גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסתמן: אהוד ברק יוותר על מקום ריאלי ברשימה בשביל איחוד עם מרצ

האם האיחוד בין ישראל דמוקרטית למרצ מתקרב? "לגלובס" נודע כי אהוד ברק מסכים להיות מוצב בתחתית העשירייה השנייה ברשימה מאוחדת, כדי להסיר את ההתנגדות מצד בכירים במרצ ● בינתיים סתיו שפיר לא מוותרת על איחוד גדול שיכלול גם את מפלגת העבודה

אהוד ברק באירוע של מפלגת ישראל דמוקרטית / צילום: אמיר מאירי
אהוד ברק באירוע של מפלגת ישראל דמוקרטית / צילום: אמיר מאירי

הגשת הרשימות לכנסת ה-22 תיסגר בסוף השבוע הבא והמערכת הפוליטית מגיבה בהתאם. אחרי שאיילת שקד חזרה לימין החדש ועמיר פרץ חבר לאורלי לוי-אבקסיס, מסתמן שישראל דמוקרטית של אהוד ברק תרוץ יחד עם מרצ של ניצן הורוביץ, כשברק יוצב במקום לא ריאלי - כך נודע ל"גלובס".

בפגישה לילית בביתה של נועה ריטמן בתל-אביב, שארכה יותר משש שעות, סוכם בין השאר כי בראש הרשימה יעמוד ניצן הורוביץ. כפי שפורסם ב"גלובס", ברק הסכים לדרישת מרצ כי לא יהיה ראשון ואף ירד לאחור לתחתית הרשימה. ברק אמר בפגישה כי הוא מוכן לוותר על מקום ריאלי ולהציב את עצמו גם בעשיריה השנייה כדי לאפשר את האיחוד. בפגישה השתתפו לבד מן השניים גם חברת הכנסת סתיו שפיר מהעבודה וחבר הכנסת עיסאווי פריג', מי שהיה המתנגד הבולט ביותר להצטרפות לברק בשבועות האחרונים. לפי גורמים המעורים במגעים, ברק השקיע זמן רב בנסיונות לשכנע את פריג' להסיר את התנגדותו, כי הבין שבלעדיו, הורוביץ לא יצליח לאשר את הרשימה המשותפת. עם זאת, במהלך הפגישה עלו חילוקי דעות לא מעטים, הן על הרכב הרשימה המאוחדת, כאשר ברק התנגד לדרישת מרצ לעדיפות מובהקת במקומות הראשונים. יש חילוקי דעות גם על אופי הקו שיוצג במהלך מערכת הבחירות בשל חילוקי הדעות האידאולוגיים בין ברק למרצ. 

במרצ נשמעו בימים האחרונים קולות רבים שמתנגדים לאיחוד, בעיקר בגלל אירועי אוקטובר 2000, שבהם נהרגו 11 אזרחים ערבים, בעת שברק עמד בראשות הממשלה. השבוע פרסם ברק התנצלות פומבית על מעורבות אוקטובר 2000 ובעקבות ההתנצלות הודיע ח"כ פריג', שהיה המתנגד העיקרי לאיחוד, כי נפתחה הדלת למו"מ.

לפי בכירים במרצ ובישראל דמוקרטית, הסכמתו של ברק לכך שלא יהיה במקום ריאלי היא היענות לתנאי שהציבה בפניו מרצ כדי להמשיך במו"מ. במפלגתו של הורוביץ חששו כי הצבתו של ברק בחלק העליון של הרשימה תרחיק את המצביעים הערבים, שרבים מהם הצביעו עבורה בבחירות האחרונות.

חברת הכנסת תמר זנדברג אומרת ל"גלובס" כי לא תתנגד למהלך. לדבריה הסגתו של ברק לאחורי הרשימה מסייעת: "מבחינת הציבור שלנו גם הערבי וגם ציבור השמאל, יש בברק בעייתיות ואין ספק שאם הוא הולך אחורה זה יעזור לקבל את האיחוד. אני לא אעמוד כמכשול, ובלבד שמרצ תעמוד על עקרונותיה ונכסיה האידאולוגיים". היא הוסיפה כי למרצ מגיע להיות מפלגה יותר רחבה, ואם החיבור הזה יוביל לכך, זה צעד ראוי.

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר

מטעם ישראל דמוקרטית נמסר כי "איחוד של כל המחנה הדמוקרטי הוא הדרך היחידה להביא את קץ שלטון נתניהו. ברק אמר בקולו פעמים רבות שלשם איחוד שכזה יסכים להיות גם במקום ה-17. אם זה מה שדרוש לאיחוד, לא אכפת לו להיות בכל מקום".

ברק אמר ל"גלובס" כי אין לו בעיה להיות במקום לא ריאלי. הוא הוסיף כי אין מדובר בהיענות לדרישה אלא במהלך שנועד לאפשר את האיחוד. לפי גורם פוליטי שניהל משא-ומתן עם ישראל דמוקרטית, ברק מכוון גבוה, ולכן אין לו בעיה, כמי שהיה ראש ממשלה ושר ביטחון, לוותר על מקום כחבר כנסת מן השורה. מטרותיו הן הפלת נתניהו ומעורבות גדולה בממשלה עתידית יתגשמו.

ברקע הדברים, הבוקר (ד') נפגשו אהוד ברק וניצן הורוביץ לדון בחיבור האפשרי ובפגישה הייתה אופטימיות רבה. הערב ברק כבר צייץ בטוויטר: "אין לנו זמן לבזבז על משחקי אגו ועל פנטזיות אלקטורליות. אנחנו חייבים להתאחד".

מה יקרה לישראל דמוקרטית

במרצ מודעים לנכונותו של ברק, וכעת בוחנים את המשך הדרך. ח"כ עיסאווי פריג', שרק לפני כמה ימים אמר שאם יהיה חיבור לברק יצטרך להסתובב עם שכפ"ץ ברחוב הערבי, כבר הסיר את התנגדותו העקרונית. ח"כ מוסי רז, שהיה גם הוא במעגל ההתנגדות, פרסם ציוץ תמיכה בברק על הוצאת צה"ל מלבנון וזכה לתגובה של ברק. רז טוען כי המהלך יכול לסייע להרגיע את כל מי שיש לו "בטן מלאה" על ברק, אך לא ברור אם זה יצליח למנוע זליגת קולות של המצביעים הערבים. את עמדתו הסופית לגבי איחוד הוא יגבש לאחר שיראה את התנאים הסופיים.

מוסי רז, תמר זנדברג ומיכל רוזין במחאת הנשים נגד אלימות / צילום: שלומי יוסף

מנגד, גורמים שונים במרצ חושבים שדחיקת ברק לתחתית הרשימה היא שגיאה. לדבריהם, ללא אהוד ברק בראש תאבד ישראל דמוקרטית חלק ניכר מכוח המשיכה שלה, וזה לא יביא לרשימה המשותפת קולות רבים.

המשמעות של הנכונות של ברק לרדת למקום לא ריאלי היא התפנות ההובלה, לפחות ברשימה. לחברי המפלגה ברור כי גם אם ברק יהיה מחוץ לכנסת, הוא עדיין יוביל את המפלגה שהקים ועשוי לקבל תפקיד שר, אם המפלגה תשתלב בקואליציה הבאה.

אם המהלך אכן ייצא אל הפועל, לא ברור מי יהיה זה שייכנס לנעליו של ברק. יאיר גולן, השותף מהרגע הראשון, הוא מועמד מוביל. אפשרות נוספת היא שלנעליו ייכנס אחד מפליטי או פליטות מפלגת העבודה. אפשרות נוספת שנבחנת היא פנייה לציפי לבני, בתקווה שתחזור לזירה ותעמוד בראשות המפלגה. ככל הידוע כבר הוגשו ללבני הצעות ברוח זו, אך היא טרם השיבה עליהן.

שפיר לא מוותרת על איחוד גדול

בכירים בישראל דמוקרטית ובמפלגת העבודה מנסים גם להחיות את אפשרות האיחוד בין המפלגות. גורם בישראל דמוקרטית אומר ל"גלובס" כי המאמצים כעת מתמקדים במפלגת העבודה. 

ח"כ סתיו שפיר ותומכים נוספים מנסים לשכנע את עמיר פרץ לפחות לבחון את האפשרות, כאשר ירידה של ברק לאחור ברשימה מסייעת גם לכך. שפיר תעלה בוועידת המפלגה שתתכנס ביום רביעי הבא את ההצעה לרשימה משותפת עם ברק, יום לפני תום מועד הגשת הרשימות. ביום אחד יהיה קשה מאוד לסגור איחוד כזה, לכן היא ובני שיחה בישראל דמוקרטית מנסים להגיע להבנות עוד קודם לכן. 

החשש בעבודה הוא כי היא ואולי גם איציק שמולי, שפרסם היום הודעה מובהקת לטובת החיבור, יעזבו ויצטרפו לברק. לפי הגורם  בישראל דמוקרטית, כדי להשיג כל קול ברק מעדיף שכל העבודה תצטרף אבל בשל עמדת פרץ הוא מוכן לקבל גם כמה מבכיריה שיפרשו ובכך להוריד אותה לעמדה נחותה יותר.

סתיו שפיר / צילום: שלומי יוסף

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

העליות בבורסה מתמתנות; מדד הבנקים יורד ב-1%, השקל נחלש

ההתפתחות הבטחונית בצפון מעיקה על הבורסה ● השקל שהתחזק הבוקר, נחלש עתה ונסחר ב-3.77 שקלים ● אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צונחת ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

בלבנון מדווחים על עשרות מטרות שהותקפו בבת-אחת בדרום המדינה

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה