גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאמא ליגה: איך הפכה ליגת האלופות לאחת מיצרניות המותגים הגדולות בעולם

האימפריה של ליגת האלופות נבנתה על בסיס המנון מיתולוגי, פרוטוקול נוקשה ורשימה מצומצמת של ספונסרים ● איך השפיע סילביו ברלוסקוני על עולם הכדורגל, אילו חולצות נמכרות בשוק של מרקש, ולמה מה שקורה במגרש פחות חשוב לפעמים ממאמצי השיווק?

ליברפול חוגגת את הזכייה בגמר ליגת האלופות 2019. רזולוציות של שניות / צילום: מוטסו קאוואמורי, רויטרס
ליברפול חוגגת את הזכייה בגמר ליגת האלופות 2019. רזולוציות של שניות / צילום: מוטסו קאוואמורי, רויטרס

אצטדיון "וונדה מטרופוליטנו" במדריד אירח בתחילת חודש יוני את גמר ליגת האלופות. מי שהתבונן על סביבת הדשא ראה בדיוק, אחד לאחד, את מה שרואים בכל משחקי ליגת האלופות במהלך העונה בעשרות אצטדיונים שונים. שלטי החסות מוקמו בדיוק באותו סדר; זמן העלייה של השחקנים לדשא נקבע מראש ברזולוציה של שניות; המטרה של מים על הדשא החלה בהתאם לנוהל מחייב שמאפשר משחק מהיר יותר; לפני תחילת המשחק הושמע ברקע ההמנון שמזוהה כל-כך עם ליגת האלופות - 60 שניות שהפכו ב-1992 לפזמון הכדורגל המוכר ביותר בעולם.

הדברים התנהלו בהתאם לתסריט מוכר. הכדור הרשמי של אדידס נלקח על-ידי צוות השיפוט כביכול כלאחר יד, אבל זו כמובן פעולה מתוזמנת ומדויקת שמבוצעת על-מנת לאפשר למאות מיליוני צופים בעולם לחזות בצילום קלוז-אפ של הכדור.

הנהלים אותגרו במהלך המשחק על-ידי הדוגמנית קינסי וולנסקי, שפרצה לכר הדשא כשהיא לבושה בבגד ים. על-פי נהלי אופ"א, התאחדות הכדורגל האירופית, המצלמות הוסטו מהאירוע תוך זמן קצר כדי לא "ללכלך" את המותג.

קינסי וולנסקי פורצת למגרש. המצלמות הוסטו / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הקמת ליגת האלופות ב-1992, יחד עם הקמת הפרמיירליג האנגלית באותה שנה, היא הנקודה שבה הכדורגל השתנה - לפחות בכל מה שנוגע למיתוג ולאופן שבו אנחנו צורכים את המשחק.

עד אז נערך בכל שנה גביע אירופה לאלופות, מפעל ששמו נקשר באלימות ובמשברים. רגע השפל התרחש באצטדיון הייזל בבריסל ב-1985. משחק הגמר בין ליברפול לבין יובנטוס הסתיים בטרגדיה שבה נהרגו 36 אוהדים, מרביתם איטלקים.

באותן השנים נכנס לעולם הכדורגל אדם, אז עדיין ללא אספירציות פוליטיות, בשם סילביו ברלוסקוני, טייקון תקשורת שהחליט ב-1986 לרכוש את מועדון הכדורגל מילאן. ברלוסקוני, לימים ראש ממשלת איטליה, הבין שהחיבור בין קבוצת הכדורגל לבין תאגיד המדיה שברשותו יכול להיות שילוב מנצח.

"המפעלים האירופיים בכדורגל הפכו מיושנים. זו פשוט שטות כלכלית אם קבוצה כמו מילאן יכולה להיות מודחת כבר בסיבוב הראשון של המשחקים", אמר אז. ברלוסקוני התייחס גם לכך שבעונת 1986/7 יובנטוס הודחה בידי ריאל מדריד בשלב השני של הטורניר, בעוד שקבוצות זניחות כמו בשיקטאש, ברונדבי ואנדרלכט התקדמו לסיבוב הבא. "בשביל כסף גדול צריך קבוצות גדולות, שנה אחרי שנה", אמר.

הלחץ עשה את שלו. ב-1991 החליטה אופ"א לשנות את מבנה הטורניר וליצור ליגה שיהיו בה יותר משחקים ופחות הדחות נוקאאוט בשלבים המוקדמים. לשינוי הפורמט התווסף מיתוג חדשני שנועד לשוות לטורניר מראה יוקרתי. אופ"א הקימה גוף עסקי בתוך הארגון, חברת TEAM, שתפקידה לפתח מערכת שיווקית.

החברה החדשה יצרה שלושה סימבולים ששרדו את מבחן הזמן. היא החליטה שמוצר חדש חייב המנון משלו, כזה שישמעו אותו ויכירו אותו בכל העולם. ההחלטה הזו נולדה בין השאר בעקבות המונדיאל של 1990. בטורניר ההוא, שנערך באיטליה, פרץ לתודעה העולמית לוצ'אנו פבארוטי במשחק הפתיחה של הטורניר עם הביצוע של "נסון דורמה" (Nessun dorma). כמה שבועות מאוחר יותר, במשחק הגמר של הטורניר ברומא, נערך הקונצרט הראשון של "שלושת הטנורים", בכיכובם של פבארוטי, חוסה קאררס ופלסידו דומינגו.

רגע לפני השקת ליגת האלופות פנו אנשי אופ"א למוזיקאי הבריטי טוני בריטן וביקשו ממנו המנון בעל ניחוח. בריטון לקח את היצירה "Zadok the Priest" שהלחין הנדל ב-1727, שיפץ וקיצר והציג אותה לאנשי אופ"א. השאר, ניחשתם לבד, היסטוריה. המיתוג הושלם עם יצירתו של כדור כוכבים שעליו הכיתוב Uefa Champions League.

פחות זה יותר

בהמשך הדרך אופ"א שינתה את חוקי המשחק. היא כיווצה את מספר הספונסרים לשמונה בלבד, מתוך אמונה שפחות זה יותר. חלק ממעניקי החסות מלווים את המיזם במשך שנים ארוכות. מאסטרקארד היא אחת מהספונסרים הראשיים כבר 24 שנים. סוני מחוברת לטורניר מאז 1997.

במקומות שבהם הרגולציה המקומית התנגשה במותג, אופ"א הסכימה להתגמש. מעט. במדינות שלא מתירות פרסום אלכוהול כמו נורבגיה ספרד, צרפת, שווייץ או רוסיה - נמצא פתרון יצירתי על-מנת לקדם את הספונסרית היינקן.

אופ"א הקפידה על כל פרט. כל האצטדיונים שבהם מתקיימים המשחקים נראים זהים מנקודת המבט של צופי הטלוויזיה. המיקום של הספונסרים וגודל השלטים - הכול אחיד. כל קבוצה שמארחת משחק של ליגת האלופות חייב לעמוד בכל התקנות ובכל הבדיקות, בלי יכולת לסטות מהפרוטוקול, וזה חלק מסוד ההצלחה.

המותג של ליגת האלופות זכה להצלחה והקבוצות שזכו להיכנס בשעריו הלכו והתעשרו. בעונה הראשונה שילמה אופ"א למשתתפות סכום כולל של 38.4 מיליון אירו, שהצליחה לגייס מהסכמי טלוויזיה ומנותני חסות. עשר שנים לאחר מכן, הסכום זינק ל-814 מיליון אירו, ובעונה הנוכחית אופ"א חילקה 1.95 מיליארד אירו ל-32 הקבוצות ששיחקו במפעל החל משלב הבתים.

לא חייבים לנצח

ומה לגבי קבוצות הכדורגל בעולם? אותן פלטפורמות נוצצות לספונסרים, שרוכשות כוכבים במאות מיליוני אירו? האם קבוצה שמנצחת על המגרש נחשבת גם למותג מוביל? קיימים לא מעט מודלים שמנסים לכמת את שווי המותג לערך כספי. הקבוצות מנסות להשתמש במודלים האלה, בין היתר, כשהן מנסות לשכנע את הספונסרים לפתוח את הכיס.

אחת החברות המרכזיות שמנסות לקבוע שווי מותג למועדוני כדורגל היא Brand Finance הבריטית. החברה משתמשת במודל שכולל פרמטרים כמו הליגה שבה משחק המועדון, האצטדיון, שווי סגל השחקנים במועדון, חדירה גלובלית, בסיס אוהדים, ההיסטוריה של המועדון, הצלחות על המגרש, היכולת הכלכלית ועוד. לפי המדד של Brand Finance, ריאל מדריד ומנצ'סטר יונייטד הם שני מותגי הכדורגל החזקים בעולם. את החמישייה הפותחת משלימות ברצלונה, באיירן מינכן ומנצ'סטר סיטי.

המקרה של מנצ'סטר יונייטד מוכיח ששווי המותג לא מושפע בקלות מכמה שנים רעות על המגרש. אחרי שש עונות ללא זכייה באליפות ו-11 ללא זכייה בליגת האלופות, הקבוצה האנגלית עדיין נחשבת למותג חזק, בזכות היסטוריה עצומה ומהלכים גלובליים ומסחריים שעשתה ובסיס אוהדים עצום - הרבה יותר מברצלונה שידעה בעשור האחרון הצלחות גדולות יותר על המגרש.

נכון ל-2019, המותגים החזקים ביותר בעולם הכדורגל מגיעים מהפרמיירליג האנגלית - לא מפתיע בהתחשב בכך שמדובר בליגה העשירה בעולם, במרחק רב מאוד מהליגות של ספרד, גרמניה, איטליה וצרפת.

בסך-הכול נכללות ברשימת 50 המותגים המובילים 17 קבוצות פרמיירליג, לעומת 13 קבוצות מהליגה הגרמנית, 7 מהליגה הספרדית, 6 מהליגה האיטלקית ו-3 מצרפת. משלימות את הרשימה קבוצות מהולנד, סקוטלנד, פורטוגל ורוסיה. הרשימה הזאת היא הוכחה לעוצמת הכדורגל האירופאי. קבוצות בכירות מדרום אמריקה וארה"ב לא משתתפות במשחק. על אסיה ואפריקה אין מה לדבר.

העיתונאי ניל נילסן, שחוקר את מותגי הכדורגל בעולם, הגיע במסגרת המסע שלו גם למרוקו. וכך הוא כתב: "כשתסתובבו בסביבות השוק במרקש, לצד אותם מוצרים מסורתיים כבגדי עור, חפצי מתכת ומוצרים אקזוטיים אחרים, תוכלו למצוא דוכנים שמוקדשים לחולצות כדורגל של מנצ'סטר יונייטד, ברצלונה, ריאל מדריד ובאיירן מינכן, שנלחמים על תשומת-הלב של הלקוחות. אם תגיע גם לרחובות האחוריים יותר, תיתקל בילד צעיר על קטנוע, מנופף לתוך החשיכה, לובש חולצה של מילאן או ליברפול. בערים עם היסטוריה תרבותית ארוכה ועמוקה - זו עדות לכוחו של מותג הכדורגל העולמי".

נאמנות לכל החיים

מה ההבדל בין מותג של מועדון כדורגל לבין חברה מסחרית רגילה? התשובה הפשוטה היא נאמנות. ביל שנקלי, המנג'ר האגדי של ליברפול, טבע בזמנו את האמירה המפורסמת כי "אנשים חושבים שכדורגל הוא עניין של חיים ומוות. אני מבטיח לכם, זה הרבה יותר מזה".

הניתוח הזה מציג בצורה מדויקת את מערכת היחסים בין אוהדים לבין הקבוצות. חברה מסחרית תמיד אפשר לנטוש לטובת חברה שתציע מוצר טוב יותר, טלפון מתקדם יותר או רכב חזק יותר. מועדוני כדורגל הם אחד הדברים היחידים שאנשים לא מסוגלים לנטוש.
הרצון של אוהדים להשתייך למשהו, במשך כל חייהם, משליך על הניסיון של קבוצות למתג את עצמן מחדש, בניסיון למכור עוד מוצרים. עם זאת, ניסיון לשנות את סמל הקבוצה נתקל לא אחת בזעם של אוהדים; גם צבע חולצה של קבוצה יכול להשתנות בשוליים, אבל לא במהות - ליברפול תמיד תהיה אדומה, כך גם יונייטד; ריאל מדריד תהיה לבנה, נבחרת הולנד כתומה.

שינויים שעושות קבוצות במדי המשחק מדי שנה נועדים לייצר תלבושת חדשה שתוביל אוהדים להתעדכן ולרכוש עוד חולצה, מהלך שמכניס עוד כסף לקופת המועדון. זהו מאבק מסוכן בין מסורת לכסף.

במאבק בין מיתוג ומשמעות לבין כסף - לעתים הכסף מנצח. ברצלונה מיתגה את עצמה לאורך שנים כקבוצה שמסרבת להתמסחר והתעקשה להציג על חזית החולצה את הכיתוב של ארגון יוניצ"ף - כתרומה להעלאת המודעות לילדים ברחבי העולם. אבל גם היא נכנעה לצורך בכסף, ולמרות כעס ואכזבה של האוהדים מכרה את חזית החולצה - ויש שיאמרו גם את נשמתה - למפרסמים מקטאר ובהמשך למותג היפני רקוטן.

בריאל מדריד הסבירו לאחרונה בראיון שהם לא רואים את עצמם כמועדון כדורגל, אלא כמותג, חברה מסחרית, ואפילו ספק תוכן.

לאחרונה, כדי להשלים את חיזוק המותג הודיע המועדון גם על הקמת קבוצת כדורגל לנשים. המהלך הזה לא יזיק למותג, הוא יעלה מעט יחסית ויעניק לספונסרים חדשים אפשרות לרכוב על ההתעניינות הגוברת בכדורגל הנשים.

חלק מהמועדונים מנסים לקצר תהליכים ולקבע את עצמם כמותג באמצעות כסף. אחת הדוגמאות לכך היא פריז סן ז'רמן שנרכשה ב-2011 על-ידי קרן ההשקעות של ממשלת קטאר. השלב הראשון בדרך ליצירת מותג היה השקעה כספית אדירה בשחקנים - והוא הגיע לשיאו ברכישת ניימאר עבור 222 מיליון אירו וקיליאן אמבפה עבור 180 מיליון אירו. דייוויד בקהאם עבר שם וגם זלאטן איברהימוביץ'.

מועדונים כאלה לא צריכים היסטוריה גדולה. הם מצליחים למשוך בן-לילה סלבס שמחפשים מקום חדש ומרכזי להיראות בו - במקרה של פריז היו אלה ג'סטין טימברלייק, ביונסה, וויל סמית', ספייק לי וסטפן קרי, שהגיעו להתחכך. גם מערכת היחסים הקרובה בין נשיא צרפת דאז ניקולא סרקוזי לבין יורש העצר הקטארי לא הזיקה.

ב-2018 הקבוצה כבר מיצבה את עצמה כמותג אופנה והתחברה למותג הבגדים Jordan Brand, של נייקי וכוכב ה-NBA מייקל ג'ורדן. הכסף עשה את שלו: פריז, מועדון חבוט וכושל לפני פחות מעשור, מדורג כיום במקום ה-11 בין מותגי הכדורגל בעולם. עשר שנים קודם לכן, הקבוצה לא הצליחה להתברג ב-30 המקומות הראשונים.

מנצ'סטר יונייטד ממתגת כל דבר - כבר שנים שהיא מחזיקה ביין שממותג עם המועדון (Casillero del Diablo). גם מנצ'סטר סיטי משתפת פעולה עם בית היקב האוסטרלי Wolf Blass, כולל כמה יינות ממותגים למכירה במהדורה מוגבלת תחת המותג של המועדון. ריאל מדריד, ברצלונה וליברפול מוציאות קו מוצרי בושם ממותגים.

יין של מנצ'סטר יונייטד. מהדורה מוגבלת / צילום: לוק מקגרגור, רויטרס

הכסף הגדול מייצר מותגים מהר יותר מבעבר, כמו במקרה של פריז סן ז'רמן. אבל יש לו גם אפקט הפוך - במקומות שבהם לא נעשו פעולות משמעויות והכסף הלך והתמעט, המותגים דעכו כמעט בן-לילה. מועדונים כמו מילאן ואינטר שזכו בליגת האלופות לא מזמן (אינטר ב-2010, מילאן ב-2007), נעלמו כמעט לחלוטין ופינו את הבמה למועדוני העל ברצלונה, מנצ'סטר וריאל.

טורניר אחד, שני כדורים

הרעב למתג כל דבר מוביל לביצוע של שינויים תוך זמן קצרצר. אדידס, שמוציאה כדור חדש לקראת כל מונדיאל, גילתה שארבע שנים הן פרק זמן ארוך מדי. במונדיאל האחרון ברוסיה הופתעו כולם כאשר כדור המשחק השחור-לבן שהוציאה במיוחד לטורניר, הוחלף אחרי שבועיים לכדור משחק אדום-לבן, שבו השתמשו הנבחרות באותו טורניר משלב הנוקאאוט. המשמעות ברורה - מיתוג אחד לשלב הראשון של המשחקים, מיתוג מעט שונה לשלבי ההכרעה של הטורניר, וגידול בשורת ההכנסות. 

המונדיאל ברוסיה. שלב חדש, כדור חדש / צילום: שאטרסטוק

הבורסה בתל-אביב יורדת לדשא: כך ממתגים את הכדורגל בישראל

מינהלת הליגה בכדורגל חתמה באחרונה על עסקה עם הבורסה לניירות ערך בתל-אביב, מהלך שהוביל ללא מעט הרמות גבה. הבורסה תשלם 12 מיליון שקל, ובשלוש השנים הקרובות ליגת העל תיקרא "ליגת הבורסה לניירות ערך".

יו"ר המינהלת, ארז כלפון, מספר למדד המותגים של "גלובס" כי העסקה נולדה במסגרת שורה של מהלכים שנועדו למתג את הליגה. "לא נכניס כל חברה מסחרית להיות ספונסר של הליגה", אומר כלפון. "בשנה שעברה, כשלקחנו את ג'פניקה להיות נותנת החסות - ראינו ממחקרים שעשינו שהמכירות שלהם עלו, והשווי שהם קיבלו בפרסום היה גבוה בהרבה ממה שהם שילמו. חברות רבות ראו מה החשיפה עשתה לג'פניקה ונכנסו איתנו למשא-ומתן, שבסופו המוסד הפיננסי המוביל במדינת ישראל נכנס לליגת העל".

כלפון מאמין שהחיבור יכול לתרום לשני הצדדים: "הבורסה לניירות ערך רצתה להוריד את הבורסה לעם - והכדורגל זה העם".

איך שיתוף-הפעולה ייראה בשטח? כלפון: "בכל שידורי הטלוויזיה, הזכיין מחויב על-פי ההסכם לשים את הלוגו של הבורסה ולהזכיר את הבורסה לניירות ערך 7-8 פעמים בכל משחק. כל משחק ייפתח כאשר בעיגול האמצע יתנוסס דגל הבורסה לניירות ערך, ושחקנים יגיעו לפתוח את המסחר בבורסה לניירות ערך".

הבורסה לא לבד. גם קבוצת הכדורגל של מכבי תל-אביב, אלופת המדינה בעונת 2018/19, עושה מאמצים אדירים לחזק את המותג. "כדי לנהל מותג מקצועי אתה חייב קודם כל להביא את האנשים המקצועיים והטובים ביותר כי מקצוענות ומותג מתחילים באנשים", אומרת שרון תמם, סמנכ"לית השיווק של הקבוצה. "אנחנו רוצים לשלוט על התכנים שיוצאים החוצה. אנחנו עובדים עם משרדי יח"צ ומשרדי פרסום, על-מנת שכל המסרים שיוצאים יהיו ברורים והשירות לאוהד יהיה ברמה גבוהה".

תמם אומרת כי "אנחנו ממוצבים היום כמותג מספר אחת בשוק, וככה אנחנו גם רואים את עצמנו. אם אתה מסתכל על הנראות של האתר והתכנים, על האינגייג'מנט ברשתות החברתיות ועל כמות החברים - אנחנו במקום הראשון בפער ביחס לכל הקבוצות האחרות".

יש קבוצה שהיא מודל לחיקוי שלכם?
"אנחנו מסתכלים על הרבה קבוצות בעולם, בעיקר באנגליה - מנצ'סטר סיטי וארסנל. אנחנו מסתכלים גם על קבוצות קטנות יותר. לאחרונה נסענו לבחון את הדברים מקרוב. אנשי הניו-מדיה שלנו יצאו להשתלמות במועדונים בחו"ל, בין היתר בקריסטל פאלאס מהפרמיירליג. אנחנו מסתכלים הרבה על יובנטוס ועל מועדונים בספרד. אבל בגדול, אנגליה היא מקור ההשראה שלנו לאיך בונים מותג".

עוד כתבות

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

התיאבון של עופר ינאי: רוכש את השליטה באלומיי לפי מיליארד שקל שווי

חברת האנרגיה המתחדשת נופר שמוביל ינאי, רוכשת 46% ממניות אלומיי, המחזיקה בתחנת הכח דוראד, תמורת 460 מיליון שקל ● בין המוכרים - יו"ר הפועלים לשעבר שלמה נחמה

ד''ר ערן אופיר, מנכ''ל קומפיוג'ן / צילום: יוסי צבקר

מהלך משמעותי ראשון של ערן אופיר בקומפיוג'ן: שינוי הסכם אסטרהזנקה

חברת פיתוח התרופות קומפיוג'ן תקבל 65 מיליון דולר במיידי ועוד 25 אם תעמוד באבן-דרך קרובה יחסית, ומזומנים אלה צפויים להספיק למימון פעילות החברה עד 2029 ● בעבור זאת, במקרה של הצלחת המוצר היא תהיה זכאית לקבל מאסטרהזנקה תמלוגים מעט נמוכים יותר מכפי שנקבע בהסכם המקורי ● המניה מזנקת בבורסה בת"א

עובדי סייארה / צילום: מנש כהן

בהובלת בלאקסטון: סייארה הישראלית מגייסת לפי שווי של 9 מיליארד דולר

חברת הסייבר הישראלית סייארה משלשת את שוויה בתוך שנה ומגייסת בימים אלה 400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 9 מיליארד דולר ● הגיוס נעשה בהובלת קרן ההשקעות בלאקסטון

משכנתא / אילוסטרציה: Shutterstock

המגבלות וההטבות: ההנחיות החדשות של בנק ישראל במשכנתאות

אחרי ההקלות הזמניות שניתנו במהלך הקורונה ובמלחמת "חרבות ברזל", בפיקוח על הבנקים החליטו לקבע חלק מההקלות שניתנו ללווים שלקחו הלוואות "לכל מטרה" שמגובות בנכסים ● בנוסף, הפיקוח על הבנקים מעלה גם את גובה שווי הנכסים לצורך נטילת הלוואות שנרכשו כחלק מתוכנית מחיר למשתכן

מערכת CUAS של אלביט, נגד כלי טיס בלתי מאוישים / צילום: אלביט מערכות

דיווח: איחוד האמירויות היא הלקוחה המסתורית החדשה של אלביט

לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין", הלקוחה מאחורי העסקה האסטרטגית שנחתמה בנובמבר בהיקף של 2.3 מיליארד דולר היא איחוד האמירויות ● אלביט שמרה על עמימות ביחס לתוכן ההסכם ולמדינה הרוכשת, וציינה רק כי הוא יתפרס על פני שמונה שנים ● העסקה מצטרפת לשורת עסקאות ביטחוניות בהיקפי שיא, על רקע צבר הזמנות שממשיך לטפס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר חוששים: צה"ל בדרך למיצוי מכסת המילואים לכל 2026

לפי ההסכמות התקציביות בין משרד האוצר למערכת הביטחון, מילואימניקים ישרתו מספר מוגבל של ימים בשנה ● אולם, לוחמים קיבלו צווים לינואר 2026 שעוקפים זאת ● האם התקציב בדרך להיפרץ?

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

רשות ניירות ערך בוחנת מתן הקלות לסוכני ביטוח בייעוץ השקעות

במסגרת המהלך שמקדם משרד האוצר לאיחוד מוצרי החיסכון תחת פלטפורמה אחת, רק סוכני ביטוח שמחזיקים גם ברישיון ייעוץ השקעות יוכלו לשווק קרנות נאמנות ● לגלובס נודע כי על רקע זה רשות ניירות ערך בוחנת אפשרות ליצור מסלול מקוצר לקבלת הרישיון עבור הסוכנים

מדד מיתוג מעסיק / צילום: Shutterstock

גמישות, חיבור רגשי ותחושת שותפות גורל: מה מעניין את העובדים ב־2026?

העובדים כבר לא מתרשמים משלטי חוצות, שפים מפורסמים ומסיבות נוצצות שאפיינו את פעילות מיתוג המעסיק בתחילת העשור ● הם עברו לחפש אותנטיות, דנ"א ארגוני ותחושת בית ● עידן ה־AI מציב בפני חברות אתגר חדש

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה הדוק: שיא של שלוש שנים בשיעור המשרות הפנויות

לפי הלמ"ס, סך מספר המשרות הפנויות עלה ל-151,354 בנובמבר, לעומת 150,974 באוקטובר ● המחסור הכבד ביותר בידיים עובדות מצוי בקרב עובדי המכירות

שליח וולט

פשרה בייצוגית נגד וולט על פער המחירים בין האפליקציה למסעדות

בית המשפט אישר הסדר פשרה בתובענה הייצוגית שהוגשה לפני כ-3 שנים נגד וולט סביב סעיף תיאום המחירים עם מסעדות ● ענקית המשלוחים תעביר 5.5 מיליון שקל לקרן לניהול תובענות ייצוגיות, שייועדו לסיוע לעסקים קטנים

ניקש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

ברקע החשש מהאקזיט, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש עם עובדי סייברארק

על רקע העסקה לרכישת החברה בכ-25 מיליארד דולר, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש היום עם עובדי סייברארק ● בשיחה עם כתבים שקיים טרם המפגש, ביקש ארורה להפיג את החששות: "לא תהיה פגיעה באופציות של העובדים"

מנהיגים מאירופה וארה''ב ממתינים לדיונים בלשכת הקנצלר בברלין / צילום: ap, Markus Schreiber

הפסקת האש מתקרבת? הפסגה בברלין שמשרטטת איך תיראה אוקראינה

גרמניה כינסה שורת מנהיגים אירופיים יחד עם זלנסקי והמתווכים האמריקאים במטרה להציג חזית מאוחדת ולהשיב להצעת הבית הלבן ● לראשונה, שורטט מתווה ל"יום שאחרי" באוקראינה: שיקום במימון רוסי, כוח אירופי במדינה וערבויות אמריקאיות ● הכדור שוב במגרש הרוסי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה עלתה ב-3% לשיא, סירקל זינקה ב-9%, וויקס ב-5%

מטבעות הקריפטו התאוששו מעט היום, אך האיום המרכזי עליהם נובע מעליית הריבית הצפוייה ביפן ● גילת ירדה בעקבות הנפקת מניות למוסדיים ● בורסת נאסד"ק מבקשת להאריך את שעות המסחר שלה ל־23 שעות ביממה ● מחירי הנפט בארה"ב ירדו היום לשפל מאז מאי ומסתמנים כשנה הגרועה ביותר שלהם זה שבע שנים ● האבטלה בארה"ב בשיא של כ-4 שנים ● נעילה שלילית באירופה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

"לא לבעלי לב חלש": מה צופים מומחי ההשקעות לוול סטריט ב-2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה בסלייס ואסף גולדברג, מנכ''ל סלייס לשעבר / איור: גיל ג'יבלי

תביעת ענק חושפת את השיטה בפרשת ההונאה בסלייס

תביעה בסכום של כמיליארד שקל שהגיש המנהל המורשה בסלייס נגד בעל השליטה ונושאי המשרה לשעבר, חושפת את שיטת העבודה בחברת הגמל הקורסת ● מחסכונות שעברו לקרנות עלומות ועד מנהלים שלא עשו דבר ● בעל השליטה: "הטענות יתבררו כלא נכונות"

ירון קיקוז, בעלים ומנכ''ל פריים אנרג'י / צילום: שחר גל

הגורמים שעלולים לסבך את מכירת השליטה באלומיי לעופר ינאי

מגעים שניהלו בעלי השליטה באלומיי עם מספר רוכשות אפשריותהובילו אחת מהן, פריים אנרג'י, לדווח כי " תפעל לשמירת זכויותיה" ● גם מחזיקי האג"ח של אלומיי בוחנים את צעדיהם לנוכח העסקה עם נופר של ינאי

מי ירכוש את אולפני וורנר ברדרס? / צילום: Shutterstock

עסקת הענק במדיה: בוורנר ברדרס ממליצים לדירקטוריון לבחור בנטפליקס על פני פרמאונט

במכתב לבעלי המניות, וורנר כינתה את הצעתה של פרמאונט "אשליה", העלתה חששות לגבי אמינות ההון המוצע על-ידה ואף הטילה ספק במחויבות של משפחת אליסון למימון העסקה ● "הצעת פרמאונט לא נותנת ערך מספק; תנאי המיזוג עם נטפליקס עדיפים"

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של סלייס / צילום: טל שחר

"הונאה חסרת תקדים": המנהל המורשה בסלייס תובע כמיליארד שקל מבעל השליטה והמנהלים

במרכז התביעה שהגיש רו"ח אפי סנדרוב מצוי אסף גולדברג, המתואר בה כ"מנכ"ל הכל-יכול" של סלייס ● לצדו נתבעים אביו שמעון, בעל השליטה, ואחיו שי, ששימשו כדירקטורים ● לפי התביעה, המערכת נחלה "כישלון חרוץ", המנכ"ל נהג בכספי העמיתים "ככל העולה על רוחו", והדירקטורים התעלמו מנורות האזהרה שהובילו לאובדן של 850 מיליון שקל

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

המתווך האמריקני-פלסטיני חושף: השלב השני של הפסקת האש צפוי להתחיל בחודש הבא

ראש ממשלת קטאר בתום הפגישה עם רוביו:"מדגישים את מחויבותנו לעבוד עם ארה"ב כדי להגן על הסכם הפסקת האש בעזה ולהעבירו משלב לשלב" ● האזהרה של הרמטכ"ל: מאות אנשי קבע פרשו בחודש האחרון ● טראמפ במסיבת חנוכה בבית הלבן: "יש אנשים שמכחישים את ה-7 באוקטובר. לא ניתן לזה לקרות" ● שר החוץ של איראן: מתקני הגרעין שלנו ספגו נזק כבד, אך הידע והטכנולוגיה ברשותנו ● דיווחים שוטפים

קרן כהן-חזון / צילום: באדיבות תורפז

אחרי זינוק של 220% במניה: תורפז מבקשת להקפיץ את שכר המנכ"לית ב-3 מיליון שקל

יצרנית הטעמים והריחות מבקשת להעלות את שכרה של בעלת השליטה קרן כהן־חזון לסכום של עד 9.1 מיליון שקל ● כהן־חזון, ששימשה עד כה גם כמנכ"לית וגם כיו"ר החברה, תפנה את כיסא היו"ר לטובת שותפה לייסוד החברה רלי לשם