גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר כלבים - יותר תנאים: חברות התעופה מקשיחות את מדיניות הטסת חיות המחמד

עם הגידול בתנועת הנוסעים והמודעות הגוברת להיותו של בוני הכלבלב או מיצי החתולה חלק אינטגרלי מהמשפחה, חברות התעופה מעלות את "רף הקבלה" לבעלי חיים בטיסות ● הישראלים, כצפוי, כבר גילו את הפרצה המאפשרת להטיס את הכלב בחינם ● ואיזו מדינה היא המחמירה ביותר?

תהליך ההכנה של חיות המחמד לטיסה כולל בדיקות וחיסונים / צילום: Terminal4Pets
תהליך ההכנה של חיות המחמד לטיסה כולל בדיקות וחיסונים / צילום: Terminal4Pets

60 מיליון חיות מחמד טסות מדי שנה ליעדים שונים בעולם, כ-60-70 אלף מתוכן טסות מישראל. המספר הזה גדל מדי שנה בכ-6% יחד עם הגידול בתנועת הנוסעים והמודעות הגוברת להיותו של בוני הכלבלב או מיצי החתולה בני משפחה. יתרה מכך, גם מלונות ומסעדות פותחים כיום שעריהם להולכים על ארבע.

"העולם השתנה בהיבט הזה", אומר ד"ר קריינר איתן מ-Terminal4pet, הסוכנות הישראלים לטיפול ולהטסה של חיות מחמד מזה 30 שנה. עם השינוי הזה, מסביר ד"ר קריינר, באות החמרות של מדינות ושל חברות תעופה שמזהות פרצות. בישראל, למשל, הוחמרו השנה סעיפים הנוגעים להטסה של גורים ממדינות שונות. "בעבר זה היה שוק פרוץ. אנשים היו קונים גורי כלבים בתאילנד ומטיסים אותם בתא הנוסעים לארץ. זה הוביל למחלות ולהמון בעיות, וכעת זה נגדע. גורים מוטסים כקרגו, על כל המשתמע מכך במחירים ובהליך שדורש אישורים", אומר קריינר.

מדיניות הטסת בעלי חיים משתנה לפי חברות תעופה ולפי דרישות של מדינות. בבריטניה, למשל, התנאים המחמירים ביותר המחייבים כל בעל חיים לטוס כקרגו - הליך מסוך שגם יקר בהרבה: במקום לשלם 200 דולר על הטסת כלב בתא המטען, הטסה של כלב לבריטניה יכולה לזנק ל-2,000 דולר. לאור הגידול בכמות ההולכים על ארבע שטסים לחו"ל, לא רק במקרים של רילוקיישן, בקיץ 2020 אף יוקם בנתב"ג טרמינל 4 שיטפל בנושא לפני ואחרי הטיסות.

החמרות בתקנות מגיעות פעמים רבות אחרי תקריות שמתרחשות באוויר בהן מעורבים בעלי החיים. לאחרונה תבע נוסע של חברת התעופה דלתא האמריקאית את החברה ונוסע שהתלווה אליו כלב בטיסה. התובע הותקף במטוס בידי כלב תומך רגשית שישב על ברכי בעליו. התקיפה עלתה לנוסע ב-28 תפרים בפניו. טענותיו לדלתא היו שהחברה לא וידאה שלכלב, שהיה גדול ממדים, יש את האישורים הנדרשים באשר להתנהגותו באוויר. טענתו כלפי בעלי הכלב, חייל מארינס משוחרר, הייתה שהוא היה צריך לדעת שהכלב, מסוג פוינטר מעורב, מסוכן לנוסעים, ועל כן גילה חוסר אחריות. 

הכלב לא שרד את הטיסה

לצערן של חברות התעופה, תקיפות נוסעים על-ידי בעלי חיים מתרחשים לא אחת - ובמקרים רבים אלה גם הובילו את החברות להקשיח את מדיניותן להטסת בעלי חיים. לאחרונה דלתא ויונייטד אף הגבילו את משך הטיסה שאליה מותר לצרף בעל חיים ל-8 שעות - כך שהטסה של בעל חיים מתל-אביב לארה"ב מתאפשרת כיום עם אל על בלבד.

מקרה אחר הסתיים במותו של כלב בטיסה מהולנד ללוס אנג'לס. הכלב לא שרד את הטיסה בת 11 השעות של חברת KLM. בעלי הכלב טען כי הכלב לא אופסן כראוי בכלוב בתא המטען, בניגוד למה שטענה חברת התעופה. מקרים "קלים" יותר כוללים שילוח של הכלב ליעד אחר - במקרה אחד כלב נשלח לטוקיו במקום לטיסת פנים בארה"ב לקנזס. 

כללי ההטסה של בעלי חיים נקבעים לפי מדיניות חברות התעופה ולפי מדיניות הממשלה (בארץ מדובר במשרד החקלאות). מרבית חברות התעופה קבעו כי חיות מחמד במשקל של 8 ק"ג ויותר, "יאוחסנו" בתא המטען יחד עם הכבודה של הנוסעים. ממול, בעלי חיים במשקל הקטן מ-8 ק"ג יכולים לטוס בתא הנוסעים, ממוקמים בתיק יד על ברכי הנוסע (ומתחת למושב בעת ההמראה) או במושב נפרד (עם כרטיס נפרד). במסגרת המדיניות של מרבית החברות, כלבים שמאופסנים עם הכבודה בתא המטען נמצאים בכלוב מיוחד ומאוורר, אך אינם מקבלים מזון או מים במהלך הטיסה. יש להניח שמדובר בחוויה מלחיצה ולא נעימה.

בנוסף, ישנן חברות תעופה שאוסרות על הטסת כלבים מזנים מסוימים שידועים כבעלי קשיים נשימתיים, דוגמת בולדוג צרפתי או אנגלי, ויש מדינות (כמו ישראל) שהגדירו סוגי כלבים מסוכנים דוגמת פיטבול או אמסטף שיכולים לטוס רק בתא המטען.

האישורים הנדרשים הם לפי מדיניות של חברות תעופה ולפי מדיניות ממשלתית - גם של המדינה שאליה נכנסים וגם בחזור. ויש גם פרט טריוויה מעניין: לפי חוקי התעופה, ג'ירפה היא החיה היחידה שלא מורשית לעלות למטוס. פיל לעומתה יכול.

המסחרה של הישראלים

אחת התופעות המעניינות בתקופה האחרונה קשורה להטסה של בעלי חיים תומכים רגשית. כלבים אלה חייבים להיות צמודים לנוסע, ולכן החברה דורשת אישור של פסיכיאטר כי בעל החיים המתלווה כשיר נפשית ובעיקר מאולף לטיסה. כלב תומך לא משלם על כרטיס טיסה, והוא - גם אם שוקל יותר מ-8 ק"ג - יוטס בתא הנוסעים ללא כלוב.

שני פיתויים בכרטיס אחד הובילו את הנוסע הישראלי לנסות לנצל את ההקלות הללו (כרטיס חינם והסרת דאגה מהכלב שמוטס בתא המטען), שמחייבות "רק" אישור פסיכיאטר שבעלי הכלב זקוק רגשית לחיית המחמד שלו. פרוצדורה קלה עבור הישראלים שהפכו את הנושא למסחרה מכוערת.

"צריך להבין", כפי שמסבירות רוית לפאיר ואהבה כהן, מומחיות להטסת חיות מחמד של Terminal4Pets, "שכלב תומך רגשית הוא כלב מחונך שיודע להתנהג במקום הציבורי וליד נוסעים אחרים או בעלי חיים אחרים. מה שקרה הוא שאנשים ניצלו את המצב הזה. לכל אחד יש מכר או חבר שמכיר פסיכיאטר, והמצאת אישור כזה היא עסק פשוט למדי. בעבר חברות תעופה כיבדו כל אישור, אבל זה השתנה. אל על, למשל, מכירה את הישראלים ויודעת להבדיל אם מדובר במכתב מפסיכיאטר שנפגש פעם אחת עם המטופל, או שמדובר באדם שמטופל לאורך זמן. ובכל מקרה, צוות הרופאים של אל על יודע לעשות את האבחנה, כשגם לפני הטיסה, הצוות במקום (דיילים וטייסים) יכול לקבל החלטה לפיה הכלב יוטס בתא המזוודות".

לצד אי-הנוחות הנגרמת לנוסעים האחרים, גם כלב שלא עובר הכנה לטיסה או שלא באמת מאולף להתנהג בתא הנוסעים, לרבות עשיית צרכים, עשוי לסבול בטיסה. בשנה שעברה היו כמה מקרים של מוות של בעלי חיים בטיסות. עם זאת, לפאיר וכהן מדגישות כי "אנחנו מטיסים בעלי חיים ליעדים רחוקים כמו ניו זילנד, וכולם שורדים. טיסה לא יכולה לגרום למוות של בעל חיים, כל עוד הכול נעשה בצורה נכונה ומקפידים על כל הנהלים. אין סכנה ממשית מבחינת גורמי הטיסה כשמדובר בכלב בריא".

תהליך ההכנה של חיית המחמד כולל בדיקות וטרינריה, לרבות חיסונים נדרשים, המצאת מסמכים נדרשים לפי תנאי מדינת היעד, תעודת בריאות וכדומה. גם לזרה ארצה יש פרוצדורה שאליה צריך להיערך מראש - כלב ששהה מחוץ לישראל במשך יותר מ-10 ימים, עובר תהליך של יבוא שדורש אישור וטרינר מקומי ממדינת היעד ומסמכים מהרשויות של אותה מדינה. החוקים של ישראל, אגב, לא נחשבים מחמירים במיוחד.

הנוסע שסגר מחלקה ראשונה שלמה עבור כלבו

אומנם רוב בעלי החיים המוטסים הם כלבים ואחריהם חתולים, אך אחריהם ברשימת חיות המחמד (שאינן לצורכי מסחר) ניתן למצוא גם ארנבים, שרקנים, צבים ואפילו דגים. בין הסיפורים יוצאי הדופן, מספרים ב-Terminal4pets על נוסע שסגר את כל המחלקה הראשונה במטוס כדי להטיס עמו את כלבו. הנוסע רצה להביא גם דג יקר-ערך, אבל סורב בגלל איסור העלאת נוזלים לטיסה. חברות תעופה ערביות, למשל, מגלות סובלנות להטסת ציפורי בז, חיות מחמד נפוצות בקרב מדינות המפרץ.

יש גם סיפורים מרגשים: אל על הטיסה לאחרונה כלב שהשתחרר משירות צבאי ביחידת הכלבנים. הכלב אומץ על-ידי יהודי קנדי שהחליט להעניק לו חיי פנסיה מפנקים כהוקרה על שירותו, והוא הוטס לשם לאחרונה. גם כלבה שעברה התעללות בבית לחם הוטסה לבית מאמץ בסן פרנסיסקו אחרי גיוס של 10 אלף שקל לטובת הפרויקט.

לשאלה האם לדעתן, חיות המחמד היו מוותרות על כל החוויה והיו מעדיפות להמתין לבעליהן שישובו מחופשה בארץ - לפאיר וכהן משוכנעות שלפחות בכל הנוגע לכלבים, איכות החיים שלהם קשורה קשר ישיר לחיבור עם הבעלים. "נראה לנו שהם היו מעדיפים להצטרף לבעלים, למרות כל התהליך", הן אומרות. 

עוד כתבות

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 יורד ב-0.1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן