גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדירוג: אלה המותגים המובילים בענף הטואלטיקה ומוצרי הניקיון

גם בתחום הטואלטיקה נרשמו התייקרויות בשנה האחרונה, אבל בניגוד לשוק המזון והמשקאות, שבו העלאות המחירים הביאו לירידה ענפית - קטגוריות טיפוח הפרט והמוצרים לבית דווקא נהנו מצמיחה ריאלית

מדד המותגים: טואלטיקה וניקיון / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס
מדד המותגים: טואלטיקה וניקיון / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס

בדומה לתחום המזון והמשקאות, בשנה החולפת גם תחום הטואלטיקה, שכולל בתוכו הן את קטגוריית הטיפוח האישי והן את קטגוריית המוצרים לבית, התמודד עם עליות מחיר ענפיות. בתחילת הקיץ שעבר הודיעה קימברלי קלארק כי היא מייקרת את מוצרי הנייר שלה על רקע התייקרות חומר הגלם, ואליה הצטרפו גם סנו ושניב, ובעקבותיהן גם רשתות הקמעונאות ייקרו את המוצרים המקבילים במותג הפרטי שלהן.

לפי נתוני סטורנקסט, במחצית הראשונה של 2019 נרשם גידול של 3.8% במכירות קטגוריית טיפוח הפרט, לצד גידול במכירות קטגוריית מוצרים לבית של 4.4%, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, מדד המחירים בשתי הקטגוריות הללו עלה בין 1% ל-1.2%. אלא שבניגוד לשוק המזון והמשקאות שבו הייקור הביא לירידה ריאלית, קטגוריות טיפוח הפרט והמוצרים לבית דווקא נהנו מצמיחה ריאלית של 2.6% בקטגוריית הטיפוח וכ-3.4% בקטגוריית המוצרים לבית.

אבל לא רק עליות מחיר סטנדרטיות הביאו לייקור בענף: חלק ניכר מהמוצרים התייקרו בשל הקטנת גודלו או משקלו של המוצר. כך למשל, תכשירי השיער של פנטן הוקטנו מבקבוק שהכיל 600 מ"ל, לבקבוק שמכיל 500 מ"ל בלבד; מספר קפסולות הג'ל לכביסה של אריאל צומצם; ומספר היחידות בחבילות המגבונים והחיתולים של האגיס הופחת.

מדובר במגמה שנפוצה בעולם כולו, כשחלק מההחלטות על צמצום האריזות נעשה במטות של החברות הבינלאומיות.

בשנה החולפת משך תחום הטואלטיקה תשומת לב, בין היתר על רקע ההשקה המחודשת של ניו-פארם לאחר שנרכשה על ידי שופרסל, והפיכתה לרשת Be. המהלך עורר תכונה רבה בקרב המתחרה סופר-פארם, והתוצאה הייתה מלחמת מבצעים הדדית באזורים שבהם השתיים פועלות בסמיכות.

נראה כי השנה הקרובה צפויה להיות קריטית עבור ההתבססות של Be, כשעדיין נדרשות השקעות רבות בהתרחבות שלה ובפתיחת חנויות במיקומים אסטרטגיים.

גוד פארם, הרשת השלישית שפועלת בתחום הפארם, מתרחבת בקצב מהיר ברחבי הארץ, אולם בדומה ל-Be, רק בקטן יותר, גם במקרה שלה ייקח זמן עד שתוכל להשפיע על התחרות בצורה ארצית, כשהיא ממוקדת בקטגוריה אחת - מוצרי טואלטיקה, ובשלב זה לא מחזיקה מותגי יוקרה בתחום הקוסמטיקה או מפעילה בתי מרקחת בכל סניפיה.

תחום הטואלטיקה משך תשומת לב רבה גם מכיוון הרגולציה. מדובר על רצף מתמשך של תקנות שפרסם משרד הכלכלה, לצד קריאות נגד יבואניות הטואלטיקה והאשמתן ב"רווחיות חזירית". על הרקע הזה דרש משרד הכלכלה מרשתות השיווק לפרסם את המחירים הממוצעים של מוצרים מסוימים בחו"ל לצד המחיר הישראלי, כדי לעורר מודעות אצל הצרכנים. במשרד הכלכלה טוענים כי אותם מוצרים הוזלו באחוזים בודדים על רקע המהלך, אולם בסביבת רשתות השיווק מודים כי הצעד הזה הביא לייקור יתר המוצרים של אותו מותג.

כמו כן, בשנה החולפת הרשות לתחרות האשימה את שסטוביץ', היבואנית של משחת השיניים קולגייט, בפגיעה בתחרות בשוק משחות השיניים. הממונה על התחרות הודיעה בפברואר האחרון כי היא אוסרת על חברת שסטוביץ' לדווח לחברה-האם, קולגייט-פלמוליב העולמית, על יבוא מקביל של משחות שיניים לארץ, ואף הבהירה כי הפרת ההוראה עלולה להביא לפתיחה של חקירה מצד הרשות. 

1. ד"ר פישר

50 בדירוג הכללי

מתמודד עם חדירת המותג הפרטי

חברת מוצרי הטואלטיקה ד"ר פישר, שבבעלות משפחת פישר ובניהולו של משה זילברשטיין, הוקמה ב-1965 ומעסיקה כיום 700 עובדים. בחמשת החודשים הראשונים של 2019 אחזה ד"ר פישר בנתח שוק של 3% מתוך מכירות מוצרי טיפוח הבית והפרט, כשהמכירות באותה תקופה הסתכמו בכ-103 מיליון שקל, זאת לפי נתוני סטורנקסט המודדים מכירות בשוק הקמעונאי בישראל. בנוסף, מייצאת החברה מאות מוצרים למדינות רבות באירופה, ארה"ב, אמריקה הלטינית ולאוסטרליה.

לד"ר פישר מוצרים בתחום טיפוח הגוף, השיער והעיניים. בתחום הגנה מפני השמש מתחרה החברה בשחקנים דוגמת לנקסטר, סקין גארד, ניוואה, מותגים פרטיים ומותגים בינלאומיים נוספים. היקף מכירות הקטגוריה מסתכם בכ-70 מיליון שקל בשנה. בתחום התינוקות והילדים, מתמודדת ד"ר פישר עם תחרות מצד חברות כדוגמת ג'ונסון אנד ג'ונסון, סנו, מאמי קייר, נקה 7 ומותגים פרטיים. היקף המכירות השנתי של הקטגוריה נאמד בכ-200 מיליון שקל.

אחד האתגרים שעמם מתמודדת החברה הוא כאמור חדירה של המותג הפרטי ברשתות דוגמת שופרסל, סופר-פארם, רמי לוי וחצי חינם. בחברה טוענים, כי "המותג הפרטי מגיש לצרכנים מוצרים שאמנם עומדים בתנאי הסף של משרד הבריאות אבל נותנים את המינימום האפשרי", וכי האתגר הוא לשכנע את הצרכנים שכאשר הם מקבלים מוצר של ד"ר פישר, הם מקבלים "מוצר העומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר, מבוסס על הידע המדעי העדכני ביותר ומספק את התוצאות הטובות ביותר".

אתגר נוסף שעמו מתמודדת החברה מגיע מכיוון הרגולציה. לדבריה, "הרגולטור בישראל מתקשה להדביק את הידע המדעי הקיים בחו"ל כך שלעיתים החברות המסחריות עומדות מספר צעדים לפני הרגולטור, דבר המקשה על פיתוח חדשנות", וכי החברה מתמודדת מול האתגרים הללו בין היתר באמצעות "צוות מחקר ופיתוח רב תחומי המעודכן ברגולציות העולמיות ופיתוחים המדעיים עוד טרם הגעתם למוצרי מדף". בהיבט החדשנות, השנה אולטרסול הרחיבה את ההגנה מפני השמש להגנה מפני קרינה חדשה, קרינת HEV, והשיקה מוצר לילדים עם עור רגיש.

2. הד אנד שולדרס

58 בדירוג הכללי

אתגר של שינוי תפיסת הצרכנים

הד אנד שולדרס הוא מותג של ענקית מוצרי הטואלטיקה פרוקטר אנד גמבל המיובא ומופץ בישראל על-ידי חברת דיפלומט. נתח השוק של המותג הוא כ-20% בקטגוריית שמפו ומרכך. עם זאת, בקרב מוצרי שיער המציעים טיפול בקשקשים, הד אנד שולדרס אוחז בנתח שוק של מעל 90%. היקף המכירות הכספי של הקטגוריה מוערך בכחצי מיליארד שקל, בעוד מכירות הד אנד שולדרס מוערכות ב-100 מיליון שקל בשנה.

אחד האתגרים של המותג הוא שינוי תפיסה בקרב הצרכנים, שכן רבים תופסים את המותג כטיפולי לשיער, ולכן לא חושבים להשתמש בו כמוצר טיפוח ויופי. בניסיון להתמודד עם האתגר, הד אנד שולדרס השיקה השנה סדרת פרימיום שפונה גם לעולמות הטיפוח ושאמורה לנטרל את החשש הזה. לדברי החברה, ההשקעה החדשה הכפילה את צריכת המרככים במותג, שבעבר כמעט כל מכירותיו היו שמפו.

3. סנו

59 בדירוג הכללי

החלה לשווק מוצרים באמזון

סנו, שבשליטת משפחת לנדסברג (86%) ובניהולו של יובל לנדסברג, היא אחת מספקיות הטואלטיקה והניקיון הגדולות בישראל, ואחראית ל-3.1% ממכירות מוצרי הצריכה בישראל (סטורנקסט, ינואר-מאי 2019). סנו היא למעשה מהחברות היחידות מבין הספקיות הגדולות בענף שנותרה בבעלות ישראלית ללא שותפים זרים, והיא מעסיקה כ-1,600 עובדים.

החברה מייצרת מוצרים בתחומי הניקוי, הנייר, הטואלטיקה והקוסמטיקה, והיא נסחרת לפי שווי שוק של כ-2.4 מיליארד שקל. ב-2018 עמדו הכנסותיה על 1.5 מיליארד שקל.

בשנה החולפת ייקרה סנו את מוצרי הנייר שלה על רקע עלייה בחומר הגלם שממנו מיוצר הנייר. בשנה האחרונה החלה החברה לשווק את מוצריה בענקית המסחר המקוון אמזון, וההערכה היא כי תרחיב את הפעילות הזו גם לשוק הישראלי בעת ההשקה הרשמית.

4. דאב

93 בדירוג הכללי

מטפח תפיסה עצמית חיובית

דאב הוא מותג טיפוח פרימיום בינלאומי של תאגיד המזון והטואלטיקה יוניליוור, והוא פועל בקטגוריות כמו דאודורנט, סבון, קרם לגוף וטיפוח השיער. מבין סבוני הפרימיום שנמכרים בשוק הישראלי שתמחורם גבוה ביחס לקטגוריה, המתחרה העיקרי של דאב הוא המותג פלמוליב של התאגיד הבינלאומי קולגייט-פלמוליב, אך הוא מתחרה גם בסבון הזול יותר של יוניליוור בישראל הנמכר תחת המותג פינוק, וגם במותג הוואי.

דאב מוביל בישראל את סגמנט הדאודורנטים לנשים שמכירותיו מסתכמות בכ-143 מיליון שקל בשנה, כשהמתחרה העיקרי שלו הוא המותג ליידי ספיד סטיק, וכאמור הוא פועל בקטגוריות נוספות שבהן נתח השוק שלו קטן יותר.

הקמפיינים של המותג בשנים האחרונות מקפידים על שימוש בנשים "רגילות" ללא ריטוש ובכל הגילאים. כחלק מתפיסה זו, מקדם המותג את תוכנית "בעד עצמי" הפועלת בגישות חינוכיות שונות במטרה לסייע לנערות ולנערים לפתח דימוי גוף ודימוי עצמי חיוביים.

בשנה האחרונה ניהל המותג קמפיין שכלל הפקה של קטלוג בגדי ים, בשיתוף אתר "סלונה" שבו כיכבו נשים המתמודדות עם סרטן השד, ובחודש מרץ עלה בקמפיין שבו כיכבו נשים במידות גוף שונות שמספרות מה הן אוהבות ביופי שלהן.

עוד כתבות

פרופ' אוליבר הארט / צילום: אלון גלבוע

"קולגות חושבים שיצאתי מדעתי": הכלכלן חתן פרס נובל שרוצה להכניס ערכים לשוק ההון

פרופ' אוליבר הארט רוצה להחזיר ערכים כמו הוגנות לחוזים, לישיבות דירקטוריון ולאסיפות בעלי המניות ● בימים אלה הוא מקדם רעיון חתרני כמעט לדמוקרטיזציה של שוק ההון ושיתוף בעלי המניות בקבלת החלטות שוטפות של חברות ● השבוע הוא הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השנתי של מרכז ESG של אוניברסיטת רייכמן ● ניצלנו את ההזדמנות כדי לברר איתו איך המודלים שלו עובדים במציאות

דונלד טראמפ על רקע גרינלנד. הודיע על מינוי אחראי לסיפוח האי / צילומים: רויטרס, שאטרסטוק

"הם מנגבים איתנו את הרגליים": המדינה הסקנדינבית שכועסת על ארה"ב

החזית של ארה"ב מול דנמרק: הממשל האמריקאי מינה שליח מיוחד לסיפוח גרינלנד והשעה פרויקטים של ענקית האנרגיה אורסטד ● במקביל, הוטלו איומי מכסים על יצרנית התרופות נובו נורדיסק ● בקופנהגן הגיבו בזעם וזימנו את השגריר לשיחת נזיפה: "ארה"ב הפכה לאיום אפשרי"

שדה התעופה רמון בו התקינה ברנד תעשיות חשמל / צילום: מצגת החברה

אקטיבית וסלקטיבית: איך צריכה להיראות ההשקעה ב-2026 אחרי שנתיים של חגיגה

בשנתיים האחרונות ובמיוחד ב-2025 התרחש בבורסה ראלי חריג, במיוחד במניות הבנקים והביטוח ● זה הוביל לתמחור נוכחי גבוה שהופך את ניהול התיק ב-2026 והשגת תשואות עודפות למאתגרים בהרבה ● אילו התאמות נדרשות בתיקי המשקיעים, והיכן עוד נותרו הזדמנויות?

שווה יותר מכסף: כך ישראל מתגמלת את ארה"ב על השימוש בנשק אמריקאי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: מאמר על התרומה של ישראל להגנה של ארה"ב, מה קרה ליחסים בין מרוקו וישראל מאז הנורמליזציה, וחגיגות חג המולד בעזה ובבית לחם • כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה חיובית בוול סטריט; S&P 500 שבר שיא בפעם ה-39 השנה

S&P 500 עלה ב-0.3%, ונאסד"ק הוסיף ● מניית נייקי קפצה לאחר שמנכ"ל אפל רכש מניות בחברה ● הדולר בדרך לשנתו החלשה ביותר זה 8 שנים ● בארה"ב נרשמה הצמיחה הגבוהה ביותר זה שנתיים, ובבלומברג צופים ביצועי יתר של מניות ערך ב-2026 • לא רק הזהב - גם הנחושת בשיא ● ערב חג המולד, המסחר באירופה ובוול סטריט ננעל מוקדם

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך יוטיוב

שלישיית "מה קשור" מסדרת דאבל לפרסומת של פרטנר: הזכורה והאהובה ביותר השבוע

רמת האהדה לפרסומת של פרטנר גבוהה כמעט פי שניים מהפרסומת במקום השני, השייכת להוט - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרסומת ה־AI החדשה והמקפיצה של חברת הביטוח הראל מתברגת במקום השביעי הזכירות

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק דין: האם ניתן לחייב את הסבים ואת הדודים לשמור על קשר עם הילדה?

סיפור יוצא דופן הגיע לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה, כאשר אם לילדה בת 11 הגישה תביעה לאכוף על משפחת האב לקיים קשרים אישיים עם בתה, מאחר שהם מסרבים לעשות כן ● מה נפסק?

הפצועים חווים תחושת חוסר אונים מול חוזי שכר הטרחה / צילום: דוברות ביה''ח שיבא

"לא הבנתי את המספרים": פצועי צה"ל טוענים שעו"ד החתימו אותם על חוזים דרקוניים

עדויות וחוזים שהגיעו לידי גלובס חושפים מציאות עגומה: לוחמים שנפצעו במלחמה מוצאים עצמם מול דרישות לתשלום עשרות ומאות אלפי שקלים עבור ייצוג משפטי, לעיתים עוד לפני שזכו לקבל קצבה ● בזמן שבוועדות הכנסת דנים בהצעת חוק שתגביל את שכר הטרחה, בלשכת עורכי הדין מתנגדים בחריפות ומזהירים מפני פגיעה באיכות הייצוג ● האם הרגולציה תצליח לעצור את השוק הפרוץ מבלי להשאיר את הפצועים ללא מענה?

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

המאבק הבא בין סמוטריץ' לברקת: הגדלת מכסת עובדים זרים

שר הכלכלה הציע להגדיל את מכסת העובדים הזרים במשק ולבטל את האגרות בגין העסקתם ● אלא שבאוצר טוענים: המכסות הקיימות טרם מולאו

מזג אויר חורפי ברד ירושלים / צילום: איל יצהר

האם השיא של השפעת כבר מאחורינו, ולמה כדאי להתחסן?

משרד הבריאות מרחיב היערכות ורוכש מאות אלפי חיסונים על רקע גל שפעת שהגיע מוקדם מהרגיל ● באיזה זן אנחנו חולים השנה, האם החיסונים פחות יעילים, ומה עם הקורונה? ● גלובס עושה סדר

מלונות ים המלח / צילום: Shutterstock

ובמקום האחרון, שוב, ישראל: כך הידרדרנו במדד מותגי המדינות

ישראל התברגה במקום ה-50 והאחרון במדד מותגי המדינות NBI של מומחה המיתוג סיימון אנהולט, המתפרסם בעשרים השנים האחרונות; מי מנסה לשפר את המצב? ● קרן "בשביל האמנות" לתמיכה ולקידום האמנות בפריפריה ערכה אירוע לקראת 2026, וסופר אלונית משיקים את התבלין של ראמזי ● אירועים ומינויים

זום גלובלי / צילום: AP

הודו עושה היסטוריה, והתחנה הגרעינית שחוזרת לפעול ביפן

הודו עשתה היסטוריה ושיגרה לחלל את לוויין התקשורת המסחרי הכבד בעולם ● תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביפן שבה לפעול אחרי יותר מעשור ● ובהונדורס המועמד של טראמפ זכה בבחירות - ועורר טענות לזיוף • זום גלובלי, מדור חדש

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Ng Han Guan

העסקה הגדולה בתולדות אנבידיה: תשלם 20 מיליארד דולר לסטארט־אפ AI

אנבידיה וגרוק חתמו על הסכם רישוי טכנולוגי בהיקף ענק, שכחלק ממנו המייסד של גרוק ג'ונתן רוס ובכירים נוספים יעברו לשורות אנבידיה ● גרוק, שנוסדה ב־2016 כדי להתחרות בענקית השבבים, גייסה רק לפני מספר חודשים לפי שווי של כ־7 מיליארד דולר "בלבד"

סניף יוחננוף / צילום: יח''צ

עקפה את רמי לוי: רשת יוחננוף כבר נסחרת בשווי של כ־5 מיליארד שקל

למרות שהיא מוכרת פחות מרמי לוי, שיעורי הרווח של יוחננוף גבוהים יותר: "אחד היתרונות הגדולים שלהם זה הנדל"ן, הם מתייחסים לקרקעות שבבעלותם כמו שהם מתייחסים למלגזה"

הזכייה השנייה בגודלה אי־פעם בארה״ב / צילום: Reuters

אחד מהסכומים הגדולים בהיסטוריה: זוכה ב-1.8 מיליארד דולר בהגרלת הלוטו בארה"ב

אמריקאי אחד בר־מזל זכה בסכום יוצא דופן של כ־1.8 מיליארד דולר בהגרלת הפאוורבול של ערב חג המולד - מדובר בג'קפוט השני בגודלו אי־פעם בלוטו האמריקאי ובזכייה השנייה בלבד במדינת ארקנסו • לפי איגוד הפאוורבול, הסיכויים לזכייה בפרס עמדו על אחד ל־292.2 מיליון

עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ

400 ק"מ נוספים בדקות ספורות: טסלה והסיניות מתכננות מהפכה בשוק הטעינה של רכב חשמלי בישראל

בקרוב זמן הטעינה של רכבים חשמליים עשוי להיות קצר כמו זמן התדלוק ● רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב ● MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי ● השבוע בענף הרכב

מימין: גלעד יעבץ, מייסדי פאגאיה: אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר, ראסל אלוואנגר / צילום: ענבל מרמרי, טל שחר, רועי פרי

רוב המניות הישראליות בוול סטריט סוגרות שנה שלילית, אבל היו כמה שזהרו

לצד מספר מניות שהניבו תשואה תלת-ספרתית, בהן גם אלביט וג'יי פרוג, רוב המניות הישראליות בוול סטריט לא הצליחו להכות את תשואת המדדים, ויותר ממחציתן אף הסבו הפסדים למשקיעים ● בין המניות שאיבדו בשנה האחרונה 90% ויותר מערכן נמנות אאוטבריין, רי וגאוזי

המניות הלוהטות נפלו בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א ננעלה באדום בוהק: אנליסטים מסבירים - מה עומד מאחורי הירידות?

ת"א 35 נפל ביותר מ-3% ומדד הביטוח צנח כמעט ב-7% ● מניות הביטוח מחקו היום 9.4 מיליארד שקל משוויין ● שר האוצר מאיים על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים בעקבות המס החדש המתוכנן, אכפיל אותו ● אנרג'יקס מגייסת כסף ומנמיכה תחזיות, אחת הסיבות: "איכות רוח ירודה בפולין ● בוול סטריט וברוב הבורסות בעולם לא יתקיים היום מסחר לרגל חג המולד

המשפחות השכולות מפנות את גבן לשר שקלי / צילום: מועצת אוקטובר

"ועדת טיוח": התגובות הקשות לוועדת החקירה הפוליטית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את ההצעה להקים ועדת חקירה פוליטית לאירועי ה-7 באוקטובר ● קצין נפצע מפיצוץ מטען ברפיח, ובלשכת רה"מ זעמו: "חמאס ממשיך להפר את הפסקת האש, ישראל תפעל בהתאם" ● פלדשטיין העיד: עובד לשכת רה"מ נכח בפגישתי עם ברוורמן בקריה ● סגנו של ראש השב"כ דוד זיני פורש מתפקידו בעקבות משבר אמון בין השניים ● עדכונים שוטפים

שנת השיא בהנפקות / צילום: Shutterstock

חברות הנדל"ן נוהרות לבורסה. מה צפוי בשנה החדשה?

הריבית הגבוהה והמשבר שעובר על שוק הנדל"ן הביאו בשנה החולפת 23 חברות לגייס כסף בבורסת תל אביב ● אילו חברות נכנסו, למה דווקא עכשיו, והאם הגל צפוי להמשיך גם ב־2026?