גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיעור הפחת שיוצר את העיוות המתגלגל בציי הרכב

שוק הרכב בישראל השתנה, ומכוניות מאבדות מערכן במהירות רבה בהרבה מבעבר, אלא ששיעור הפחת הנהוג נותר מאחור ולא תואם את המציאות ● בחברות ציבוריות גדולות עיוות בערך ציי הרכב, בהיקף של מיליוני שקלים לחברה, עלול להיות מתורגם לעיוות בשווי המניות שלהן

חניון רכבים / צילום :איל יצהר
חניון רכבים / צילום :איל יצהר

שוק הרכב בישראל עבר מהפכה של ממש בשנים האחרונות. מבחר הדגמים הזולים שמוצעים לצרכן הישראלי גדל משמעותית, והוביל נהגים רבים להעדיף קניית רכב חדש פעם בשלוש-ארבע שנים על פני האופציה של רכישת רכב משומש. התוצאה: אם פעם היה אפשר למכור בקלות רכב בן שש, שבע או שמונה ומכוניות היו עוברות במהלך חייהן שניים, שלושה או ארבעה בעלים - היום הרבה יותר מסובך "להיפטר" מהרכב הישן, ומחירי המכוניות המשומשות צנחו.

המציאות הזו, המוכרת היטב למרבית בעלי המכוניות בישראל, עדיין לא באה לידי ביטוי בדוחות החברות הציבוריות העוסקות בתחום. חברות המחזיקות בציי רכב גדולים, לרוב בחכירה (ליסינג), נדרשות להפחית את שווי כלי הרכב בספריהן בהדרגה. נכון להיום, שיעור הפחת על ציי הרכב של החברות עומד על כ-15% בשנה, הפחתה שמשקפת לרכב חיי מדף של שש-שבע שנים. יוצאים מהכלל הם כלי הרכב ההיברידיים, שם שיעור הפחת לצורכי מס הכנסה עומד על 25% בשנה.

להערכתנו, במצב השוק הנוכחי, כלי הרכב שאינם היברידיים מאבדים מערכם יותר מ-15% בשנה, ומגמה זו צפויה אף להחריף בשנים הקרובות. על פי הערכות, בשלוש עד חמש השנים הקרובות צפויה לחול ירידה של כ-50% בתוחלת החיים הממוצעת של כלי הרכב, והיא צפויה להסתכם בכשלוש-ארבע שנים. לא מן הנמנע, כי כבר בשנים הקרובות רשות המסים תעדכן את שיעור הפחת שעשוי לעלות ל-20% ובעתיד אף להגיע ל-25% כמו כלי הרכב ההיברידיים.

ובינתיים, החשש הוא כי כבר כעת נוצר עיוות בתמחור ציי הרכב של חלק מהחברות בבורסה. בחברות בעלות ציי רכב גדולים המונים אלפי כלי רכב, הפער יכול להגיע למאות אלפי שקלים ואף למיליוני שקלים בשנה. ציי רכב גדולים עשויים להימצא, בין היתר, בחברות במגזרי הפיננסים, ההייטק והקמעונות.

בדרך להפסד הון בציי הרכב

כך, לצורך הדוגמה בלבד, אם נעיין בדוחות הכספיים של חברת שופרסל שבה יש מאות כלי רכב, עולה כי עלות כלי רכב במאזן עומדת על 95 מיליון שקל והוצאות הפחת השנתיות על 12 מיליון שקל - כלומר 12.63% בממוצע. על בסיס הערכותינו את שוק כלי הרכב ותוחלת החיים, שיעור הפחת אמור לייצג תוחלת של ארבע שנים - קרי 25%. מה שאומר שהוצאות הפחת השנתיות אמורות להיות מוכפלות (ביחס להוצאה הנוכחית), לכ-24 מיליון שקל. הפער יצטמצם עם מימוש כלי הרכב (שיהיה הרבה יותר נמוך מהשווי בספרים), ויבוא לידי ביטוי בהפסדי הון. כדי להמחיש את המשמעות המעשית של עיוות זה בדוחות, אם לצורך הדוגמה שופרסל מחליפה את צי כלי הרכב שלה כל שלוש שנים, אזי "העיוות" בפחת יהיה של 36 מיליון שקל (12 מיליון בכל שנה). אותם 36 מיליון יבואו לידי ביטוי בדוחות הכספיים, בהפסד הון, בשנת המימוש, בפעם אחת.

גם אם נתבונן בעיון בדוחות הכספיים של חברות הטכנולוגיה השונות אשר חוכרות בדרך כלל אלפי כלי רכב, נגלה עיוות שאינו משתקף באופן מיידי בדוחות. כך לדוגמה, חברת חילן חוכרת כלי רכב בעלות שנתית של 30 מיליון שקל. על פי הערכותינו, ככל שתוחלת חיי כלי הרכב תקטן, עלויות חכירת כלי הרכב יגדלו בכ-10%-15%. ההשלכות, כאמור, יעלו את הוצאות חכירת כלי הרכב בחברה החוכרת אלפי כלי רכב כמו, חילן, בכ-4.5 מיליון שקל. גם בחברות בהן עלות חכירת כלי הרכב נמוכה יותר, עדיין העיוות עשוי להסתכם במאות אלפי שקלים. כך לדוגמה, חברת נייס חוכרת כלי רכב בעלות שנתית של 2.4 מיליון דולר. על פי הערכותינו, ככל שתוחלת חיי כלי הרכב תקטן, עלויות חכירת כלי הרכב יגדלו בכ-10%-15%. ההשלכות כאמור, יעלו את הוצאות חכירת כלי הרכב בחברה כמו נייס בכ-400 אלף דולר.

המשקיעים מתמחרים נכון את המניות?

החשש הוא שפער זה אינו נלקח בחשבון על ידי המשקיעים ולכן אינו בא לידי ביטוי בתמחור המניות של אותן חברות. התוצאה עלולה להיות, שהעיוות בדוחות לא יבוא לידי ביטוי בהדרגה לאורך השנים אלא בבת אחת, בתום שלוש השנים הראשונות של התשלום על רכבי הליסינג (בדרך של רישום הפסדי הון שלא ניתן לקזזם מהרווחים השוטפים), ישפיע בצורה חדה יותר על שורת הרווח ויוביל להתאמה חדשה של שווי המניה, במקום שהדבר יקרה באופן איטי ומדורג.

חשוב להדגיש כי לא כל החברות בעלות ציי הרכב הגדולים מושפעות במידה שווה. ככל ששיעור כלי הרכב ההיברידיים בצי הרכב של החברה גבוה יותר - ההשפעה מתונה יותר, בין היתר הודות לקיזוז בעלויות של צריכת דלק וכן בגלל עלויות מימון נמוכות הנובעות מסביבת ריבית נמוכה.

אז מה הפתרון? לאורך זמן, הפיכת צי הרכב כולו לירוק - דהיינו, מעבר לכלי רכב היברידיים, דבר שגם יתרום לסביבה וגם ייצר איזון בדוחות בין ההפסד הצפוי מהפחת בשווי הרכב לבין האפשרות להקטין הוצאות על החזקת הרכב, במיוחד הוצאות הדלק וההחזרים המיסויים הנגזרים מהחזקה של רכב היברידי. ובינתיים, מומלץ למשקיעים לבחון היטב את הסעיפים הנוגעים לצי הרכב בדוחות החברה - המופיעים בסעיף הרכוש, להעריך את השווי האמיתי של ציי הרכב ולתמחר זאת בהתאם במחיר המניה.  

הכותב הוא שותף במשרד ליאון-אורליצקי ושות' - מור&סטפנס ישראל. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול-דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

עוד כתבות

עו''ד אביטל רוזנברג / צילום: רפאל

יועצת משפטית חדשה לרפאל; האישה הרביעית בהנהלה הבכירה

עו"ד אביטל רוזנברג תחליף את עו"ד שמואל שנראי שכיהן בתפקיד במשך 13 שנה

מטריקס / צילום: איל יצהר

מכפילי הרווח של חברות ה-IT מעוררים מחשבה: האם זה הזמן לדלל החזקות?

מניותיהן של ארבע החברות הישראליות הגדולות בסקטור טכנולוגיות המידע - מלם-תים, חילן, וואן ומטריקס - נסקו במאות אחוזים בחמש השנים האחרונות ● האם יש הצדקה מלאה להתארכות מכפילי הרווח במגזר?

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

הכלכלה לא מחכה לממשלה: למה לא כדאי להתלהב מנתון הצמיחה הגבוה של הרבעון השלישי

אומדני הלמ"ס שדיווחו על צמיחה של 4.1% ברבעון השלישי של 2019 הפתיעו את השווקים שציפו למספר נמוך הרבה יותר • אלא שמבט עומק לתוך רכיבי הצמיחה מגלה כי השמחה הייתה מוקדמת מדי, והאפשרות להורדת ריבית בשבועות הקרובים עדיין על הפרק

יואל בר אל / צילום: איל יצהר, גלובס

"זה עולם קשה, קר ואכזר": הכירו את היזם שמלמד את רשתות השיווק מה קורה בחנויות שלהן

חברת Trax מלמדת ספקים וקמעונאיות מה מתרחש בחנויות - ממלאי המוצרים ועד אופטימיזציה של המדפים ● יואל בר־אל, מייסד-שותף, מספר ל"גלובס" על העבודה מול הקמעונאיות ועל החברה שהצליח להציל מפירוק ● האזינו לפודקאסט ההייטק "רוד שואו" 

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

אי.די.יבי הבטיחה גיוס של 235 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ט"ו

במסגרת המכרז המוסדי שהתקיים הערב, נרשם ביקוש בהיקף כולל של 665 מיליון שקל, מתוכו נענתה החברה להצעות בהיקף המקסימלי האפשרי

ורנר היור, יו"ר בנק ההשקעות האירופי / צילום: FRANCOIS LENOIR, רויטרס

בנק ההשקעות האירופי מסיט הלוואות מדלקים מאובנים

בנק ההשקעות האירופי משנה את מדיניות ההלוואות שלו, ובכך מצטרף לטרנספורמציה האנרגטית בעידן משבר האקלים ובהלימה ליעדי הסכם פריז

נתניהו בכנס "חירום" בגני התערוכה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"עם הרשימה המשותפת אתה הולך להקים ממשלה? מה עובר לכם במוח?"

כך אמר ראש הממשלה נתניהו הערב ב"כנס חירום" שערך בגני התערוכה ● נתניהו הוסיף כי "בכל זאת, בזמן שהאזרחים שלנו הותקפו בטילים, באותו זמן בדיוק אתם מנהלים משא ומתן עם חברי כנסת התומכים בארגוני הטרור ורוצים להשמיד את המדינה"

קק"ל / צילום: איל יצהר

אלו חמשת משרדי הפרסום שמתמודדים על תקציב קק"ל

ל"גלובס" נודע כי משרדי הפרסום באומן-בר-ריבנאי, אדלר-חומסקי, יהושע TBWA, בלנקו וגל-אורן עלו לשלב הסופי ● לפי מסמכי המכרז, תקציב הפרסום של קק"ל עומד על 7 מיליון שקל

מוצרי חלב על מדפי שופרסל / צילום: תמר מצפי

שוק המזון והמשקאות בסטגנציה; הטואלטיקה והניקיון בצמיחה

לפי נתוני סטורנקסט, בניכוי עליית המחירים, הצמיחה בשוק מוצרי הצריכה בעשרת החודשים הראשונים של השנה עומדת על 1.6% בלבד

בראיין בלסקי / צילום: יח"צ

"השוק השורי במניות בארה"ב ימשיך בשנים הקרובות וייתכן שגם בעשור הקרוב"

בראיין בלסקי, אסטרטג השקעות ראשי בקבוצת BMO, לא צופה השנה מיתון בארה"ב, ממליץ להתרחק מאירופה וסבור כי חברות פינטק ואנרגיה מתחדשת לא באמת מאיימות על החברות המסורתיות ● בראיון ל"גלובס" הוא מסמן את הסקטורים המועדפים על החברה בשוק האמריקאי

פרנק הלוסקה מנכל אנקיאנו/ צילום: יחצ

מניית אנקיאנו ממשיכה להתרסק: חברת התרופות של בלווטניק דיווחה על כישלון בניסוי

המוצר המוביל של החברה, לטיפול בסרטן שלפוחית השתן, היה בשלב II של הניסויים הקליניים, ואמור היה להיות האחרון לפני שיווק ● מניית החברה נפלה בנאסד"ק 14% מאז ההודעה ביום חמישי ועד סגירת המסחר ביום שישי

גיל שרון / צילום: תמר מצפי

הכנסות גולן טלקום ברבעון השלישי צמחו ב-5.6% ל-136 מיליון שקל

חברת הסלולר דיווחה על כ-923 אלפי מנויים פעילים ברבעון, גידול של כ-17,000 מנויים מהרבעון הקודם

מבלים ומלכלכים / צילום: אלירן דהוד, יערן קק"ל - ארכיון הצילומים של קק"ל

מדריך משבר האקלים: 5 דברים שאתם יכולים לעשות, והפעם צמצום אשפה

97% מהמדענים העוסקים בנושא האקלים מסכימים כי המקור לשינויי האקלים הוא פעילות אנושית ● וכאן גם טמונה הבשורה האופטימית: את מה שהאנושות קלקלה, היא יכולה גם לתקן

מתקן הפקת נפט של ארמקו./ צילום: רויטרס

ארמקו תנפיק מניותיה לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר, פחות מהצפוי

ארמקו תנפיק ב-IPO כ-3 מיליון מניות בכ-8 דולרים ליחידה ● הנסיך הסעודי בן סלמאן קיווה להנפיק 1.5% ממניותיה של חברת הנפט הסעודית לפי שווי של 2 מיליארד דולר

קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

החלטת בית המשפט באוקלהומה מקפיצה את מניית טבע

בית המשפט באוקלהומה החליט להפחית קנס על חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון בהליך האופיואידים ● ברקשייר האת'וויי צמצמה במידה מסוימת את ההפסד שלה "על הנייר" מרכישת מניות טבע

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס  / צילום: שוקה כהן, יח"צ

הנשר נחת: איחוד תוצאות אמריקן איגל הקפיץ את רווחי פוקס ברבעון, למרות ירידה במכירות חנויות זהות

קבוצת האופנה סיימה את הרבעון השלישי ברווח של 116 מיליון שקל, עיקרו בגין מעבר להחזקת שליטה באמריקן איגל ● דיווחה על עלייה בפעילות במותגים החדשים ושיפור בפעילות אתר טרמינל איקס ומועדון כרטיס האשראי ● מניית פוקס קרובה לשיא ומשקפת לה שווי של כ-2 מיליארד שקל

ד"ר מטאנס שחאדה, יו"ר מפלגת בל"ד / צילום: איל יצהר, גלובס

המשותפת בתגובה לכנס החירום של הליכוד: חוששים שהסתה תביא לפגיעה באוכלוסייה הערבית

קודם לכן ח"כ איימן עודה לקצין הכנסת, למשטרת ישראל ולשר לביטחון הפנים בבקשה להצמיד לו אבטחה בעקבות איומים על חייו ופרסום תמונתו במדי הג'יהאד האיסלמי ● בפנייתו כתב: "ההיסטוריה לימדה אותנו שבכוחן של תמונות כאלה להוביל לרצח פוליטי"

מפגין יורה בחץ וקשת במחאה בהונג קונג / צילום: Athit Perawongmetha, רויטרס

חץ וקשת ובקבוקי תבערה: המחאה נגד השלטון מתלהטת

האלימות במחאות נגד השלטון בהונג קונג, שמתקיימת ברציפות מיוני האחרון, מסלימה, וההתנגשויות בין האזרחים למשטרה הופכים לקשים יותר ויותר ● צפו בתמונות

רובי שמיר, לילך אשר טופילסקי, דני גילרמן, דני דיין, עזי שפר וגיא פרנקלין פותחים את המסחר / צילום: שחר עזרן

רגע לפני פרישתה של לילך אשר טופילסקי: הנהלת דיסקונט פתחה את המסחר במנהטן

בבורסה בני יורק ציינו בשבוע שעבר את יום ישראל, באירוע אותו ערכו הליגה לידידות אמריקה-ישראל (AIFL) ומתחמי היזמות SOSA

שאול שני / צלם: תמר מצפי / צילום: תמר מצפי

לאחר שנכשל בניסיון להנפיק בלונדון: שאול שני מוכר את ECI בשליש מהשווי שלפיו נרכשה ב-2007

הרוכשת האמריקאית ריבון תשלם 450 מיליון דולר עבור חברת ציוד התקשורת למודת המשברים ● משקיעי ריבון לא אהבו את העסקה, ומניית הרוכשת איבדה כשליש מערכה בתוך יומיים - גם על רקע עזיבת המנכ"ל וגיוס חוב מתוכנן של חצי מיליארד דולר למימון הרכישה ופרעון חובות ECI ● הערכות: לא צפויים פיטורים מאסיביים ב-ECI בעקבות הרכישה