גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרקליטות היא מפלגת שלטון החוק החדשה: "האדם הסביר" – טור דעה שבועי חדש של גיל ברינגר

מדוע כתבי המשפט אינם מדווחים על הפריצות המתרחשות באזורנו - פריצת הכלובים המשפטיים וריקון תוכניהם המקוריים? • כיצד הפך "שלטון החוק", בחסות השמאל, לשלטון הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה? • ואיך רגע לפני סגירת הרשימות לכנסת, מקימה הפרקליטות מפלגה? • דעה

פרקליט המדינה שי ניצן והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: איל יצהר
פרקליט המדינה שי ניצן והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: איל יצהר

השיח המשפטי הישראלי מתאפיין בשנים האחרונות בפריצת הכלובים המשפטיים וריקון תוכניהם המקוריים. לפורצי הכלובים האלה אין כובעי גרב, והם אינם זקוקים לפצירה. מקלדת וגלימה מספיקות להם בהחלט. בתי המשפט ומערך הייעוץ המשפטי לממשלה פורצים פעם בפעם את כלובי המשפט הישראלי. הם אינם יכולים לחוקק את החוקים במקום הכנסת, אך במסגרת ריב הסמכויות שמתנהל בין הדרגים הנבחרים למקצועיים, יכולים הם בהחלט לרוקן את החוקים ממשמעותם המקורית ולהחליפה באחרת. כמו כלובים שנפרצו והחיות נחטפו מתוכם, גם מילות החוק הישראלי עומדות לא פעם ריקות ועזובות. שלדיהן עדיין שם, אך רק כתזכורת למה שביטאו בעבר.

כך למשל, תחת האתוס שנוצר במחלקת הבג"צים חדל "האינטרס הציבורי" לבטא אינטרס אמיתי שיש לציבור בישראל עניין בו. הוא משקף כיום את מה שהיה ראוי בעיני הפקידות להיות האינטרס הציבורי לו היה הציבור מורכב משכמותם. לו היה "הציבור" - "ציבור הפקידים". אלא שאיש מכתבי המשפט לא ידווח על הפריצה הזו.

"אמון הציבור" גם הוא אינו נבחן עוד כבעבר. במקום שזה יבטא את מידת האמון שהציבור מעניק בפועל, בקלפי, לאדם שתחת הנהגתו מבקש הוא לחסות, פסיקותיו של בית המשפט הפכו את האמון הזה לעניין משפטי מופשט. המופשט מתנגש, לא פעם ולא במקרה, עם הממשי. וכך יוצא שהשופטים עשויים להכריז כי נבחר הציבור אינו זוכה עוד לאמון הציבור, אך בדרך פלאית עם סיומו של יום הבחירות מתגלה כי הציבור, שבשמו דיברו השופטים, בחר להעניק לנבחר את אמונו המלא מחדש. כך גם ביחס ל"סבירות", "תום-לב", "הפרדת רשויות", "תכלית החוק" ובשורה ארוכה מאוד של כלובים משפטיים. המוסדות המשפטיים מרוקנים אותם, לא פעם, ממשמעותם המקורית.

ולמרות שהפריצה הזו נעשית לאור יום, היא נעשית באין מפריע. מדוע? אחת הסיבות היא שכלבי השמירה שאמורים לנבוח בשעה שפורץ מתקרב - אוכלים מידו. הפרשנים המשפטיים הפכו במרבית כלי התקשורת לדוברי המערכות המשפטיות. הם עובדים בצמידות, שלא לומר בשיתוף-פעולה מלא, עם בתי משפט, מערך הייעוץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, ואינם מסוגלים לבקר אותם.

חלק מהם מתקשים לזהות את הפורץ, וחלק אחר מזדהה בכל מאודו עם מעשה הפריצה. ממילא הם לא יצביעו על מקום בו המנגנון המשפטי משמש ככסות לקידום תפיסה פוליטית. הם לא יקראו לגופי המשפט השונים לחזור אל גבול סמכותם אותו הסיגו. בוודאי שלא ידווחו על כך שמשהו מאוד חריג מתרחש כרגע בישראל. המחלוקת הבריאה שקיימת בעם (גם) ביחס להחלטותיה של הרשות השופטת והפקידות המשפטית, אינה משתקפת כיום בקרב הפרשנים המשפטיים בכלי התקשורת המרכזיים. בעם - מחלוקת לוהטת, ובתקשורת - מונוליטיות מוחלטת. האדם הסביר מתבונן בתופעה הזו בתמיהה.

הימין שכח מה זה להיות דמוקרטי 

הקמתו של "המחנה הדמוקרטי", שעליה התבשרנו בימים האחרונים, היא שלב נוסף בתהליך ניכוסה של "הדמוקרטיה" לצד השמאלי של המפה הפוליטית. "קץ הדמוקרטיה" היה אחד מהאושפיזין המכובדים שהרבו להתארח בסוכת האופוזיציה בכנסת האחרונה. מבחינה זו החלפת הדגל השמאלי, שמנייתו בצלילה חדה, בדגל הדמוקרטי, המצליח לשמור על ערך גבוה - היא מהלך כמעט מתבקש.

זהו המשך הניסיון הארוך לזהות בין ערכיו של השמאל לערכי הדמוקרטיה. זה לטעון שהימניים שכחו מה זה להיות דמוקרטיים, והפעם האמירה הזו לא תילחש על אוזנו של רב שבע-ימים באחד על אחד. היא תיצעק מכל שלט חוצות. מבחינה פוליטית יש אולי משהו חכם במהלך המיתוגי הזה. אלא שעבור הדמוקרטיה הישראלית מדובר במהלך מפורר. אם לדמוקרטיה יש מפלגת בית, אז יש לה גם מפלגות יריבות שמתנגדות לה.

אריזת הדמוקרטיה בצבעים אדומים בוהקים מזכירה מאוד את המיתוג השמאלי שעבר מושג "שלטון החוק" בקדנציה האחרונה. המאבק שכוחות פוליטיים משמאל מנהלים בשנים האחרונות לטובת העצמת כוחו של בית המשפט ומוסד היועץ המשפטי לממשלה, וזאת על חשבון המוסדות הנבחרים, מוגדר על-ידי דוברים בולטים מטעמם כמאבק להגנת "מוסדות שלטון החוק". וכאן יש תפנית חדה: "שלטון החוק" - אאוט; "מוסדות שלטון החוק" - אין.

ההבדל אינו ניכר ברגע הראשון לעין בלתי מזוינת. אלא שהביטוי "מוסדות שלטון החוק" מבטא תפיסת עומק מסוכנת של "עיקרון שלטון החוק". ההכלאה הזו שבין "מוסדות השלטון" ו"שלטון החוק" היא יותר מאשר הלחם בסיסים חדש. היא ריסוק מוחלט של התפיסה המסורתית של עיקרון ותיק זה. היא הופכת את "שלטון החוק" מעיקרון לו כפופים הגופים השלטוניים כולם, לחובת נאמנות עיוורת למוסדות שלטוניים מסוימים. לא החוק עיקר, אלא מוסדותיו עיקר.

הזהות שנוצרת בין עיקרון עליונות החוק לבין עליונותם של מוסדות מסוימים, מבקשת לבסס הסכמה אוטומטית לכל פעולה מצד הפרקליטות או בתי המשפט. כאילו היה עיקרון שלטון החוק - האל, והפרקליטות - כנסייתו. במצב כזה כלל לא ניתן להעלות על הדעת פער בין דברו לדברה.

אלא שניתן בהחלט לדמיין מצב שבו עיקרון שלטון החוק מוסכם על כולנו, ואילו פעולת הפרקליטות או בית המשפט ראויה, לפחות לדעת חלקנו, לביקורת. זו אינה התקפה על "שלטון החוק". זו ביקורת על מוסד שלטוני מסוים.

אסור שהוויכוח על עיקרון שלטון החוק, גבולותיו ומשמעויותיו יושתק בשל החובה להצדיק אפריורית החלטה של כל פרקליט וכל שופט. ככל מוסד אנושי, גם בפרקליטות ובבתי המשפט עשויים בהחלט לטעות, להיכשל, להסתאב, לצבור כוח מיותר ואפילו לפעול בחוסר סמכות. לפיכך - גם הם זקוקים לעתים לביקורת. הביקורת הזו אינה כפירה בעיקרון המופשט של שלטון החוק. היא מתייחסת להחלטות אנושיות במוסדות אנושיים.

יותר מכך, הזיהוי שבין העיקרון למוסדות המסוימים מונע מאיתנו כחברה לראות בשלטון החוק עניין ערכי שכל שלוש הרשויות מחויבות לו, מבטאות אותו בפעולתן ומבקשות ללכת לאורו. כשהערך החשוב הזה מגולם כולו בפקידות המשפטית, הוא מתנתק מהשדה הפוליטי והופך את הרשות השופטת ואת מערך הייעוץ המשפטי לממשלה מכאלה האמורים גם הם להתנהל לאורו - לכאלה שכל תפקידם הוא להכתיב לגופים האחרים כיצד עליהם לתרגם עיקרון זה.

התפיסה הזו מלבה את ריב הסמכויות הבריא הקיים בין הדרג המקצועי לפוליטי והופכת אותו למלחמת קודש, שבה יש צד דמוקרטי המבקש לדאוג לשלטון החוק, והוא היחיד שמבטאו, ומולו בני חושך המבקשים לעצמם שררה עיוורת ומוחלטת. כל יוזמה מוצלחת לשיפור מערכות השלטון נתקעת במצב עניינים כזה. תחושת המלחמה לא מאפשרת כל שינוי, ולו קל שבקלים, ככל שזה נתפס כפשרה ביחס לעצם עיקרון שלטון החוק.

אמרתם דמוקרטיה, אמרתם פרקליטות

לפני שבועיים פרשה פרקליטה מפורסמת לאחר 35 שנות שירות בפרקליטות המדינה. במכתבה לחבריה במשרדי הפרקליטות, היא כתבה כך: "מול קריאת תיגר הולכת וגוברת על שלטון החוק, התערערותן של אבני-היסוד הדמוקרטיות ואינטרסים פוליטיים למכביר, מקומכם על דפי ההיסטוריה של מדינת ישראל והחברה הישראלית - חיוני מתמיד. הפרקליטות היא לא עוד גוף ציבורי. הפרקליטות היום היא 'מפלגת' שלטון החוק של מדינת ישראל. היא מפלגת הדמוקרטיה".

תחושת המפלגתיות שבאה לידי ביטוי במכתב הזה היא בדיוק הסכנה שעליה אני מדבר. היא תוצר של פריצת הכלוב של עיקרון "שלטון החוק" והחלפת תוכנו המקורי בתפיסה הרואה בפרקליטות, יחד עם מספר מוסדות נוספים, את מי שאחראים באופן בלעדי על מימושו של עיקרון זה.

התפיסה המזהה בין עיקרון שלטון החוק לפרקליטות מזהה את כל שאר השחקנים כאויבים בשער. אלא שהפרקליטות אינה אמורה להתנהל תחת תחושה של אנחנו והם. היא אינה "מפלגת" הדמוקרטיה, והיא אינה מגינתו הבלעדית של שלטון החוק. איש לא קרא תיגר על עצם עיקרון שלטון החוק. הביקורת שנשמעת מצד הכנסת והממשלה היא לגיטימית, וכל רשות עושה את עבודתה.

ואולי זה העיקר. המאבק התמידי על הדמוקרטיה ועל עיקרון שלטון החוק אינו נעצר בשער הכניסה של משרד המשפטים. הוא אפילו לא נעצר בבידוק הביטחוני שבקומת הכניסה לבית המשפט העליון. בדיוק כמו שהפרקליטות, הרשות השופטת והיועצים המשפטיים אחראים על המשטר הדמוקרטי ועל עיקרון שלטון החוק - גם הכנסת והממשלה אחראיות על הדמוקרטיה ועל עיקרון שלטון החוק.

ביצור הדמוקרטיה ושלטון החוק אינו ביצור מוסדות המשפט והפיכתם לחסינים מביקורת. ביצור הדמוקרטיה עובר דרך הוויכוח שבין אלה לגופים הנבחרים. רק המתח ביניהם הוא שמספק את הערובה לעיקרון שלטון החוק. לביצורו של העיקרון המקורי, לא לזה המביט בנו מהכלוב הפרוץ. 

החל מהשבוע גיל ברינגר יפרסם טור שבועי ב"גלובס" שיעסוק בממשק שבין משפט ופוליטיקה. הכותב שימש בארבע השנים האחרונות יועצה הבכיר של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד ואחראי מטעמה על ענייני הכנסת והממשלה במשרדה. בנוסף, שימש מרכז ועדת השרים לחקיקה וכמרכז ועדת שקד-לוין להגברת המשילות בישראל. הוא בעל תואר שני במשפטים מהאוניברסיטה העברית.

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים