גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גרינפיס נגד בעל השליטה באי.די.בי: מה לאדוארדו אלשטיין ולהיעלמות יערות הגשם בארגנטינה?

דוח חדש של ארגון גרינפיס חושף כי תאגיד בבעלות של אדוארדו אלשטיין ואחיו הוא בין האחראים המרכזיים לכריתת עצים בארגנטינה בעשורים האחרונים • במקום העצים, מקימים שדות מרעה • אי.די.בי: "פעילות החברות המוזכרות נעשית בהתאם למדיניות הממשלה ובתיאום עם הרשויות"

בירוא יערות בארגנטינה / צילום: גרינפיס
בירוא יערות בארגנטינה / צילום: גרינפיס

איש העסקים ובעל השליטה באי.די.בי אדוארדו אלשטיין אחראי בשני העשורים האחרונים לכריתת עצים בהיקף של למעלה ממיליון דונם ביער הגשם צ'אקו בארגנטינה - כך לפי דוח חדש של ארגון גרינפיס. זאת כדי להקים בתי מטבחיים ומפעלי תעשייה לגידול בקר וסויה. לטענת הארגון, החברה של אלשטיין היא האחראית הגדולה ביותר לכריתת עצים בארגנטינה בשלושת העשורים האחרונים - יותר מפי שניים מהחברה הבאה מתחתיה.

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

יערות הגשם אחראיים ל-28% מייצור החמצן בעולם, ומהווים מקום מחיה לכשני שלישים ממיני הזוחלים והצמחים על פני כדור הארץ. בעבר, הם כיסו 14% משטח כדור הארץ, אך בשל תהליך בירוא היערות של חברות הענק, כיום הם מכסים רק 6% ומצויים בסכנת הכחדה. רוב יערות הגשם נכרתים בידי חברות גדולות ומוכרות במערב. כריתת יערות הגשם, עלולה להגביר משמעותית ובאופן בלתי הפיך את כמות הפחמן הדו-חמצני הגורם לאפקט החממה.

יער הגשם צ'אקו

כעת, חושף ארגון גרינפיס תחקיר שביצע בארגנטינה במשך 20 שנה על קשרים בין עסקים חקלאיים גדולים, בתי מטבחיים וחברות מאזורים שונים בארגנטינה, המעורבים בהיקף נרחב של בירוא יערות בדרום אמריקה לבין סופרמרקטים חשובים ומרכזיים ברחבי אירופה וישראל וביניהם רשת שיווק המזון הגדולה בארץ, שופרסל.

לפי גרינפיס, תאגיד הענק החקלאי קרסוד (Cresud), בבעלותם של האחים אדוארדו ואלחנדרו אלשטיין, אחראי בתקופה של 20 שנה לכריתת עצים בהיקף של 1.2 מיליון דונם ביער הגשם צ'אקו שבצפון ארגנטינה, עבור הקמת בתי מטבחיים ותעשיות חקלאיות לגידול בקר וסויה להאכלת משק חי - שטח גדול פי 23 משטחה של תל-אביב.

בכל יבשת אמריקה הדרומית, קרסוד מחזיקה בשטחים בהיקף של שמונה מיליון דונם (השווים ל-40% משטחה של מדינת ישראל). לאחרונה, ביקשה קרסוד היתר לכריתת 75.59 אלף דונם נוספים של ביער צ'אקו. קרסוד היא חברה חקלאית מובילה בארגנטינה עם נוכחות הולכת וגוברת במדינות אמריקה הלטינית.

לפי דוח גרינפיס, קרסוד כורתת שטחי יערות והופכת אותם לשדות מרעה לבקר. התחקיר שביצע גרינפיס, נערך באמצעות איסוף נתונים ותצלומי לוויין בברזיל, ארגנטינה, פרגוואי ואורוגוואי לאורך שני עשורים, וכולל גם עדויות שאסף צוות הארגון בארגנטינה. עוד התבססו בארגון על נתונים של יבוא ישראלי מאותן מדינות כדי להעריך את החלק של ישראל בכריתת יערות במדינות אלה.

גרינפיס לשופרסל: גלו אחריות

משפחת אלשטיין שולטת בשורה של עסקים בארגנטינה ובמדינות נוספות בדרום אמריקה. אלשטיין, באמצעות שליטתו בדסק"ש, הוא אחד ממחזיקי השליטה בשופרסל, רשת שיווק המזון הגדולה בישראל, שמשווקת את מרבית הבשר מבתי המטבחים והחוות של אלשטיין שקמו על חורבות יער הצ'אקו.

קרסוד היא אחת הספקיות המרכזיות של הבשר הטרי והקפוא שנמכר בסניפי שופרסל תחת המותג "אנגוס", ובאמצעות ספקים נוספים כמו "נטו" תחת המותגים "טיבון ויל" ו"אל גאוצ'ו". תאגיד קרסוד כורת עצים ומגדל בקר באזור יער "הגראן צ'אקו", המערכת האקולוגית השנייה בגודלה בדרום אמריקה אחרי האמזונס, ואחד האזורים בעלי המגוון הביולוגי העשיר ביותר על פני כדור הארץ.

בשנים האחרונות, מנסחות חברות רבות מסמכי אחריות תאגידית, המפרטים את האמונות והיעדים שלהן לקידום חברה צודקת וטובה יותר לקהילה בה הן פועלות ולסביבה. גם שופרסל הגדילה לעשות, ואף הוסיפה למסמך האחריות התאגידית שלה סעיף המוקדש לאחריות סביבתית, שבו היא כותבת; "השפעת הרשת על הסביבה נבדקת תדיר כדי לצמצם, ככל האפשר, את השפעותיה השליליות". עכשיו תוהים פעילי סביבה האם רשת שופרסל תפעל לנקות את שרשרת הייצור שלה ממוצרים שיש בהם פגם מוסרי, דוגמת בירוא יערות הגשם.

השבוע פנה גרינפיס במכתב למנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, וביקש לגלות אחריות תאגידית וסביבתית ולהפסיק לייבא בשר בקר ממקורות המעודדים כריתת יערות. "שופרסל רואה עצמה כמותג בעל מודעות חברתית וסביבתית ומובילה קו מוצרים ירוק - דבר שאינו עולה בקנה אחד עם לקיחת חלק בהרס היערות", כתב ד"ר יונתן אייקינבאום, מנהל קמפיינים בגרינפיס ישראל. "בזמן שהאנושות ניצבת בפני איומים אקולוגיים חסרי תקדים - בראשם הכחדה מסיבית של מינים ושינוי האקלים - נדרשת אחריות תאגידית שתדאג להימנע מפגיעה בסביבה. למרבה הצער, חברת שופרסל כושלת בכך".

ביוני האחרון, אישרה ועדת הביקורת של שופרסל את התקשרות הרשת עם חברה זרה בשליטת אלשטיין ליבוא בשר בקר טרי. על פי אותה עסקה, שופרסל תייבא בקר בהיקף של 1,200 טון לתקופה של שנה, ובתמורה תשלם לאותה חברה זרה עד 35 מיליון שקל. עם פתיחת מכסות פטורות ממכס ליבוא בקר לישראל, נערך אלשטיין להרחיב את חברת משחטות הבשר הארגנטינאית שבשליטתו, כדי לייצא בשר כשר לישראל. בדוח הפעילות שלה לשנת 2017 ציינה החברה כי "הגידול ברווחיות הגולמית בקבוצת מוצרי הבשר והקפואים מיוחד בעיקר לשוני תמהילי לטובת בקר טרי, בעקבות השקת מותג פרטי בקטגוריית הבשר ‘אנגוס', ושיפור במחירי הקנייה".

הגורמים המרכזיים: גידול בקר וסויה

ישראל נחשבת שיאנית העולם בצריכת עופות לנפש, וממוקמת במקום השישי בצריכת בקר לנפש, עם קצת יותר מ-81 קילוגרם בשר (בקר ועוף) לאדם בשנה, כ-40% יותר מהממוצע העולמי. צריכת הבקר בישראל נמצאת בעלייה דרמטית - קרוב ל-40% בשנתיים, ועומדת על 141,000 טון בשנת 2017. מרבית מוצרי הבשר הנמכרים בישראל, 90%, מיובאים, ו80% מתוכם מקורם בדרום אמריקה. היצואנית הראשית לישראל היא ארגנטינה, עם 30%.

סיפור יער הצ'אקו הוא דוגמה להשפעת הסחר הבינלאומי על יערות העולם והמשבר האקולוגי. לפי Global Forest Watch אובדן שטחי היערות ברחבי העולם עמד על 248 מיליון דונמים בשנת 2018 - שטח הגדול משטחה של בריטניה וגדול פי 12 משטחה של ישראל.

גידול בקר וסויה להזנת חיות משק, הם הגורמים המרכזיים לבירוא יערות בעולם. לפי נתוני ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) כל קילוגרם בקר שנצרך תורם לפליטות של 67.8 קילוגרם של פחמן דו-חמצני.

מדענים מזהירים כי קיים חלון זמן קצר ביותר - עד שנת 2030 להפחית את פליטות גזי החממה במידה מספקת, כך שטמפרטורת כדור הארץ לא תעלה ולמנוע הידרדרות אקלימית ואקולוגית. במחקר שפורסם החודש, נמצא כי נטיעת טריליון עצים יכולה להסיר שני שלישים מכלל הפליטות לאטמוספירה, אך מדענים מזהירים כי שמירה על יערות קיימים, בעיקר באזורים טרופיים, חשובה הרבה יותר. ללא עצירת בירוא היערות ושיקומם לא ניתן יהיה להגיע ליעדים לצמצום פליטות גזי חממה שהציבה הקהילה הבינ"ל.
מאי.די.בי נמסר כי "פעילות החברות המצויינות בדוח נעשית בהתאם למדיניות הממשלה ובתיאום עם הרשויות הרלוונטיות". משופרסל לא נמסרה תגובה. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית