גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם דובדבנים יסיימו את מלחמת הסחר בין הנשיא טראמפ לסין?

כלכלת סין רשמה את הצמיחה האטית זה 30 שנה. בעיני טראמפ זו ראיה שהלחץ לוויתורי סחר נושא פירות

אזור קניות מרכזי בשנגחאי/ צילום: רויטרס, Aly Song
אזור קניות מרכזי בשנגחאי/ צילום: רויטרס, Aly Song

אם יש עניין אחד המחזק את דונלד טראמפ במלחמת הסחר שלו עם סין, זה נתון השוואתי פשוט על צריכה פרטית.

זו האמריקאית, בחצי השנה האחרונה, עומדת בסימן בלתי פוסק של עלייה: לא עלייה מטאורית, ממוצע חודשי של 0.1%, אבל תרומתה לצמיחה הכלכלית לא תסולא בפז. חישוב, המצוטט השבוע ב"וול סטריט ג'ורנל", מראה כי הצריכה הפרטית תוסיף 2.5% לתוצר המקומי הגולמי כאשר יתפרסמו נתוני הרבעון השני של השנה.

בסין, הצריכה הפרטית עומדת בסימן ירידה. לפי שירות המידע הפיננסי IHS Markit, בחודש יוני נרשמה ירידה של 10% במכירות רכב בסין לעומת הזמן המקביל בשנה שעברה. זו הירידה החודשית ה-12 ברציפות.

עסקי רכב אינם עושים חיל בשום מקום בעולם. גם בארה"ב נרשמה ירידה, 1.5% בחודש יוני. אבל המספרים בארה"ב הם כאין וכאפס לעומת הצניחה בסין - וצריכה פרטית בענפים אחרים בארה"ב מפצה את המשק על הרכב.

כוח העמידה של הבינוניים

המשטר בבייג'ינג הרבה לדבר בזמן האחרון על "כוח העמידה", שהצריכה הפרטית מעניקה למשק הסיני בזמן מלחמת הסחר. מעמד בינוני רב-תיאבון של 400 מיליון בני אדם גדול מכל אוכלוסיית ארה"ב, מזכירים הסינים לעצמם ולזולתם.

אבל הבינוניים התחילו להיזהר בהוצאותיהם. האינטרנט התמלא תלונות על יוקר המחיה ומיעוט האמצעים סביב ראש השנה הסיני, בחודש פברואר. מפטפוטי החג בקעה תופעת אינטרנט חדשה, "חופש הדובדבן". היא מתארת את קשייהם הגוברים של סינים מן המעמד הבינוני באמצעות משל על היוקר של פירות מיובאים.

ב-WeChat, המקביל הסיני של ווטסאפ, התפרסם מאמר תחת הכותרת "בן 26, עם הכנסה חודשית של 10,000 יואן [כ-1,500 דולר], אינו יכול להרשות לעצמו דובדבנים". על פי sixthtone.com, המתרגם עיתונות ומדיה חברתית מסינית לאנגלית, המאמר הזה התפשט כמאכולת אש במחילות האינטרנט הסיני.

אם אין תולענה, נאכל עפר

תופעת אינטרנט אחרת, שנולדה בסוף השנה שעברה, היא צירוף של שני סימנים סיניים, המייצגים את המילים "מפחיד" ו"עני". צעירים סיניים התחילו לכנות את עצמם "אוכלי עפר", על שם פרקטיקה שהייתה נפוצה פעם בין דלת העם ('גיאופגיה').

אגב, לדובדבן החירות צמחו יורשים עונתיים. על פי שירות ידיעות סיני, המצוטט בעיתון ההונג קונגי "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט", עלי עץ התולענה (מהגוני) נעשו מדד לא רשמי של יוקר המחיה. הם מתוארים כ"אבוקדו החדש של סין", וחצי ק"ג שלהם עולה 30 דולר.

המשטר, המתמלא עוויתות עצבניות למשמע הרמז הקל ביותר של ביקורת, אל נכון מודאג מן הציניות ומן הדכדוך שהפטפוטים האלה משקפים. נראה שאגרוף הברזל של המשטר מבטיח אותו מפני תרגום של רעב הדובדבנים ללשון הפעילות הפוליטית; אבל גם מדינות משטרה ברוטליות היו מעדיפות שנתיניהן יתמסרו מרצונם החופשי.

קצת שמחה לאיד בבית הלבן

כך או כך, מצוקתם של צרכני סין שייכת לקטגוריה של חדשות-טובות-מאוד בלשכה הסגלגלה של הבית הלבן. הנשיא טראמפ מתקיים בעולם של עסקאות, של שורות תחתונות ושל מינופים. הוא אינו מנהל מלחמות רעיוניות, הוא אינו נאבק על יעדים אסטרטגיים ארוכי טווח; הוא רוצה רק שווי ערך של תוצאות רבעוניות טובות.

לתכלית הזו הוא מנסה לדחוק את הפרטנר אל פינה קצת יותר רחוקה וצרה, כדי להשיג ויתורים קצת יותר גדולים. כך צריך להבין את התפארויותיו הגלויות של הנשיא בכאב שמדיניותו גורמת. הוא מתפאר, מפני שהוא מייחס לשותפי הסחר שלו אותה תועלתנות שבה הוא מבורך. יכאב להם קצת, והם יחזרו אל השולחן.

סין אינה הארץ היחידה שהתנסתה בשיטות טראמפ. בשנה שעברה הוא שמח בגלוי לאידה של טורקיה, כאשר ניסה להשיג את שחרורו של כוהן דת אמריקאי, שמשטר ארדואן השליך לכלא על יסוד האשמות מצוצות מן האצבע של תמיכה בטרור.

טראמפ אפילו לא הטיל סנקציות, אלא רק איים בהן. זה הספיק כדי לטלטל את המטבע הטורקי ולערער את האמון במערכת הבנקאית. הטורקים חרקו שיניים והתקשורת הפרו-ממשלתית נכנסה להיסטריה. טראמפ הודיע, שהוא מרוצה מאוד.

טאייפ ארדואן העמיד תחילה פנים שהוא לא יוותר אף כמלוא הנימה, אבל מיהר מאוד לוותר, ושיחרר את כוהן הדת. הוא עשה בחוכמה, מפני שבעיני טראמפ זה היה סימן ברור מאוד (ומוטעה מאוד), שארדואן הוא שותף רציונלי המוכן לעשות עסקים. מאז, טראמפ מרעיף ידידות על ארדואן, לא פעם בניגוד לדעת יועציו.

מה שאנשים נורמליים עושים

זה מה שטראמפ עושה, או חושב שהוא עושה, באיראן. הוא באמת אינו רוצה להפיל את משטר האייאטוללות, בניגוד למזכיר המדינה שלו וליועצו לביטחון לאומי. אין לו כל עניין בזכויות אדם, בחופש דיבור והתאגדות, או בבחירות דמוקרטיות. הוא מזלזל בחשיבות שקודמיו, דמוקרטים ורפובליקאים, העניקו לעניינים האלה, אשר הוא חושב להסחות דעת מן העיקר. העיקר הוא לעשות עסקים.

הוא שכנע את עצמו, שגם איראן מעוניינת בסופו של דבר בשורה התחתונה. הוא ילחץ עליה עד שיכאב, והיא תבוא אל שולחן המשא-ומתן, תקבל תיקונים בהסכם הגרעיני, ותהיה אז חופשית להתפנות למה שאנשים נורמליים עושים כשלא כואב להם: כסף.

אגב, במובן הזה הוא קרוב אל מדיניות החוץ הקלאסית של ארה"ב, לפני שתי מלחמות העולם, גם אם נטייתו הטבעית להגזמות רטוריות משווה אופי של קריקטורה כמעט לכל מה שהוא עושה.

הוא מוסיף להניח שגם סין תבין שיש לו קלפים, או מנופים, טובים יותר; היא תתעשת, תבין את מגבלותיה, ותחתום על הסכם שבסופו של דבר ישרת את מטרותיה.

"באנג'ו עם מיתר אחד"

כמעט היה אפשר לשמוע השבוע את קול ליקוק השפתיים מן הבית הלבן, כאשר באה הסטטיסטיקה מסין על קצב הצמיחה האטי ביותר זה 30 שנה. "אטי" בסין הוא כמובן עניין יחסי, 6.2% ברבעון השני של השנה.

מי לא יקנא בשיעור הזה, הכפול מן הצמיחה בארה"ב. אבל מוטב שלא להתבלבל. הממשלה מעורבת בכל תחום של הפעילות הכלכלית, וחלק ניכר מן הצמיחה הזו הוא תוצאת פרויקטים של תשתית שהמימון בשבילם בא מהגדלה בלתי פוסקת של החוב הציבורי.

המספרים האלה גם מראים לכאורה שקיצוצי מס מסיביים והפחתת היטלים בתחילת השנה, בסכום כולל של כמעט 300 מיליארד דולר, לא הניבו את התוצאות המקוות.

נראה שטראמפ עשה לפחות מיקח טעות אחד. הוא הניח שמלחמת הסחר שלו עם סין תארך רק כמה חודשים. אבל בשבוע שעבר מלאה שנה למכסי העונשין הראשונים שהוא הטיל, והסינים אינם בפאניקה.

דובר משרד החוץ הסיני הקניט השבוע את טראמפ. "העם האמריקאי, בייחוד הצרכנים, מתנגדים בתוקף למלחמת הסחר ולמכסים נוספים על סחורות סיניות", אמר הדובר.

העיתון הסיני בלשון האנגלית "גלובל טיימס", הנוטה לייצג גישה נוקשה במיוחד במדיניות החוץ, לגלג השבוע על טראמפ, "המנסה לפרוט על באנג'ו עם מיתר אחד בלבד... מנותק מן המציאות". את השמחה לאידה של סין לרגל האטת צמיחתה, העיתון מתאר כ"שקיעה בהזיות" ו"עיוורון יהיר".

נשמע מבשר רעות למדי, אבל לא בעיני טראמפ. אלה ג'סטות רגילות של התקוטטות על סדר הישיבה בשולחן המשא-ומתן. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים