גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיעור הפחת שיוצר את העיוות המתגלגל בציי הרכב

שוק הרכב בישראל השתנה, ומכוניות מאבדות מערכן במהירות רבה בהרבה מבעבר, אלא ששיעור הפחת הנהוג נותר מאחור ולא תואם את המציאות ● בחברות ציבוריות גדולות עיוות בערך ציי הרכב, בהיקף של מיליוני שקלים לחברה, עלול להיות מתורגם לעיוות בשווי המניות שלהן

חניון רכבים / צילום :איל יצהר
חניון רכבים / צילום :איל יצהר

שוק הרכב בישראל עבר מהפכה של ממש בשנים האחרונות. מבחר הדגמים הזולים שמוצעים לצרכן הישראלי גדל משמעותית, והוביל נהגים רבים להעדיף קניית רכב חדש פעם בשלוש-ארבע שנים על פני האופציה של רכישת רכב משומש. התוצאה: אם פעם היה אפשר למכור בקלות רכב בן שש, שבע או שמונה ומכוניות היו עוברות במהלך חייהן שניים, שלושה או ארבעה בעלים - היום הרבה יותר מסובך "להיפטר" מהרכב הישן, ומחירי המכוניות המשומשות צנחו.

המציאות הזו, המוכרת היטב למרבית בעלי המכוניות בישראל, עדיין לא באה לידי ביטוי בדוחות החברות הציבוריות העוסקות בתחום. חברות המחזיקות בציי רכב גדולים, לרוב בחכירה (ליסינג), נדרשות להפחית את שווי כלי הרכב בספריהן בהדרגה. נכון להיום, שיעור הפחת על ציי הרכב של החברות עומד על כ-15% בשנה, הפחתה שמשקפת לרכב חיי מדף של שש-שבע שנים. יוצאים מהכלל הם כלי הרכב ההיברידיים, שם שיעור הפחת לצורכי מס הכנסה עומד על 25% בשנה.

להערכתנו, במצב השוק הנוכחי, כלי הרכב שאינם היברידיים מאבדים מערכם יותר מ-15% בשנה, ומגמה זו צפויה אף להחריף בשנים הקרובות. על פי הערכות, בשלוש עד חמש השנים הקרובות צפויה לחול ירידה של כ-50% בתוחלת החיים הממוצעת של כלי הרכב, והיא צפויה להסתכם בכשלוש-ארבע שנים. לא מן הנמנע, כי כבר בשנים הקרובות רשות המסים תעדכן את שיעור הפחת שעשוי לעלות ל-20% ובעתיד אף להגיע ל-25% כמו כלי הרכב ההיברידיים.

ובינתיים, החשש הוא כי כבר כעת נוצר עיוות בתמחור ציי הרכב של חלק מהחברות בבורסה. בחברות בעלות ציי רכב גדולים המונים אלפי כלי רכב, הפער יכול להגיע למאות אלפי שקלים ואף למיליוני שקלים בשנה. ציי רכב גדולים עשויים להימצא, בין היתר, בחברות במגזרי הפיננסים, ההייטק והקמעונות.

בדרך להפסד הון בציי הרכב

כך, לצורך הדוגמה בלבד, אם נעיין בדוחות הכספיים של חברת שופרסל שבה יש מאות כלי רכב, עולה כי עלות כלי רכב במאזן עומדת על 95 מיליון שקל והוצאות הפחת השנתיות על 12 מיליון שקל - כלומר 12.63% בממוצע. על בסיס הערכותינו את שוק כלי הרכב ותוחלת החיים, שיעור הפחת אמור לייצג תוחלת של ארבע שנים - קרי 25%. מה שאומר שהוצאות הפחת השנתיות אמורות להיות מוכפלות (ביחס להוצאה הנוכחית), לכ-24 מיליון שקל. הפער יצטמצם עם מימוש כלי הרכב (שיהיה הרבה יותר נמוך מהשווי בספרים), ויבוא לידי ביטוי בהפסדי הון. כדי להמחיש את המשמעות המעשית של עיוות זה בדוחות, אם לצורך הדוגמה שופרסל מחליפה את צי כלי הרכב שלה כל שלוש שנים, אזי "העיוות" בפחת יהיה של 36 מיליון שקל (12 מיליון בכל שנה). אותם 36 מיליון יבואו לידי ביטוי בדוחות הכספיים, בהפסד הון, בשנת המימוש, בפעם אחת.

גם אם נתבונן בעיון בדוחות הכספיים של חברות הטכנולוגיה השונות אשר חוכרות בדרך כלל אלפי כלי רכב, נגלה עיוות שאינו משתקף באופן מיידי בדוחות. כך לדוגמה, חברת חילן חוכרת כלי רכב בעלות שנתית של 30 מיליון שקל. על פי הערכותינו, ככל שתוחלת חיי כלי הרכב תקטן, עלויות חכירת כלי הרכב יגדלו בכ-10%-15%. ההשלכות, כאמור, יעלו את הוצאות חכירת כלי הרכב בחברה החוכרת אלפי כלי רכב כמו, חילן, בכ-4.5 מיליון שקל. גם בחברות בהן עלות חכירת כלי הרכב נמוכה יותר, עדיין העיוות עשוי להסתכם במאות אלפי שקלים. כך לדוגמה, חברת נייס חוכרת כלי רכב בעלות שנתית של 2.4 מיליון דולר. על פי הערכותינו, ככל שתוחלת חיי כלי הרכב תקטן, עלויות חכירת כלי הרכב יגדלו בכ-10%-15%. ההשלכות כאמור, יעלו את הוצאות חכירת כלי הרכב בחברה כמו נייס בכ-400 אלף דולר.

המשקיעים מתמחרים נכון את המניות?

החשש הוא שפער זה אינו נלקח בחשבון על ידי המשקיעים ולכן אינו בא לידי ביטוי בתמחור המניות של אותן חברות. התוצאה עלולה להיות, שהעיוות בדוחות לא יבוא לידי ביטוי בהדרגה לאורך השנים אלא בבת אחת, בתום שלוש השנים הראשונות של התשלום על רכבי הליסינג (בדרך של רישום הפסדי הון שלא ניתן לקזזם מהרווחים השוטפים), ישפיע בצורה חדה יותר על שורת הרווח ויוביל להתאמה חדשה של שווי המניה, במקום שהדבר יקרה באופן איטי ומדורג.

חשוב להדגיש כי לא כל החברות בעלות ציי הרכב הגדולים מושפעות במידה שווה. ככל ששיעור כלי הרכב ההיברידיים בצי הרכב של החברה גבוה יותר - ההשפעה מתונה יותר, בין היתר הודות לקיזוז בעלויות של צריכת דלק וכן בגלל עלויות מימון נמוכות הנובעות מסביבת ריבית נמוכה.

אז מה הפתרון? לאורך זמן, הפיכת צי הרכב כולו לירוק - דהיינו, מעבר לכלי רכב היברידיים, דבר שגם יתרום לסביבה וגם ייצר איזון בדוחות בין ההפסד הצפוי מהפחת בשווי הרכב לבין האפשרות להקטין הוצאות על החזקת הרכב, במיוחד הוצאות הדלק וההחזרים המיסויים הנגזרים מהחזקה של רכב היברידי. ובינתיים, מומלץ למשקיעים לבחון היטב את הסעיפים הנוגעים לצי הרכב בדוחות החברה - המופיעים בסעיף הרכוש, להעריך את השווי האמיתי של ציי הרכב ולתמחר זאת בהתאם במחיר המניה.  

הכותב הוא שותף במשרד ליאון-אורליצקי ושות' - מור&סטפנס ישראל. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול-דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל