלל ההפקעה, ונדרש לשלם כופר חניה, ראוי שהתשלום יגיע מקופתה של נת"ע - שמונעת את הקמת החניון.

"העירייה כן יכולה להחליט שמבחינת מדיניות, בעידן שהולכים על רכב אוטונומי ותחבורה ציבורית, היא מצמצמת את התקן הנדרש, עד שהרכבת הקלה תפעל. במקומות אחרים בעולם, שכבר עברו את התהליכים שאצלנו מתחילים לעבור רק עכשיו, אין חניונים למגדלים.

בעיריית תל אביב אומרים כי הם סבורים שגם לאחר הפעלת הרכבת הקלה, עדיין חלק ניכר מתושבי העיר לא צפויים לוותר על כלי הרכב וזאת מהסיבה העיקרית שאין תחבורה ציבורית בשבת. על כן גם מי שגר בסמיכות לרכבת הקלה צפוי להחזיק ברכב פרטי על מנת להתנייד בשבת. מאחר ובינתיים יתווספו יחידות דיור לעיר, יש למצוא פתרונות חניה גם במקרים שלא ניתן להקים חניון, ועל כן משולם כופר חניה.

יוסי סעידוב, מייסדי 15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית, אומר כי "יש קושי של עיריית תל אביב להיגמל מהתמכרות להכנסה מרכב פרטי, וממחלבת הכספים שרכבים מייצרים. אם הרשויות משקיעות מיליארדים בפרויקטים של הסעת המונים, אז אל תדרשו כספים להשקעה בחניונים סמוכים לרכבת כשכל המטרה לייתר ולצמצם את השימוש ברכב הפרטי. אי אפשר להחזיק את המקל שתי הקצוות. המקרה הזה משקף צביעות גדולה מצד הרשויות".

עוד כתבות

משרד המקרקעין נגד האוצר - 7 כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילומים: איל יצהר, אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דמרי מפתיע, בלמ"ס מחביאים נתונים והקרב על החול. כותרות הנדל"ן

יגאל דמרי הפתיע את השוק כשהודיע השבוע על מגעים לרכישת חברת הנדל"ן אחים דוניץ ● ברשות המסים מזכירים שההחלטה על העלאת מס הרכישה ל-8% מסתיימת בסוף השנה, ואיזה ראש עיר אישר להרוס את בניין העירייה של עצמו

ניכור הורי / אילוסטרציה: שאטרסטוק

דעה: ניכור הורי איננו טרנד - זאת מציאות קשה וכואבת

לא פעם עולה השאלה - האם בכל פעם שיש קטין אשר אינו רוצה לראות את הוריו - זהו ניכור הורי? ● יש צורך להגדיר את הכלים העומדים לרשות מערכת המשפט ולמערכת הרווחה והמטפלים, במטרה למגר את התופעה הנוראית של ניתוק הקשר

 ג'יי קלייטון, יו"ר ה SEC  / צילום: רויטרס Brendan McDermid

סטארט-אפ הבלוקצ'יין הישראלי אניגמה נקנס בחצי מיליון דולר ויחזיר כסף למשקיעי ה-ICO

החברה הישראלית-אמריקאית, בהובלת המייסד גיא זיסקינד, גייסה ממשקיעים 45 מיליון דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי ב-2017 ● בהתאם לדרישת ה-SEC, מטבעות הקריפטו של אניגמה יירשמו כניירות ערך והחברה תשיב כספים למשקיעים שהשתתפו ב-ICO

נרנדרה מודי/ צילום: רויטרס, Soe Zeya Tun

מלחמת הסחר הבאה? אחרי ההתקררות בגזרה הסינית הודו עולה על המוקד

הודו נמצאת על מסלול התנגשות עם טראמפ, שנחוש בדעתו להעניש כל מדינה שלדעתו פוגעת ביתרון האמריקאי ● טראמפ טוען שהוא מחבב אישית את מודי. זה לא יציל את הודו ממלחמת סחר עם ארה"ב יותר מאשר החיבה המוצהרת שלו לשי ג'ינפינג

קובי אפללו / צילום: כפיר זיו

קובי אפללו: "אני לא צריך לסמן שיא ולהמשיך לבא אחריו. אני רץ מרתון ורוצה ליפול מת על קו הסיום"

קובי אפללו גילה באיחור את הרשתות החברתיות, וגם את הנישואין והאבהות ● עכשיו הוא מסתער על שלוש החזיתות

תצפית מלמעלה - נווה אילן ירושלים / יח"צ

האם הסכסוך בין ועד החדשות 13 להנהלת הערוץ בדרך להסלמה?

ועד החדשות 13 הודיע כי כניסת של נציגי רשת למשא ומתן הביאה להגדלת הפערים בין הצדדים ● עוד אמר הוועד כי אם לא תהיה התקדמות בשיחות, יורה הוועד כבר ביום שני הקרוב על נקיטת צעדים ארגוניים

מתקן ההתפלה פלמחים / צילום: שלומי יוסף

חריגות במים: המשטרה פתחה בחקירה נגד מפעילת מתקן ההתפלה בפלמחים

"גלובס" חשף חריגות במים במתקן ההתפלה שורק • אלא שהפארסה לא נגמרת כאן ● ל"גלובס" נודע כי דיווחים כוזבים אודות בדיקות המעבדה במתקן ההתפלה של פלמחים עומדים כעת בלב חקירת משטרה • איך בשניים מחמשת מתקני ההתפלה בארץ התגלו חריגות ומשרד האנרגיה שותק?

בני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ממלא מקום פרקליט המדינה: חקירה פלילית בפרשת המימד החמישי

המימד החמישי היא חברה שפורקה לאחרונה ואשר בני גנץ כיהן כיו"ר שלה ● בשלב זה, לפי ההודעה, אין חשד לגבי גנץ עצמו

סער ברכה / צילום: ולדימיר אסקין

מצבה הקשה של תהל וכישלון ניסיונות המכירה של החברה הובילו להתפטרות המנכ"ל סער ברכה

את ברכה יחליף בינתיים רוני קומר, שמונה למ"מ המנכ"ל בתיאום עם הבנקים נושי החברה ● עפ"י מקורות בשוק, הבנקים ימשיכו לממן את תהל במסגרת תוכנית התייעלות שתאפשר לפרוע כמה שיותר מחובותיה כלפיהם

שחקן מנצ'סטר סיטי, קון אגוארו/ צילום : רויטרס

עונש ההשעיה של מנצ'סטר סיטי עוד רחוק מלהתממש

אלופת הפרמייר ליג מבטיחה להילחם באופ"א בכל כוחה וכספה - ויש לה הרבה מזה ● גם אופ"א מבינים שהם לא יכולים לוותר וכל תקנות ה"פייר פליי" עומדות למשפט ● אנחנו רק בצעד הראשון של מלחמה משפטית שעשויה לשנות את עולם הכדורגל

מונית גט טקסי / צילום: : רונן בוידק

בקשה לתביעה ייצוגית של 150 מיליון שקל נגד גט ישראל: "לא רוצים ערבים"

לטענת התובעים, האפליקציה נותנת ללקוחות אפשרות להבטיח שהם לא יקבלו נהג ערבי ● "הם נותנים לזה משמעות דתית. אבל למעשה, מדובר בתוקף לשירות גזעני" ● מגט נמסר: "החברה מתנגדת באופן נחרץ לכל סוג של אפליה"

כלב ברחבת הוותיקן / צילום: Andrew Medichini, AP

מהקורונה ועד הודו: 10 תמונות מהעולם שעשו לנו את השבוע

סוף השבוע הגיע וזה זמן טוב להעיף מבט אחורה על אירועי העולם ● התמונות שאספנו עבורכם פותחות צוהר לאירועים גדולים וקטנים מסביב לגלובוס ● הם לאו דווקא האירועים הכי חשובים בעולם, אלא רגעים מיוחדים שנלכדו בעדשת המצלמה ● שבוע טוב

חברות פרויקט הדירקטוריות התאגידיות (CWDI) הבינלאומי פותחות את המסחר  בבורסה במדרידתת ייצוג עולמי / צילום: רויטרס

בבנקים, בקופות החולים ובהייטק: באיזה ענף יש הכי מעט נשים בדירקטוריונים?

נשים בדירקטוריון מעמיקות יותר, מנוסות ומאזנות את תאוות הסיכון של עמיתיהן הגברים ● שורה של מחקרים מצביעים כבר שנים על התועלת, אז למה הייצוג עדיין חסר

השופט עוזי פוגלמן / צילום: ליאור מזרחי

ביהמ"ש העליון ביטל פסיקה שקבעה כי חוקר תוכנית ותמ"ל פעל מתוך ניגוד עניינים

דוח חקירה של אדיב נקאש נפסל בבית המשפט לעניינים מינהליים, מחשש שהחוקר, שהועסק בעבר ע"י מינהל התכנון עמד במצב של ניגוד עניינים ● שלושה שופטי העליון פסלו את האבחנה הזו ואת הפסיקה לפסול את החוקר

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 19 בפברואר

אתמול באיכילוב: 5 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

שבוע האופנה מילאנו / צילום: Gettyimages ישראל

צבעוניות נועזת ועור במקום ג’ינס: המראות החמים ברחובות מילאנו בשבוע האופנה

שילובי הדפסים שמכריזים על קיומם וטוויסט לחליפה המחויטת ● בבירת האופנה הבינו כבר מזמן שהמראות המעניינים נמצאים בכלל מחוץ למסלול

מרכז קניות בטייוואן בסוף ינואר, לאחר התפרצות וירוס קורונה בסין / צילום: AP

"אוניית הקורונה משולה לכדור הארץ - כולנו כרגע על הסיפון שלה"

"את הדילמות שראינו על הספינה נראה בעוד ועוד מקומות" אומר פרופ' חגי לוין מומחה בבריאות הציבור: "חשוב מאוד שישראל תיערך למגפה עולמית שעלולה לשנות את כל החיים שלנו" ● מדוע בכל זאת הוא מודאג בעיקר מדברים אחרים? ● האזינו לפודקאסט "הצוללת"

האישה היחידה בחדר / צילום: יעל שינקר, גלובס

140 חברות ישראליות, רק 24% נשים בדירקטוריונים: הרשימה המלאה

מה משותף לצ'ק פוינט, בזן, הבנק הבינלאומי, שיכון ובינוי וסלקום? בדירקטוריון שלהן יושבת אישה אחת בלבד ● "גלובס" יצא למסע בעקבות ייצוג הנשים בדירקטוריונים וחזר עם ממצאים מדאיגים ● מהחברות הסבירות ועד המביכות - הנה הרשימה המלאה

שער בכניסה לשכונה בעיר שנחאי / צילום: רויטרס ALY SONG

המשטר הסיני בכל פינת רחוב: המלחמה בקורונה, גרסת השכונה

780 מיליון סינים, מחצית מאוכלוסיית המדינה, נמצאים עדיין תחת הגבלות תנועה שונות כדי למנוע את התפשטות הנגיף ● מי שאחראיות על יישום ההגבלות הן השכונות והקהילות, שלפעמים הולכות רחוק מדי

בנימין נתניהו ויעקב ליצמן מבקרים במרכז הרפואי שפתחו לחולי קורונה בשיב"א / צילום: Heidi Levine, Associated Press

הקורונה בארץ: אחת הנוסעות שהוחזרו מספינה ביפן אובחנה בנגיף

משרד הבריאות הודיע כי אישה אחת מתוך 11 הישראלים שהועברו למתקן שהוקם עבורם בשיבא אובחנה בווירוס, והבהיר כי היא נמצאת בבידוד והשגחה ● תוצאות הבדיקות של יתר הנוסעים יצאו תקינות, והם סיפרו על השמחה לשוב ארצה והגעגועים למשפחה: "תודה לאל שחזרנו"