גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר כלבים - יותר תנאים: חברות התעופה מקשיחות את מדיניות הטסת חיות המחמד

עם הגידול בתנועת הנוסעים והמודעות הגוברת להיותו של בוני הכלבלב או מיצי החתולה חלק אינטגרלי מהמשפחה, חברות התעופה מעלות את "רף הקבלה" לבעלי חיים בטיסות ● הישראלים, כצפוי, כבר גילו את הפרצה המאפשרת להטיס את הכלב בחינם ● ואיזו מדינה היא המחמירה ביותר?

תהליך ההכנה של חיות המחמד לטיסה כולל בדיקות וחיסונים / צילום: Terminal4Pets
תהליך ההכנה של חיות המחמד לטיסה כולל בדיקות וחיסונים / צילום: Terminal4Pets

60 מיליון חיות מחמד טסות מדי שנה ליעדים שונים בעולם, כ-60-70 אלף מתוכן טסות מישראל. המספר הזה גדל מדי שנה בכ-6% יחד עם הגידול בתנועת הנוסעים והמודעות הגוברת להיותו של בוני הכלבלב או מיצי החתולה בני משפחה. יתרה מכך, גם מלונות ומסעדות פותחים כיום שעריהם להולכים על ארבע.

"העולם השתנה בהיבט הזה", אומר ד"ר קריינר איתן מ-Terminal4pet, הסוכנות הישראלים לטיפול ולהטסה של חיות מחמד מזה 30 שנה. עם השינוי הזה, מסביר ד"ר קריינר, באות החמרות של מדינות ושל חברות תעופה שמזהות פרצות. בישראל, למשל, הוחמרו השנה סעיפים הנוגעים להטסה של גורים ממדינות שונות. "בעבר זה היה שוק פרוץ. אנשים היו קונים גורי כלבים בתאילנד ומטיסים אותם בתא הנוסעים לארץ. זה הוביל למחלות ולהמון בעיות, וכעת זה נגדע. גורים מוטסים כקרגו, על כל המשתמע מכך במחירים ובהליך שדורש אישורים", אומר קריינר.

מדיניות הטסת בעלי חיים משתנה לפי חברות תעופה ולפי דרישות של מדינות. בבריטניה, למשל, התנאים המחמירים ביותר המחייבים כל בעל חיים לטוס כקרגו - הליך מסוך שגם יקר בהרבה: במקום לשלם 200 דולר על הטסת כלב בתא המטען, הטסה של כלב לבריטניה יכולה לזנק ל-2,000 דולר. לאור הגידול בכמות ההולכים על ארבע שטסים לחו"ל, לא רק במקרים של רילוקיישן, בקיץ 2020 אף יוקם בנתב"ג טרמינל 4 שיטפל בנושא לפני ואחרי הטיסות.

החמרות בתקנות מגיעות פעמים רבות אחרי תקריות שמתרחשות באוויר בהן מעורבים בעלי החיים. לאחרונה תבע נוסע של חברת התעופה דלתא האמריקאית את החברה ונוסע שהתלווה אליו כלב בטיסה. התובע הותקף במטוס בידי כלב תומך רגשית שישב על ברכי בעליו. התקיפה עלתה לנוסע ב-28 תפרים בפניו. טענותיו לדלתא היו שהחברה לא וידאה שלכלב, שהיה גדול ממדים, יש את האישורים הנדרשים באשר להתנהגותו באוויר. טענתו כלפי בעלי הכלב, חייל מארינס משוחרר, הייתה שהוא היה צריך לדעת שהכלב, מסוג פוינטר מעורב, מסוכן לנוסעים, ועל כן גילה חוסר אחריות. 

הכלב לא שרד את הטיסה

לצערן של חברות התעופה, תקיפות נוסעים על-ידי בעלי חיים מתרחשים לא אחת - ובמקרים רבים אלה גם הובילו את החברות להקשיח את מדיניותן להטסת בעלי חיים. לאחרונה דלתא ויונייטד אף הגבילו את משך הטיסה שאליה מותר לצרף בעל חיים ל-8 שעות - כך שהטסה של בעל חיים מתל-אביב לארה"ב מתאפשרת כיום עם אל על בלבד.

מקרה אחר הסתיים במותו של כלב בטיסה מהולנד ללוס אנג'לס. הכלב לא שרד את הטיסה בת 11 השעות של חברת KLM. בעלי הכלב טען כי הכלב לא אופסן כראוי בכלוב בתא המטען, בניגוד למה שטענה חברת התעופה. מקרים "קלים" יותר כוללים שילוח של הכלב ליעד אחר - במקרה אחד כלב נשלח לטוקיו במקום לטיסת פנים בארה"ב לקנזס. 

כללי ההטסה של בעלי חיים נקבעים לפי מדיניות חברות התעופה ולפי מדיניות הממשלה (בארץ מדובר במשרד החקלאות). מרבית חברות התעופה קבעו כי חיות מחמד במשקל של 8 ק"ג ויותר, "יאוחסנו" בתא המטען יחד עם הכבודה של הנוסעים. ממול, בעלי חיים במשקל הקטן מ-8 ק"ג יכולים לטוס בתא הנוסעים, ממוקמים בתיק יד על ברכי הנוסע (ומתחת למושב בעת ההמראה) או במושב נפרד (עם כרטיס נפרד). במסגרת המדיניות של מרבית החברות, כלבים שמאופסנים עם הכבודה בתא המטען נמצאים בכלוב מיוחד ומאוורר, אך אינם מקבלים מזון או מים במהלך הטיסה. יש להניח שמדובר בחוויה מלחיצה ולא נעימה.

בנוסף, ישנן חברות תעופה שאוסרות על הטסת כלבים מזנים מסוימים שידועים כבעלי קשיים נשימתיים, דוגמת בולדוג צרפתי או אנגלי, ויש מדינות (כמו ישראל) שהגדירו סוגי כלבים מסוכנים דוגמת פיטבול או אמסטף שיכולים לטוס רק בתא המטען.

האישורים הנדרשים הם לפי מדיניות של חברות תעופה ולפי מדיניות ממשלתית - גם של המדינה שאליה נכנסים וגם בחזור. ויש גם פרט טריוויה מעניין: לפי חוקי התעופה, ג'ירפה היא החיה היחידה שלא מורשית לעלות למטוס. פיל לעומתה יכול.

המסחרה של הישראלים

אחת התופעות המעניינות בתקופה האחרונה קשורה להטסה של בעלי חיים תומכים רגשית. כלבים אלה חייבים להיות צמודים לנוסע, ולכן החברה דורשת אישור של פסיכיאטר כי בעל החיים המתלווה כשיר נפשית ובעיקר מאולף לטיסה. כלב תומך לא משלם על כרטיס טיסה, והוא - גם אם שוקל יותר מ-8 ק"ג - יוטס בתא הנוסעים ללא כלוב.

שני פיתויים בכרטיס אחד הובילו את הנוסע הישראלי לנסות לנצל את ההקלות הללו (כרטיס חינם והסרת דאגה מהכלב שמוטס בתא המטען), שמחייבות "רק" אישור פסיכיאטר שבעלי הכלב זקוק רגשית לחיית המחמד שלו. פרוצדורה קלה עבור הישראלים שהפכו את הנושא למסחרה מכוערת.

"צריך להבין", כפי שמסבירות רוית לפאיר ואהבה כהן, מומחיות להטסת חיות מחמד של Terminal4Pets, "שכלב תומך רגשית הוא כלב מחונך שיודע להתנהג במקום הציבורי וליד נוסעים אחרים או בעלי חיים אחרים. מה שקרה הוא שאנשים ניצלו את המצב הזה. לכל אחד יש מכר או חבר שמכיר פסיכיאטר, והמצאת אישור כזה היא עסק פשוט למדי. בעבר חברות תעופה כיבדו כל אישור, אבל זה השתנה. אל על, למשל, מכירה את הישראלים ויודעת להבדיל אם מדובר במכתב מפסיכיאטר שנפגש פעם אחת עם המטופל, או שמדובר באדם שמטופל לאורך זמן. ובכל מקרה, צוות הרופאים של אל על יודע לעשות את האבחנה, כשגם לפני הטיסה, הצוות במקום (דיילים וטייסים) יכול לקבל החלטה לפיה הכלב יוטס בתא המזוודות".

לצד אי-הנוחות הנגרמת לנוסעים האחרים, גם כלב שלא עובר הכנה לטיסה או שלא באמת מאולף להתנהג בתא הנוסעים, לרבות עשיית צרכים, עשוי לסבול בטיסה. בשנה שעברה היו כמה מקרים של מוות של בעלי חיים בטיסות. עם זאת, לפאיר וכהן מדגישות כי "אנחנו מטיסים בעלי חיים ליעדים רחוקים כמו ניו זילנד, וכולם שורדים. טיסה לא יכולה לגרום למוות של בעל חיים, כל עוד הכול נעשה בצורה נכונה ומקפידים על כל הנהלים. אין סכנה ממשית מבחינת גורמי הטיסה כשמדובר בכלב בריא".

תהליך ההכנה של חיית המחמד כולל בדיקות וטרינריה, לרבות חיסונים נדרשים, המצאת מסמכים נדרשים לפי תנאי מדינת היעד, תעודת בריאות וכדומה. גם לזרה ארצה יש פרוצדורה שאליה צריך להיערך מראש - כלב ששהה מחוץ לישראל במשך יותר מ-10 ימים, עובר תהליך של יבוא שדורש אישור וטרינר מקומי ממדינת היעד ומסמכים מהרשויות של אותה מדינה. החוקים של ישראל, אגב, לא נחשבים מחמירים במיוחד.

הנוסע שסגר מחלקה ראשונה שלמה עבור כלבו

אומנם רוב בעלי החיים המוטסים הם כלבים ואחריהם חתולים, אך אחריהם ברשימת חיות המחמד (שאינן לצורכי מסחר) ניתן למצוא גם ארנבים, שרקנים, צבים ואפילו דגים. בין הסיפורים יוצאי הדופן, מספרים ב-Terminal4pets על נוסע שסגר את כל המחלקה הראשונה במטוס כדי להטיס עמו את כלבו. הנוסע רצה להביא גם דג יקר-ערך, אבל סורב בגלל איסור העלאת נוזלים לטיסה. חברות תעופה ערביות, למשל, מגלות סובלנות להטסת ציפורי בז, חיות מחמד נפוצות בקרב מדינות המפרץ.

יש גם סיפורים מרגשים: אל על הטיסה לאחרונה כלב שהשתחרר משירות צבאי ביחידת הכלבנים. הכלב אומץ על-ידי יהודי קנדי שהחליט להעניק לו חיי פנסיה מפנקים כהוקרה על שירותו, והוא הוטס לשם לאחרונה. גם כלבה שעברה התעללות בבית לחם הוטסה לבית מאמץ בסן פרנסיסקו אחרי גיוס של 10 אלף שקל לטובת הפרויקט.

לשאלה האם לדעתן, חיות המחמד היו מוותרות על כל החוויה והיו מעדיפות להמתין לבעליהן שישובו מחופשה בארץ - לפאיר וכהן משוכנעות שלפחות בכל הנוגע לכלבים, איכות החיים שלהם קשורה קשר ישיר לחיבור עם הבעלים. "נראה לנו שהם היו מעדיפים להצטרף לבעלים, למרות כל התהליך", הן אומרות. 

עוד כתבות

סניף בנק דיסקונט/ צילום: תמר מצפי

אירוע חריג לפייבוקס של דיסקונט: מידע על לקוחות האפליקציה זלג החוצה

בדיסקונט מציינים כי התקלה נגרמה בשל שרת חדש וכבר תוקנה ● עוד נמסר מהבנק כי "הזליגה אינה קשורה ללקוחות הבנק עצמו", וכי "המידע שדלף אינו יכול להסב נזק כספי ללקוחות האפליקציה" ● המידע נוגע לחלק ניכר מכמיליון לקוחות פייבוקס

ארנון בר–דוד/ צילום: תמר מצפי

"לא תהיה פגיעה בקרנות ההשתלמות במשמרת שלי"

באוצר שוקלים לצמצם באופן חלקי את הטבת המס על קרנות ההשתלמות ● יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מבטיח שכל הרעה בתנאי החיסכון בקרנות תהיה חציית קו אדום מבחינת ההסתדרות

רוכבי אופניים בחירונה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

רוכבי האופניים מכניסים את שוק הנדל"ן הספרדי להילוך גבוה

שטף של חובבי רכיבה מניע את הפיתוח של נכסים להשכרה בעיר הספרדית – והמחירים עלו השנה ב-15%

דוד טמיר / צילומים:  תמר מצפי, יוטיוב, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

סופה של התשוקה: סגירתו של משרד הפרסום JWT היא רק עוד שלב בדעיכת הענף

משרד JWT, או טמיר-כהן כפי שרבים זוכרים אותו, היה בשנות ה-80 וה-90 בלב תעשיית הפרסום המקומית הנחשקת ובעל השפעה דרמטית על תוצרי הענף ועל רוחו ● אלא שמאז הענף כולו השתנה, והיום כלל לא בטוח שלסוג כזה של משרדים יש עוד מקום

חיים ביבס / צילום: איל יצהר

"ממשלת מעבר של שנה וחצי הורגת את הרשויות המקומיות"

מהלכים בין הטיפות: ראשי הרשויות מתמודדים עם תקופה שבה אין כללים ברורים ואין שיטת עבודה מסודרת ● ראש עיריית ערד: "כשאין לנו כסף לשלם על קייטנות בזמן החגים, ואנחנו נאלצים לבטל שירותים - אף תושב לא יתעניין בביבי או בגנץ - הם יבואו אליי"

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נתניהו: יוחל החוק הישראלי על כל היישובים הישראליים בגדה

בתדרוך לכתבים ישראליים בוושינגטון, רה"מ נתניהו ציין כמה נקודות בסיסיות שנגזרות מתוכנית המאה, אותה הציג הערב הנשיא טראמפ ● צה"ל וזרועות הביטחון יוסיפו לקיים שליטה ביטחונית - לא אזרחית - בכל השטחים שממערב לירדן ● אפשרות שיישובים במשולש יועברו לרשות הפלסטינית במסגרת חילופי שטחים

אהרון אהרון / צילום: איל יצהר

רשות החדשנות תעכב אישור מענקים בסכום מוערך של מאות מיליוני שקלים

זאת כיוון שלא אושר עדיין תקציב המדינה לשנת 2020 ● מאז דצמבר הוגשו 700 בקשות למענקים לשנת 2020, וטרם נדונו ● העיכוב בתקציב לא ישפיע על תשלום מענקים שאושרו כבר, אלא רק על חלוקה של מענקים חדשים

ח"כ היבא יזבק / צילום: איציק הררי, ועדת הבחירות המרכזית

ועדת הבחירות פסלה את מועמדות של היבא יזבק; יזבק: "לא התכוונתי להלל את השימוש באלימות"

הפסילה עברה ברוב של עשרים ושמונה בעד ושבעה נגד ● נציגי כחול לבן והעבודה הצביעו בעד וכך גם כל נציגי יהדות התורה ● ועדת הבחירות המרכזית לכנסת דחתה את בקשת מפלגת עוצמה יהודית לפסול את הרשימה המשותפת

הביג בן / צילום: רויטרס

3 ימים לברקזיט: חשש בבריטניה להמשך מעמדה של לונדון כבירה פיננסית עולמית

בריטניה תלויה באישור האיחוד האירופי להמשיך ולאפשר גישה חופשית למוסדות הפיננסים שהפכו את לונדון לבירת ההשקעות העולמית ● בינתיים מאות חברות כבר נטשו ועברו ליבשת בגלל הברקזיט ● כלי התקשורת משרטטים את העסקה העתידית עם האיחוד ומכנים אותה "דגים תמורת פיננסים"

גלעד גליק, מנכ"ל איתמר מדיקל / צילום: איל יצהר

על רקע זינוק המניה: איתמר מדיקל מגייסת 30 מיליון דולר בהנפקה בנאסד"ק

מניית חברת המכשור הרפואי, שנרשמה לבורסה האמריקאית במרץ 2019, עלתה מאז ב-23%, ובשלושת החודשים האחרונים זינקה ב-70% ● ההנפקה עשויה להגדיל את מספר המשקיעים האמריקאים במניה

חוות רוח של אנלייט באירלנד / צילום יח"צ

אנלייט רוכשת זכויות לפרויקט רוח בגיאורגיה; תשקיע כ-145 מיליון דולר בהקמתו

חברת אנרגיות הסולאר והרוח תרכוש בהדרגה את מלוא המניות בחברה המאוגדת בגיאורגיה, והמחזיקה כיום בזכויות בפרויקט, תוך תלות במספר אבני-דרך ותנאים מתלים

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

ויקטורי ויוחננוף מרוויחות מהמשבר הפיננסי של נחום ביתן, והן לא היחידות

נחום ביתן נאבק בימים אלה כדי למצוא חבל הצלה שייחלץ אותו מהמציאות אליה נקלע, והספקים עוקבים אחריו בחשש ● בינתיים המתחרות, שנהנו מהקריסה של רשת מגה לפני כ-5 שנים, מצליחות למנף גם את הקשיים הנוכחיים של ביתן

ארנון בר דוד. יו"ש ראש ההסתדרות / צילום: כדיה לוי

"המצב בנמל אשדוד יותר מסובך, אבל יש התקדמות לקראת הסכם עם העובדים"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מדבר על ההסכמים בנמלים ("חשוב לא להגיע למצב שבו הנמלים החדשים יתחילו לפעול, מבלי שנגיע להסדר עם הישנים"), דוחה את הביקורת על ההסדר הנדיב שמעניק לכל עובד פיצוי ממוצע של 2.7 מיליון שקל, ומסמן את היעד הבא

הבניין הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

מסחר ירוק בתל אביב; גילת צונחת 6%; פרטנר וסלקום מזנקות 6%-5%

חברת הלוויינים נמכרת לקומטק מארה"ב ב-577 מיליון דולר ● בעלי הוט הגישו הצעה לרכישת פרטנר, בדרך למיזוג משמעותי ראשון בשוק הסלולר ● אלקטרה צריכה המחזיקה בגולן טלקום נוסקת ב-7%

יואב גלנט, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

האם אוכלוסיית בקעת הירדן מונה כעשרת אלפים איש מאז 1967?

השר יואב גלנט טוען כי אוכלוסיית הבקעה מונה רק 10 אלף תושבים ולא גדלה מאז מלחמת ששת הימים. האומנם? ● המשרוקית של גלובס

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

עליות באירופה עם התפוגגות החששות מהווירוס וציפייה להמשך העליות בארה"ב

עליות בחוזים העתידיים בניו יורק ● המשקיעים יעקבו אחר ישיבת צמרת הפד ● בורסת הונג קונג צנחה ב-2.8% ● מספר מקרי המוות כתוצאה מווירוס הקורונה עבר את מספר מקרי המוות כתוצאה ממגיפת הסארס

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו / צילום: Joshua Roberts, רויטרס

טראמפ חשף את תוכנית המאה: "ירושלים תהיה בלתי ניתנת לחלוקה. זה מאוד חשוב!"

טראמפ הציג את תוכנית המאה הכוללת את סיפוח בקעת הירדן והקמת בסיס למדינה פלסטינית ● נתניהו: "הודות להכרה היסטורית זו - ומכיוון שתוכניתך מייצרת את האיזון הנכון, הסכמתי לקבלה כבסיס למו"מ עם הפלסטינים להגעה להסכם שלום" ● גם גנץ הסכים לתוכנית כבסיס למו"מ ישיר עם הפלסטינים

מלון דן אילת / צילום: סיון פרג'

הלובי נעלם, הבר גדל: בעלי רשתות המלונות חושפים את השינויים בענף ומה שעומד מאחוריהם

המלונות בארץ עוברים שינוי תכנוני ועיצובי גדול, ממקום לינה לחוויית אירוח ● כמה מבעלי הרשתות מספרים על ההשקעה בחללים הציבוריים ובפרטים הקטנים ● "היום אנשים בוחרים מלון לפי כמה עוקבים יש לך באינסטגרם וכמה אתה מגניב" ● פרויקט מיוחד

תצוגת אופנה של ויקטוריה'ס סיקרט / צילום: Lionel Hahn, רויטרס

מנכ"ל ויקטוריה'ס סיקרט בדיונים על פרישה ומכירת המותג

לסלי וקסנר, המיליארדר בן ה-82 העומד בראש ענקית ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט, מחפש אסטרטגיות אלטרנטיביות לניהול המותג שנקלע בשנים האחרונות לקשיים

בריטיש איירווייס / צילום: יחצ

בריטיש איירוויס מפסיקה את טיסותיה לסין בעקבות התפשטות נגיף הקורונה

הביטולים ייחלו באופן מיידי ● הטיסות להונג קונג יימשכו כמתוכנן ● מספר מקרי המוות כתוצאה מהנגיף הגיע ל-132