גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הולכים על כל הקופה: 5 מכוניות ששייכות לקטגוריה שצוברת תאוצה

כל יצרני הרכב בעולם מדברים על הנעה חשמלית, פליטה ירוקה ו"דאון-סייזינג" ● אבל כולם יודעים שהכסף הגדול נמצא בפלחים המוחצנים ביותר של השוק, כמו פלח ה–SUV קופה שזוכה לפריחה רצינית

אאודי Q3 ספורטבק / צילום: יחצ
אאודי Q3 ספורטבק / צילום: יחצ

אאודי Q3 ספורטבק: השמרנים משנים כיוון

אאודי נחשבה במשך שנים ל"סרבנית SUV קופה". קברניטיה טענו שהעיצוב המוחצן והרועש והתדמית הפרועה של הפלח הזה לא מתאימים לקו השמרני והנקי של המותג ולעיצובים הקלאסיים שלו. אבל השוק - במיוחד הסיני - אמר את דברו, ולפיכך גם אאודי קופצת כיום לנישה הזו בצורה נרחבת.

הראשון בסדרה הוא דגם הספורטבק החדש של אאודי Q3. עיצוב החלק הקדמי שלו דומה מאוד לעיצוב ה-Q3 הרגילה, למעט חרטום קצת יותר אגרסיבי. אבל מעמוד האמצע ואחורה היא מציגה אלמנטים טיפוסיים לז'אנר: גג נמוך יחסית שמשתפל לאחור בחדות ויוצר פרופיל צד דמוי דמעה, ספוילר מודגש מעל הדלת האחורית ושמשה אחורית צרה.

תא הנוסעים מקביל לזה של ה-Q3 עם לא מעט תוספות קוסמטיות-ספורטיביות, דוגמת ריפוד ייחודי ומושבי ספורט עמוקים. כרגיל, מסכי ה-LCD שולטים בעמדת הפיקוד. הספסל האחורי עדיין אמור לספק מרחב מחיה מכובד לשלושה מבוגרים ותא המטען התקני מספק 530 ליטר למרות הדלת האחורית המשופעת.

אאודי טוענת שמתחת לכסות, השינויים מהותיים יותר והרכב נהנה מ"מערכת שליטה דינמית", שמתאפיינת בהיגוי מהיר יותר משל ה-Q3 הרגיל ויכולת תמרון של מכונית ספורט תודות למרכז כובד נמוך יותר.

המנועים שמושקים באירופה בשלב הראשון הם המנועים המוכרים של ה-Q3, כולל 2 ליטרים טורבו בנזין עם 230 כ"ס וטורבו-דיזל בהספק 150 כ"ס. מעבר לפינה נמצאים מנועים עם מערכת סיוע היברידית "קלה" ומן הסתם גם גרסה קרבית נוסח SQ3. המחיר טרם פורסם, אך אפשר מן הסתם לצפות למחיר גבוה ב-15%-20% מגרסאות ה-Q3 הרגילות המקבילות.
המחיר בארצות-הברית מתחיל בכ-14,800 דולר.

פורשה קאיין קופה: עוד יותר ספורטיבי

החל מהשנה, לקאיין של פורשה יש תת-נישה מצומצמת ושמה "קאיין קופה". ההבדלים בעיצוב די מקיפים ומתחילים בעמוד A קדמי נמוך יותר, גג שניצב 20 מ"מ נמוך יותר, דלתות שעוצבו מחדש, קשתות גלגלים שהורחבו לעומת המקור, וכמובן דלת אחורית בשיפוע חד עם חלון צר יותר וספוילר רציני שנמתח חשמלית לאחור כאשר המהירות עולה - על-פי המסורת של פורשה. התוצאה היא רכב שנראה אגרסיבי וקרוב יותר אל הקרקע מהקאיין, ואם מוסיפים לכך כמה תוספות אופציונליות, כמו חישוקי סופר-ספורט עצומים וגג מסיבי פחמן, מקבלים הצהרת נוכחות בולטת מאוד.

מבחר המנועים מקביל לקאיין הרגיל ונע בין 340 כ"ס בדגם ה-V6 הבסיסי - שיכול להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6 שניות - ועד ל-V8 קרבי בגרסת הטורבו, שמייצרת 550 כ"ס ומאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות ולמהירות סופית של למעלה מ-280 קמ"ש.

תא הנוסעים די דומה לקאיין ומציע מרווח רגליים וכתפיים דומה, אם כי מטבע הדברים, מרווח הראש מוגבל יותר ותא המטען מסתפק ב-625 ליטר. מתלי אוויר הם סטנדרט. עדיין לא ברור אם המבחר יכלול בעתיד גם גרסת פלאג-אין, בהנחה שעוד תהיה רלוונטית לישראל. הקאיין קופה כבר נחת בארץ.

פורשה קאיין קופה / צילום: יח"צ

מרצדס CLG קופה: חידוש מקיף ועדכני ביותר

מרצדס הצטרפה מאוחר, יחסית, לפלח הייחודי הזה, אבל היא נחושה להשלים במרץ את הפער מול ב.מ.וו ולחסום את הדרך לאאודי. הקיץ מגיע תורה של גרסת הביניים שלה בפלח, GLC קופה, לעבור חידוש מקיף.

חיצונית, התמקדה מרצדס בחלק החשוב ביותר בכלים הללו, הזנב, שעודן משמעותית לעומת הדור הראשון, הפך להיות פרופורציונלי יותר ועדיין שמר על מידה נכבדה של אגרסיביות. החרטום מאמץ את שפת העיצוב של מרצדס כאשר בוצע בידול מובחן בין עיצוב החרטום של הגרסאות "הרגילות" לבין גרסאות ה-AMG הקרביות, שמצוידות כעת בגריל ספורטיבי אגרסיבי ובשלל ספוילרים וכונסי אוויר קרביים.

בתא הנוסעים, עמדת הפיקוד מיישרת קו עם דגמי הדור האחרון של מרצדס וכוללת שני מסכי מגע ענקיים ובמקביל את ממשק ההפעלה החכם MBUX, שכולל בתוכו סייען אישי עם יכולת למידה ויכולת קלט באמצעות מחוות ידיים.

כצפוי, מצויד הרכב בדור העדכני ביותר של מערכות בטיחות סמי-אוטונומיות, כולל יכולת להפקיד את ההיגוי בידי מוח הרכב לפרקי זמן מוגבלים. מלבד המנועים של הגרסאות הרגילות, זכו גרסאות ה-AMG הקרביות לטיפול מיוחד. בראש ההיצע גרסת "63" שנבחנה רשמית במסלול נורבורגרינג והשיגה זמן הקפה מרשים מאוד - ולא שמי שרוכש רכב כזה ינסה זאת אי-פעם. מנוע ה-V8 טורבו מייצר 476 כ"ס בתצורה הרגילה או 510 כ"ס בתצורת ה-S, משודך לתיבה אוטומטית ספורטיבית ומסוגל לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-4 או ב-3.8 שניות בהתאמה. למי שזה קצת יותר מדי, יש גם גרסת 43, עם 390 כ"ס בלבד.

מרצדס CLG קופה / צילום: יח"צ

שנגאן CS85 קופה: מודרני באופן מפתיע

אחת מנקודות הביקורת שנמתחות על פלח ה-SUV קופה בעולם היא הדימוי הנובורישי שלו. אבל בסין, שבה אין כמעט "כסף ישן", להיות "מתעשר חדש" זה לא עלבון אלא משאת נפש. לפיכך, היה זה רק עניין של זמן עד שהיצרנים המקומיים יאמצו בחום את הפלח הזה וישכפלו אותו - אבל עם מחירים עממיים ונגישים.

דוגמה אחת היא הדגם החדש CS85 קופה של היצרנית הסינית שנגאן, שהושק בסין. עיצובו נראה כמו שיבוט גנטי של אלמנטים של דגמי פרימיום יוקרתיים ומוכרים היטב: זנב של מרצדס GLC קופה, פנסים של אאודי, גריל של פולקסווגן ופרופיל של X6. אבל מתחת לכסות המשוכפלת מסתתר רכב מודרני באופן מפתיע.

הרכב ניצב על פלטפורמה עדכנית, נמתח לאורך מכובד של 4.72 מ' ולרוחב 1.85 מ' ובסיס הגלגלים שלו, 2.7 מ', תואם את הממוצע האירופי בפלח המיד-סייז. תא הנוסעים, שעוצב בסטודיו האיטלקי של החברה, נראה יוקרתי ואיכותי, אם כי לא ברמה של הגרמנים, והוא עמוס במערכות חכמות כמו סייענית אישית ומערכת הפעלה שפותחה בשיתוף ענקית האלקטרוניקה TENCENT, מערכות ADAS עדכניות ועוד.

להנעה אחראים מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין בהספק 174 כ"ס או מנוע 2 ליטרים טורבו בהספק 233 כ"ס, שניהם שייכים לדור החדש, שפותח בסיוע טכנולוגיה מערבית כדי לעמוד בעתיד בתקינת יורו 6. שניהם משודכים לתיבה אוטומטית מתקדמת בת 8 מהירויות מבית אייסין היפנית. כל הדגמים מצוידים כסטנדרט בהנעה כפולה-קבועה. והמחיר? מתחיל בכ-19 אלף דולר בסין, כולל מסים - משהו כמו 50% מהמחיר של המתחרים הגרמנים המקבילים.

שנגאן CS85 קופה / צילום: יח"צ

ב.מ.וו X6 מודל 2020: האב המייסד מתחדש

לב.מ.וו שמורה זכות ראשונים בנישת ה-SUV קופה וה-X6 שלה הקדים בכמה שנים טובות את המתחרים. לפיכך, כשהגיעה העת לחדש את "האב המייסד" של הפלח, הוא זכה לטיפול מקיף מאוד. מודל 2020 של X6 ניצב על הפלטפורמה של ה-X5 החדש עם בסיס גלגלים שהוארך ב-4 ס"מ לטובת מרחב הרגליים. הוא רחב יותר מקודמו ומעט נמוך יותר לטובת מראה אגרסיבי יותר, ותא המטען מציע כעת נפח שימושי יותר של כ-580 ליטר. ואם מישהו לא מסתפק בכך, הוא יכול לבחור כעת בין שני סגנונות עיצוב שונים: יוקרתי עם שלל קישוטי כרום, מגנים תחתיים מודגשים בכרום ועוד; או ספורטיבי, "M SPORT" עם שלל "תוספות אגרסיה" כמו פגושים עמוקים, ספוילרים מוגדלים ורכיבים מסיבי פחמן.

עיצוב הפנים די זהה ל-X5 החדש, כולל מערכות בטיחות סמי אוטונומיות מתקדמות, "סייען אישי" עם בינה מלאכותית שלומד את קולו והעדפותיו של הנהג, אפשרות להעברת פונקציות רבות לסמארטפון של הנהג כולל פתיחה והתנעה מרחוק וכו'.

היצע המנועים מקביל גם הוא לזה של ה-X5 עם שלל מנועי בנזין ודיזל כאשר בפסגת ההיצע נמצא מנוע V8 בנפח 4.4 ליטרים, שמייצר 530 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות. ואל חשש: יש גם אופציה לצליל מפלט רועש במיוחד ואפילו נורות LED צבעוניות שמרצדות בחרטום, למקרה שמישהו לא הבחין בכם ממרחק של 2 ק"מ.

ב.מ.וו X6 מודל 2020 / צילום: יח"צ

עוד כתבות

בניין ג'רוזלם פוסט בירושלים / צילום: איל יצהר, גלובס

"מטעה צרכנים": הרשות להגנת הצרכן תקנוס את ג'רוזלם פוסט

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת ג'רוזלם פוסט על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי של כ-400 אלף שקל ● לטענת הרשות, ג'רוזלם פוסט הסתירה מלקוחותיה את תנאי הביטול של קורס אנגלית שרכשו באלפי שקלים

אפי נוה צילום: איל יצהר

התנועה לחופש המידע תומכת באפי נוה: "ביהמ"ש פוגע בזכויות הנאשמים לקבל מידע"

התנועה מבקשת להצטרף לעתירה בג"ץ שהגישו אפי נוה וזוגתו נגד ההחלטה שלא למסור להם מידע שלטענתם יכול לבסס את טענתם לאכיפה בררנית • לטענת התנועה, "מדובר בתקלה חמורה שמתרחשת בעידוד המדינה"

קיילי ג'נר / צילום: שאטרסטוק

קיילי ג'נר מוכרת 51% מחברת הקוסמטיקה שלה ב-600 מיליון דולר

ענקית היופי והטיפוח קוטי היא הרוכשת של Kylie Cosmetics ● ג'נר, שהקימה את החברה ב-2015, תמשיך להוביל את הפעילות הקריאייטיבית

האומן17/ אמיר מאירי

עסקת ענק בדרום ת"א: י.ח.דמרי ויהלומית פרץ רכשו את מתחם האומן 17 ב-355 מיליון שקל

מתחם האומן כולל 16 דונם ועל פי הערכת השמאי שוויו הגיע ל-200 מיליון שקל ● ואולם במהלך ההתמחרות על הנכס, שבו לקחו חלק גם החברות יובלים, אקרו וקרן ריאליטי, המחיר המריא

השקות מרובות של שירותים פיננסיים מטעם ענקיות הטכנולוגיה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חשבון עו"ש בגוגל? מה ענקיות הטק יעשו עם המידע הפיננסי שלנו

על אף שענקיות הטכנולוגיה זוכות ליחס מחמיר וחשדנות מצד רגולטורים, הן לא מהססות להיכנס לתחום הפיננסי, שיאפשר להן להפיק תובנות נוספות ורגישות על המשתמשים ויסייע להן להמשיך לבצר את מעמדן

למינייט / צילום: יחצ

החברה שפיתחה מוצר הכנה לדיאליזה כבר רושמת הכנסות בגרמניה

המוצר נועד למנוע סיבוכים בניתוחים שמטרתם ליצור אצל מטופלי דיאליזה פתח קבוע להחדרת צנתר

בנייני מגורים ברובע קרויצברג בברלין / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס

דיווחים: ממשלת גרמניה סבורה כי רפורמת השכירות בברלין לא-חוקית

לפי התקשורת הגרמנית, משרד הפנים של גרמניה סבור כי חלקים נרחבים מרפורמת השכירות המקיפה בברלין מנוגדים לחוקה, ולא יעמדו במבחן משפטי ● הרפורמה כוללת הקפאת מחירים והורדה בדיעבד של שכירות גבוהה מהמקובל

השריפה באמזונס /  צילום:  גרינפיס Victor Moriyama  גרינפיס

קצב בירוא יערות האמזונס הוא הגבוה ביותר מזה שנים

לפי הנתונים רשמיים שפורסמו היום, שיעור בירוא היער בין אוגוסט 2018 ועד יולי 2019 דומה לפינוי של 3,820 מגרשי כדורגל ביממה

מבט אווירי על מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בדרך למנהטן: תוכנית הענק שמבקשת לשלש את מתחם הבורסה ברמת גן

תוכנית ענק שנבחנת בוועדה המחוזית מבקשת לשלש את מתחם הבורסה • החיבור התחבורתי אמנם מצוין, אבל הרחובות הצרים אינם מעודדים הליכה ומעלים סימני שאלה בנוגע לאטרקטיביות של האזור

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

"דרישת החשב הכללי לעצור הוצאות כבר עכשיו - בחוסר סמכות"

היועצת המשפטית של וועדת הכספים עו"ד שגית אפיק קובעת כי לחשב הכללי באוצר רוני חזקיהו לא הייתה סמכות למנוע ממשרדי הממשלה כבר עכשיו להתחייב על הוצאת כספים ב-2020

פרימור/  צילום: יחצ

"סימני עובש": ריקול למשקה תות-בננה של פרימור

חברת גניר, יצרנית פרימור, הודיעה על ריקול של משקה תות-בננה המסומן בתאריכים אחרונים לשיווק בין 27.4.2020-26.4.2020

יובל שטייניץ, ניידת הבחירות של גלובס / צילום: כדיה לוי

הפתרון לעתיד משק החשמל נמצא במצבר של המכונית שלכם

שר האנרגיה שטייניץ הכריז על יעד בצריכת חשמל סולארי: 30% מכלל החשמל ב–2030, לעומת 6.5% כיום • אלא שחשמל סולארי אינו מספק מענה לדרישה הגבוהה בשעות הערב ושימוש בו מצריך גיבוי של אספקה מתחנות כוח מזהמות • הפתרון המתגבש: "שאיבת" החשמל ממצברים של מכוניות חשמליות ● כתבה שנייה בסדרה

מרכז החדשנות מבפנים / צילום: כדיה לוי

שיבא משיק מרכז חדשנות דיגיטלית: "נקדם כל פתרון ראוי לבעיות כמו תורים וטעויות"

בית החולים שיבא פתח את מרכז ARC כחלק מרשת בינלאומית שהוא מקים מסביב לעולם ● לסטארט-אפים הוא מציע מימון, מקום לעבוד בו ואפשרות לנסות מוצרים חדשים ● סמנכ"ל רפואה וחדשנות איל צימליכמן: "שותפות היא מילת המפתח. לא כל אחד שומר רק על האינטרסים שלו"

לשכת התעסוקה במדריד / צילום: רויטרס

שוק העבודה באירופה פורח, אז למה כל כך הרבה עובדים כועסים?

שיעור האבטלה באירופה נמצא ברמת שפל של דור, אלא שרבות מהמשרות האלה הן חלקיות או זמניות, ואינן כוללות את ההטבות שעובדים אירופים התרגלו לקבל

בוריס ג'ונסון ותרזה מי. יש חיים אחרי הברקזיט / צילום: רויטרס, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

השוק מתחיל להסתכל באופטימיות על היום שאחרי הברקזיט

ההחלטה על היפרדות מהאיחוד האירופי גרמה למשקיעים הגלובליים להקטין את חשיפתם לשוק הבריטי בכ-14 מיליארד ליש"ט ● לאחרונה החלו לבצבץ ניצני אופטימיות זהירה וקולות "שוריים" חלשים בשווקים ● המחנה האופטימי מביט מעבר לאופק ההסכם,  והזרקור עובר לאיטו לעיסוק במרוויחים האפשריים

סין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

החזית הפנימית של סין באסיה: מלחמת הסחר היא לא רק מול ארה"ב

תשומת הלב במלחמת הסחר ממוקדת בארה"ב ובסין, אולם מלבדן יש שחקנים חשובים אחרים, שהתגובה שלהם תעצב את קווי האספקה של הכלכלה הגלובלית

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

נתניהו: "ארה"ב אימצה מדיניות חשובה שמתקנת עוול היסטורי"

הודעות מזכיר המדינה מייק פומפיאו על שינוי המדיניות המשפטית ביחס למעמד ההתנחלויות התקבלה בישראל בקונצנזוס רחב ●  מן הליכוד ועד בכירי כחול לבן כולם בירכו הלילה את הבית הלבן ומחלקת המדינה

משה כחלון ורוני חזקיהו / צילומים: כדיה לוי, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החשב הכללי מגלה: עמדנו בגירעון ב-2018 בזכות דיבידנד ענק מחברה ביטחונית

החשב הכללי חזקיהו הסביר איך קרה שהגירעון בחודש דצמבר 2018 ירד בפתאומיות ל-2.9%, כאשר בכל שאר החודשים מספטמבר 2018 ועד היום הגירעון היה גבוה מ-3% ● זה אפשר לשר האוצר כחלון לטעון, זמן קצר לפני ההחלטה על עריכת בחירות, כי לא חרג בשקל מיעד הגירעון שנקבע

מחאת יוצאי אתיופיה / צילום: שלומי יוסף

איך משקמים את האמון האבוד של יוצאי אתיופיה במדינה?

בתי המשפט הם לא הפתרון לבעיה החברתית הזאת. גם לא בתי הסוהר ● הפתרון הוא בגני הילדים ובבתי הספר: כשילדים כהי-עור ולבנים יגדלו ביחד באופן שוויוני, בכל מקום בארץ ולא רק באזורים מסוימים, הגזענות תיעלם, והאמון יחזור ● פרשנות

מחזור סוללת רכב חשמלי במפעל בגרמניה/ צילום: רויטרס

כשהסוללות יסיימות את שירותן ברכבים, הן יכולות לשמש לתעשיית הפאנלים הסולאריים

עבור תעשיית הפאנלים הסולאריים מדובר בצעד ראשון אמנם, אך בבשורה גדולה; כשיהפוך התחום למסחרי יותר, הוא יזדקק לסוללות רבות