גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להחזיר את אמריקה לגדולתה: קאדילק מאתגרת את השוק

הקרוס-אובר ג'וניור של קאדילק הוא לא תרגיל במיתוג פרמיום ● מדובר בדגם משפחתי נאה, מרווח, נוח ובנוי כהלכה, שמשלב לא מעט טכנולוגיות מתקדמות מתוצרת "כחול לבן" ● במחיר של כ-300 אלף שקל לגרסת הספורט, קאדילק מאתגרת את המתחרות מיפן ומגרמניה

בשנת 2008 הפתיעה ג'נרל מוטורס (GM) רבים כשהודיעה על פתיחת מרכז מחקר ופיתוח בישראל, שנחשבה באותה עת "איזור ספר נידח" בתחום הרכב. זו לא הייתה "השקעת הון סיכון" וגם לא "חממה", "אקסלרייטור" ושאר מונחים אופנתיים מעידן הסטארט-אפים. זה היה הימור נרחב ויקר על יכולות הפיתוח והחדשנות של תעשיית ההייטק המקומית.

11 שנים מאוחר יותר גוזרת ג'נרל מוטורס בונוסים רבים מאותו הימור היסטורי. עשרות פיתוחים וטכנולוגיות מתקדמות שנולדו במרכז הישראלי משובצים כיום בקצב גובר והולך בדגמים סדרתיים חדשים של הקבוצה. גם בקאדילק XT החדשה שבה אנחנו עוסקים השבוע חבויה טכנולוגיה ישראלית בחיישנים, באלגוריתמים, בממשקי התפעול, בציוד הבטיחות ועוד.

אנחנו אומרים "חבויה" מכיוון שג'נרל מוטורס, כמו מתחרותיה, לא נוהגת לתת קרדיט פומבי ספציפי למרכזי הפיתוח שלה, וממילא השם "ישראל" אינו אהוד במיוחד בשווקים רבים בעולם. אבל בתוך תעשיית הרכב אין סודות ולהצלחה של המרכז הישראלי של GM הייתה תרומה מרכזית להפיכת ישראל למוקד אוטו-טק גלובלי בשנים האחרונות. לפיכך, ננצל את הבמה כדי לתת קרדיט ראוי לכל אותם מהנדסים, מתכנתים ומפתחים אלמוניים מהרצליה, ששמים אותנו על המפה העולמית.

רכב

ה-XT4 פותח כדי לתת מענה MADE IN USA לשלל הקרוס-אוברים הקומפקטיים והיוקרתיים מגרמניה ויפן, שכבשו בהמוניהם כל חלקה בשוק הרכב האמריקאי והגלובלי. אבל החברה עמדה בפיתוי לייצר עוד חיקוי, ושמרה אמונים לקו העיצוב הייחודי של המותג, שמחצין חזית רבועה ומושחזת עם פנסי LED דקיקים בתצורת חץ, עמוד גג אחורי נטוי בזווית חדה וזנב עם חלון צר, שמצדדיו פנסים אנכיים ענקיים במסגרת שקופה.

גם הפרופורציות ייחודיות וה-XT4 לא מנסה "לטפס לגובה" כמקובל אצל מתחריו. הוא שומר על מראה שרוע ורחב עם גובה מתון יחסית ורוחב של יותר מ-1.94 מ' לפני מראות הצד. אם מוסיפים לתמונה חישוקים מרשימים בגודל 20 אינץ' בכל הגרסאות - אופציה יקרה אצל רוב המתחרים - מקבלים נוכחות מרשימה. רכב ההדגמה שלנו, בצבע שחור ועם חלונות מושחרים, ריכז סביבו הרבה תשומת-לב ברחוב, כאילו ציפו עוברי האורח שכל רגע יגיח ממנו איזה כוכב ראפ.

מערכות מתקדמות שפותחו בהרצליה

סף הכניסה/יציאה לתא הנוסעים ממוקם בגובה נוח. תנוחת הישיבה אינה גבוהה כמו אצל חלק מהשחקניות בפלח, אבל עדיין מעניקה נקודת תצפית בטוחה מעל רוב המכוניות שמסביב. כראוי לרכב ממולדת המאק-אנד-צ'יז, המושבים הקדמיים רחבים מאוד ויכולים לאכלס גם בעלי מידות חריגות. גם המושב האחורי רחב מספיק בשביל שלושה מבוגרים ומציע מרחב מכובד לברכיים, לכתפיים ולראש. עם זאת, כרית המושב הקצרה יחסית תוכננה כנראה עבור האגף הצעיר של המשפחה ומכבידה על מבוגרים בנסיעות ארוכות. למרות העובדה שהאמריקאים עורכים כיום את רוב ה"שופינג" שלהם באמזון, הרכב מצויד בתא מטען מאסיבי של 637 ליטר.

עיצוב הפנים נאה ואיכותי, ואף שלוח המחוונים טרם עבר דיגיטציה מלאה ונשען על צמד שעונים אנלוגיים ענקיים, על פי המסורת של קאדילק, הוא עוטף תצוגת LCD גדולה ורב תכליתית, שמשלימה היטב את מסך המולטימדיה הראשי והגדול שלצד הנהג. המפרט התקני נדיב מאוד כבר בגרסאות הבסיס, ויש מעט מאוד מקום לאופציות.

חבשנו את כובע כתבי הטכנולוגיה וישבנו מרותקים מול מראה מרכזית, שהופכת בהינף אצבע למסך וידאו אלחוטי שמשקף את הנעשה מאחור בחדות גבוהה. התרשמנו גם מיכולות הפרסונליזציה של המערכת האלקטרונית ומקלות התפעול של מערכת הניווט הגלובלית, וניסינו את כל האופציות של המערכת הסמי-אוטונומית. רבים מאלה פותחו בהרצליה, לא הרחק מאולם התצוגה המרכזי של קאדילק. ממשק האדם-מכונה (HMI) של הרכב ידידותי גם למי שלא מועסק בתעשיית ההייטק דרך קבע, והכול עטוף בחומרי דיפון איכותיים, ברמת גימור גרמנית ובבידוד רעשים מרשים.

יחידת ההנעה היחידה המוצעת ב-XT היא מנוע טורבו-בנזין בנפח 2 ליטר, שמייצר 237 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 9 מהירויות. קאדילק הפנימה היטב את הביקורת על המנוע היוצא של ה-ATS, ולמרות העובדה שזה לא מנוע מסעיר, הוא מזרים את הכוח בצורה הרבה יותר לינארית, עם שפע של מומנט שזמין בסל"ד נמוך.

משקל כבד ונהיגה מהנה

עם משקל עצמי של כ-1.77 טון בגרסה כפולת ההנעה, ה-XT הוא כלי די כבד ביחס לקטגוריה. אבל למנוע אין בעיה לשמור על דחף מכובד בעליות ארוכות עם ארבעה נוסעים, לספק עקיפות נמרצות ולשייט בחרישיות במהירויות של 150 קמ"ש פלוס. פקודות רגל לא לינאריות עלולות לבלבל לעיתים את הלוגיקה של תיבת ההילוכים, אבל ברוב המקרים ההעברה של התיבה חלקה, והיא נעתרת גם להורדות מהירות של שניים-שלושה הילוכים בעת האצה אגרסיבית. מי שימצה כראוי את פוטנציאל הביצועים ייענש בצריכת דלק של כ-9 קילומטרים לליטר.

גרסת ה"ספורט" הבכירה שבה נסענו כוללת שני מכלולים שאינם חלק מגרסת הבסיס: הנעה כפולה ובולמי זעזועים עם שיכוך אלקטרוני רציף. זו אמנם לא מערכת ה"קוואטרו" הספורטיבית של אאודי, אבל במצב התכנות הספורטיבי, שבו משולבת מערכת ההנעה הכפולה תמידית, המכונית זריזה וצייתנית, מעבירה ביעילות את הכוח לכביש ומשחררת מעט מאוד תנודות מיותרות בפניות הדוקות.

במצב התכנות הרגיל ההיגוי מרגיש קל ומנותק מדי, אבל במצב הספורט הוא מקבל קצת יותר משקל ודיוק. יחד עם מרכז הכובד הנמוך וצמיגים מאסיביים בחתך 45', ה-XT4 הוא כלי מהנה לנהיגה נמרצת על כבישים מפותלים ותובעניים. בהחלט לא מה שציפינו מקרוס-אובר אמריקאי קומפקטי.

בולמי הזעוזעים האלקטרוניים "המסתגלים" של הגרסה הבכירה עושים בדרך כלל עבודה טובה בניטרול מהמורות ומספקים נוחות סבירה על האספלט הישראלי, במיוחד לאור ממדי החישוקים והצמיגים. תגובת המתלים אולי לא מעודנת כמו באאודי Q5, ופה ושם יש קפיצות לוואי על מהמורות גדולות, אבל הנוחות היא בהחלט ברמה של רכב פרמיום משפחתי. אין בעיה גם לטפס על מדרכות, אבל מרווח גחון מתון מגביל את פוטנציאל השטח.

במחיר שמתחיל בכ-268 אלף שקל ומגיע עד כ-300 אלף שקל לגרסת ה"ספורט" שבה נסענו, ה-XT4 מתומחר היטב מול המתחרים הישירים מגרמניה ויפן. במיוחד לאור האבזור המקיף, שאצל חלק מהמתחרים הוא אופציונלי ומקפיץ את המחיר אל על. בשורה התחתונה, זה לא תרגיל "במיתוג פרמיום" אלא קרוס-אובר מתוכנן ובנוי היטב עם מעט מאוד נקודות תורפה. עם או בלי הקשר לישראל. 

חלק מהמתחרות

אאודי Q3-40-TFSI

במחיר התחלתי של 280 אלף שקל לדגם 2 ליטר טורבו מציע ה-Q3 החדש מראה רענן ותא נוסעים איכותי ועדכני. הממדים קטנים מה-XT4 ובסיס הגלגלים קצר יותר בכ-10 ס"מ, אבל יש הנעת קוואטרו כפולה והתנהגות ספורטיבית. המנוע מייצר 190 כ"ס ו-32 קג"מ, ובזכות משקל עצמי נמוך מאיץ את הרכב ל-100 ב-7.4 שניות

ב.מ.וו X1-X20

דגם הטורבו-בנזין כפול ההנעה של ה-X1 עולה 300 אלף שקל, מצויד במנוע 2 ליטר בהספק 192 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.7 שניות. ממדיו קומפקטיים יותר משל XT4 ותא המטען מסתפק ב-505 ליטר, אך השלדה נמרצת וספורטיבית ונוחות הנסיעה מכובדת גם עם מתלים רגילים

לקסוס NX טורבו

ה-NX עם מנוע 2 ליטר טורבו מתחיל ב-275 אלף שקל לדגם הנעה רגילה ומגיע ל-310 לכפולה. הממדים החיצוניים נדיבים, בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.66 מ' ותא הנוסעים בדור החדש איכותי ומאובזר היטב. המנוע מייצר 238 כ"ס ו-35 קג"מ והזינוק ל-100 קמ"ש אורך 7.3 שניות

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים