גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק איקאה: אלה מותגי הלבשת הבית המובילים בישראל

תחום הלבשת הבית, שלראשונה מדורג כקטגוריה נפרדת במדד המותגים, ממשיך לצמוח ומגלגל מיליארדי שקלים בשנה ● מעבר להתלהבות הישראלית מאיקאה השבדית, רואים את ההערכה של הצרכן הישראלי למותגים כחול־לבן

מדד המותגים: הלבשת הבית / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס
מדד המותגים: הלבשת הבית / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס

לא במקרה עוד ועוד שחקניות נכנסות לענף הלבשת הבית. לפי הערכות, הענף מגלגל 4 מיליארד שקל בשנה: תחום כלי הבית מגלגל 1.8 מיליארד שקל מדי שנה ותחום מוצרי הטקסטיל לבית מגלגל כ-1.2 מיליארד שקל בשנה.

מדובר בענף שצומח מדי שנה ב-5% לפחות. התחום הזה כולל בעיקר את מה שמעבר ל"ריהוט הכבד" - סלון, שולחן אוכל או מיטה. כאן נכנסת הצבעוניות דרך הקישוטים, חפצי הנוי, גופי תאורה, כלי בית, מצעים, מפות וכל מה שיכול לעשות לנו טוב על הנשמה במבצר הביתי שלנו.

איקאה, גולף&קו, פוקס הום, זארה הום, H&M הום, ביתילי, המשביר, ורדינון, ג'ינג'ר הום, טולמנ'ס, סוהו, פלורליס, וגם המותג שעשה עלייה לאחרונה, אנתרופולוג'י, שיותר ממחצית משטח החנויות שלו מיועד לאופנת הבית - זו רשימה חלקית בלבד של רשתות וחנויות שמאפשרות לנו להלביש את הבית במנעד גדול של מוצרים ובמנעד גדול יותר של מחירים.

כל הרשימה הזו מתחרה עם הזירה האינסופית שמחכה לנו באתרי הסחר המקוונים, שמאפשרים לייבא ארצה מוצרים שלא נמכרים בישראל, מעליאקספרס ועד אמזון. הכול פתוח.

הזירה התחרותית הזו אומנם מובילה למבחר אינסופי אבל גם לשחיקת מחירים, לפעמים גם על חשבון האיכות. התוצאה, למורת רוחם של פעילי הסביבה, היא צריכה גדולה של מוצרים מיותרים ועודף צריכה בכלל. קערה ב-5 שקלים? יאללה, בוא נעמיס עוד עשר. מנגד יש גם כרית ב-200 שקל שליבואן עלתה כמה עשרות שקלים - הרווחיות הגולמית של ענף כלי הבית מגיעה לעשרות אחוזים כפי שמשתקף מהדוחות התקופתיים של החברות שנסחרות בבורסה.

נדמה שתחום עיצוב הבית מעולם לא זכה לכזו עדנה. בעבר, הוא עורר עניין רק סביב המתנות לחגים, בראש השנה או בפסח. היום, החנויות הללו נהנות מתנועה ערה במשך כל השנה.

בראיון שהעניקה ל"גלובס" לפני כשנה מעצבת הפנים אורלי רובינזון, שפרסמה עשרות ספרים בנושאי עיצוב פנים ואדריכלות, היא סיפרה על התהליך שעבר ענף העיצוב, שהונגש גם למי שהפרוטה לא מצויה בכיסו.

רובינזון הגיעה למסקנה שלפיה "גם אם אין כסף לקנות דירה, יש זכות לחיים מעוצבים, אסתטיים. בשביל לקחת כמה כריות ולצבוע קיר בצבע לא צריך להיות בוגר בצלאל. צריך מוטיבציה ורצון לשפר את החלל. זו מודעות לכך שאני רוצה לעשות לעצמי בית בדירה השכורה הראשונה כסטודנט, או כזוג צעיר באיזו חושה". גם הקושי ברכישת דירה נכנס למשוואה: במקום לקנות, משפצים, משדרגים ומשנים את הנכס הקיים.

לא במקרה איקאה, שהקהל הישראלי אימץ בהתלהבות מהיום הראשון שנחתה בישראל, מדורגת ראשונה ב"מדד המותגים", שלראשונה מקדיש קטגוריה נפרדת לענף הלבשת הבית. מתחת לשחקנית השבדית הדומיננטית, דורגו ארבע חברות ישראליות שהפכו כבר מזמן לחלק מהנוף - גולף&קו, פוקס הום, ביתילי וקליל, וכאן נעים לגלות את ההכרה וההערכה של הצרכנים למותגים הישראליים. 

1. איקאה

15 בדירוג הכללי

שינוי דרמטי באסטרטגיה

איקאה ישראל החלה לפעול ב-2001, וכיום היום היא מעסיקה 1,700 עובדים ומונה ארבע חנויות גדולות וחנות מטבחים בנמל תל-אביב שנפתחה בשנה האחרונה. מנכ"ל החברה הוא שוקי קובלנץ.

איקאה מתחרה במגוון רחב של רשתות, החל בחנויות ריהוט כמו ביתילי, דן דיזיין, או חנויות ברחוב הרצל בתל-אביב, המשך בשחקניות כמו הום סנטר ואייס, וכלה בשחקניות מקוונות דוגמת אמזון.

אחד מערוצי הצמיחה החדשים שהרשת הציבה לעצמה הוא הפיכתה לאופציה רלוונטית לרכישות "ספונטניות וקטנות". באיקאה מודים כי "לקניות מהסוג הזה הרשת עדיין אינה הבחירה המרכזית", וכי "בראש של הישראלים היא עדיין נתפסת כמסע לרכישות גדולות וכבדות". בשנה האחרונה לוותה פעילותה בקמפיין "לקפוץ לאיקאה", בניסיון לדבר לליבם ולכיסם של הישראלים על ה"סיטואציות שבהן מתעורר חשק 'בקטנה' לשדרג או לסגור איזו פינה בבית".

כדי להתמודד עם הצורך הזה, איקאה, שמזוהה עם חנויות ענק שכוללות גם מתחמי הסעדה וממוקמות בדרך-כלל בפאתי ערים ובאזורי תעשייה, החלה בשלוש השנים האחרונות לפתוח סניפים בתוך הערים בשטחים קטנים יותר באופן משמעותי.

בעולם פועלות כיום כבר עשרות חנויות עירוניות: שטחן כעשירית משטחן הממוצע של חנויות איקאה, והן מתמקדות בדרך-כלל באגף מסוים בבית.

השינוי הדרמטי הזה באסטרטגיה של החברה התרחש על רקע התחרות העזה מצד האונליין, בעיקר מצד אמזון, שמאתגרת גם קמעונאיות ותיקות ומצליחות שכמותה. הכניסה לערים - בין שבאמצעות חנויות קבועות ובין שבאמצעות חנויות זמניות - מאפשרת לאיקאה להגיע לציבור רחב יותר של צרכנים, ביניהם אוכלוסיות כמו סטודנטים, צעירים וקשישים, אשר חלקם נמנעים מלבקר בסניפי הענק הממוקמים מחוץ למרכזי הערים בשל אילוצים לוגיסטיים.

בשנה החולפת פתחה איקאה חנות ראשונה עירונית בישראל - חנות קטנה יחסית המיועדת למכירת מטבחים בלבד, אלא שבניגוד לחזון של איקאה להגדיל את היקף הרכישות הספונטניות, החנות התל-אביבית החדשה שלה כלל לא עונה על הצורך הזה ולא נמכרים בה אביזרים או פתרונות אחסון נוחים. החנות עונה דווקא על אתגר אחר מבחינת הרשת: ענף המטבחים.

היקף המכירות בענף המטבחים מסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל בשנה, ונשלט בעיקר בידי חנויות יוקרתיות ומתמחות. איקאה פועלת כדי למצב את עצמה כשחקן איכותי, יוקרתי ובעל התמחות כדי להצליח ולחדור לשוק.

עוד אתגר מבחינת איקאה הוא קטגוריית המזרנים. מדובר בתחום שהקניות בו מוטות התמחות, עמידות ואיכות המוצרים, והוא מהווה נקודת תורפה מבחינת החברה.

בנוסף לאתגרים העסקיים, איקאה ישראל ביצעה השנה מהלך לא שגרתי כשהפכה חלק מהריהוט שלה לנגיש גם עבור אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. המהלך הזה התבצע באמצעות 13 תוספים מיוחדים לרהיטים של איקאה - שאותם ניתן להדפיס במדפסת תלת-ממד והם אמורים להקל על פעולות פשוטות שהופכות למורכבות עבור בעלי צרכים מיוחדים, דוגמת הקושי ללחוץ על מתג מנורה, לפתוח ארון או לקום מהספה. זאת כדי למנוע את הצורך של אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים לרכוש ריהוט מיוחד שהוא יקר יותר, מגוון פחות, וליתים מכוער ומגושם.

המוצרים שפותחו מתחברים לרהיטים הקיימים של איקאה והופכים אותם לנגישים עבור מי שזקוק לכך.

איקאה נתניה / צילום: איל יצהר

2. גולף&קו

55 בדירוג הכללי

מנסה להתחדש מול התחרות הגוברת

עד לפני כמה שנים פעלה גולף אנד קו בזירה תחרותית אבל במידה, עם פחות חנויות מסוגה בתוך הקניונים. התמונה של הענף השתנתה עם כניסה של עוד ועוד מתחרים, בהם פוקס הום, זארה הום ו-H&M הום. כעת גם רנואר פוזלת לתחום הזה, ובינתיים כמובן, התחרות גם בזירה המקוונת היא אינסופית.

גולף&קו נוסדה ב-1992 והיא משתייכת לקבוצת גולף שבבעלות כלל תעשיות, ונמצאת תחת ניהולו של רביב ברוקמאייר. למותג פריסה של 67 חנויות ואתר אינטרנט מכירתי.

בשנים האחרונות שמה הרשת דגש על המוצרים של מותג הבית על חשבון מותגים אחרים, למשל בתחום הסירים והמחבתות. התחרות המתגברת שבאה יחד עם המודעות הגוברת של הצרכנים לעיצוב הבית, לא השאירה את הרשת אדישה. לאחרונה היא פתחה את חנות הדגל שלה ברחוב לח"י בבני-ברק, במקום החנות המיתולוגית בהדר יוסף. החנות משתרעת על שטח של כ-1,200 מ"ר, והרשת מתכננת לפתוח חנויות דומות ברחבי הארץ. מהלכים אחרים כללו שיתוף-פעולה עם מעצב הפנים ינאי פרישר גוטמן, השקת סדרת כלים ידידותיים לסביבה וקולקציית מחווה לאירוויזיון בכלי הבית.

על-פי דוחות הרבעון הראשון של 2019 שפרסמה גולף, הרשת עברה להפסד של כ-14 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 7 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018.

גולף&קו / צילום: בר אל, גלובס

3. פוקס הום

66 בדירוג הכללי

המטרייה של הקבוצה היא יתרון

ב-2010 יצאה פוקס מעולמות הביגוד, כשהשיקה את מותג כלי הבית שלה פוקס הום (FOX HOME). הרשת מונה כיום 80 חנויות והיא נמצאת בבעלות הראל ויזל כחלק מקבוצת פוקס ופועלת תחת המנכ"לית טליה פורת. פוקס מתמודדת עם תחרות מצד עוד רשתות אופנה שנכנסו לתחום עיצוב הבית, כמו זארה הום ו-H&M הום, ששתיהן נוכחות בישראל יחד עם השחקנית החדשה בנוף הישראלי, אנתרופולוג'י - גם היא מקבוצת פוקס - שחלק ניכר מחנויותיה מוקדש לאביזרים לבית. בזירה המקומית נזכיר את גולף אנד קו של קבוצת גולף ואת הכניסה הצפויה של רנואר לענף הלבשת הבית.

מעבר לתחרות הזו, מתמודדת פוקס הום, שמציעה פריטים בתחום המטבח והאירוח, חדרי שינה, אמבטיה, נוי ודקורציה, עם רשתות וחנויות פרטיות. ההערכות בענף הן שענף הלבשת הבית מגלגל כ-2 מיליארד שקל בשנה, ושהוא צומח מדי שנה עם רווחיות גולמית גבוהה יחסית. זהו ענף תחרותי שכולל לא רק חנויות פיזיות, אלא גם שחקנים בינלאומיים שמונגשים לצרכנים הישראלים באתרי הסחר המקוונים.

בפוקס הום מנסים להפוך את הקנייה בסניפים המעוצבים והצבעוניים לקנייה שהיא יותר ספונטנית ופחות מתוכננת. המטרייה של קבוצת פוקס היא ללא ספק אחד היתרונות של הרשת. הקבוצה מחזיקה באחד ממועדוני הצרכנות החזקים בישראל, DREAM CARD שכולל גם כרטיס אשראי (לאומי קארד). באופן הזה צבירת נקודות בכל אחת מהחברות בקבוצה ניתנת למימוש ברשת-האחות, וגם תווי קנייה ניתנים לשימוש רוחבי.

הרשת שמה לעצמה למטרה להטמיע את אסטרטגיית ה-HAPPY HOME. "אנחנו מאמינים שכל אחד יכול להוסיף שמחה וצבע לביתו". פעמיים בשנה מוחלפת הקולקציה בחנויות, ובדומה למדיניות של פוקס בתחום הביגוד, בסופי עונה יוצאת הרשת במבצעים אגרסיביים.

פוקס הום / צילום: בר אל, גלובס

4. ביתילי

80 בדירוג הכללי

הישראלית שלא מפחדת מאיקאה

נתח השוק של רשת ביתילי נע בין 5% ל-10%. הרשת הפועלת בקטגוריות שונות מתחום הריהוט ועיצוב הבית, לרבות חדרי נוער, תאורה, שטיחים ופרקטים, ולכן היא מתמודדת מול מתחרות שונות, בעיקר חנויות אזוריות. לביתילי, שהוקמה ב-1986 ונמצאת בבעלות משפחת איתני, יש פריסה של 12 סניפים והיא מעסיקה 600 עובדים. מנכ"ל החברה הוא אביב איתני.

האתגר בתחום העיצוב מתמקד בשני קצוות שלא בהכרח נפגשים: המודעות לעיצוב הבית והרצון למוצרים עדכניים ואיכותיים, אל מול השחיקה במחיר עם פתיחת השוק גם ליצרנים בעולמות האי-קומרס ולמוצרים זולים מיובאים. לפי ביתילי, היא הצליחה למצוא את האיזון ולספק מוצרים שהם בבחינת 'Value for money' בין היתר לאור כושר ייצור מקומי בנגרייה ומרפדייה משלה ומעורבות בהליך הייצור כשהוא נעשה בחו"ל. בשנה האחרונה השקיעה הרשת כ-10 מיליון שקל בעיצוב ושדרוג הסניפים וברכישת מכונות ייצור מיוחדות. הרשת הקימה חטיבה לטיפול במעצבים ובאדריכלים, למתן שירות לפרויקטים מסחריים ופרטיים.

ביתילי היא חלק מקבוצת כרמל והיא כוללת גם את איי די דיזיין, אורבן וכרמל שטיחים ופרקטים. ביתילי משחקת כאמור במגרש של שחקנים שונים, אבל אי-אפשר שלא לחשוב על ההתמודדות שלה מול המתחרה הדומיננטית איקאה. במדור פורטפוליו של "גלובס", שבו השתתף עופר איתני מנכ"ל קבוצת כרמל בדצמבר האחרון, הוא התייחס למתחרה משבדיה ואמר: "מהיום שבו נפתחה לא רק שהמכירות שלנו לא נפגעו, הן עלו. מה שכן, ויתרנו על הרכבה עצמית בגלל חוסר כדאיות".

ביתילי / צילום: יוני רייף

5. קליל 

82 בדירוג הכללי

נתח של 20% מענף הפרופילים והחלונות בארץ

קליל הוא מותג שזוכה לאהדה בקרב הציבור הישראלי, למרות המתחרות (גם מסין, כמובן) שנוגסות בנתח השוק שלו. חברת קליל תעשיות נוסדה ב-1950 וכיום היא מונה 320 עובדים. החברה, שבבעלות הציבור, מוסדיים והיו"ר צורי דבוש, מנוהלת על-ידי אריה (ריצ'י) ריכטמן. לפי החברה, היא מחזיקה בנתח של 20% מענף הפרופילים והחלונות בישראל. היקף המכירות בשוק מערכות האלומיניום לבנייה מוערך בכ-2 מיליארד שקל.

האתגרים של קליל הם לא רק מול הצרכן שיכול לקנות כמעט בכל מקום בעולם גם כשאין חנות פיזית בישראל, אלא גם מול יזמי נדל"ן שאותם קליל צריכה לשכנע בבחירת חלון ישראלי איכותי, לרבות חלונות מבודדים לחיסכון בצריכת האנרגיה.

כבר יותר מעשור מופיעים מוצרי קליל על המרקע בפרסומות, באווירה מחויכת של מוצר ישראלי שמותאם לצרכן הישראלי. אחת ההתאמות שעשתה קליל בשנים האחרונות לדרישות האדריכלות, היא השקת חלונות באוהאוס.

ב־2019 מתעתדת קליל להקים פארק אקולוגי לפרפרים בשטח המפעל, בשיתוף החברה להגנת הטבע ועיריית כרמיאל. ב-2018 קיבלה קליל את אות העסק הקשוב", שניתן לארגונים שדואגים לכל מחזיקי העניין (עובדים, מנהלים, ספקים, לקוחות, סביבה ועוד), ולא רק לבעלי המניות.

מוצרים של קליל /צילום: מצגת החברה

עוד כתבות

הבנקים מסתערים על המטבעות היציבים / צילום: Shutterstock

כשהבינו שלא יוכלו לנצח אותם: הבנקים מסתערים על המטבעות היציבים

הבנקים הגדולים בעולם עברו מהתעלמות וחשש מהמטבעות הדיגיטליים היציבים, לאימוץ מסיבי ● במקביל, המטבעות היציבים הופכים לנשק שובר שוויון במאבק על הכסף העולמי ● אילו חברות ייהנו מכך, מי צפויות להיפגע ולהפסיד, ומה ההשלכות על המערכת הפיננסית בישראל?

בודקים את המיתוס. גלדיאטור לא היה מקצוע לעבדים בלבד / צילום: ציור: ז'אן־לאון ז'רום (1872)

עם כל הכבוד לסרט, בפועל קרבות הגלדיאטורים לרוב לא היו עד המוות

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: הקרבות לא היו נטולי אלימות או סיכון, אך רבים מהלוחמים זכו לתהילה וליחס טוב

ארונותיהם של החטופים החללים סהר ברוך ועמירם קופר / צילום: דובר צה''ל

חמאס: נמסור 3 חטופים חללים הערב ב-20:00

לטענת חמאס אחד מהשלושה הוא אל"ם אסף חממי, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה ● דיווח באל-ג'זירה: מתנהלים מגעים כדי להבטיח את נסיגתם של מחבלי חמאס מהאזורים שמעבר לקו הצהוב ● באחד החיסולים המשמעותיים מאז הפסקת האש חוסל אתמול אחראי הלוגיסטיקה בכוח רדואן ● נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, במטה הארגון לאנרגיה אטומית: נשקם את מתקני הגרעין שלנו - שיהיו עוצמתיים יותר ● עדכונים שוטפים

ג'ומפה להירי. סופרת ממוצא הודי שכתבה באנגלית ועכשיו באיטלקית. רבגונית / צילום: Reuters, Marco Piovanotto/ABACAPRESS

מחוויות ברומא, דרך השטעטל ועד מכתבים מאמא: ספרים שכיף לקרוא בסתיו

שעון החורף הביא איתו ימים שמחשיכים מוקדם וזה הזמן להתכנס פנימה עם כמה ספרים מרגשים במיוחד ● בקובץ סיפורים ונובלה של מי שכונתה "הריימונד קארבר של ספרות המהגרים", ג׳ומפה להירי פורשת דיוקנאות על עקירה וזהות כולם עטופים באווירה רומאית ● ב-"רוצות", ג'יליאן אנדרסון אוספת פנטזיות מיניות של נשים מכל העולם ● ובממואר "מכתבים מאמא" מתגלה סיפור מצמרר על בת שמקבלת מאמה המתה מכתבים

המשקיע האינטליגנט / צילום: איור: גיל ג'יבלי

המחקרים שמראים: מתי מסלול מניות בפנסיה יכול להפוך לרולטה רוסית

בוול סטריט מתחזקת הגישה, מגובה בניתוחים, כי אין אלטרנטיבה למניות עבור החוסכים לטווח ארוך ● הסטטיסטיקה משקפת עדיפות למניות על פני השקעה באג"ח ובמזומן, אבל אף אחד לא מבטיח 100% ודאות ● ועל מה תסתמכו כשתצאו לפנסיה במהלכו של שוק דובי

משרד האוצר בירושלים / צילום: Shutterstock

כדי לעודד השקעה בהייטק: משרד האוצר מעניק הטבות מס מפליגות לקרנות הישראליות

במסיבת עיתונאים שנערכה היום, עדכן משרד האוצר ברפורמת הפחתת המס על קרנות ההשקעה בהייטק ● בין היתר: הורדה משמעותית במס על דמי הצלחה, הטבה להייטקיסטים השוהים בחו"ל וגם הקלה לחברות בינלאומיות שמעוניינות לרכוש חברות ישראליות ● ברקע: ירידה של 80% בהשקעות בהון סיכון הישראלי

סם אלטמן, מייסד ומנכ''ל OpenAI / צילום: Shutterstock

איך סם אלטמן רתם את עמק הסיליקון לחלום הבינה המלאכותית שלו

בליץ העסקאות של מנכ"ל OpenAI שכנע את ענקיות הטכנולוגיה לקשור את גורלן בגורל החברה שלו, ובכך הפך אותה לגדולה מכדי להיכשל ● המשקיעים לא מודאגים, והחברה, שאפילו לא קרובה לרווחיות, מתקדמת לקראת ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה ● כך הצית אלטמן מרוץ חימוש עולמי סביב הבינה המלאכותית, שבו אף אחד לא מעז להישאר מאחור

בכמה נמכרה דירת 3 חדרים בדרום יפו? / צילום: ליאור צילום נכסים

אחרי חודש וחצי על המדף: בכמה נמכרה דירת 3 חדרים בדרום יפו?

דירת 3 חדרים בשטח של 63 מ"ר בדרום יפו נמכרה תמורת 2 מיליון שקל. בבניין אין מעלית, הדירה לא משופצת, ואין לה חניה ● "מדובר באזור מבוקש שקשה למצוא בו דירות במחירים האלה - קרוב לרכבת הקלה ולמרכז יפו" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

מארק צוקרברג, סונדאר פיצ'אי, סאטיה נאדלה, אנדי ג'סי / צילום: ap

"הקפקס": הסעיף שנחשב לשולי בדוחות ענקיות הטק, וכעת גונב את ההצגה

גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומטא הציגו זינוק בהוצאות הון, קפקס (CAPEX), אך גם שמרו על רווחיות ● הוצאות אלה הן השקעות בתשתיות ובציוד הוני לטווח ארוך, שהפכו לליבת מהפכת ה־AI ● אולם בשוק עולות תהיות: האם ההחזר העתידי יצדיק את ההשקעה המסיבית?

צילום: Shutterstock

קורונה אינה מצדיקה איחור במסירה: אזורים תשלם פיצוי של חצי מיליון שקל לרוכשי 8 דירות

בית משפט השלום בירושלים פסק כי על חברת אזורים לשלם פיצוי כולל של כחצי מיליון שקל ל־15 איש שרכשו 8 דירות בפרויקט ארזה במוצא עילית

מכשיר האולטרסאונד הביתי של פלסאנמור / צילום: מצגת החברה

פלסאנמור נוסקת בעקבות קבלת אישור ה-FDA לאולטרסאונד הביתי

החברה, המפתחת מכשירי אולטרסאונד לשימוש ביתי ע"י נשים בהריון, הודיעה על קבלת אישור מה-FDA לשווק את מוצריה בארה"ב ● כעת היא נערכת לשווק את המוצר שלה עצמאית, אם כי אינה פוסלת הסכם עם מפיצים ● מנכ"ל פלסאנמור, ד"ר אלעזר זוננשיין: "אנחנו עצמאיים לחלוטין בתהליך היצור שלנו ומוכנים לשוק האמריקאי"

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

מה עדיף: גמל להשקעה או קרן נאמנות – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

היכן להשקיע? בניהול עצמי דרך קרנות נאמנות שקופות ונזילות, או בניהול מנוטרל רגשות בקופת גמל להשקעה? ● אל שני המדדים שהושקו לאחרונה בבורסת ת"א יצטרפו בקרוב עוד שלושה - בתחומי הנדל"ן, התעשיות הביטחוניות והתשתיות - בבורסה בונים על ביקושים גבוהים על רקע צפי להורדות ריבית ● אלטשולר שחם רושם חודש חמישי רצוף של אובדן כספים למתחרים בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל ● וגם: אנבידיה שברה שיא נוסף, והגיעה בפתיחת המסחר לשווי של חמישה טריליון דולר

בית שמש / הדמיה: olin

מהחרדים עד הירוקים: מתנגדים מכל כיוון לתוכנית לשכונה חדשה בבית שמש

הוועדה המחוזית ירושלים דנה במשך 11 שעות באלפי התנגדויות לתוכנית להקמת 2,600 יחידות דיור בבית שמש ● מעבר להרס השטחים הפתוחים ולאופי הבנייה, המתנגדים חוששים שמשרד השיכון מעביר רק חלק מהתוכנית בוועדה, ואת היתר הוא מתכוון לאשר בוותמ"ל

Xiaomi 15T Pro. מכשיר מאסיבי / צילום: יח''צ

החדש של שיאומי מנסה לאתגר את המתחרות הגדולות

יצרנית הסמארטפונים הסינית מנסה לנגוס בנתח השוק של אפל וסמסונג עם מכשיר הפרימיום Xiaomi 15T Pro ● המצלמה חזקה והביצועים יציבים, אבל המחיר קרוב מדי לזה של המתחרות הגדולות

מטוסי אל על / צילום: עידו וכטל

יו"ר אל על הופך גם לבעל מניות משמעותי בחברה. כמה הוא יחזיק?

עמיקם בן צבי יקבל 15% ממניות כנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג באל על ● עפ"י הדיווח של החברה לבורסה, ההסכם עם הבעלים, קני ואלי רוזנברג, נחתם בשבוע שעבר וצפוי לצאת לפועל לאחר קבלת האישורים הרגולטוריים

צילום: Shutterstock

במקום פנסיה – עזרה מהילדים: כך מתקיימים הקשישים בישראל

לפי הלמ"ס, כשליש מהקשישים בישראל נשענים על תמיכה כלכלית מבני משפחה ● בחברה הערבית המצב חמור יותר: רק רבע מהקשישים מסתמכים על החיסכון הפנסיוני כמקור הכנסה, ו־65% מסתייעים במשפחה ● הפערים גדולים גם בין אקדמאים לשאר האוכלוסייה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

דיבידנד העתק שחילקה הפניקס והקפיץ את רשות שוק הון

ברשות מתנגדים להחלטה של חברת הביטוח לחלק לחברת האם הציבורית נכסים בהם החזיקה בהיקף של 1.4 מיליארד שקל ● ברשות טוענים: ההחלטה יוצרת מצב של ניגוד עניינים, תוך ניסיון לחמוק מפיקוח ● הפניקס: "החלוקה בוצעה ללא דופי, בהתאם להוראות הדין"

אילוסטרציה: shutterstock

מכירת הענק של מנכ"ל אנבידיה, השיא של באפט ואילו מניות יזנקו היום בת"א?

בורסת תל אביב תפתח היום את המסחר אחרי שנרשמו שיאים חדשים ועליות חדות במדדים המקומיים ● המשקיעים יעקבו אחר עונת הדוחות של טבע, נובה ואודיוקודס, לצד המתיחות הגיאופוליטית וההשפעות מוול סטריט – שם אמזון זינקה, מטא צנחה והביטקוין איבד גובה ● ומה צפוי במניות הדואליות?

הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר גיא לרון / צילום: גלובס

המומחה שמסביר: גם זו הסיבה שלוויטקוף וטראמפ היה דחוף לסיים את המלחמה בעזה

שיחה עם ד"ר גיא לרון, חוקר גאו־פוליטיקה מהאוניברסיטה העברית ● על האינטרסים הכלכליים של נשיא ארה"ב ושליחו למזרח התיכון והאופן שבו הם מעצבים את האזור

שמוליק ארבל / צילום: ליאור מזרחי

במקום יו"ר בנק ירושלים: שמוליק ארבל ימונה למשנה למנכ"ל בנק הפועלים

ארבל, שכיהן כראש החטיבה העסקית בבנק לאומי, יחליף בתפקיד את איתמר פורמן שפורש לטובת מינויו למנכ"ל ישראכרט ● בנק הפועלים: "ניסיונו של ארבל, בשילוב היכרותו עם המערכת הבנקאית והלקוחות העסקיים, צפויים להביא ערך לבנק"