גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מומחי הגבלים עסקיים מזהירים: "הליכי מיזוג צפויים להתייקר ולהפוך לסיוט ביורוקרטי מתמשך"

פרסום טיוטת תקנות המיזוגים החדשות ע"י רשות התחרות, ובה תנאים חדשים לאישור מיזוג, מציתה התנגדות בקרב מומחים להגבלים עסקיים: "התקנות לא יקלו את ההליכים ולא ייעלו אותם, כפי שמצהירה הרשות. הבשורה היא של הכבדה ניכרת בנטל הרגולטורי"

מיכל הלפרין/ צילום:יוסי זמיר
מיכל הלפרין/ צילום:יוסי זמיר

ייעול הליכי בדיקת מיזוגים ואישורם - או הסיוט הביורוקרטי החדש? זו השאלה שמעסיקה את מומחי ההגבלים העסקיים, מאז פרסומה של "טיוטת תקנות המיזוגים החדשות" על-ידי רשות התחרות בראשות עו"ד מיכל הלפרין.

בעוד ברשות מדברים במונחים של מהפכה לטובת החברות המבקשות להתמזג ו"הקלה" בהליכי המיזוג - לטענת מומחי ההגבלים, ההפך הוא הנכון, והשינויים שמציעה הרשות מהווים הכבדה רגולטורית, שתייקר את עלויות הליכי המיזוג ותקשה על החברות.

ההוראות שנמצאות במחלוקת פורסמו ב"טיוטת תיקון מקיף לתקנות הדיווח על מיזוגים", שפורסמה להערות הציבור. התיקון מסדיר שני נושאים מרכזיים:

1) הגדלת סכום מחזור המכירות הקובע לקיומה של חובת קבלת אישור למיזוג מהממונה על רשות התחרות - מ-10 מיליון שקל לכל אחת מהחברות המתמזגות ל-20 מיליון שקל.

חוק ההגבלים העסקיים, בטרם תיקונו והפיכתו ל"חוק התחרות" בינואר השנה, הטיל על צדדים לעסקת מיזוג חובת דיווח על המיזוג, והמתנה לאישור הממונה על התחרות, אם מתקיימת בעניינם אחת או יותר מהחלופות הבאות:
א. המיזוג מקים נתח שוק מונופוליסטי לצדדים למיזוג במקטע כלשהו של שרשרת ייצור המוצר;
ב. צד למיזוג הוא בעל מונופולין כמשמעו בחוק (בין שהממונה הכריז על קיום המונופולין ובין שלא);
ג. מחזור המכירות המצרפי המאוחד של הצדדים עולה על 150 מיליון שקל;
ד. מחזור המכירות של לפחות אחד מהצדדים למיזוג עולה על 10 מיליון שקל.

במסגרת תיקון חוק התחרות מהשנה, עודכנה הדרישה השלישית למחזור המכירות המצרפי המאוחד של הצדדים, והרף הועלה למחזור מצרפי מאוחד העולה על 360 מיליון שקל. כעת מבקשת רשות התחרות בתיקון החדש לעדכן גם את הדרישה הרביעית - שרף המינימום הנדרש למחזור המכירות הנפרד, יעלה מ-10 מיליון שקל ל-20 מיליון שקל. עוד נקבע כי לצורך חישוב מחזור המכירות של כל צד למיזוג, יידרש גם לאחד מחזורי מכירות של חברות מוחזקות של הצדדים, שקודם לכן לא אוחדו.

2) שינוי יסודי בטופס הודעת המיזוג, שבאמצעותו חברות מתמזגות מספקות לרשות מידע ראשוני על העסקה ונתונים לניתוח התחרותי שהרשות מבצעת בבדיקתה. זאת, גם כשאין חשש לפגיעה בתחרות. עליהן לפרט את מהות המהלך העסקי ואת המטרות ולצרף תרשים מפורט לתיאור מצב ההחזקות לפני המהלך ואחריו, אם הוגשה בקשת מיזוג במדינות נוספות, אם מבוקש אישור לאופציה המוענקת בעסקה ועוד.

בהודעת הרשות על "טיוטת התקנות" נכתב כי "השינויים המוצעים מהווים מהלך משלים לרפורמה שעבר חוק התחרות הכלכלית בכנסת, שמטרתו הייתה, בין היתר, מיקוד וייעול הליכי בדיקת המיזוגים ברשות התחרות". אולם לא כולם מסכימים ש"מיקוד" ו"ייעול" יהיו התוצאה. 

השינויים בטיוטת התקנות החדשות

שינוי תפיסתי בתפקיד ההודעה

לטענת עו"ד בועז גולן, ראש מחלקת הגבלים עסקיים ותחרות במשרד גולדפרב-זליגמן ולשעבר היועץ המשפטי של רשות התחרות, ועו"ד זהר דוד, שותפה במחלקת הגבלים עסקיים ותחרות במשרד, "שני התיקונים המוצעים מבשרים על הכבדה ניכרת בנטל הרגולטורי, האמרת עלויות העסקה במיזוגים ועיכובים ממושכים ביכולת לפנות לרגולטור לקבלת אישורו".

לדברי עו"ד גולן, "באמור להגדלת סכום מחזור המכירות הקובע להגשת הודעות מיזוג - לכאורה, ככל שמחזורי המכירות הקובעים גדלים, פחות מיזוגי חברות מחויבים לקבל את אישור הממונה, ומדובר בהקלה רגולטורית". אלא שבמקביל, "התקנות החדשות משנות את דרך חישוב מחזור המכירות, באופן שבמקרים רבים ירחיב את בסיס מחזור המכירות של החברות. זאת, מאחר שכתוצאה משינוי הגדרת 'שליטה' בתקנות, יצטרכו לאחד מחזורי מכירות של חברות מוחזקות של צדדים למיזוג, שקודם לא אוחדו, לצורך חישוב מחזור המכירות הקובע".

עוד לדברי גולן ודוד, השינוי העקרוני בתיקון נוגע דווקא למה שנראה לכאורה טכני - השינויים בטופס הודעת המיזוג. "השינויים רחבי-ההיקף משקפים שינוי תפיסתי בתפקיד הודעת המיזוג: מעבר ממודל של 'משיכה' למודל של 'דחיפה'". 

הטופס הקיים כיום מחייב פירוט מועט יחסית מצד החברות, ועל בסיס המידע הראשוני שהצדדים מספקים, אם הרשות חושבת שהיא זקוקה למידע נוסף, היא "מושכת" אותו מהם בדרישה ייעודית שמבקשת בדיוק את המידע שהרשות צריכה. במקרים רבים הרשות לא דורשת מידע נוסף.

לדברי עו"ד גולן, "לעומת זאת, הטופס החדש מבוסס על מודל של 'דחיפה', כשכבר בשער הכניסה לרשות, החברות מספקות מידע רב, בין שהמיזוג מורכב תחרותית, ובין שהוא לא מעורר סוגיה תחרותית, ושאין צורך במידע".

לדברי עו"ד דוד, השינוי יהיה משמעותי לחברות בעלות פעילות בינלאומית. "חברות וקרנות זרות וחברות ישראליות שפועלות בחו"ל יידרשו לראשונה לספק פרטים רבים על פעילותן והחזקותיהן בחו"ל. 

"להמחשה, במיזוג בין חברות רב-לאומיות שפועלות גם בישראל, תידרש כל אחת לספק בהודעת המיזוג פירוט על מחזורי המכירות העולמיים ובישראל שלה, ושל כל תאגיד שיש לה קשרי שליטה עימו, במישרין ובעקיפין; פירוט כל המוצרים והשירותים של החברה וכל תאגיד עם קשרי שליטה, שמתחרים למוצרים או לשירותי הצד השני למיזוג, או שמשמשים כתשומה, או שמשלימים או שנמכרים לאותו סוג לקוחות; פירוט הגשות בהתאם לדיני הפיקוח על מיזוגים במדינות אחרות; בעסקה בין מתחרים, פירוט כל תחומי פעילות החברה, לרבות כל תאגיד עם קשרי שליטה כלשהם; ובתנאים מסוימים, גם פירוט בנוגע לתאגידים (ובעלי השליטה בהם) שהחברה ובעל השליטה הסופי בה מחזיקים בהם, או בעלי זכות למנות נושאי משרה".

עיכובים והגדלת עלויות

דוגמה נוספת שחלה על כלל החברות, ישראליות וזרות, שעליה מצביעים עורכי הדין גולן ודוד, מצויה בביטול ההבחנה שבטופס הקודם, בין המידע שחברות בעלות נתח משמעותי נדרשו לספק, למידע שיתרת החברות נדרשו לספק. "לפי התקנות החדשות, כל החברות צריכות לספק את מלוא המידע, גם עם נתח שוק זניח - מידע על היקפי מכירות, פרטי לקוחות וספקים, והדינמיקה התחרותית בשווקים".  

לדברי גולן, דוגמאות אלה מספקות טעימה להיקפי השינויים. "אף שמדובר בעניין טכני, יש לו משמעויות כבדות-משקל: בעיקר, האמרה משמעותית של עלויות הפנייה לקבלת אישור הממונה למיזוג; ותשומות הזמן שחברה תצטרך להשקיע באיתור ובעיבוד המידע, יתעצמו. וגם הזמן להכנת הפנייה יתארך משמעותית - סוגיה רגישה מאוד במיזוגי חברות, לאור החיוניות מול לקוחות, ספקים ועובדים להשלמת עסקת המיזוג במהירות".

דוד מוסיפה כי השינויים מצטרפים להכבדות שכבר נחקקו. "בינואר השנה האריכה הרשות את משך הזמן שעומד לרשותה לבדיקת מיזוגי חברות, מ-30 יום ל-150 יום. האם תוספת הזמן הניכרת נדרשת, כשהרשות גם משנה את שיטת הדיווח על מיזוגים ומקבלת מידע רב כבר במועד הגשת ההודעה?".

בעקבות זאת, לדברי גולן ודוד, "ניתן לשער שהתקנות המוצעות, שפורסמו לשימוע ציבורי, יעוררו תרעומת במגזר העסקי. דומה כי האיזון בין הנטל הרגולטורי, לתועלת שתצמח מהמידע הנוסף, לא נשמר. ניסיון העבר מלמד כי הרשות שוקלת עמדות שמובאות בפניה בשימועים, ונקווה שנקודת האיזון תתוקן".

לחשוב פעמיים לפני המיזוג

גם לדעת עו"ד אסף שובינסקי, שותף וראש תחום הגבלים עסקיים ותחרות במשרד יוסי לוי, התיקון המוצע לתקנות המיזוגים צפוי להזיק נזק למגזר העסקי. "בניגוד לאמור בהודעה שפרסמה הרשות לציבור, טיוטת התקנות שפורסמה לא צפויה 'למקד ולייעל' את הליכי בדיקת המיזוגים ברשות התחרות, אלא להפך - אם תתקבל בנוסחה הנוכחי, היא צפויה להפוך את הליכי המיזוג לסיוט ביורוקרטי שילווה כל מיזוג, משמעותי או זניח, קטן או גדול".

לדברי עו"ד שובינסקי, "התקנות הקיימות היום מבחינות הבחנה ברורה בין מיזוגים משמעותיים, בעלי פוטנציאל לפגיעה בתחרות, לבין מיזוגים שפוטנציאל פגיעתם בתחרות מצומצם יותר. למשל, במיזוגים בין חברות שחלקן המצרפי בשוק המוצר הרלוונטי נמוך מ-30%, ניתן להגיש הודעות מיזוג מקוצרות, עם פרטים כלליים על החברות וחלקן בשוק, והליכי מיזוג אלה מושלמים בממוצע בכשבועיים. 

"בנוסף, בשנים האחרונות הנהיגה הרשות מסלול 'ירוק בוהק' לבדיקת מיזוגים שאינם מקימים חשש לפגיעה משמעותית בתחרות, שלגביהם נמשכו הליכי הבדיקה ימים ספורים. אם יתקבלו התקנות החדשות, יידרשו חברי הקהילה העסקית לחשוב פעמיים בטרם ביצוע עסקת מיזוג".

למה לחשוב פעמיים?

שובינסקי: "התקנות מבטלות את טופס הודעת המיזוג הקצרה ומחייבות את הצדדים למיזוג למלא הודעה בנוסח אחיד, בין שמדובר במיזוג בעל השפעה משמעותית על התחרות, ובין שמדובר במיזוג זניח וחסר השפעה על התחרות; וכן, ובעיקר - היקף המידע שאותו יידרשו הצדדים למסור לרשות הורחב דרמטית, והוא חסר תקדים. כך שאם תאומץ טיוטת התקנות, צפוי הליך אישור המיזוגים להפוך לנטל ביורוקרטי משמעותי ביותר על מיזוגי חברות בישראל, הגם שמדובר בפעילות כלכלית מבורכת, שמקדמת יעילות ותחרות".

לפי דוח רשות התחרות ל-2018, מתוך 205 הודעות מיזוג, התנגדה הרשות לארבעה מיזוגים בלבד. לצורך איתור המיזוגים המעלים חשש לפגיעה בתחרות או בציבור, נדרשת הרשות לבצע ניתוח שוק כלכלי ולהיעזר בנתונים שונים, וכשמדובר במיזוג "בעייתי", לרשות יש סמכויות נרחבות לדרוש מסמכים ומידע מהצדדים למיזוג, ומכל צד שלישי.

שובינסקי: "בשים לב לעובדה שמרבית המיזוגים אינם מעלים חשש לפגיעה משמעותית בתחרות או בציבור, ובמרבית המקרים הדבר ברור כבר על פני הדברים ובטרם ביצוע בדיקות מעמיקות, לא ברור מדוע שהרשות תחייב חברות המבקשות להתמזג, למסור מידע בהיקפים חסרי תקדים".

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר