גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדירוג: אלה מותגי החשמל והאלקטרוניקה המובילים בישראל

הענף היציב והדי רדום של מוצרי החשמל התעורר בשנים האחרונות, בעקבות השינויים הטכנולוגיים, האינטרנט ואפילו הטרנד הירוק ● ועדיין, אנחנו מעדיפים מותגים – אם יורידו לנו את המחיר שלהם, כמובן

מדד המותגים: חשמל ואלקטרוניקה / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס
מדד המותגים: חשמל ואלקטרוניקה / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס

ענף מוצרי החשמל ידע תנודות בשנים האחרונות - תנודות בגזרת המחיר, הודות לתחרות, ושינויים טכנולוגיים. הטכנולוגיה רצה קדימה וגורמת לכך שהחלפת מוצרי חשמל נעשית היום באופן תדיר יותר; גם אם המסך שבסלון עדיין עובד והתמונה שניבטת ממנו טובה, מבצע לוהט יחד עם הבטחה לשיפור התמונה - עושים את שלהם. מצד אחד אנחנו קונים יותר ומצד שני אנחנו משלמים פחות, הרבה פחות, מאשר בעבר. מכונת הכביסה שבקה חיים? נקנה חדשה, לא נמהר להזמין טכנאי.

האתגרים של ענף מוצרי החשמל מתייחסים גם לתחרות שמתגברת מכיוון סין. מותגים סיניים פושטים על עולמנו יותר ויותר - מה שהתרחש בענף הסמארטפונים עם הכניסה המסיבית של המותגים הסינים - יקרה גם בעולמות אחרים.

מזגנים, למשל, היא קטגוריה שזוכה בישראל לשיעור חדירה של 95%. שתי שחקניות ישראליות עדיין שולטות ברוב נתח השוק - אלקטרה ותדיראן - אבל שתיהן יודעות ששחקניות אחרות, ולא רק טורנדו, מתחילות לנגוס בעוגה הצוננת של תחום המזגנים. תשאלו את מורגן פרימן, הפרזנטור המפתיע של תדיראן לעונה הזו.

זה לא קורה רק בגזרת הקירור. מוצרי החשמל הלבנים מתחרים עם העולם גם בזירה המקוונת. קניות האונליין כבר מזמן יצאו מגבולות הבגדים או המטען לסלולרי לכיוון של מוצרים גדולים ויקרים יותר. שואבי האבק של דייסון היו אחד המוצרים הנמכרים ביותר בחגיגת ימי המכירות של נובמבר, הבלאק פרידיי, שגם הישראלים אימצו לחיקם. למעשה, בלוח השנה הישראלי, שלאורך שנים סומנו בו שני "פיקים" במכירות מוצרי החשמל - בתקופת חגי תשרי ופסח - אפשר למצוא שיא חדש של מכירות הודות לאימוץ טרפת הקניות של נובמבר מהזירה המקוונת בארה"ב ובסין

הכניסה הצפויה של אמזון לישראל תאלץ גם את השחקניות בתחום מוצרי החשמל להיערך בהתאם - בין שדרך אתרי מכר חזקים וטובים ובין שדרך פתיחת ערוץ מכירתי בענקית המסחר האלקטרוני. עולמות האינטרנט הפכו לפני שנים למחירון הרשמי של מוצרי החשמל, וגם לקניון עצום. למרחב האינסופי של האינטרנט נכנסות גם הרשתות החברתיות כמשפיעות על הצרכנים. ההמלצה מפה לאוזן על מוצרים עברה לזירה הזו, גם בכל הנוגע למוצרי חשמל. במקרים רבים, ההתייעצות הפומבית ברשתות החברתיות תכריע את הבחירה של הצרכנים. גם החברות יודעות שאנחנו מושפעים ממוצרים שמככבים בתוכן שיווקי בעמודי הרשתות של ידוענים, אצל זו שלא יכולה להיפרד משואב האבק שלה או אצל זה שממליץ על התנור הכי טוב שהיה לו. גם טרנד הבריאות, והמודעות הגוברת להשלכות הסביבתיות, מחלחלים לעולמות של מוצרי החשמל. פחות זיהום ויותר תקן ירוק.

בתוך כך, עולמות מוצרי החשמל שזורים עם עולמות הנדל"ן. כשיש האטה בבנייה, יימכרו פחות מוצרי חשמל; וכשהדירות הופכות לקטנות יותר ושטח המטבח מצטמצם, הקרב על הנדל"ן המכונה שיש או ארון המטבח - הולך וגדל. בין מכונת הקפה שהפכה להיות מוצר צריכה בסיסי לבין מתקן המים, בין המיקסר לבין מסחטת המיצים. כולם רוצים שנפנה להם מקום של כבוד, כולם טוענים שישפרו את חיינו, אבל לא לכולם יש מקום. והתחרות, כבר אמרנו מיטיבה עם הצרכן.

הדירוג הגבוה של המותג הגרמני בוש מלמד שאכפת לנו מיהו היצרן, גם אם זה אומר שנשלם יותר. גם הדירוג של נספרסו, מותג קפה סקסי שמחבר אותנו לעולמות הלייף סטייל, זוכה להכרה מצד הצרכנים למרות שלל החלופות שיש בשוק. אז מה חשוב לנו יותר - המותג או המחיר? השילוב של השניים. אם אפשר גם מחיר וגם מותג, אנחנו שם. על השירות נתווכח כבר אחר-כך. 

1. LG

25 בדירוג הכללי

דומיננטי בטלוויזיות, מדשדש בסמארטפונים

המותג הדרום קוריאני LG ELECTRONICS, שהוקם ב-1958, משחק בכמה מגרשים: טלוויזיות, טלפונים סלולריים, שואבי אבק, מקררים, מיזוג אוויר ועוד. בחלק מהקטגוריות הוא דומיננטי יותר ובאחרות פחות. ברבות מהקטגוריות מתמודדת LG מול המתחרה המאתגרת מהמדינה שלה - סמסונג. בגזרת הסמאטרפונים לדוגמה, LG לא מצליחה לנגוס בנתח הגדל של סמסונג, שלרוב נמדדת מול אפל. בענף הזה מתמודדת LG גם עם המותגים הסיניים שנתח השוק שלהם גדל, לפחות בישראל.

חטיבת המובייל של LG ספגה ירידה של 29% ברבעון השני של השנה, למרות הכנסות של כ-1.3 מיליארד דולר, כך דיווחה החברה בנתונים מקדימים לדוחותיה. עוד דווח על הכנסות של כ-13.3 מיליארד דולר, עלייה של כ-4% בהשוואה לרבעון השני של 2018, כאשר בשורת הרווח התפעולי מציגה החברה ירידה של 15.4%.

האתגר של LG, כמו של שאר השחקניות בענף, הוא לא רק מול המתחרות, אלא מול הדרישות של הצרכן שמחפש אחר טכנולוגיה חדשנית במחיר משתלם. הצרכנים מחליפים היום מוצרי חשמל בתדירות גבוהה יותר, שהולכת יד ביד עם הטכנולוגיה שרצה קדימה. מבחינת LG מבצעי מכירות ש"מאפשרים לצרכן ליהנות מכל העולמות" ישמרו על מעמדה הדומיננטי.

2. אלקטרה

62 בדירוג הכללי

מתעתדת למכור מוצרים באמזון

ברבעון הראשון של השנה, הכניסה אלקטרה, יבואנית מוצרי החשמל הגדולה בישראל, 616 מיליון שקל לקופתה, ירידה של 4.5%. הירידה נומקה בהיחלשות במכירות של רשתות החשמל של אלקטרה, מחסני חשמל ושקם אלקטריק, לצד ירידה במגזרים שבהם אלקטרה דומיננטית - מוצרי חשמל לבנים ומזגנים.

מזגנים הוא תחום בוער שבו מתמודדת אלקטרה, המחזיקה בנתח של כ-41% בקטגוריה, מול שתי שחקניות עיקריות - תדיראן (נתח של 37%) וטורנדו (13%). יבואנים של מותגים סיניים זולים נוגסים לשחקניות הישראליות מנתח השוק, בינתיים בצורה מתונה יחסית.

זרוע מוצרי הצריכה של אלקטרה כוללת גם יבוא של מותגים בהם סאוטר ומילה. החברה נסחרת בבורסה ובעליה הם דני ומייקי זלקינד, והמנכ"ל הוא צביקה שווימר. מהלכי התייעלות אפשרו לאלקטרה לשפר את שורת הרווח הנקי ברבעון הראשון של שנת 2019.

האתגרים שבפניהם ניצבת אלקטרה כוללים את המשך שחיקת המחירים בענף, שנפתח לתחרות גם בזירה המקוונת. אלקטרה עצמה לא נותרת לעמוד מהצד. בנוסף לאתר שהיא מפעילה היא מתעתדת למכור את מוצריה גם באמזון עם כניסתה לישראל. עוד מציינים בחברה את הקושי לשמור על רווחיות ולגבות פרמיה.


3. בוש

77 בדירוג הכללי

מחזק את הקשר הישיר עם הצרכן

המותג BOSCH משתייך לקונצרן BSH (יחד עם המותגים סימנס וקונסרוקטה) והוא נכנס לישראל ב-2001. מוצרי בוש נכללים תחת קטגוריית מוצרי חשמל לבנים, והם מתחרים במותגים כמו LG, סמסונג, אלקטרולוקס, סאוטר ו-AEG. היקף המכירות השנתי המוערך של שוק המוצרים הלבנים עמד על 2.7 מיליארד שקל בשנת 2018.

נתח השוק המוערך בכל קטגוריות המוצרים הלבנים הוא כ-11% לבוש - והיא מדורגת שנייה, אחרי סמסונג. לפי החברה, הדבר נובע מכך שהמותג בוש מוגבל בפעילותו בשוק המקררים, המהווה 39% מערך שוק החשמל.

בחלוקה לפי קטגוריות, נתח השוק של בוש גדול יותר, והוא מוגדר כמוביל קטגוריה: במדיחי כלים 31%, במכונות כביסה 18% ובתנורים בנויים 18%.

ההתמודדות של השחקנים בשוק מוצרי החשמל הלבנים היא בעיקר אל מול ערוצי היבוא: יבוא רשמי על-ידי בעלי הרשתות הקמעונאיות המחזיקות ב-60% מהשוק או בערוץ היבוא המקביל.

בשנה האחרונה שמה לעצמה בוש למטרה לחזק את הקשר הישיר עם הצרכן, שכיום מתמקד רק בסוגיות שירות והתקנה, ועל כן היא השיקה מועדון לקוחות. בתחום השיווק הרחיבה בוש את הפעילות שלה בזירה הדיגיטלית, ובדומה למגמה שהולכת ותופסת תאוצה היא מציעה מוצרים חכמים יותר גם בתחום ה-IOT (האינטרנט של הדברים), שניתן לתקשר עמם דרך אפליקציה ייעודית.

 

4. נספרסו

97 בדירוג הכללי

דומיננטיות מוחלטת בגזרת מכונות הקפה

השנה יצאה נספרסו ישראל במהלך משמעותי מבחינתה, עם השקה של סדרת מכונות הקפה והקפסולות התואמות, Vertuo. המכונות והקפסולות מוגנות בפטנט ואף מציעות מענה לחובבי הקפה הגדול - עם כמות גדולה יותר של קפה בכל קפסולה ועם יותר מים חמים. ישראל היא השוק ה-15 שבו הושקה הסדרה.

נספרסו, שמשתייכת לתאגיד נסטלה, נכנסה לישראל ב-2008 וכבשה את שוק מכונות הקפה הביתיות עם האפשרות להכין קפה בלחיצת כפתור. כשהפטנט של נספרסו על הקפסולות פג ב-2012, עטו שלל יצרניות על פיתוח של קפסולות תואמות למכונות של החברה - בהן שטראוס (עלית), אילנ'ס, ג'ו, לנדוור, ארומה ועוד. היקף המכירות הכספי של הקטגוריה עומד על כמיליארד שקל בשנה, ונספרסו שנתוניה הכספיים לא מדווחים בנפרד בנסטלה, ממשיכה להיות הדומיננטית בתחום.

בנספרסו ישראל מועסקים 330 עובדים והיא כוללת 12 חנויות בוטיק. מנכ"ל החברה הוא משה מרי. לצד השקת מכונות חדשות, גם בגזרת הקפסולות החברה משיקה גרסאות משתנות, מקפה בהשראת בתי הקפה של איסטנבול וונציה, ועד קפה קר בהשראת הקפה הקר האוסטרלי. החברה לא זונחת את ערכי הקיימות לרבות מיחזור קפסולות. השנה גם הושק יין ראשון שצמח על קומפוסט קפה ממוחזר.

עוד כתבות

איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי / צילום: Shutterstock

טייסות בגן ילדים וערוצי יוטיוב: כך איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי

חברות רבות החלו להשקיע בהליכי גיוס לא קונבנציונלים ויצירתיים, שהופכים את דורשי העבודה לשותפים לסיפור המיתוג ● עובדים קיימים משמשים "שגרירי תוכן אותנטי" ומהדהדים את תכני החברה ברשת ● כך הארגונים חוסכים בתקציבי פרסום ומגיעים למועמדים באופן ממוקד

מי ירכוש את אולפני וורנר ברדרס? / צילום: Shutterstock

עסקת הענק במדיה: בוורנר ברדרס ממליצים לדירקטוריון לבחור בנטפליקס על פני פרמאונט

במכתב לבעלי המניות, וורנר כינתה את הצעתה של פרמאונט "אשליה", העלתה חששות לגבי אמינות ההון המוצע על-ידה ואף הטילה ספק במחויבות של משפחת אליסון למימון העסקה ● "הצעת פרמאונט לא נותנת ערך מספק; תנאי המיזוג עם נטפליקס עדיפים"

ירון קיקוז, בעלים ומנכ''ל פריים אנרג'י / צילום: שחר גל

הגורמים שעלולים לסבך את מכירת השליטה באלומיי לעופר ינאי

מגעים שניהלו בעלי השליטה באלומיי עם מספר רוכשות אפשריותהובילו אחת מהן, פריים אנרג'י, לדווח כי " תפעל לשמירת זכויותיה" ● גם מחזיקי האג"ח של אלומיי בוחנים את צעדיהם לנוכח העסקה עם נופר של ינאי

פרויקט התשב''צ של קרדן גבע. 401 יחידות דיור / הדמיה: HACUBIA

מגורים במקום מוסכים: דירה סמוך לבלומפילד עולה חצי מדירה בצפון תל אביב

ציר שלבים בת"א, סמוך לאצטדיון בלומפילד, משנה את פניו ויהפוך בשנים הקרובות מאזור מסחרי למגורים ותעסוקה ● המחירים נמוכים משמעותית מאשר בחלקים אחרים של העיר, אבל הקושי למכור דירות מורגש גם כאן

קורסרה רוכשת את המתחרה אודמי / צילום: Shutterstock

פלטפורמת הלימודים שהקימה הישראלית רוכשת את המתחרה בעסקת מיליארדים

קורסרה, שהוקמה על ידי דפנה קולר, תרכוש את אודמי בעסקת מניות בשווי כ־2.5 מיליארד דולר

מנהיגים מאירופה וארה''ב ממתינים לדיונים בלשכת הקנצלר בברלין / צילום: ap, Markus Schreiber

הפסקת האש מתקרבת? הפסגה בברלין שמשרטטת איך תיראה אוקראינה

גרמניה כינסה שורת מנהיגים אירופיים יחד עם זלנסקי והמתווכים האמריקאים במטרה להציג חזית מאוחדת ולהשיב להצעת הבית הלבן ● לראשונה, שורטט מתווה ל"יום שאחרי" באוקראינה: שיקום במימון רוסי, כוח אירופי במדינה וערבויות אמריקאיות ● הכדור שוב במגרש הרוסי

צילום: Shutterstock, Satenik Guzhanina

האינדיקטור שמראה התמתנות משמעותית במחירי השכירות

נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע סיפק הוכחה נוספת להתקררות בשוק הנדל"ן: מחירי הדירות רושמים ירידה שמונה חודשים ברצף ומציגים קצב עלייה שנתי זניח - זאת לעומת 2.6% בשוק השכירות ● אבל בהפניקס צופים התקררות חדה בחודשים הקרובים

ד''ר ערן אופיר, מנכ''ל קומפיוג'ן / צילום: יוסי צבקר

מהלך משמעותי ראשון של ערן אופיר בקומפיוג'ן: שינוי הסכם אסטרהזנקה

חברת פיתוח התרופות קומפיוג'ן תקבל 65 מיליון דולר במיידי ועוד 25 אם תעמוד באבן-דרך קרובה יחסית, ומזומנים אלה צפויים להספיק למימון פעילות החברה עד 2029 ● בעבור זאת, במקרה של הצלחת המוצר היא תהיה זכאית לקבל מאסטרהזנקה תמלוגים מעט נמוכים יותר מכפי שנקבע בהסכם המקורי ● המניה מזנקת בבורסה בת"א

להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק / צילום: צילומי מסך

מיומנות חדשה ונדרשת בעבודה: להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק

בעבר, מעסיקים שנאו את העובדה שעובדים מעלים פוסטים לרשתות על חיי העבודה שלהם ● עכשיו סטארבקס, דלתא וחברות נוספות מעודדות אותם בעצמן ליצור תוכן - כאסטרטגיה ● העובדים מרוויחים כישורים כישורים חדשים, והמעסיקים נהנים משיווק אורגני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

"לא לבעלי לב חלש": מה צופים מומחי ההשקעות לוול סטריט ב-2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

ראש הממשלה נתניהו העניק את האישור: עסקת הגז הגדולה עם מצרים יוצאת לדרך

האישור של נתניהו מגיע לאחר הסדרת התנאים בין משרד האנרגיה לחברות הגז, לקראת הרחבת ההפקה ממאגר לוויתן והיצוא למצרים ● התמורה בעסקה: 35 מיליארד דולר

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

המתווך האמריקני-פלסטיני חושף: השלב השני של הפסקת האש צפוי להתחיל בחודש הבא

ראש ממשלת קטאר בתום הפגישה עם רוביו:"מדגישים את מחויבותנו לעבוד עם ארה"ב כדי להגן על הסכם הפסקת האש בעזה ולהעבירו משלב לשלב" ● האזהרה של הרמטכ"ל: מאות אנשי קבע פרשו בחודש האחרון ● טראמפ במסיבת חנוכה בבית הלבן: "יש אנשים שמכחישים את ה-7 באוקטובר. לא ניתן לזה לקרות" ● שר החוץ של איראן: מתקני הגרעין שלנו ספגו נזק כבד, אך הידע והטכנולוגיה ברשותנו ● דיווחים שוטפים

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

"להביא ערך לבעלי המניות": ההישג האקטיביסטי בצים

המאבק בין בעלי המניות לדירקטוריון חברת הספנות הגיע לסיומו, וכעת מתכוונים הצדדים לפעול יחד "להביא ערך לבעלי המניות"

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

משרד הבריאות: השפעת השנה מוקדמת וחמורה מהרגיל

תת־זן חדש של שפעת A הפך את עונת השפעת לקשה מהממוצע, עם מקרי תמותה בילדים, מאות מאושפזים והיערכות לעומסים בבתי החולים ● משרד הבריאות ממליץ על עטיית מסיכות ע"י אוכלוסיות בסיכון ובנוכחותן ● וגם: שיעור ההתחסנות בישראל נותר נמוך

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

ההחלטה האמריקאית שמעוררת חששות לגבי עסקת אלביט עם יוון

ביוון אושר תקציב של 812 מיליון דולר לרכישת מערכת הארטילריה PULS של אלביט, אך ארה"ב הטילה וטו על שימוש בחימושים מתוצרת אמריקאית במשגרי טילים זרים ● לוקהיד מרטין, המתחרה על העסקה, מציעה חלופה זולה יותר

ניקש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

ברקע החשש מהאקזיט, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש עם עובדי סייברארק

על רקע העסקה לרכישת החברה בכ-25 מיליארד דולר, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש היום עם עובדי סייברארק ● בשיחה עם כתבים שקיים טרם המפגש, ביקש ארורה להפיג את החששות: "לא תהיה פגיעה באופציות של העובדים"

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לצד מנהיגי קטאר, טורקיה ומצרים / צילום: ap, Evan Vucci

מרוץ חימוש: ההתעצמות הצבאית מסביב לישראל

שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● לוחם צה"ל נהרג מירי בבסיס בצפון, נפתחה חקירת מצ"ח ● בישראל נערכים לתקיפה נרחבת בדרום לבנון ● מאז שהחלה הפסקת האש בצפון: 380 מחבלים חוסלו, כ-1,200 פשיטות קרקעיות בוצעו בידי צה"ל ● בעקבות הפיגוע באוסטרליה: בצבא חידדו הנחיות לחיילים בחו"ל ● טראמפ על חיסול בכיר חמאס ראאד סעד: אנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש ● דיווחים שוטפים

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

התיאבון של עופר ינאי: רוכש את השליטה באלומיי לפי מיליארד שקל שווי

חברת האנרגיה המתחדשת נופר שמוביל ינאי, רוכשת 46% ממניות אלומיי, המחזיקה בתחנת הכח דוראד, תמורת 460 מיליון שקל ● בין המוכרים - יו"ר הפועלים לשעבר שלמה נחמה

שליח וולט

פשרה בייצוגית נגד וולט על פער המחירים בין האפליקציה למסעדות

בית המשפט אישר הסדר פשרה בתובענה הייצוגית שהוגשה לפני כ-3 שנים נגד וולט סביב סעיף תיאום המחירים עם מסעדות ● ענקית המשלוחים תעביר 5.5 מיליון שקל לקרן לניהול תובענות ייצוגיות, שייועדו לסיוע לעסקים קטנים