גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ערים לא יכולות להתקיים לאורך זמן אם הן מיועדות רק לעשירים"

הסוגיות הבוערות שעל סדר היום של המתכננים - צפיפות, דיור בר-השגה, בנייה לגובה שתתאים לכל כיס - מעסיקות גם את האדריכל ערן חן, שייסד את משרד האדריכילים המצליח ODA בניו יורק והגיע לארץ להשקת חוג הבוגרים של מחלקת האכיטקטורה בבצלאל ● לדבריו, "אם נוכל לקחת את כל האלמנטים האורבניים ולהכניס אותם למגדל, נוכל לצור תשובה מסוימת לחיים העתידיים בערים צפופות"

ערן חן / צילום: איל יצהר
ערן חן / צילום: איל יצהר

"הצורך בצפיפות הוא נושא שחם היום בכל העולם, ובטח במדינת ישראל, שקצב הגידול שלה הוא אחד המהירים בעולם, על שטח שהוא אחד הקטנים בעולם. זה אלמנט אקוטי, שאני רוצה ליצור לו מודעות בארץ", אומר האדריכל הישראלי ערן חן, הבעלים והמייסד של משרד ODA בניו יורק, שמעסיק היום יותר מ-70 עובדים.

"הצפיפות והשפעתה על איכות החיים ועל החברה שלנו באופן כללי - זה הנושא שמעניין אותי כאדריכל. היום אני יכול לדבר על זה בצורה יותר מובנית ויותר תאורטית", הוא אומר.

חן, בן 47, הגיע לישראל כדי לחגוג בר מצווה לילד וגם להשתתף בהשקת חוג הבוגרים של המחלקה לארכיטקטורה והחוג הכללי של בצלאל ופתיחת תערוכת סוף שנה של המחלקה לארכיטקטורה, שם למד. הוא לא גר בארץ כבר יותר מ-22 שנה, אבל עדיין מחובר לפה, למשפחה ולארכיטקטורה.

יש קצת התעלמות מבעיית הצפיפות בישראל?
"יש מעין אינרציה, שנובעת מהצורך בפתרונות מידיים לצרכים מידיים של צפיפות, תוך התעלמות חלקית מהארכיטקטורה ומהבנייה העירונית, שקשה מאוד לחזור מהם אחורה.

"ראיתי את זה גם בערים אחרות, כמו למשל טורונטו, שהתגובה מהירה לצרכים של צפיפות נעשית על ידי הסקטור הפרטי ועיריות שמכשירות קרקעות לבנייה, ושכחו בעצם את הנזק ארוך הטווח, שהדבר הזה יכול לגרום".

מינהל התכנון בישראל מנסה לקדם תוכניות צפופות יותר. עם זאת נראה שאנחנו בפיגור. חלום המגורים באזור ביקוש הולך ומתרחק מבחינת הרבה ישראלים.
"הנושא של דיור בר-השגה הוא אלמנט מאוד חשוב. צריכים להכיר בעובדה שערים לא יכולות להתקיים לאורך זמן אם הן רק לעשירים. הן פשוט לא יכולות לתפקד. אנשים גם לא רוצים לחיות בערים שבהם כל נותני השירותים, למשל, מגיעים מבחוץ. בנוסף, החיים העירוניים, שכולם נהנים מהם, לא יכולים להתקיים כשיש סוג אחד של אנשים.

"לאורך השנים, בעולם ובטח גם בניו יורק, עשו דיור בר-השגה. הבעיה עם הנוסחה הזאת היא שהדרך היחידה לעשות אותה היא לקחת אדמות שהן יחסית זולות, במקומות לא אטרקטיביים, לקחת ארכיטקט לא הכי טוב, לעשות תכנון מאוד פשוט, לבנות בזול בחומרים גרועים ובאיכות גרועה. זה אולי נתן פתרון מיידי למגורים, אבל יצר בעיות חברתיות אחרות ארוכת טווח. גם בניו יורק חטאו בזה. אני מקווה שבישראל לא יתחילו בנוסחה הזאת, אבל אני חושש שכבר התחילו.

"מה שעשו בניו יורק, ולדעתי זה גאוני, הוא קידום של מגורים בני השגה כאחוזים מפרויקטים בסדרי גודל מסוימים. כלומר, כשיזם בונה פרויקט גדול של מגורים, אחוז מסוים של הדירות חייב להיות מופנה לדיור בר-השגה".

זה עובד בשכירות או במכירה של דירה? יש פיקוח מחירים?
"הנוסחה עובדת גם במכירה וגם בשכירות, אבל עובדת הרבה יותר טוב בשכירות. המחירים מפוקחים על ידי העירייה והם נקבעים ביום הראשון. אחרי זה הם עולים באחוזים מסוימים. יש חברה שמפקחת על זה. יש חברות פרטיות שעושות את זה ומוודאות, למשל, שאנשים לא עושים מסחר עם הדירות. שזו בעצם הבעיה המרכזית, שמישהו יקבל דירה זולה ויוציא אותה לשכירות משנה.

"לשם כך עושים מפגש פעם בשנה, שבו צריך לחדש את הרישוי. בכל פעם בודקים שהעסק הזה עובד. גם בעלי הקרקע במקרה של שכירות צריכים לדווח לרשויות".

הדברים האלה מזמינים שחיתות.
"אני בטוח שיש שחיתות מסוימת גם בארצות-הברית. מי שהיה בניו יורק שמע הסיפורים על הדודה מאמריקה שקיבלה דירה במתנה ומשכירה אותה. בארצות-הברית בעלי הבניינים צריכים לתת דוחות, כמו דוחות של מס הכנסה לממשלה, שמראים את השכירות שהם מקבלים.

"הנושא הזה של בניינים גדולים לשכירות הוא דבר חדש בישראל - שיזם בא ובונה בניין שהוא רק לשכירות הוא נשאר הבעלים היחידים של הבניין. זה טרנד שרק יגדל".

זה דורש איזה סוג מסוים של סבסוד של המדינה או העירייה, שמוותרות על חלק מהרווחים או מהמסים.
"אפשר לפתור את זה על ידי הטבות ליזם. אתן לך דוגמה. נגיד שעל חלקה מסוימת מותר ליזם לבנות 40 דירות, במסגרת התוכנית הזאת הוא יצטרך לתת 30% מהן לדיור בר-השגה ויקבל אפשרות לבנות בתמורה 40% יותר דירות. יש משא ומתן מסוים, שבמסגרתו העירייה המאפשרת צפיפות מוגברת לפרויקטים של בר-השגה. וזהו מצב של win-win".

אחת הבעיות המרכזית בישראל היא שבנייה צפופה אומרת בעצם בנייה לגובה, שבתורה פעמים רבות מדי הופכת לבנייה לשכבות החזקות. דירות גדולות יחסית בבניינים גדולים, שנותנים שירותים רבים לדיירים. למשל, בריכה או חדר כושר. הבעיה הזאת קיימת גם בניו יורק.

בניין של משרד ODA במנהטן. /  הדמיה: ODA

למה עשירים נוטים לגור במגדלים?
"לפני כמה חודשים התפרסם ב'ניו יורק טיימס' שנמכרה הדירה היקרה ביותר במנהטן בקומה ה-90 ב-240 מיליון דולר. פעם אנשים היו משלמים סכומים כאלה כדי להיות צמודים לקרקע. היום השמיים הם הגבול.

"עשירים גרים במגדלים קודם כל כי זה 'נחשב'. שנית, כי הבניינים גדולים ויכולים לאפשר שירותים לדייר שאין בבניינים קטנים - בריכה, לאונג', חניות ועוד - אז יש איכות חיים במגדלים. שלישית - בגלל שמגדלים נוטים להיות מרוכזים במקומות הכי טובים בעיר.

"אבל לדעתי זה הולך להשתנות. איכות החיים כשאתה גר במנותק מהמרקם העירוני היא מוגבלת. אתה גר בבועה. זה מדהים ויש נוף, אבל התפיסה הזאת תשתנה.

אתה מדבר על ניתוק מהחיים האורבנים, איך מתקנים את זה?
"איכות החיים בעיר קשורה למה שאני קורא sensory connection - עד כמה אתה יכול לראות, לשמוע, לחוש, להריח את איכות החיים בעיר. מה שאנחנו עושים היום זה מגדלים שהם 'שכונה ורטיקלית', יש בתוכה אלמנטים עירוניים, שמרכזים את איכויות החיים שהיו לנו פעם בשכונה הוריזונטלית".

חן משווה בין החיים בשכונה המסורתית לחיים בשכונה בנויה לגובה - לקחת שכונה להפוך אותה ב-90 מעלות. נניח שבעבר חיו כ-2,000 בני אדם בשכונה שהייתה בנויה על טריטוריה מסוימת, והם חלקו שירותים עירוניים משותפים - גן משחקים קטן, בית קפה, סופרמרקט. כשמרכזים את אלפי האנשים האלה לגובה קורים שני תהליכים. האחד, כל האלמנטים האורבניים שהיו להם כבר לא קיימים והשני - התנהלות בתוך השכונה עברה למעליות.

"אלה שני דברים די נוראיים", אומר חן, "אבל אם נוכל לקחת את כל האלמנטים האורבניים האלה ולהכניס אותם למגדל, כולל אלמנטים מסחריים, למשל מספרה שכונתית שמשרתת 2,000 איש, או ליצור מגדלים שיש בהם תנועה יותר חופשית - נוכל לצור תשובה מסוימת לחיים העתידיים בערים צפופות. לפחות במובן הזה שיש קשר יותר מיידי לאזורים של קהילה ולא מקבץ של קופסאות פלסטיק שערמנו אותן אחת על השנייה".

הפתרון לשירותים עירוניים הוא פשוט יחסית אבל הבעיה של התנועה בבניין יותר מסובכת. חן מספק דוגמאות מבניין בסן פרנסיסקו שיש בו חיבורים לא רק לגובה - "יש בהם ממש 'אאוטדור'". דוגמה אחרת הוא נותן מפרויקט בניו יורק שישנן חצרות ענק בין הקומות - גם הגבוהות. חלק מהחצרות הן פרטיות, אבל חלקן ציבוריות לשימוש כל הדיירים.
בניו יורק, למשל, תהליך הרישוי הוא מהיר יחסית.

"זאת עיר שבחרה להיות מעוצבת לחלוטין על ידי המגזר הפרטי. זאת ההבעה הכי קיצונית של החברה הקפיטליסטית. עם זה יש מרחב חוקים - zoning regulation, מאוד-מאוד מפורט ומאוד מאוד נוקשה. וזה חלק מהסיבה שתהליך הרישוי מהיר. ברגע שיש שטח אפור בנושא הרישוי, נוצרים משאים ומתנים שמורחים את התהליך.

"העובדה שהקצב מהיר היא יתרון אדיר מכל בחינה שהיא. זה מוזיל את העלויות וזה גם מאפשר השקעה של משקיעים חיצוניים, כי הם לא אוהבים חוסר בהירות".

יש לזה לפעמים מחיר קשה. אנשים יכולים לקום בבוקר עם מגדל של 80 קומות על הראש.
"אין דבר כזה במנהטן נושא של הגנת הנוף. קנית דירה עם נוף? הסיכוי שזה יישאר לנצח הוא אפסי. ואף אחד לא מצפה לזה". 

"יש לנו במשרד אנשים מ-40 מדינות, וזה מכוון"

"או ביצים או טיפשות", ככה מגדיר האדריכל ערן חן את ההחלטה להקים משרד בניו יורק לפני 12 שנה. "אני ואשתי בדיוק החלטנו שזה לא רעיון טוב לפתוח משרד. אבל הגיע סופ"ש והייתה כתבה ב'ניו יורק טיימס' על הארכיטקט סר דיוויד אדג'יה (אחד הארכיטקטים המובילים היום בעולם - א.ט) ובשנייה של השראה החלטתי לפתוח. בתוך שלושה שבועות פתחנו משרד".

עד אז עשה חן את המסלול הרגיל של עבודה במשרד גדול והצטרפות כשותף למשרד. ההחלטה לפתוח משרד משל עצמו התקבלה ב-2007, שנייה לפני שהעולם קרס. "הטיימינג היה ממש גרוע. כשליהמן ברדרס קרסו ב-2008 כבר היינו עם 16 אדריכלים במשרד ושני פרויקטים גדולים, שנעצרו מיד. שבוע אחרי זה ישבנו סביב השולחן ושאלנו את עצמנו מה נעשה ואחרי עוד איזה שלושה-ארבעה חודשים נאלצנו לפטר עובדים עד שנשארנו ארבעה. שכירות לא יכולנו לשלם - אז לא שילמנו. חיינו מחסכונות והלך כל מה שהרווחנו בעבר. שרדנו כשזכינו בתחרות לתכנן פנטהאוז לאיזה מיליארדר אמריקאי, שהחליט שזאת תקופה הכי טובה לבנות פנטהאוז בעיר.

גינה ורטיקלית על גג בבושוויק, ניו יורק /  הדמיה: ODA

"מנהטן סבלה מאוד במשבר, אבל הייתה הראשונה להתאושש. בסביבות 2010 התחילו לזרום פרויקטים. הגיע אלי יזם נדל"ן גדול בניו יורק, הישראלי עופר ירדני, ואמר, 'שמע, שמעתי עליך דברים טובים. יש לי פרויקט גדול בשכונת צ'לסי אבל אני צריך משרד רציני. יש לך כוח אדם?'. אמרתי שלו שבוודאי. והוא אמר שביום שני הוא יגיע למשרד שלי עם הצוות שלו. בשלב הזה עוד היינו רק ארבעה עובדים. אז לקראת הפגישה מילאנו את המשרד בכל מי שאנחנו מכירים. וככה קיבלנו את העבודה".

המשרד בינלאומי מאוד. עובדים מכל העולם ומעט אמריקאים.
"יש לנו אנשים מ-40 מדינות וזה די מכוון. אנחנו מקבלים קורות חיים מאנשים מכל העולם ואפילו עוזרים לאנשים להשיג ויזה. רוב העובדים עשו תואר ראשון או שני בארה"ב ואז הם יכולים לעבוד לשנה.
"תמיד רציתי לעבוד בקנה מידה בינלאומי, ושיהיה שיח מפרה בתוך המשרד. שלא תהיה עבודה מקובעת על סטייל מסוים. העובדה שמגיעים אנשים מכל העולם גורמת לזה. החיבור בין אנשים מהעולם גם יוצר סקרנות וזה תהליך העבודה שלנו".

הרב תרבותיות הזאת נמצאת היום תחת מתקפה.
"אנחנו מאוד מרגישים את זה. בממוצע היינו שולחים בקשה לוויזה לכעשרה אנשים בשנה, וכמעט כולם היו מקבלים - כולם למדו בארה"ב והייתה להם משרה טובה. היום ההגשות שלנו נדחות. בעיה". 

"ימיה של המכונית כאמצעי תחבורה עירוני הולכים להיעלם"

חן חושב שימיה של המכונית כאמצעי תחבורה עירוני ספורים. "הנפח של כלי הרכב גדול יחסית לנפח האדם פי עשרות מונים. אין בו שום היגיון", הוא אומר.

הנתונים מראים שמספר כלי הרכב בישראל גדל בכל שנה.
"בואו נסתכל למציאות בעיניים - לא משנה כמה נרחיב את התשתית, זה לא יעבוד. השימוש במכוניות כפתרון של תנועה ציבורית בערים הוא זמני בלבד והולך להיעלם מהעולם.

"המפתח נמצא במה שהיום הוא המדד הכי גדול לאיכות חיים עירוניים - walkable cities. היכולת של אדם להיות במרחק רכיבה באופניים או הליכה מהדירה למשרד או לקניות או לפנאי. זאת אומרת, צריך לפזר את המרכזיות שקיימת בישראל סביב תל-אביב או הערים הגדולות, על ידי יצירת מרכזי מסחר ותרבות שונים בפריפריה. הבעיה שמגיעים לתל-אביב כל יום מאות אלפי אנשים מהפריפריה - צריכה להיפתר על ידי יצירת מקומות עבודה בפריפריה".

חן נותן את הדוגמה של ברוקלין כפריפריה שהייתה תלויה בתחבורה למרכז, והפכה להיות מרכז בעצמה. "לפני 20 שנה ברוקלין עדיין הייתה פריפריה של מנהטן. עלויות הקרקע היו הרבה יותר נמוכות ומי שגר בברוקלין, לא עשה זאת מתוך בחירה, אלא אילוץ. לא היו הרבה מקומות עבודה. מיליוני אנשים מברוקלין היו מגיעים כל בוקר למנהטן. היום השכונה הגיעה למצב שיש דור שלם של מילניאלס, שמעדיפים לגור בה מתוך בחירה. השכונה כוללת כמויות אדירות של משרדים, מקומות עבודה, בילויים ומלונות ותיירות. ברקולין הצליחה ליצור לעצמה בעשור האחרון זהות נפרדת. הרבה אנשים חיים שם ללא מכונית, מה שפעם היה בלתי אפשרי". 

עוד כתבות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת 9.28 מיליארד דולר שציפו האנליסטים ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים גלובליים במהלך הרבעון, ב-80% יותר מהצפי

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים