גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכסף הגדול מפלג את ענף הטניס העולמי

פדרר ודיוקוביץ' סיפקו בגמר ווימבלדון השבוע חוויית ספורט אולטימטיבית, שגם הניבה להם כמה מיליוני דולרים • בעבר הסכומים בענף שנמצא בצמיחה עקבית היו נמוכים בהרבה, אבל לא כולם נהנים מפירות הצמיחה ולרוב הכסף הגדול נעצר אצל מארגני התחרויות ולא מחלחל אל הטניסאים

רוג'ר פדרר ונובאק דיוקוביץ'./ צילום: רויטרס
רוג'ר פדרר ונובאק דיוקוביץ'./ צילום: רויטרס

אי אפשר היה להישאר אדישים לגמר ווימבלדון שנערך בתחילת השבוע. רוג'ר פדרר ונובאק דיוקוביץ' הגדירו במשך כחמש שעות מהי שלמות - פיזית, מנטלית, מקצועית. והם עשו את זה כמעט בדיוק כפי שעשו את זה לפניהם בעולם הישן, ללא טכנולוגיות ייחודיות - שחקן טניס שעומד על מגרש וחובט כדורים עם מחבט לצד השני של הרשת. הגביע שהניף דיוקוביץ' הוא אותו גביע בדיוק שהניפו באותו מגרש דשא ביורן בורג ב-1983 או רוד לייבר ב-1961.

מה שלא נותר זהה הוא הסכום שנכתב בצ'ק של המנצחים. עבור הניצחון בלונדון קיבל דיוקוביץ' ממארגני הטורניר 2.98 מיליון דולר. האינפלציה בפרסים הכספיים בטניס בעשור האחרון הפכה את הענף לספורט האישי המתגמל ביותר בעולם בפער עצום מכל ענף אחר.

את 2018 סיימו 83 טניסאים (45 גברים, 38 נשים) עם הכנסות של מעל מיליון דולר מטורנירים, עוד לפני כספים מספונסרים והסכמים מסחריים שונים. לפני שני עשורים היו רק 16 שחקנים שסגרו שנה עם מיליון דולר ויותר (12 טניסאים, 4 טניסאיות).

לאורך השנים הטורנירים הפכו ליוקרתיים ועשירים, ואיתם הלכו ותפחו הפרסים הכספיים המחולקים. ביורן בורג, השבדי האייקוני, פרש בשנת 1983 בגיל 26 כשבאמתחתו 11 תארי גראנד סלאם ו-3.6 מיליון דולר מפרסים כספיים בטורנירים. בהתאמה אינפלציונית להיום, בורג עשה מקריירת הטניס המפוארת שלו 9.2 מיליון דולר. היום זה נשמע כמו בדיחה. דיוקוביץ' יכניס יותר מבורג במהלך 2019 לבדה.

מסתכלים על ה-NBA בקנאה

אבל לטניסאים זה לא מספיק. לא מעט שנים מתנהל ויכוח בטונים שעולים ועולים לגבי דרישת השחקנים בסבב לזכות בנתח גדול יותר מהעוגה. גם במהלך טורניר ווימבלדון התכנסו נציגי ארגון שחקנים והעלו שוב את הדרישה.

הטענה המרכזית היא שהטורנירים רווחיים מאוד ובכל זאת לא מועבר מספיק כסף לשחקנים, שהם בפועל מוקד ההצגה. לפי השחקנים, הרווחים הולכים למארגנים או מושקעים בתשתיות יקרות. לדוגמה, בווימבלדון השקיעו בבניית גג לאצטדיון המרכזי כ-100 מיליון ליש"ט ולקראת הטורניר השנה סיימו שיפוץ והתקנת גג גם במגרש מספר 1 בעלות של עוד 70 מיליון ליש"ט. נכון להיום, מעבירים הטורנירים רק 12%-15% מההכנסות לטובת פרסים כספיים לשחקנים.

אליפות ארה"ב בטניס היא הטורניר שמחלק את הסכום הגבוה ביותר לטניסאי ולטניסאית שמנצחים בטורניר היחידים - 3.8 מיליון דולר בשנת 2018. בסה"כ חולקו באליפות בשנה שעברה 53 מיליון דולר לשחקנים המשתתפים בטורניר. לכאורה מדובר בסכום אדיר, אבל השחקנים זועמים. הסיבה לכך היא שמדובר בסך הכול בנתח של 13.9% מהכנסה כוללת של 380 מיליון דולר שייצר הטורניר. "לאן הולך הכסף שלנו", הם שואלים.

האם הטענה של הטניסאים מוגזמת? השחקנים נשענים בטענותיהם על הליגות המקצועניות בארה"ב (NBA, NFL וכו') שפועלות לפי מודל הכנסות של פחות או יותר 50%-50% בין הבעלים לשחקנים. דולר לכם, דולר לנו. לפני טורניר ווימבלדון, אמרו נציגי השחקנים בשיחה עם "הגרדיאן" כי הדרישה היא לא ל-50%, "אבל 30% זה נתח ראוי בהחלט".

טניסאי העבר גלעד בלום, שבשיאו ב-1990 דורג במקום ה-61 בעולם והיום מנהל אקדמיית טניס בניו יורק, אומר בשיחה עם "גלובס" כי, "גם כשאני התחלתי לשחק בשנות ה-80 והכסף אז רק התחיל להיכנס, השחקנים מהדור שלפנינו התלוננו ואמרו לנו 'איזה מזל יש לכם - יש כסף גדול, יש תשלומים על אירוח, יש סבב מקצועני, אנחנו הרווחנו גרושים'. ואז כשאני פרשתי התחלתי לראות את הסכומים שמרוויח הדור שאחרי ואומר שנולדתי דור אחד מוקדם מדי. ב-1990 עשיתי שמינית גמר ביו.אס אופן וקיבלתי על ההישג הזה כמעט 25,000 דולר לפני מס (הפסיד בשמינית לאיבן לנדל - ט.ו). היום מקבלים על שמינית גמר למעלה מרבע מיליון דולר".

בלום מספר, כי "אני זוכר שהיה טורניר בפאריז שהתחיל לחלק כסף גם במוקדמות והיינו בהלם - שטורניר יחלק כסף במוקדמות? איפה נשמע דבר כזה? היום כל טורניר מחלק פרסים כספיים במוקדמות".

מי רוצה לפרוש עם כאלה סכומים

העלייה בהיקף הפרסים הכספיים היא אחת הסיבות לכך שטניסאים מושכים את הקריירה כמה שיותר. לפני 20 שנה, ב-1999, לא היה בטופ 10 בעולמי אף טניסאי שחצה את גיל 30. היום מורכבת העשירייה הראשונה בעולם מארבעה שחקנים שנמצאים בעשור הרביעי לחייהם, כולל שלושת המדורגים הראשונים - פדרר (37), נדאל (32) ודיוקוביץ' (31). בנשים מדורגת בעשירייה הראשונה סרינה וויליאמס בת ה-37, שחזרה לשחק אחרי לידה.

אבל הכסף משאיר בפעילות בעיקר שחקנים ברמות הביניים, כאלו שגם דירוג סביר הוא פרנסה מצוינת בעידן הנוכחי. למשל דודי סלע - כל עוד הוא דואג להישאר באזור המקום ה-100 בעולם, הוא יבטיח לעצמו הכנסה של כ-250 אלף דולר רק מכניסה לארבעת הגראנד סלאמים.

הטניסאים טוענים כי החישוב הזה אינו נכון ולא מציג את מה שקורה בדירוגים הנמוכים יותר. מדירוג עולמי של 200 ומטה, כך הם טוענים, רוב השחקנים מפסידים כסף מאחר שהכסף הגדול נמצא בטורנירים הגדולים ואינו מחלחל מטה.

במספרים זה נראה ככה: דיוקוביץ' הראשון בעולם הרוויח עד כה השנה 8.8 מיליון דולר מטורנירים; אבל אצל הטניסאי שמדורג 100 בעולם כבר מסתכמת ההכנסה ב-406 אלף דולר, ואצל המדורג במקום ה-200 הסכום הוא 99 אלף דולר. המדורג במקום ה-300 - מקום שלא קל להגיע אליו בהתחשב שעשרות אלפים נאבקים על נקודות דירוג בסבב המקצועני - הצליח לגרוף 16,639 דולר בלבד. תחתכו מזה תשלומי מס, תוסיפו לזה מאמנים, טיסות, מסז'יסטים, טיפולים רפואיים - הוצאות מטורפות שכולן מועמסות על גבו של השחקן - ואפשר להבין את הבעיה.

מעגל הקסמים שמשמר את הפערים

בלום אומר שהמרמור של שחקנים בדרג הנמוך נובע בעיקר מהאופן בו בנוי הענף, שמושתת על האדרת הכוכבים. "הטניס הוא הענף הכי קפיטליסטי שקיים. ישנם חמישה שחקנים מובילים שהם אגדות והם מולטי-מיליונרים, והכסף הולך אליהם. הם יכולים לחיות כמו הברון רוטשילד. אבל אחריהם יש שכבת ביניים שעושה כסף טוב, שחיה טוב, אבל הם כבר דרג שני ולא מתקרבים לאותם 4-5 טניסאים אייקונים.

"משם והלאה יש את אלו כמו דודי סלע שעושים קריירה מטניס, ויוכלו למנף את זה יפה. אבל מתחת למקומות ה-150-200 בעולם כבר יש ירידה דרסטית בהכנסות שגורמת להרבה שחקנים לפרוש עוד לפני גיל הפריצה, שהוא 24-25, כי הם לא עומדים בזה כלכלית".

בלום מתאר את אזור הדמדומים של הסבב. הרוב המכריע של הסבב מתנהל בטורנירים הקטנים - צ'לנג'רים וסטלייטים למיניהם. בחלק מהם התגמול לניצחון עומד לעיתים על 200 דולר למשחק. אם ניקח למשל את הצ'לנג'ר שהתקיים בוויניפג שבקנדה במקביל לווימבלדון - דודי סלע, שהודח ממוקדמות ווימבלדון, המריא אליו והודח בסיבוב השני, כשבאמתחתו 520 דולר ברוטו.

עם הקושי להצליח מתחיל מעגל האימה של הטניסאי המקצועני - הירידה בדירוג שמאפשרת כניסה רק לטורנירים קטנים, שמחלקים כסף קטן יותר, שאוכל את ההכנסות שנצברו מהתקופות הטובות ביותר.

"במקרה שלי, כל עוד הייתי שמרתי על דירוג של 60-120 בעולם, הכול היה בסדר - אתה מצליח לשים קצת כסף בצד ולקנות דירה ולא צריך לדאוג לעוד חודש או עוד שנה. אבל שכשאתה מתחיל לדשדש שנה-שנתיים, אז אתה מתחיל לעשות חלטורות. כשהייתי בשיא, לא שיחקתי באליפות ישראל במשך כמה שנים כי לא הייתי צריך את הכסף והעדפתי לנוח ולא לבזבז שבוע על טניס בשביל כמה גרושים.

"אבל ב-1993-1994 כשירדתי בדירוג, הלכתי לשחק איפה שרק היה אפשר - שיחקתי ליגה בגרמניה, באליפות ישראל, בטורניר תל אביב ובכל מיני טורנירים קיקיוניים כדי לעשות השלמת הכנסה".

בלום אומר שאת הלחץ בכיס מרגישים מהר כי ההוצאות הם אדירות. "כדי להצליח אה חייב להסתובב היום עם צוות מלא. אתה לוקח מאמן איתך לחו"ל, וזה אומר כרטיסי טיסה גם למאמן, וגם שלוש ארוחות ביום שאתה צריך לממן לו, ועל זה יש מסז'ים וטיפולים רפואיים - ויש משפחה בבית עם ילדים והתחייבויות. אז אחרי שנה-שנתיים לא טובות אתה מתחיל להוריד דברים ומתחיל לחפש כל מקום שאפשר לשחק בו כדי להרוויח כמה דולרים". 

עוד כתבות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית