גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גל התייקרויות שעדיין לא הסתיים ועשר ספקיות מרכזיות: אלה יצרניות המזון המובילות בישראל

הספקיות הגדולות התחילו להעלות מחירים בקיץ שעבר, אבל גל ההתייקרויות עדיין לא הסתיים ● ככל הנראה גם המחצית השנייה של 2019 צפויה לעמוד בסימן עליות מחירים

מדד המותגים: יצרניות מזון / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס
מדד המותגים: יצרניות מזון / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס

שוק מוצרי הצריכה בישראל נשלט בידי עשר ספקיות גדולות שמוצריהן מהווים כ-55% מהמכירות בסופרמרקטים. תנובה היא חברת המזון הגדולה בישראל המחזיקה בנתח שוק של כ-12%, שטראוס היא החברה השנייה בגודלה ואוחזת בכ-9.5%, ואילו אסם-נסטלה, החברה השלישית בגודלה, אוחזת בכ-7.5%.

בשנה האחרונה ספקיות המזון הגדולות ביצעו רצף של עליות מחירים במוצרים שלהן. גל הייקור החל בקיץ שעבר, עם מוצרי הנייר של קימברלי קלארק, סנו ושניב, והמשיך עם ההכרזה של תנובה כי היא מעלה את מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח, זאת בזמן ששר האוצר מסרב לייקר את מוצרי החלב המפוקחים. בעקבותיה גם טרה, המחלבה השלישית בגודלה, ייקרה את מוצרי החלב הלא מפוקחים שלה - וזו הייתה רק ההתחלה.

הבעלים של טרה - החברה המרכזית, הלוא היא קבוצת קוקה-קולה ישראל - ניצלה את ההזדמנות כדי להעלות מחירים גם על המשקאות שלה.

בתחילה היא ייקרה את המשקאות הקלים, והצטרפו אליה גם יפאורה וטמפו. אלא שטמפו ייקרה גם את האלכוהול, והחברה המרכזית הלכה בעקבותיה וייקרה גם היא את מוצרי האלכוהול שלה. לאלה הצטרפו ספקיות מזון נוספות דוגמת סוגת וויסוצקי, כשהשיא הגיע בניסיון של אסם לייקר את המוצרים שלה. אסם הודיעה על הייקור בעיתוי לא מוצלח במיוחד - בהפרש של שעות ספורות מהודעות על התייקרות המים והחשמל. על הרקע הזה נקלעה החברה לסחרור שהוביל לניצנים של מחאה ציבורית וקריאות לחרם על מוצריה, מה שאילץ אותה לחזור בה ו"להקפיא" את ההתייקרות, כדי שתוכל לחזור ולבצע אותה במועד מאוחר יותר.

ניסיון הייקור הכושל של אסם והאווירה התקשורתית והציבורית שנלוו אליו בלמו במידת מה את גל ההתייקרויות. בנוסף לאווירה הציבורית, מסתמן כי קטגוריות מסוימות ובראשן המשקאות נפגעו רוחבית מעליית המחירים, והן סופגות ירידה כמותית במכירות.

שטראוס הייתה חברת המזון היחידה שהצהירה כי היא נמנעת מלייקר את המוצרים שלה. ואולם, כעת נשמעים רחשים נוספים של דרישות לעליית מחירים, ונראה שגל ייקור נוסף צפוי להגיע, וזאת על רקע טענות של החברות השונות על ייקור של חומרי הגלם. במקביל, בחודש שעבר, בעקבות החלטת בג"ץ, שר האוצר משה כחלון נאלץ לחתום על צו שמייקר את מחירם המקסימלי של מוצרי החלב שבפיקוח ממשלתי. בעקבות המהלך הזה תנובה, טרה ושטראוס העלו את מחירי המוצרים המפוקחים שלהן בשיעור של 3.4%. כך או כך, נראה כי גם המחצית השנייה של 2019 צפויה לעמוד בסימן עליות מחירים.

מגמה נוספת שמאפיינת את ענף המזון גם בשנה האחרונה היא קונסולידציה של שחקנים בענף. חברות רבות בענף המזון מחפשות אפשרויות למיזוגים שיעניקו יתרון לגודל באמצעות מהלכים של איחוד מערכי הפצה ולוגיסטיקה שיביאו להתייעלות תפעולית. ראינו את מעדני מיקי מחפשת לחבור לשותף שיוכל לנצל את מערך ההפצה המצונן שלה. בתחילה היה זה אריק שור וכעת היא מנהלת מגעים עם וילי פוד. גם ויסוצקי מחפשת אפשרויות שונות להתרחבות, בין שבאמצעות הפצה ובין שבאמצעות רכישות.

מגמה נוספת שנמצאת עדיין בחיתוליה, אך ראוי לשים לב אליה, היא ההתנסויות של הספקיות הגדולות במכירה ישירה לצרכנים. תנובה הייתה האחרונה להשיק מהלך כזה תחת אתר אונליין בשם eaty, אבל שטראוס כבר מבצעת מכירה ישירה לצרכנים של קפסולות קפה ושל תערובות קפה. אסם-נסטלה מפעילה אתר סחר למכירה של מזון לבעלי חיים, ושחקניות נוספות בוחנות את הכדאיות של השקת פעילות כזו. עיקר האתגר הוא במכירה ישירה של מוצרים טריים שדורשים קירור או הקפאה, וקיימת מורכבות לוגיסטית רבה בהפצה שלהם. מסתמן כי נראה יותר ויותר חברות מתנסות בשיטה הזו שהיא למעשה "כביש עוקף" לקמעונאי. 

1. שטראוס

11 בדירוג הכללי

התמודדה בכבוד עם הטלטלות בצמרת ומול האתגרים הענפיים

הייתה זו שנה מוצלחת מבחינת קבוצת המזון השנייה בגודלה בישראל, שביצעה רצף של תזוזות ומינויים בצמרת שלה לאורך השנה, ובראשם מינויו הקבוע של גיורא ברדעה למנכ"ל הקבוצה, לאחר שגדי לסין, המנכ"ל הקודם, סיים את תפקידו אחרי תשע שנים בשל סיבות רפואיות. "זהו רגע לא קל עבורנו בקבוצת שטראוס", אמרה אז עופרה שטראוס, יו"רית הדירקטוריון ומבעלי השליטה בקבוצה על רקע האירועים. למרות הטלטלות האלה, הקבוצה סיכמה שנה מהמוצלחות עבורה. עד כמה שטראוס מהותית בשוק המקומי? כמעט אחד מכל שמונה מוצרים בסופר שייך בדרך זו או אחרת לקבוצה.

שטראוס נדרשה השנה להתמודד עם אתגרים ענפיים: עולם המזון עובר בשנים האחרונות שינויים משמעותיים המשפיעים על כל החברות בענף. השנה התמודדה שטראוס עם נושאים כגון התאמת הפרסום למגבלות הוולונטריות של החברה בכל הנוגע לפנייה לילדים ולבני נוער. אתגר נוסף הוא נושא סימון המוצרים שייכנס לתוקף ב-2020, ושטראוס, בדומה לרוב יצרניות המזון הגדולות בארץ, פועלת זה מספר שנים על-מנת להפחית משמעותית את כמויות הסוכר, הנתרן והשומן הרווי במוצריה. זאת, כדי שרוב המותגים שלה, למעט אלה שבחטיבת המתוקים, לא יידרשו לקבל סימון אדום במסגרת רפורמת משרד הבריאות.

בניגוד לחלק ניכר מיצרניות המזון הגדולות שהעלו מחירים בשנה החולפת, שטראוס נמנעה מלייקר את מוצריה. בחברה מציינים כי "עליית מחירי חומרי הגלם והתשומות חייבה את שטראוס להמשיך ולהתייעל כדי לא להעלות מחיר בניגוד לחלק מהמתחרים".

שטראוס הוקמה ב-1939 והיא מעסיקה היום כ-6,000 עובדים בישראל (לא כולל הפעילות הבינלאומית שלה) ומנוהלת בארץ על-ידי אייל דרור. מתוך מכירות שוק המזון בישראל החברה אוחזת בנתח של 12.2% מהמכירות, והמתחרות העיקריות שלה בארץ הן קבוצות המזון הגדולות בהן תנובה (14.6%), אסם (9.6%), החברה המרכזית (6.3%) ויוניליוור (נתחי השוק נכונים לאפריל 2019, סטורנקסט). היקף המכירות של שטראוס בישראל עמד ב-2018 על כ-4 מיליארד שקל (לא כולל תמי 4).

בגזרת החדשנות, בשנה האחרונה שטראוס ייצרה טעמים חדשים למוצרים מוכרים, בהם מילקי, פסק זמן וגבינת סקי; השיקה מוצרים חדשים, ביניהם ארוחות מוכנות לצריכה ביתית תחת המותג eatgood; והרחיבה את מוצריה המועשרים בחלבון (תחת המיתוג PRO) שהפכו לאחד הסגמנטים הצומחים ביותר השנה. כמו כן, החברה השיקה לראשונה מעדן טבעוני תחת השם "SOOM" המבוסס על טחינה.

2. תנובה

14 בדירוג הכללי

רושמת ירידה בנתחי השוק

תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, נמצאת בשליטת ברייט פוד הסינית (76%). החברה אחראית לכמחצית ממכירות מוצרי החלב ומכירותיה לצרכן בשוק המבורקד עומדות על כ-4.5 מיליארד שקל במחירי צרכן, לפי סטורנקסט. בנוסף, לתנובה פעילות משמעותית גם במכירה לשוק המקצועי, כגון בתי קפה, מסעדות ומלונות.

בשנה האחרונה תנובה רשמה ירידה בנתחי השוק שלה, בין היתר על רקע הפסקת הפצת פעילות העופות בחברה-בת שלה. בסוף המחצית הראשונה של 2019 עמד נתח השוק שלה בשוק המזון על 14.7%, וזאת לעומת 15.5% בתקופה המקבילה אשתקד.

האתגר הגדול ביותר שהמותג התמודד איתו בשנה האחרונה הוא אתגר רגולטורי, כשתנובה הצליחה להביא לייקור מוצרי החלב שבפיקוח אחרי קרב ממושך מול האוצר. עוד אתגר מבחינת תנובה יהיה ההתמודדות עם כניסתה לתוקף של רפורמת סימון המוצרים המזיקים של משרד הבריאות, שצפויה להיכנס לתוקף בשנה הבאה. תנובה הייתה הראשונה לסמן באופן וולונטרי חלק ממוצרי החלב שלה, כהכנה לקראת הרפורמה באופן שיאפשר לה ללמוד את השפעת הסימון על הצריכה.

בחודש שעבר זכתה תנובה יחד עם שלוש השותפות שלה במכרז של הרשות לחדשנות להקמת חממת פודטק בצפון הארץ, וגברה על קרן JVP של אראל מרגלית שהתמודדה מולה. מבחינת החברה מדובר בהזדמנות להשלים את הפיגור שהיא נמצאת בו בכל מה שקשור לחדשנות, מה שאמור לתת לה בעתיד כלים לתת פייט לחברות חדשניות ממנה דוגמת שטראוס.

בהיבט החדשנות, תנובה השיקה מיזם אונליין למכירה ישירה לצרכנים של ערכות בישול ביתי הכוללות מתכון ומצרכים, תחת השם "eaty". לפחות בשלב הנוכחי לא מדובר באפשרות להזמין מתנובה ישירות הביתה גבינה צהובה או קוטג', אלא ערכות להכנת מתכונים הכוללות מצרכים של מותגי הקבוצה מחטיבות החלב והמזון. באופן הזה מעוניינת תנובה להתנסות בהתנהלות ישירות מול הצרכן.

מדף של מוצרי תנובה/  צלם:תמר מצפי

3. אסם

45 בדירוג הכללי

העלאת המחירים בסטנד־ביי

קבוצת אסם שבבעלות ענקית המזון העולמית נסטלה מסכמת שנה שבה התבצעו חילופים בצמרת הקבוצה: איציק צאיג פרש לאחר שבע שנים כמנכ"ל קבוצת המזון השלישית בגודלה, ולנעליו נכנס אבי בן אסאייג.

הייתה זו שנה מאתגרת עבור אסם, שנקלעה למרכזה של מחאה ציבורית נגד יוקר המחיה לאחר שביקשה לייקר את מחירי המוצרים שלה בעיתוי אומלל - שעות בודדות לאחר שהוכרזו התייקרויות במחירי המים והחשמל. אסם אומנם עשתה זאת לאחר שחברות מזון אחרות הכריזו על כך לפניה, אך הייקור שלה התקבל עורר סערה תקשורתית וכללה קריאות לחרם על מוצרי החברה.

בסיכומו של אותו שבוע נפגשו בכירי החברה - המנכ"ל והיו"ר - עם שר האוצר משה כחלון, ופרסמו הודעה משותפת כי ההתייקרות הוקפאה. אז הסבירה החברה כי בפגישה נאמר לה ש"האוצר בוחן ביטול מכסים על שורה של חומרי גלם המשמשים את אסם לייצור בישראל", ובעקבות זאת החליטה הנהלת אסם "לדחות בשלב זה את עליית המחירים הצפויה". ומדוע זה רלוונטי גם היום? כי מבחינת אסם, עליית המחיר הזו עדיין ממתינה למומנטום נכון יותר עבורה.

אסם, שנוסדה ב-1942 ומעסיקה כ-4,700 עובדים, הגדילה השנה את מצבת כוח-האדם שלה כשחנכה מפעל במבה חדש בקריית גת.

אתגר נוסף עבור אסם הוא נושא הבריאות וההיערכות לרפורמת סימון המזון שתיכנס לתוקף ב-2020, ותדרוש סימון של מוצרים שיש בהם כמויות חריגות של סוכר, נתרן ושומן. במהלך השנה היא השיקה את "אח של ביסלי", גרסה שאמורה להיות בריאה יותר לחטיף הפופולרי. כמו כן, בשנה החולפת אסם הרחיבה את המגוון שלה בקטגוריות לבישול ביתי, טרנד שהולך ומתחזק בשנים האחרונות, והשיקה מוצרים רלוונטיים.

 

4. יטבתה

70 בדירוג הכללי

סנונית ראשונה של סימון מוצרים

המותג יטבתה נמצא בבעלות משותפת של קבוצת המזון שטראוס (50%) ושל קיבוץ יטבתה (50%). בהיבטים של שינויים רגולטוריים לצד שינויים בהרגלי הצריכה, נציין כי בימים אלה נדרשות חברות המזון להיערך לקראת רפורמת סימון המזון של משרד הבריאות הדורשת לסמן במדבקות אדומות מוצרים בהם ישנם רמות חריגות של שומן, סוכר או מלח.

הרפורמה אומנם תיכנס לתוקפה רק ב-2020, אך בתנובה ובהמשך גם בשטראוס כבר החלו לסמן באופן וולונטרי את המוצרים שלהן, בין היתר כדי לבצע את התהליך בהדרגה וגם לבחון את השפעותיו טרם כניסת הרפורמה לתוקף. המוצר הראשון שסימנה שטראוס באדום הוא השמנת המתוקה 38% של יטבתה, שעליו כבר מופיע סמל המדגיש כי מדובר במוצר עתיר שומן. הסימון מתבצע לצד הפחתות סוכר, שומן ומלח שהתבצעו במוצרי החברה בשנים האחרונות, וזאת מתוך כוונה להקטין את כמות המוצרים שיסומנו במסגרת הרפורמה, כמו גם שיפור הצעת הערך עבור הצרכן.

מנתוני סטורנקסט ל-2018 עולה כי בקטגוריית משקאות החלב, שהסתכמה בכ-350 מיליון שקל, יטבתה היוותה כ-65% מהמכירות הכספיות, וזאת לעומת תנובה שהיוותה כ-27% וטרה כ-7%.

על-פי נתוני סטורנקסט, יטבתה מובילה את קטגוריית החלב המועשר וצומחת בשיעור דו-ספרתי מדי שנה בקטגוריה מאז שעברה לאריזה בבקבוק, והיא מניעה את הצמיחה של כל סגמנט החלב המועשר, שמהווה היום כמעט 19% מכלל שוק החלב הניגר. בקטגוריית החלב אוחזת יטבתה נתח שוק של 13.3% - עלייה של נקודת אחוז ביחס לשנה קודמת, וזאת כשכלל המכירות בקטגוריה נאמדות ביותר מ-1.4 מיליארד שקל.

בין האתגרים עמם נדרשה יטבתה להתמודד, נציין את ההשקה מחודשת של שוקו טרה והכניסה של טרה לקטגוריית החלב המועשר. לפי החברה, בשלב זה יטבתה מצליחה לשמר את נתח השוק שלה בקטגוריה ואף להגדילו ביחס לשנה קודמת, כשמי שנפגע מההשקה לדבריה היא בעיקר תנובה.

 

5. טרה

74 בדירוג הכללי

שחיקה בתוצאות וירידה בנתח השוק

טרה הוא המותג שמאחורי המחלבה השלישית בגודלה בשוק הישראלי, שנמצאת בבעלות החברה המרכזית. היא מנוהלת כיום על-ידי טל רבן שעתיד להיות מוחלף על-ידי יהודה פורטה. במחלבה מועסקים 572 עובדים. טרה פועלת באמצעות שני מותגים נוספים: מולר הגרמני שבו היא מחזיקה באמצעות זיכיון בלעדי, ומשק צוריאל.

טרה מיתגה את עצמה כמחלבה המייצרת מוצרים טבעיים וללא חומרים משמרים, והיא מבטאת את המסרים הללו בכל קמפיין.

לפי נתוני סטורנקסט נכון ל-2018, טרה אוחזת בכ-12% מהמכירות הכספיות בשוק החלב, ומתחרה מול תנובה ששולטת בשוק עם כ-50% מהמכירות, מול שטראוס שמכירותיה מהוות כ-21% מהשוק, ומול גד שמכירותיה מהוות כ-4%. היקף גודל השוק בקטגוריות שבהן פועלת טרה (חלב, גבינות לבנות, קוטג', גבינות צהובות, שוקו, מעדנים ועוד) מסתכם בכ-5.5 מיליארד שקל, וזאת מתוך היקף השוק הכולל שמסתכם בכ-8.2 מיליארד שקל. ברבעון הראשון של 2019 שהושפע מעיתוי חג הפסח רשמה טרה ירידה של כ-8%.

טרה סיימה את 2018 עם צמיחה של כ-1% במכירות, שהסתכמו בכ-990 מיליון שקל. עם זאת, היא רשמה ירידה כמותית במכירות של קצת יותר מחצי אחוז. מגמת הירידה נמשכה גם בחודשים הראשונים של 2019.

בשנה האחרונה סובלת טרה סובלת מאתגרים רגולטוריים ומשחיקה בתוצאות, שהתגברה ביתר שאת בחודשים האחרונים ובאה לידי ביטוי בירידה במכירות לשוק הקמעונאי ובנתחי השוק. כמו כן, בדומה למחלבת תנובה, טרה נדרשה להתמודד עם סירובו של שר האוצר לממש את המלצת ועדת המחירים ולייקר את מוצרי החלב המפוקחים, שמהווים חלק מהותי מתמהיל המכירות שלה. בניסיון לחזק את מעמדה במגזר החרדי ביצעה טרה בשנתיים האחרונות מהלך מדורג שכלל מעבר לכשרות בד"ץ גבוהה יותר.

בדומה לתנובה, גם בטרה פועלים בשנתיים האחרונות מתוך כוונה להגדיל את מכירות המוצרים הרווחיים יותר, וזאת על חשבון המוצרים הבסיסיים אשר חלקם בפיקוח ושיעור הרווחיות בהם נמוך יותר.

מוצרי טרה / צילום: רויטרס

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי