גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכבי או הכללית? אלה מותגי הבריאות המובילים בישראל

למרות שמכבי היא קופת החולים שאליה עוברים הכי הרבה לקוחות, בראש דירוג המותגים ניצבת קופת חולים כללית, שממשיכה לאבד מבוטחים ● מאוחדת סובלת מגירעון ענק שהכה בתדהמה את משרדי האוצר והבריאות

מדד המותגים: בריאות / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס
מדד המותגים: בריאות / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס

מודל התחרות שקיים בין ארבע קופות החולים בישראל, המבטחות יחד כ-8.8 מיליון ישראלים, נועד לעודד את הקופות לשפר את שירותיהן ולחתור למצוינות בבריאות. מבחינת הקופות, המטרה היא להציע לצרכנים חבילות שירותים כמה שיותר אטרקטיביות, כך שיוכלו למתג את עצמן כמובילות בשוק ולהצליח בדרך זו לצרף לשורותיהן כמה שיותר מבוטחים חדשים.

הקופות מציעות למבוטחים שירותים בסיסיים שהמדינה מחויבת להעניק לאזרחיה מכוח חוק בריאות ממלכתי, לצד "ביטוחים משלימים", מה שמכונה "שב"ן" (למשל "מכבי שלי" ו"כללית מושלם"). ביטוחים אלה, שבהם רואים את מרב הגיוון בשירותים, כוללים חוות-דעת מרופאים יועצים, רפואת שיניים ואפשרות לבחירת מנתח ומימון טיפולים רפואיים בחו"ל. בשנים האחרונות הקופות פועלות גם לשפר ולהרחיב את השירותים הדיגיטליים והרפואה מרחוק (טלמדיסין) שהן מציעות, כדי להתמתג כקופות "דיגיטליות", ולהתאים עצמן לזמנים המשתנים ולצורכי המבוטחים.

התשלום עבור הביטוחים המשלימים הוא וולונטרי ומצטרף לתשלום למס בריאות. לפי משרד הבריאות, לכ-75% מהישראלים יש ביטוח משלים, אך גם הוא לכשעצמו מייצר פערים חברתיים: בפריפריה רק לכ-60% מהמבוטחים יש ביטוח משלים. מאחר ששירותי הבסיס, לצד הביטוח המשלים, נתפסים לעתים כבלתי מספקים, רואים בשנים האחרונות נהירה של ישראלים לביטוחים הפרטיים.

לפי דוח מרכז אדוה שפורסם לאחרונה, ב-2017 הישראלים הוציאו כמעט 14 מיליארד שקל על ביטוחי בריאות פרטיים - משלימים ומסחריים (של חברות הביטוח) - גידול של פי שלושה בתוך 17 שנים בלבד. הפערים החברתיים ניכרים בייחוד בגזרת הביטוחים הפרטיים, שכן בעשירונים הגבוהים (7-10), מחזיקים 50%-70% בביטוחים פרטיים-מסחריים, ואילו ככל שיורדים בעשירונים וברמות ההכנסה, השיעור פוחת, עד 8%-12% בשני עשירוני ההכנסה התחתונים.

במשרדי הבריאות והאוצר פועלים בשנים האחרונות לבלימת המגמה הזו, שגרמה לגידול בהוצאה הפרטית על בריאות. ההוצאה הזו כיום היא 35% מכלל ההוצאה הלאומית על בריאות - פחות מבעבר, אך עדיין גבוהה מהיעד שאליו המשרדים מכוונים להגיע: 30% לכל היותר. בזכות תוכנית עיקרית שנכללה בין המהלכים הללו, "התוכנית לקיצור תורים לניתוחים", פחתו בשנה האחרונה התשלומים לביטוחים המשלימים (שב"נים) בשיעור מצטבר של כ-15%. בתרגום לכסף, מדובר בהפחתה שנעה בין שקלים בודדים ועד כ-20 שקל לכל היותר לאדם; כללית מציעה כיום את הביטוחים המשלימים הזולים ביותר (במרבית הפרמטרים והגילאים), ומקווה לקרוץ בכך למבוטחים פוטנציאלים.

"התוכנית לקיצור תורים לניתוחים", שיצאה לדרך ב-2016 ותוקצבה כמיליארד שקל בשנה, נועדה להעביר כמה שיותר ניתוחים מהמערכת הפרטית (שב"נים), למערכת הציבורית. במילים אחרות, הקופות תומרצו להעביר ניתוחים מהמערכת הפרטית לציבורית, כשהתנאי לכך הוא שיפחיתו בהתאם את התשלומים לשב"נים. יש בכך היגיון, שהרי ככל שפחות ניתוחים מבוצעים בשב"נים, כך הולכים ונצברים בקופות השב"ן כספים עודפים.

עד כמה התחרות בין הקופות אכן מובילה לשיפור השירות ולמעברים ביניהן? מעברים קיימים, וישראלים עוברים בין הקופות יותר מבעבר, בעיקר לאור העובדה שהחל מ-2011 המעבר מתאפשר דרך האינטרנט, ולא כפי שהיה בעבר, רק דרך סניפי הדואר. ב-2017 קרוב ל-200 אלף מבוטחים עברו בין הקופות (2.2% מסך המבוטחים); גידול של 15% ביחס ל-2016. אך בשורה התחתונה, למרות תזוזות קלות במספר המבוטחים שיש לכל קופה, חלוקת השוק ביניהן יחסית יציבה זה שנים. כללית היא הקופה הגדולה ביותר, המבטחת יותר מ-50% מהישראלים; אחריה מכבי, שמבטחת כרבע מהם ואחר-כך מאוחדת (14%) ו"לאומית" (כ-8%). ב-2010-2017 כללית ירדה במעט במספר המבוטחים; מכבי ומאוחדת גדלו; ולאומית קטנה.

המרוץ אחר המבוטחים

מהמעברים בין הקופות הרוויחה בעיקר מכבי, שזה כמה שנים שיעור המצטרפים נטו לקופה (מצטרפים פחות עוזבים), הוא הגבוה ביותר בהשוואה לשאר הקופות. בשנתיים האחרונות (2017-2018) מכבי הייתה היחידה מבין הקופות עם שיעור מצטרפים נטו חיובי: 21 אלף וכ-28 מצטרפים נטו בהתאמה. בכללית שיעור המצטרפים נטו ב-2018 היה הנמוך ביותר, מינוס 14,600. בהשוואה ל-2017, אז כמות המצטרפים נטו לכללית הייתה מינוס 3,000, כללית איבדה כמעט פי חמישה יותר מבוטחים. בלאומית כמות המצטרפים נטו ב-2018 הייתה מינוס 9,900 ובמאוחדת מינוס 3,200.

מכבי: היחידה שצומחת

השנה התחרות בין הקופות גבתה מחיר מהקופה השלישית בגודלה בישראל, מאוחדת, שסיימה את 2018 עם גירעון עצום של 440 מיליון שקל, הגדול ביותר שידעה אי-פעם. הגירעון הכה בתדהמה את אנשי משרדי האוצר והבריאות, שכן רק חודשים קודם לכן מאוחדת התחייבה לאיזון תקציבי, וחתמה על הסכמים מול האוצר ("הסכמי ייצוב") לקבלת תמיכות לכיסוי גירעונות.

לפי הערכות, ניסיונותיה של מאוחדת ומנכ"לה דאז, זאב וורמברנד, להדביק פערים מול "מכבי" ו"כללית" (שלכל אחת מהן בתי חולים משלה), למשל באמצעות רכישת 40% מרשת בתי החולים הפרטית נארא והשקעת כספים ניכרת בשיפורים טכנולוגיים, הם שהובילו לגירעון האסטרונומי. עסקת נארא הייתה תלויה בחתימה על הסכמי הייצוב, ובאוצר חושדים שמאוחדת דיווחה על עמידה בהסכמים, אף שידעה על הגירעון, כדי לקבל את ההיתר ולהתקדם עם תוכניותיה. במאוחדת טוענים מנגד שבעת החתימה על ההסכמים, לא חשבו שהגירעון יהיה גבוה כל-כך. גם בשנים הקרובות הגירעון של מאוחדת צפוי להיות בסדר הגודל של 2018: 440-550 מיליון שקל בשנה.

כעת מונח לפתחה של מנכ"לית הקופה מאז פברואר, סיגל רגב-רוזנברג, האתגר המורכב הכרוך בהתמודדות מול גירעון העתק ותוכנית קיצוצים, לצד שיקום תדמיתה של הקופה, שספגה גם טלטלה מיתוגית בעקבות המשבר. 

1. כללית

12 בדירוג הכללי

נמצאת בכל מקום

כללית היא ארגון הבריאות הוותיק בישראל, שבראשיתו היה ממוסדות "הסתדרות העובדים" והיה ממקורות עוצמתה. הקשר בין כללית ל"הסתדרות" ניתק ב-1995, עם חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי שמיסד את סל הבריאות - סל השירותים שהמדינה מחויבת לספק לכל אזרח דרך ארבע קופות החולים. בזכות הפריסה הכלל ארצית שהייתה לכללית היא הייתה ונותרה קופת החולים הגדולה בישראל, עם נתח שוק של 52% ו-14 בתי חולים המצויים בבעלותה, בכל רחבי הארץ: מהעמק בעפולה ועד יוספטל באילת.

לאור גודלו והאבולוציה שעבר, הארגון מתמודד עם אתגרים מורכבים, ובראשם גירעון עצום - 1.3 מיליארד שקל ב-2017 - 90% מהגירעון של כלל הקופות. המקור העיקרי הוא גירעונות בתי החולים של הקופה.

בשנה החולפת עבר הארגון טלטלה עם התפטרותו של המנכ"ל נועז בר ניר אחרי שנה בלבד בתפקיד - פרישה שנבעה לפי הערכות מכך ששינויים מהותיים שניסה לקדם בכללית נחסמו בידי ועד העובדים. במקומו נכנס לתפקיד פרופ' אהוד דודסון, לשעבר מנהל סורוקה. רופאי כללית מתברגים בשנים האחרונות בפסגת דוח שיאני השכר של האוצר - רופאים המשלבים בין עבודה במרפאה ובבית חולים, ושכרם מגיע עד 170 אלף שקל בחודש. באחרונה חשפנו ב"גלובס" שהאוצר בוחן על רקע זה חריגות שכר בקופה. כללית היא גם הקופה היחידה מבין כל הקופות שרוב רופאיה מועסקים כשכירים.

השינויים ייצרו בעבורה אתגרים גם ברמה המיתוגית, והיא איבדה מעט מכוחה בשנים האחרונות. היא נחשבת קופת חולים חזקה וטובה, אך שנייה במצוינותה למכבי.

בשנים האחרונות כללית מתבלטת לטובה בתחום החדשנות והרפואה הדיגיטלית, עם פיתוחים כמו מכשיר "טייטו" (TYTO CARE) - התקן לבדיקה גופנית של מטופלים מרחוק; שירותי ייעוץ אונליין ברפואת ילדים, משפחה ועור; ושירות להתאמת תזונה אישית על בסיס ריצוף גנטי של חיידקי המעי (שירות של חברת DayTwo). שירותי "טייטו" ו"דיי-טו", כרוכים בעלות חד-פעמית של כמה מאות שקלים.

כללית / צילום: בר אל, גלובס

2. מכבי

31 בדירוג הכללי

חזקה בגזרת החדשנות

מכבי מתגאה בפרסומיה - ובצדק - בכך שהיא הקופה היחידה הצומחת זה חמש שנים ברציפות. אך למכבי גם הייתה נקודת זינוק נוחה, במובן זה שמראשית הקמתה בשנות ה-40 פנתה לשכבות המבוססות יותר ולתושבי המרכז. גם כיום קהל המבוטחים של מכבי מאופיין ביכולת כלכלית גבוהה יותר, והפריסה שלה בפריפריה נמוכה בהרבה בהשוואה לקופות האחרות. העובדה הזו באה גם לידי ביטוי בכך ששיעור המבוטחים בביטוח המשלים (שב"ן) - ביטוח וולונטרי הכרוך בתוספת תשלום - הוא הגבוה ביותר בהשוואה לשאר הקופות: 86% לעומת כ-70% בכללית, מאוחדת ולאומית.
עיקר הזינוק במספר המבוטחים במכבי התרחש בשנות ה-90, אז גם רכשה הקופה את בית החולים "אסותא" הפרטי, שהפך בהמשך לרשת בתי חולים. החל מבדיקות ועד ניתוחים, כיום יותר מ-50% מהשירותים של "אסותא" הם ציבוריים, כשבעבר הנתון היה נמוך יותר.

האתגר של מכבי והחברה-הבת, אסותא מרכזים, היא ההתמודדות עם בית החולים הציבורי אסותא אשדוד שנקלע לגירעון של כ-150 מיליון שקל - שצפוי לקטון לכ-100-120 מיליון שקל עד סוף השנה. ההערכות הן שאסותא אשדוד יוכפף ישירות למכבי, בהתאם למודל "כללית" שבבעלותה 14 בתי חולים.

מכבי מתבלטת לטובה בגזרת החדשנות, עם אפליקציית מכבי החדשה שנחנכה החודש; האפליקציה K, שמעניקה המלצות רפואיות למטופלים על בסיס מאגרי ביג דאטה ולמעשה משמשת "עוזרת רפואית אישית"; הקמת מאגר דגימות ביולוגיות המכונה "טיפה למחקר", לצורך קידום מחקר ופיתוח תובנות לרפואה מותאמת אישית.

שירותי בריאות מכבי / צילום: איל יצהר, גלובס

עוד כתבות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי