גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מול קונגרס עוין: ענקיות הטכנולוגיה התעקשו שהן לא פוגעות בחדשנות

שימוע שנערך השבוע לאפל, גוגל, אמזון ופייסבוק עסק בניצול עוצמתן לטובת בלימת מתחרות ● "צריך לוודא שיצמחו גם הענקיות הבאות", אמר דיוויד סיסליני, יו"ר הוועדה בקונגרס ● באירופה נפתחה חקירה חדשה נגד אמזון

חנויות האפליקציות של גוגל ואפל./ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
חנויות האפליקציות של גוגל ואפל./ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

יום לאחר שימוע שנערך בקונגרס בארה"ב בנוגע לעוצמה של ענקיות הטכנולוגיה, הודיע האיחוד האירופי כי הוא פותח בחקירה בתחום ההגבלים העסקיים נגד אמזון. במסגרת החקירה, שמתווספת לחקירה בארה"ב, יבחן האיחוד האירופי אם אמזון מנצלת לרעה את תפקידה הכפול - כבעלת הפלטפורמה דרכה מוכרים קמעונאים צד שלישי, וכקמעונאית בעצמה שמוכרת על גבי הפלטפורמה, ולמעשה מתחרה בהם. בנציבות האירופית החליטו לקיים את החקירה לאחר בדיקה ראשונית שבמהלכה תשאלו סוחרים שונים, והחקירה תבחן איך השימוש בדאטה שאוספת אמזון על הסוחרים משפיע על התחרות. בכך משלימים הרגולטורים והפוליטיקאים שבוע סוער, שכלל גם הטלת קנס של 5 מיליארד דולר על פייסבוק בשל הפרת פרטיות בפרשת קיימברידג' אנליטיקה.

המודל הכלכלי של אמזון היה אחד מהנושאים שעלו אתמול לדיון בשימוע בקונגרס. השימוע עסק בעוצמה של פלטפורמות האונליין של ענקיות הטכנולוגיה והשפעתה על חדשנות ויזמות. במהלך השימוע הגן נייט סוטון, היועץ הכללי לענייני רגולציה באמזון, על המודל העסקי של ענקית הקמעונות וטען כי לא מדובר בניגוד עניינים, מאחר שזהו המודל שמקובל היום בתחום הקמעונות. סוטון אף הדגיש בדברי הפתיחה שלו כי מכירות אמזון מהוות רק 4% מהמכירות הקמעונאיות בארה"ב, נכון להיום.

האמירה הזו הכעיסה במיוחד את דיוויד סיסליני, יו"ר תת הוועדה של בית הנבחרים שעוסקת בהגבלים עסקיים, והוא הבהיר לסוטון: אי אפשר להשוות את אמזון לקמעונאי המקומי, מאחר שמדובר בחברה בשווי טריליון דולר, וחשוב מכך - בחברת טכנולוגיה שיכולה להשתמש בכמות הדאטה העצומה שהיא אוספת על הצרכנים, וכן לקדם את מוצריה בעזרת האלגוריתמים שלה, על חשבון המתחרים. סוטון בתגובה טען כי אמזון לא משתמשת בדאטה כדי להתחרות בסוחריה, אלא רק כדי להציע ללקוחות את המוצרים בהם הם מתעניינים. "אדוני, אני מזכיר לך שאתה תחת שבועה", השיב לו סיסליני בסקפטיות.

הוויכוח בנושא: האם החוק הנוכחי רלוונטי?

חלופת הדברים בין סוטון וסיסליני מייצגת ויכוח רחב בהרבה, שעלה לשיח לאחרונה בעקבות החשש המתגבר מפני כוחן של ענקיות הטכנולוגיה, והקריאות של פוליטיקאים ורגולטורים בארה"ב לפיקוח מוגבר ואף פירוק של הענקיות. אחד החששות המרכזיים הוא שהכוח של אותן ענקיות משפיע לרעה על החדשנות, אך זאת אינה הפעם הראשונה שאחת הענקיות מנסות להציג מצג לפיו ההשפעה שלהן קטנה ממה שחושבים.

כך למשל, מנכ"ל אפל טים קוק השווה באחרונה את חנות האפליקציות של אפל לחנות קטנה ברחוב, אל מול טענות כי החברה מנצלת לרעה את כוחה כבעלת הפלטפורמה וגם המפתחת של חלק מהשירותים שמוצעים בה - בדומה לאופן שבו אמזון נוהגת. בפייסבוק טענו כי הם מחזיקים בחלק קטן משוק הפרסום אונליין בארה"ב, ולכן אין צורך לפרק את החברה. הטקטיקה הזאת היא חלק מוויכוח עקרוני בו לוקחות חלק החברות כנגד רגולטורים, אקדמאים ופוליטיקאים לגבי חוקי ההגבלים העסקיים הקיימים, והרלוונטיות שלהם.

בכל פעם שנשמעות עמדות לפיהן כוחן של ענקיות הטכנולוגיה ושליטתן בשווקים גדולים מדי, וכי יש לעצור אותן - באמצעות החוקים הקיימים, הענקיות מבקשות להראות שהמודלים העסקיים שלהן מורכבים וייחודיים, ולכן החוק הקיים לא מתאים להן ולא חל עליהן.

חקיקה של חוקים חדשים שיכוונו להגבלה של ענקיות הטכנולוגיה תצטרך לעבור בסנאט האמריקאי, בו יש רוב רפובליקני, שנוטה להימנע מהתערבות בשווקים ומרגולציה של חברות פרטיות. גם לוועדה אין כל סמכות אכיפה משל עצמה, אך שימועים מסוג זה נועדו כדי לעורר דיון ציבורי, להתוות מדיניות ולגבש עמדה לגבי סוגיות ציבוריות מורכבות. לדיון שנערך אמש עשויה להיות השפעה על האופן בו יפרשו את החוק הקיים ועל מדיניות שתתגבש בנושא.

סיסליני, יו"ר הוועדה, הציג את שליטת הענקיות כבר בהתחלה, במה שנראה כמו ניסיון להוכיח שהחוקים הקיימים יכולים לחול עליהן. "למעלה מ-90% מהחיפושים האינטרנטיים בארה"ב מתבצעים בגוגל. אמזון שולטת כמעט במחצית מהעסקאות המתבצעות באינטרנט וכמעט למחצית מהמשפחות בארה"ב יש חשבון אמזון פריים. למתחרה הגדולה שלה, איביי, יש רק 6% מהשוק. פייסבוק שולטת ב-58% משוק הרשתות החברתיות האמריקאי, ויש לה כ-2.7 מיליארד משתמשים חודשיים. למרות עלייה של מתחרות מסין כמו טיקטוק, לפייסבוק יש למעלה מ-80% מההכנסות משוק הרשתות החברתיות האמריקאי, ואף חברה בתחום הרשתות החברתיות לא נוסדה בארה"ב מאז סוף 2011", אמר.

"ענקיות הטכנולוגיה רכשו מאות חברות"

את שלוש הענקיות הנוספות שהשתתפו בדיון ייצגו אדם כהן, מנהל המדיניות הכלכלית בגוגל; מאט פרולט, ראש תחום פיתוח המדיניות הגלובלית בפייסבוק; וקייל אנדיר, סגן נשיא לחוק תאגידי באפל. אמנם לא מדובר במנכ"לים ומנהלים בכירים המוכרים לציבור, אך הופעתם בפני הוועדה הייתה הפעם הראשונה שבה החברות הללו מתבקשות לענות על שאלות של נבחרי הציבור בארה"ב בכל הנוגע להגבלים עסקיים. בנושא זה, זהו השימוע הגדול ביותר בוועדה זו מזה כשני עשורים, מאז שמייסד מיקרוסופט ביל גייטס העיד בפני הוועדה ב-1998. אז הדיון התמקד בהפיכתה של מיקרוסופט למונופול בתחום מערכות הפעלה למחשבים. חודשיים לאחר השימוע הגיש משרד המשפטים האמריקאי תביעת הגבלים עסקיים נגד החברה, שכמעט הסתיימה בפירוקה.

החשש מפני פגיעה של ענקיות הטכנולוגיה בחדשנות נובע בין היתר מכך שהן ממהרות לרכוש או להעתיק פתרונות ופיצ'רים של סטארט-אפים חדשניים, וכך הן מונעות מחברות לצמוח ולהפוך למתחרות משמעותיות. פייסבוק, גוגל ואפל מודעות לטענה הזאת ולכן הוציאו בחודשים האחרונים סדרה של הצהרות וראיונות תקשורתיים בנושא. המשותף להם הוא הטענה כי הן תורמות באופן מובהק לתעשיית הטכנולוגיה, וכי למרות גודלן, תחומי החדשנות השונים נשארים תחרותיים .

סיסליני הציע כי במסגרת החוק הקיים תתבצע אכיפה של עסקאות רכישה של סטארט-אפים על ידי הענקיות בשל הפרת חוקי ההגבלים העסקיים: "בעשור האחרון, חברות הטכנולוגיה הגדולות קנו מאות חברות, שרבות מהן היו מתחרות פוטנציאליות או ממשיות. אף אחת מהרכישות הללו לא אותגרה על ידי מחוקקים ורגולטורים בתחום ההגבלים העסקיים. הדיון היום הוא לא רק על מנת לדבר על החברות הללו, אלא כדי לוודא שיהיו לנו גם את הגוגל, הפייסבוק, האמזון והאפל הבאות".

פרלוט, שייצג את פייסבוק, הגן בדברי הפתיחה שלו על הרכישות של ווטסאפ ואינסטגרם, וטען כי החברות לא היו משגשגות באותו אופן אם לא היו נרכשות על ידי פייסבוק. לדבריו, הרכישות תרמו לחדשנות וסיפקו אפשרות בחירה עבור הצרכנים. בנוסף, הוא התייחס למהלך של הרשת החברתית לאחד בין כלל שירותיה - פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ. הוא הכחיש את הטענות שהאינטגרציה בין השירותים נועדה למנוע את פירוק החברה על ידי הרגולטור, ולטענתו המהלך המתוכנן נובע מהתחרות הגוברת בתחום השירותים והדגש ששמים על פרטיות.

בנושא הפגיעה בחדשנות, כל ארבע החברות הזכירו את תרומתן לכלכלה האמריקאית על ידי העסקה של עשרות אלפי עובדים, השקעה בנדל"ן וקידום של חדשנות בתחומיהן. גוגל ופייסבוק, שהכנסותיהן מגיעות מפרסום, הביאו שלל דוגמאות לאופן שבו הפלטפורמות שלהן מקדמות עסקים קטנים ובינוניים בארה"ב. כך למשל, בהצהרתה הדגישה גוגל כי היא סייעה ליצרנית סירופ מייפל קטנה להתרחב ולפעול במספר מדינות ברחבי ארה"ב.

גוגל במוקד: טענות על הטיה במנוע החיפוש ומעורבות סינית

בנוסף להשתתפותה בשימוע של ארבע הענקיות, גוגל כיכבה בשימוע נוסף שבו נבחנו טענות לפיהן גוגל מטה את תוצאות החיפוש שלה באופן שמעדיף פוליטיקאים ליברלים ומפלה כנגד דעות שמרניות של רפובליקנים. גוגל הכחישה את הטענות.

הדמוקרטים כינו את השימוע "קרקס", אך נציגי הוועדה הרפובליקנים הפנו אל גוגל שאלות והטיחו בה טענות קשות. בין היתר, הסנטור ג'וש האוולי מהמפלגה הרפובליקנית טען שקשה להאמין לגוגל כשהיא אומרת שהיא לא מנסה לצנזר תוצאות חיפוש, לאור העובדה כי היא מתכננת להיכנס מחדש לשוק הסיני, עם מנוע חיפוש מצונזר. תוכניות אלה התעכבו בשל מחאות של עובדים בגוגל נגד המהלך.

עוד לפני השימוע, המיליארדר ומייסד פלנטיר פיטר ת'יל, האשים את גוגל בכך שמרגלים סינים הסתננו לחברה ולפעילות הבינה המלאכותית שלה. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אף צייץ כי יפתח בחקירה לבדיקת הטענות הללו ויבדוק האם החברה משתפת פעולה עם הממשלה הסינית. ההאשמות הללו עלו פעם נוספת בדיון, וגוגל הכחישה את הטענות באופן נחרץ.

הסנאטורים הסתמכו על נתונים וגרפים שהציגו בפני הוועדה, שנועדו להראות מגמה של צנזורה נגד תוצאות חיפוש מסוימות במנועי החיפוש, וגוגל בראשם. הסאנטור טד קרוז, גם הוא רפובליקני, אמר שגוגל מתנהגת כמו "אח גדול" בכך שהיא אוספת מידע על אמריקאים שמשתמשים במנועי החיפוש שלה, ושולטת בשיח הציבורי באמצעות הדומיננטיות שלה בשוק החיפוש. לדבריו, תשובתה של הענקית כי התוצאות מופקות על ידי אלגוריתם אינה רלוונטית, כיוון ש"אלגוריתמים נכתבים על ידי אנשים". 

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה