גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל חטיבת הצוללות וכלי השיט של טיסנקרופ מבקר בישראל: חתם על הסכם עם קרן theDOCK

מנכ"ל חברת טיסנקרופ מערכות ימיות (tkMS) ד"ר רולף וירץ חתם על הסכם ההשקעה במאיץ הסטארט-אפים וקרן ההשקעות theDOCK המתמחה בחדשנות טכנולוגית בתחומי הנמלים, ספנות ולוגיסטיקה ימית ● לדברי טיסנקרופ, "ההשקעה נעשתה כחלק מחויבות החברה לרכש גומלין בישראל במסגרת עסקת הצוללות"

ד"ר רולף וירץ וחנן כרמלי, מייסד theDOCK / צילום: דודו קורן
ד"ר רולף וירץ וחנן כרמלי, מייסד theDOCK / צילום: דודו קורן

השקעה נוספת של קונצרן טיסנקרופ הגרמני בהייטק הישראלי: מנכ"ל חברת טיסנקרופ מערכות ימיות (tkMS), ד"ר רולף וירץ, חתם הבוקר (ד') על הסכם שיתוף-פעולה בין החברה, המייצרת עבור ישראל את הצוללות בגרמניה, לבין מרכז החדשנות וקרן ההשקעות לתחומי ספנות, נמלים ולוגיסטיקה ימית, theDOCK בחיפה. על פי הודעת החברה, ההיקף הכספי של ההסכם עומד על מיליון שקל. עסקה זו מצטרפת להסכם של טיסנקרופ מלפני כחודשיים עם חברת הקלינטק הישראלית Aqwise שפיתחה טכנולוגיית טיהור מים.

במסגרת ההסכם, תשמש theDOCK זרוע החדשנות של טיסנקרופ בישראל ותאתר עבורה סטארט-אפים המפתחים טכנולוגיות רלוונטיות לאתגריה וצרכיה העסקיים. טיסנקרופ תיקח חלק באירועים ובפעילויות שמטרתם לחבר בין היזמים לבין ארגונים רב לאומיים מתחום הספנות, ולהציע הזדמנויות עסקיות משותפות כגון פילוטים והשקעות. מפגשים אלו כוללים האקתונים, מיטאפים, כנסים, ופגישות אישיות. לדברי טיסנקרופ, "מדובר בצעד נוסף של חברת טיסנקרופ שמטרתו לקדם חדשנות ויזמות בתעשייה הישראלית, שמגיע בהמשך להזמנות של למעלה מ-100 מיליון שקל בחברת ההייטק הישראלית אקוויז ופרויקטים נוספים".

בטקס חתימת ההסכם נכחו בין השאר חובב רף, מנהל הפיתוח העסקי ברשות לשיתוף פעולה תעשייתי וקידום השקעות זרות (רשפ"ת), וכן אור שחף, מנכ"ל החברה הכלכלית לחיפה, אשר השקיעה לאחרונה 50 אלף דולר ב-theDOCK במסגרת קול קורא של מנהלת החדשנות ב"חברה הכלכלית לחיפה".

ההסכם עם theDOCK היא ככל הנראה חלק מהתחייבות גדולה הרבה יותר של טיסנקרופ - שטרם מומשה - לרכש גומלין מישראל. כמו רוב עסקאות הנשק, גם עסקאות הצוללות וספינות הקרב בין מדינת ישראל לחברה כרוכות בהתחייבות של הצד המוכר לרכש גומלין בשווי הקרוב לסכום ששילם הלקוח. בעקבות סכומי העתק של העסקאות, לחברת טיסנקרופ יש לפי הערכות חוב שנע בין 150 מיליון ל-200 מיליון אירו, שאותם היא צריכה להשקיע בישראל.

באחת הפעמים האחרונות שבהן ביקר המנכ"ל וירץ בישראל, ביולי 2017, הוא נפגש על פי דיווחים עם גורמים במשרד הכלכלה האחראים לוודא כי ההשקעה מתקיימת ולכוון אותה לאינטרסים ישראלים. האיום המרחף מעל החברה הוא להיכנס ל"רשימה השחורה" של הרשפ"ת, האחראית על הנושא מטעם המשרד .

מאז, שינתה טיסנקרופ את הדרך שבה היא פועלת בישראל. במקום עבודה באמצעות נציג הגוזר עמלות גבוהות - תפקיד שמילא מיקי גנור ושבמסגרתו לפי החשדות נגדו שיחד שורת בכירים בממסד הביטחוני והפוליטי - היא מנהלת את עסקי כלי השיט באמצעות עובדים של החברה, הממוקמים בישראל. נציג של החברה הצטרף בשנה שעברה למועצת המנהלים של לשכת הסחר ישראל-גרמניה, בין השאר על רקע מעורבות של הלשכה במציאת השקעות מתאימות בעבור התאגיד הגרמני .

לפי הערכות ראשוניות, טיסנקרופ מתכוונת להשקיע לפחות 10% מהסכום שאותה היא צריכה להוציא על רכש גומלין בחברות סטארט-אפ ישראליות, והסנונית הראשונה בכיוון זה עשויה להיות השקעתה באקסלרטור העוסק בתחום השיט. גורמים המעורבים בתהליך סיפרו בעבר ל"גלובס" כי הממשלה הציעה לחברה הגרמנית להשקיע בפתיחת מפעל בישראל, אולם לא ברור אם הדבר ייצא לפועל. החברה גם הביעה עניין בהשקעות בחברות העוסקות בתהליכי ייצור .

גם אם טיסנקרופ מתעכבת עם ההשקעות הנדרשות ממנה, נראה כי היחסים בינה לבין מדינת ישראל ממשיכים כרגיל. במאי האחרון ביקרו במספנות בקיל, שם בונה החברה ארבע ספינות קרב בעבור ישראל בשותפות עם מספנות German Naval Yards , בכירים ביטחוניים ישראלים לרגל השקת הספינה הראשונה אח"י מגן. כמה שבועות לפני כן הודיע לראשונה התובע הכללי בעיר בוכום בגרמניה, כי גם הוא חוקר את פרשת הצוללות, וכי שני מנהלים בטיסנקרופ, אחד עדיין מכהן, תושאלו כחלק מהליך הבדיקה. החברה הדגישה אז כי היא אינה חשודה בשלב זה במעורבות בחשדות לשוחד ומרמה.

theDOCK לקראת הקמת קרן שנייה

מאיץ הסטארט-אפים וקרן ההשקעות theDOCK הוקם לפני כשנתיים על ידי חנן כרמלי וניר גרצמן. בשיחה עם "גלובס", הסביר כרמלי את הרקע להקמת הקרן: "הבנו שהמהפכה הדיגיטלית שקרתה בעולם הרכב החכם, עומדת להגיע גם לתחום הימי, והקמנו את theDOCK כגורם שמפגיש את האומת הסטארט-אפ ניישן עם ענקי עולם הספנות והנמלים, עשינו זאת על ידי קרן השקעות סיד קטנה, והבאנו לשולחן נוסף למשקיעים גם שותפים בינלאומיים".

עד כה, לדברי כרמלי, השקיעה הקרן בעשרה סטארט-אפים כאשר theDOCK עצמה "השקיעה כ-100 אלף דולר בכל סיבוב, שהיה בדרך כלל בהיקף כולל של 300-500 אלף דולר". עוד לדברי כרמלי, כיום יש בישראל כ-60-70 סטארט-אפים בתחום הימי, ובימים אלה היא מקימה קרן שנייה שתשקיע בחברות בשלבים מתקדמים יותר. על ההסכם עם טיסנקרופ, שאינו הסכם השקעה, אמר כרמלי כי "טיסנקרופ היא השותף השמיני העולמי שלנו והראשון במשבצת המספנות, לצד ענקית הספנות מרסק, נמל סינגפור ואחרים, המשלמים דמי חברות שנתיים".

עוד כתבות

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"