רגעי המשבר שאירעו לאורך שמונה שנות פרויקט החללית "בראשית" היו במוקד השיחה שניהל אמש (ג') היזם והפילנטרופ מוריס קאהן עם יחד עם מנהל התקשורת של הפרויקט, מוטי שרף, ומנכ"לית קבוצת קאהן, דפנה ג'קסון, מול אולם מלא בהיכל התרבות בתל-אביב בוועידת MAD 2019 של "גלובס". גם הפעם חרג קאהן מן הזמן שהוקצב לפאנל - אך הפעם תוך בקשת רשות לחריגה הקטנה מהקהל, שאישר במחיאות כפיים תוספת של שלוש דקות.

קאהן סיפר על יום הביקור בכף קנוורל שבארה"ב, לשם הגיע בכדי לצפות כיצד מכניסים את החללית אל הטיל שהטיס אותה לחלל. "משם טסנו לניו יורק, וכשהמטוס נחת, וקמתי על-מנת לצאת, איבדתי את שיווי-המשקל ולא יכולתי לעמוד על הרגליים", סיפר קאהן. "הדיילים עזרו לי להגיע לדלת המטוס ומשם אל בית הנתיבות. שם ישבתי, והם הזמינו פרמדיק לבדוק אותי. הוא בדק אותי ושאל אותי: 'מה אתה עושה'. אמרתי: 'אני שולח חללית לירח', אז הוא אמר: 'אדוני, אתה צריך ללכת לבית חולים'. מזה הבנתי שהרעיון היה משוגע".

על האופן שבו נולד הפרויקט סיפר קאהן כי "הנושא של חלל לא היה זר לי. כששלושת הצעירים שהכריזו שהם משתתפים בתחרות להגיע לירח באו אליי, אני חשתי שזה אתגר מעניין, והחלטתי לעזור להם. הבנתי שלהם אין כסף, אז נתתי להם 100 אלף דולר בלי שאלות ואמרתי 'תתחילו', וככה זה התחיל". בהמשך, סיפרה דפנה ג'קסון, מנכ"לית קבוצת קאהן, "צמח הסכום ל-8 מיליון ואז 20 מיליון ואז 100 מיליון דולר".

שרף שאל את ג'קסון מתי היא הבינה שהחללית בסופו של דבר תשוגר, והיא סיפרה על המפגש שלהם עם אנשי פרויקט ספייס איקס של אלון מאסק - "ראינו את החבר'ה של אלון מאסק והחבר'ה של הלוויין ש'בראשית' התחברה אליו. מוריס הזמין את כולם לארוחת ערב, וישבנו כולנו, והם אמרו לנו: 'אנחנו כל-כך מתפלאים ממה שעשיתם'. לשמוע דברים כאלה מאנשים שעובדים בחברות גדולות ובנאס"א גרם לי להגיד או.קיי - אם אנשים שעשו את זה מאמינים, והם אלה ששואלים אותנו איך עשינו את זה, אז זה כנראה הולך לקרות".

שרף חלק עם הקהל את אחת התובנות המרכזיות שלו מהפרויקט: "האסטרטגיה לא כזאת קדושה, ואם הייתה תוכנית עבודה, לא בטוח שהיינו מגיעים לירח. התחלנו כגיקים ועמותה של אנשי עסקים, וסיימנו כהשראה לעם. לא הייתה תוכנית מסודרת, אבל כן הייתה מטרה. לכן - אל תסירו את העיניים מהמטרה, אסטרטגיה אפשר לשנות. פשוט צאו מהאקסלים".

ואולי הסיפור המעניין ביותר על האופן בו התגברו אנשי "בראשית" על מכשולי ענק בדרך לשיגור היה זה שבו שיחק המזל את התפקיד הראשי. וכך סיפר קאהן: "הזמנו מטוס ג'מבו במיוחד כדי להטיס החללית לארה"ב, וברגע האחרון גילינו שאין לנו רישיון להוביל את החללית לארה"ב. אף אחד גם לא היה מוכן לתת לנו רישיון. הפעלנו את כל האמצעים, כי ידענו שאם לא נגיע לכף קנוורל בזמן, זה לא ילך בכלל, ואם נפספס את השיגור, אז הפרויקט ימות. פניתי לידיד בארה"ב, והוא התקשר לשר התחבורה הקודם, שאמר לנו שניתן לקבל את האישור רק אם מה שאנחנו עושים תורם לביטחון ארה"ב. היינו במצב איום ונורא. אז פנינו לאנשים שמכירים את ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, והפעלנו כל האמצעים שלנו - שגריר ארה"ב בישראל ושגריר ישראל בארה"ב. כולם ניסו, אבל שום דבר לא עזר".

ביום למחרת, סיפר קאהן, הגיעה לבקרו קבוצת תורמים, שחצי שנה קודם לכן הוזמנה לסיור בתעשייה האווירית, כדי להתרשם מפרויקט "בראשית". לדבריו, "הם היו תורמים עשירים, והם ראו מה אנחנו עושים, אז אני התרשמתי שהם יתנו לנו כסף. בביקור הנוכחי הם הזמינו אותי לראות מה הם עושים. הם הקימו מוזיאון, והבנתי שהם רוצים שאני זה שאתן להם כסף, ולא שהם אלה שיתנו לי כסף. זה כמו שני כייסים שכל אחד רוצה להוציא משהו מהכיס של השני. אז אני נתתי להם מיליון דולר. חשבתי שאם אני אתן להם, הם אולי יתנו לי. הם אומנם לא נתנו, אבל הם ראו שאני במצב רוח-רע ושאלו מה הבעיה. לאחר שסיפרתי להם שהממשל אוסר עלינו להוביל החללית לארה"ב, הם אמרו: 'אולי אנחנו יכולים לעזור'. משם הגענו לשר התחבורה האמריקאי, והוא הגיע לטראמפ. תוך כמה שעות קיבלנו את האישור, והחללית הייתה בדרך לארה"ב".