גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חופש הפולחן: מותגי הקאלט שיוצרים חוויה דתית לצרכנים

מה משותף למותג צידניות ולמותג בגדי יוגה? שניהם מותגי קאלט שחולקים אותה מערכת הפעלה בעלת שבעה מרכיבים - מאתוס, דרך בדלנות ועד טקסים ● התוצאה היא חוויה רגשית כמעט דתית ● המוצרים עצמם הם לפעמים רק בונוס נחמד

המותג האופנה לולו למון. למלא ואקום רגשי / צילום: שאטרסטוק
המותג האופנה לולו למון. למלא ואקום רגשי / צילום: שאטרסטוק

בעידן שבו נאמנות צרכנית הופכת להיות משימה בלתי אפשרית, מותגי הקאלט (Cult) מצליחים להפוך את עצמם לדת ואת הצרכנים למאמינים. החדשות הטובות הן שלמרביתם יש אותה מערכת הפעלה והיא (כמעט) ניתנת לחיקוי. מחקר שנערך בגרמניה ביקש לבדוק את הפרמטרים שמשפיעים על נאמנות האוהדים לקבוצת הכדורגל שלהם. המחקר מצא שהמאפיינים שמשפיעים יותר מכל על עוצמת האהדה לקבוצת הכדורגל הם שיוך גיאוגרפי, ההיסטוריה, המסורת ואפילו הלוגו. מאפיינים כמו כוכבי הקבוצה או ביצועיה - השפיעו פחות.

מחקר זה מספק פרשנות טובה לתופעת הנאמנות העיוורת של האוהדים לקבוצת כדורגל, גם אם היא תמיד מפסידה. 

אסף חתוכה / צילום: תמונה פרטית

אם מנתחים את ההתנהגות של אוהדי קבוצת כדורגל ושל מאמינים של כל אחת מהדתות הישנות, מוצאים המון קווים מקבילים: בשני המקרים מדובר בהתאגדות חברתית שכוללת מערכת של תפיסות ואמונות. שתי התופעות מחברות בין אנשים, בשתיהן יש סט של ערכם וטקסים, מערכת היחסים לא מבוססת על הביצועים בפועל והנאמנות היא אולטימטיבית. השאלה היא האם גם מותג מסחרי יכול לפתח תלות כזו עם הצרכנים ולספק "חוויה רגשית גדולה מהחיים".

קרוב לחוויה דתית: מערכת שלמה של תפיסות ואמונות

מותגי קאלט הם מותגים שהצליחו לעבור ממכירה של מוצר או שירות למכירה של סגנון חיים ותפיסת עולם. הם הצליחו ליצור יקום חדש ועשיר, שכולל מערכת שלמה של תפיסות ואמונות. מעניין לגלות שמרבית מותגי הקאלט שותפים לאותה מערכת הפעלה, שבה שבעה מרכיבים.

1. אתוס נשאף ואויב ברור - כל מותג צריך חזון, זה די ברור. עם זאת, מותגי קאלט מצליחים ליצור עולם שלם של אמונות, תפיסות ורעיונות מנחים. יתרה מכך, לאתוס של המותגים הללו יש בדרך כלל אויב בדמות סגנון חיים "פגום" או אישיות שאינה רצויה.
2. בדלנות עם קורטוב של התנשאות - בדלנות והתנשאות הן חלק אינטגרלי מבנייה של מותגי הקאלט. ההישג המרכזי שלהן הוא בכך שהן מצליחות לטעת בקרב החברים תחושה של מיוחדות וריחוק.
3. הפצה מתמחה ותחושת מחסור - רוב מותגי הקאלט החלו את דרכם בנקודות מכירה נישתיות ומתמחות. זה יכול להיות סטודיו ליוגה או חנות דגים. החיבור לנישה מספק שני יתרונות מרכזיים: הוא בונה את ההתמחות והוא מייצר תחושה של מותג נחשק שקשה להשגה.
4. שגרירים אמיתיים ודמוקרטיזציה של המותג - מותגי קאלט לא קונים בכסף מובילי דעה, אלא בונים תשתית שמאפשרת לחברים להציג את האינדיבידואליות שלהם, לבנות את עצמם ולתת למותג את הפרשנות שלהם.
5. טקסים ורגעים משותפים - מותגי קאלט חייבים קהילה, וקהילה חייבת טקסים ורגעים משותפים. רוב המותגים הללו, למשל, יצרו טקסים סביבם ורגעים מכוננים ש"מצטלמים טוב" ברשת החברתית.
6. סימון ומיתוג האתוס - קיים דמיון רב בין דת למותגי קאלט: שניהם מורכבים מבחינה תרבותית ופשוטים ברמה הוויזואלית. גם מותגי הקאלט משתמשים במיתוג משבש שיוצר סוג של גלוריפיקציה למוצר ולקהילה.
7. פרטי אספנות ומהדורות מוגבלות - מותגי הקאלט מתחזקים את הבדלנות והמיוחדות של הקהילה באמצעות מהדורות מוגבלות לחברים בלבד ולא מעט הטבות לאורך הדרך.

YETI COOLERS: זו לא צידנית, זו כת של אנשי מערות

YETI הוא אחד מהמותגים הכי מסקרנים בתרבות הצריכה. מותג צידניות שהצליח להפוך קומודיטי לאתוס אמריקאי שקורא תיגר על אורח החיים המודרני. YETI הוא גם המותג היחיד שמצליח למכור צידנית במחיר התחלתי של 300 דולר.

ההישג הגדול שלו הוא ביכולת לבנות אתוס ואישיות נחשקת שכמעט כל גבר אמריקאי היה רוצה. הצרכנים (או המאמינים) של YETI הם אנשים שחיים בטבע ויודעים לעשות הכול לבד: לדוג, לבשל ואפילו לבנות בקתה. המותג הצליח ליצור כת שהיא פחות או יותר הגרסה המודרנית לאנשי המערות, כת שבזה לאורח החיים התעשייתי והמהיר.

ציידנית של YETI. קריאת תיגר על אורח החיים המודרני / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כבר בתחילת הדרך הבינו המייסדים של YETI שבדלנות ומחסור הם שם המשחק. לכן, הם החלו למכור את הצידנית שלהם רק בנקודות מכירה מתמחות, כמו חנויות קמפינג או חנויות לדיג. בכך הם יצרו תמריץ ברור לאותן חנויות להחזיק את הצידניות שלהם על פני המותגים המובילים, ובדרך בנו את הנחשקות למותג.

כל מותג צריך מאמינים ושגרירים. לצורך כך התחבר המותג לקהילת הדייגים שמבינה יותר מכולם את החשיבות הרבה של צידנית מצוינת. משם התפרס המותג לעוד ועוד קהילות. בשום שלב המותג לא קנה את החברים בכסף, אלא בעיקר באמצעות הטבות והמון האדרה עצמית. החיבור לקהילת הדייגים איפשר ל-YETI לבנות לעצמו תפיסה של מותג מקצועי שיכול להתמודד עם "הטבע הפראי" יותר טוב מכל מותג מסחרי אחר.

YETI הוא מותג שמאמין שצריך לרכוש מוצר איכותי שמחזיק מעמד לנצח. לכן, הצידנית שלו בנויה משישה חלקים. אם חלק אחד נשבר, לא צריך להחליף את כל הצידנית אלא רק את החלק עצמו. עוד סיבה ששווה להשקיע יותר בצידנית של המותג. בנוסף, הצליח YETI לעטוף את עצמו במיתוג נחשק שמזהה אותו כמותג פרימיום להמונים.

המותג YETI לא מוכר צידניות אלא אתוס ללא מעט אנשים: השאיפה והכמיהה לעזוב את אורח החיים התעשייתי ולחיות בטבע הפראי. לבנות את הבית שלך בעצמך ולצוד בעצמך את האוכל. את האתוס שלו מצליח המותג לתחזק באמצעות עושר של שגרירים מוכרים יותר ופחות, שמספרים על האהבה שלהם לטבע הפראי. בסדרת הפרסומות של YETI תוכלו למצוא בין היתר שפים, צלמי טבע וציידים.

Lululemon: ה"דת" עושה שימוש במאמיניה

Lululemon הוא מותג די צעיר בתחום אופנת הספורט, שמבקש להתחרות בענקים כמו נייקי או אדידס. הוא הושק בשנת 1998 בקנדה על ידי צ’יפ וילסון עם מטרה מאוד ברורה: לבנות מותג ספורט שמזהה את הצרכנים שלו עם סגנון חיים ותפיסת עולם מובחנת ונשאפת. כבר בתחילת דרכו יצר המותג בידול רלוונטי באמצעות עולם תוכן שמחבר בין אימון גופני ובין הנפש. "אנו יודעים כי יוגה מחדשת ומשקמת את גופנו והיא מרגיעה את דעתנו. התפקיד שלנו הוא להפיץ את הבשורה ואת האהבה שלנו ליוגה", טען וילסון. השלב הבא היה לגבש פילוסופיה עשירה שתלמד על תפיסת העולם של המותג. לכן, בניגוד למותגים מתחרים שמתהדרים בחזון קצר ואסתטי, ל-Lululemon יש ‘מניפסט’ עם עושר של ציטוטים ומחשבות שמעודדות אותנו לאמץ אורח חיים נכון ובריא.

בדומה לשאר מותגי הקאלט, גם Lululemon עשה את הצעדים הראשונים באמצעות שיתוף פעולה עם חנויות מתמחות, כמו מרכזי יוגה ומכוני כושר ששותפים לתפיסת העולם שלו. כיום מפעיל המותג כ-1,600 שגרירים בשלושה סגמנטים מרכזיים: שגרירי יוגה גלובליים, שגרירי עלית ממגוון של סוגי ספורט ושגרירים מקומיים. מערכת היחסים עם שגרירי המותג היא הציר המרכזי שסביבו סובב המותג.

מותגי קאלט לא משתמשים (רק) בפרסום מסורתי, אלא מפיצים סיפורים אותנטיים של המאמינים שלהם. גם Lululemon לא האמין בחיבור עם פרזנטורים מובילים.

ככה לא מתנהג מותג שמבקש להפיץ את תפיסת העולם שלו בצורה אותנטית וטבעית. "דת" צריכה לעשות שימושים במאמינים שלה, שמהם היא שואבת את כוחה.

Lululemon הוא אחד המותגים הראשונים שהבין שבעידן הדיגיטלי התפקיד של המרחב הפיזי משתנה משמעותית. העלות היקרה של רצפת המכירה חייבת לקבל על עצמה תפקיד נוסף: לחבר בין חברי הקהילה וליצור תחושה של חִברות ביניהם ובין המותג. כיום חלק נכבד מחנויות Lululemon משמשות למפגשים עם הלקוחות, בין שמדובר בשיעור יוגה או בסדנאות בנושאים הקשורים לפילוסופיה של המותג.

בשנת 2013 חווה המותג Lululemon את המשבר הגדול בתולדותיו, כשפגם בייצור הפך את מכנסי היוגה שלו לשקופים בדיוק באזורים המוצנעים. אולם המשבר, שיכול היה לחסל כל מותג אחר, נעלם כאילו לא היה. למה? כי מותג קאלט מצליח להפוך צרכנים למאמינים אמיתיים ולנאמנים אדוקים. הוא מצליח ליצור יקום שלם הסובב סביב המותג ולמקם את הלקוחות בדיוק במרכזו.

מותגי קאלט יודעים למלא ואקום רגשי שבעבר ניזון מקהילות שפעלו כדבק חברתי וגרמו לנו להרגיש חשובים. אם תצליחו להפוך את המותג שלכם לכזה, תוכלו ליהנות מנכס יוצא דופן בדמות צרכנים פנאטים שלא יעזבו אתכם לעולם. 

עוד כתבות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: מנכ"ל חדשות 13 פורש מתפקידו

עפ"י הודעת רשת 13, אור צלקבוניק פורש על רקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר