גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ישראלים חשבו שהם בטופ של תחום הקנאביס, אבל אי-אפשר להגיע ולהיות ראשונים, צריך לצמוח לשם"

מריס קוט, המנהלת את קרן Redfund להשקעות בקנאביס בקנדה, מספרת כי "בסקטור הקנאביס שם, אם אתה מגיע מישראל, כולם מקשיבים" ● אבל קוט גם הייתה עדה להנפקה הכושלת של BOL הישראלית, שנעצה סיכה בבלון הקנאביס בת"א: "לא אמרו שהיא חברה גרועה, אלא שהוולואציה גבוהה מדי; מה ש-BOL תעשה בחודשים הקרובים יכריע מה המשקיעים הקנדים יחשבו על שוק הקנאביס של ישראל"

מעבדת קנאביס./ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
מעבדת קנאביס./ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

"בסקטור הקנאביס בקנדה, אם אתה מגיע מישראל, כולם מקשיבים",אומרת מריס קוט, המנהלת את קרן Redfund להשקעות בקנאביס בקנדה, וחברה בועדה המייעצת של חברת פנטזי נטוורק הנסחרת בתל אביב. "בתחילת הדרך הקנדים רצו להשקיע במגדלים הישראלים, אך כשהיצוא התעכב, רובם הקפיאו את הפעילות הזו. אולם, הם בהחלט עם היד על הדופק, להשקעה במגדלים כשזה יהיה הגיוני, ובינתיים בעיקר בטכנולוגיה".

"בזכות הקנאביס, מגיעות משלחות רבות מקנדה לישראל, שכוללות אנשים שמבקרים בישראל בפעם הראשונה, וחווים אותה דרך הפריזמה הזו. כיוון שאני יהודייה דוברת עברית, וכבר הייתי בישראל פעמים רבות, הם שואלים בהיסוס אם הם צריכים ללבוש כיפה במשך כל המסע ואם יהיה להם מה לאכול. מובן שהם חוזרים בגישה אחרת.

"והנה כבר התחילו לקום בקנדה כל מיני מתווכים מטעם עצמם לשוק הישראלי, וכולם אומרים - אני מכיר את ישראל, אני מכיר את פרופ' רפי משולם (מבכירי חוקרי הקנאביס הישראלים) באופן אישי, אתם חייבים לבוא איתי, כי אף אחד בישראל לא מדבר אנגלית".

מריס קוט./  צילום: תמונה פרטית

מזהב, למכירת קנאביס ולהשקעות בתחום 

קוט נקלעה לתעשיית הקנאביס במקרה. זה קרה לרבים מחלוצי התעשייה, אבל לה זה קרה קצת אחרת. ב-2012 היא פיתחה מכונה למכירה אוטומטית של זהב, כן - חתיכות קטנות של זהב, "כמזכרת, מתנה או השקעה". השיווק נעשה בזמנו על-ידי חברת PMX Gold Bullion, שאותה ניהלה קוט. המכונות הוצבו בקניונים בפלורידה. הלקוחות היו הפנסיונרים העשירים של העיר.

החברה שמכרה זהב קרסה, והשאירה את קוט עם טכנולוגיה של מכונת ממכר אוטומטית מאובטחת מאוד. כשקיבלה קוט טלפון מחברה בקולורדו, שהתעניינה בשימוש במכונה שלה, היא נבהלה תחילה ואמרה "זה לא חוקי", אולם עם הזמן השתכנעה כי אין בעיה חוקית במכירת המכונה.

"קראנו לזה 'באד בוקס' (Bud Box). אני הגעתי אז מתחום הפיננסים ופתאום אני מנסה לעשות עסקים, וכל מי שאני מדברת איתו מסטול. בהתחלה 'אנחנו לא יכולים להיות בעסק הזה'. אבל מבחינה כלכלית הבנתי שזו תעשייה מדהימה, ואנחנו עלולים לפספס אותה".

קוט היא קנדית במקור, ואחרי תקופה של עבודה עם באד בוקס (שגם היא, כמו חברת הזהב, לא ממש הצליחה כלכלית), חזרה לקנדה. לרגע עלתה על גל פופולרי אחר בקנדה - כריית משאבים - ואחר-כך חזרה לתחום הקנאביס. היא הקימה חברת בשם Redfund, שהיא בנק השקעות וקרן פרייבט אקוויטי להשקעה בחברות ובטכנולוגיות קנאביס. בינתיים השקיעה הקרן ב-Cannamerx, זירת מסחר בין חברות קנאביס; ב-Mary's Wellness, חברה המפתחת תה על בסיס קנאביס; ב-CANNAKI, חברה המוכרת מים מינרליים עם תוספת CBD; וב-Wahupta Ventures הפועלת בתחום גידול ההמפ, ועוד.

החברה נסחרת היום אמנם רק לפי שווי של כ-5 מיליון דולר, אולם קוט היא אישיות פעילה ומוכרת בשוק הקנאביס הקנדי. לכן היא בעמדה הנכונה להעיד על האופן שבו ישראל נתפסת בשוק הקנאביס הקנדי.

כאשר חברת BOL הישראלית הגיעה להנפיק בקנדה, קוט הייתה בסביבה וצפתה בדינמיקה בין החברה לבין המשקיעים הפוטנציאליים. בסופו של דבר ההנפקה לא יצאה לפועל לאחר ש-BOL לא הצליחה לשכנע שהיא שווה כ-700 מיליון דולר. ההנפקה שלא קרתה נעצה סיכה בבועת הקנאביס בתל-אביב.

"הוולואציות בקנדה הן גבוהות עבור חברות שיש להן הכנסות של 30-40 מיליון דולר", מסבירה קוט. "חברה עם הכנסות של 2-3 מיליון דולר, לא כל-כך קופצים עליה כמו בעבר. חלק מן המשקיעים גם מחפשים את הפעילות הספציפית בתחום ה-CBD וההמפ (קנאביס ללא חומר ממסטל). על BOL לא אמרו כאן שהיא חברה גרועה, אלא שהוולואציה גבוהה מדי. היום חברה של 600 מיליון דולר צריכה להראות הכנסות של מיליוני דולרים רבים". היא מוסיפה, כי "אולי כדאי להם להנפיק לא בבורסה הראשית של טורונטו אלא בבורסה המשנית, ה-CSE".

BOL קיוותה שיתייחסו אליה לא לפי השווי הנוכחי שלה, אלא לפי הפוטנציאל. גם החברות הקנדיות נסחרות במכפיל גבוה. "ישראלים חשבו תמיד שהם בטופ של התחום, אבל אי-אפשר פשוט להגיע ולהיות ראשונים, צריך לצמוח לשם. מה ש-BOL תעשה בחודשים הקרובים יכריע מה המשקיעים הקנדים יחשבו על שוק הקנאביס של ישראל. הדבר הנכון לדעתי יהיה לומר 'אנחנו עדיין מאמינים בעצמנו אבל השוק השתנה', ולבקש מחיר ריאלי יותר".

קוט טוענת כי גם כשהגיעה לחפש השקעות עבור רדפאנד בישראל, נתקלה בהערכות שווי שנראו לה מופרזות. "נתנו לי וולואציה מטורפת, ושאלתי - איך אפשר בכלל לדבר ברצינות על וולואציה כזו?".

בכל זאת, רדפאנד כבר החלה את פעילותה בישראל, ובין היתר חתמה על הסכם שיתוף-פעולה לבחינה משותפת של מיזמים עם חברת פנטזי נטוורקס, וקוט מונתה כיועצת לחברה. רדפאנד מתעניינת בעיקר בחברת קנאבוקס מהפורטפוליו של פנטזי, שמפתחת מערכות לגידול ביתי של קנאביס רפואי, מוצר המתאים מאוד לשוק הקנדי. "אנחנו מחפשים חברות בתחום של גידול קנאביס אורגני, גידול בתוך הבית, פיתוח שתילים וזרעים", היא אומרת. "אנחנו מעריכים כי יש פוטנציאל רק בשוק של מוצרים מבוססי CBD, כלומר מוצרים עם פעילות רפואית ללא האלמנט הממסטל של הצמח, ואנחנו מאוד ממוקדים בזה. אנחנו לא ממוקדים בגידול, כי המגדלים לא צריכים אותי. זה בעיני גם לא המקום שבו ישראל תזהר".

רגיעה מטרידה בשוק הקנאביס

משהו קרה לסקטור מניות הקנאביס המקומי בשבועות האחרונים. נראה כי מאז כישלון ההנפקה של חברת BOL בקנדה לפני כחודש, השוק עבר לדבר בטונים שקטים יותר. בשבועות האחרונים פחת קצב ההודעות של חברות הקנאביס לבורסה, כמעט ולא הופצו הודעות העוסקות ב"סלבס" שנכנסים לתחום לא נכנסו לבורסה חברות קנאביס חדשות, "טרפת" הכנסים וימי העיון בתחום שככה ונראה כי כל השוק מדבר בטונים רגועים קצת יותר.

הרגיעה מאופיינת גם בדעיכה במחזורי המסחר יחסית לחודשים הקודמים, במקביל להמשך הירידה בשווי המניות, שכבר איבדו לפני האירוע עשרות אחוזים משווי השיא שאליו הגיעו בפברואר. מגמת הדעיכה בת"א תואמת את המתרחש בקנדה ובארה"ב, שם הירידות בשווי מניות הקנאביס בולטות אף יותר בחודש האחרון. הסיבה היא בעיקר פספוס תחזיות הכנסות על-ידי חלק מן החברות הגדולות, ומספר שערוריות בצמרות החברות ובחילופי הנהלה דרמטיים.

מבחינה עסקית, החברות המקומיות ממשיכות לפעול ולהתקדם. כמה חברות חדשות, ביניהן קנביט, קנאשור, טוגדר וקאנומד, כבר החלו לשתול את מחזור 180 שתילי הבקרה הדרושים כדי לקבל אישור להתחיל להפיץ את המוצרים שלהן בשוק. נחתמו מספר עסקאות בשוק הבינלאומי וחברת אינטרקיור ממשיכה לנהל את מאמצי ההנפקה שלה בנאסד"ק.

אולם כשהשווי של החברות בתל-אביב נגזר מחלום על שווי כמו זה של החברות הקנדיות, אפשר להבין מדוע כאשר בקנדה המגמה היא כלפי מטה, גם השוק בארץ נוצר את התלהבותו. אפילו כך, החברה הישראלית הראשונה שניסתה להשתלב שם ממש לא הצליחה בכך.

היצוא תקוע בין משרדי הממשלה

עננים נוספים מעיבים על השוק. היצוא, שהוא המפתח להצלחה של כל החברות הישראליות, נראה תקוע בין משרדי הממשלה הזמנית השונים, ואף שאושר רשמית, לא ברור מתי יקרה בפועל. בינתיים, החברות מנסות לפעול מחו"ל לחו"ל, אך אף אחת מן הפעילויות החו"ליות של החברות הישראליות לא הגיע עדיין לשלב הקציר והמכירות.

בשוק הישראלי רפורמת הקנאביס החדשה מסתבכת, חברות מעטות בלבד הצליחו להוציא לשוק חומר גלם ראוי על-פי תנאי הרפורמה ובינתיים הכניסה של הרפורמה לתוקף בלעדי בשוק הולכת ונדחית, והבלבול והאי-ודאות חוגגים. החברות מציעות מחירים מסובסדים על חלק מן המוצרים כדי להרגיע את הלקוחות, ובינתיים משרד הבריאות מתכנן פיקוח על המוצר. כאשר חברות הפארם מכוונות לקחת נתח גדול מן הכנסות מהמוצרים שיימכרו תחת הרפורמה החדשה, הרי שלמגדלים ולמפעלים עלול להיוותר רווח זעום.

חדשות טובות, כמו הנפקה מעניינית לאינטרקיור או הצהרה על דד-ליין ריאלי ליצוא, כמו גם סיום הבחירות והתכנסות לקראת ממשלה חדשה, עשויות לעורר את השוק מחדש בהמשך, ואם אכן תהיה בו פעילות אמיתית, ייתכן ששוב נראה רמות שווי גבוהות, לפחות של חלק מן החברות. אולם נראה כי מבחינת עניין בשוק, מחזורי מסחר, קצב דיווחים, משיכת אנשי מפתח ועניין תקשורתי - ימי השיא של הבועה מאחורינו. 

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה