גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"החדשנות בעולם הבנייה תצמח מהבטיחות, כמו שזה קרה ברכב"

צחי פז, מנכ"ל חברת safeguard הישראלית המפתחת טכנולוגיה לניהול הבטיחות באתרי בנייה, גייס רק כמיליון דולר, אבל מגלה שהחברה כבר רווחית ● עכשיו הוא מחפש לקוחות גם באפריקה

צחי פז, מנכ"ל safeguard / צילום: חברת סייפגארד
צחי פז, מנכ"ל safeguard / צילום: חברת סייפגארד

"הייתי משקיף בוועדות של ביטוח לאומי וייעצתי למשרד הבריאות בנושא של ביטחון תעסוקתי, כך נחשפתי לתקציבים של מיליארדי שקלים שיוצאים על פיצויים לעובדים במקומות עבודה", מספר צחי פז, מייסד ומנכ"ל חברת סייפגארד הישראלית, שמפתחת מספר אפליקציות וטכנולוגיות נוספות שמטרתן ניהול הבטיחות באתר הבנייה. "ההרג הוא קצה הפירמידה, יש עוד כמות גדולה של נפגעים. לא יכול להיות שמספר הנפגעים הוא כמו במבצע צבאי. חיפשתי לראות איך ניתן להפחית את זה באמצעות טכנולוגיה".

באמצע 2014 פנה פז לקרן מנוף של ביטוח לאומי, שמממנת פעילויות להפחתת תאונות עבודה, והחל בפיילוט טכנולוגי במשך כשנתיים. היום יש לחברה שורה של אפליקציות שמנגישות מידע לגורמים באתרי הבנייה ומסייעות להם לנהל את כל ההיבטים הקשורים לבטיחות. למשל, יש אפליקציה שמסייעת לנהל את הכשירויות של העובדים. כשירויות כאלה יכולות להיות הדרכה על עבודה בגובה, על בטיחות באתר, על משימות ספציפיות כמו חשמל או ריתוך, או הדרכות שגרה קבוצתיות. במקביל, יש גם ניהול ידע לגבי ציוד שנמצא באתר הבנייה, שגם הוא נדרש לאישורי כשירות מסוגים שונים.

טכנולוגיית הבטיחות של החברה מוטמעת ב-53 חברות בנייה, שמפעילות 230 פרויקטים. בסך-הכול רשומים במערכת כ-50 אלף עובדים, מתוך כ-300 אלף עובדים בכל הארץ, וכן 170 מנופים מתוך 1,100 מנופים הפועלים כיום בישראל. לדברי פז, החברה מכפילה את ההכנסות שלה מדי שנה וב-2019 היא צפויה להגיע להכנסות דו-ספרתיות של מיליוני דולרים. הוא ציין גם כי החברה רווחית. מלבד מענק שקיבלה מביטוח לאומי, החברה גייסה קצת יותר ממיליון דולר, והיא מתכננת לגייס בקרוב סכום נוסף.

איך עובדת האפליקציה שלכם לניהול כשירויות עובדים?
"ראש צוות יכול לבחור באפליקציה את המשימה הרלוונטית, למשל התקנת מעקה. אז הוא מקבל רשימה של הסכנות האפשרויות ורשימה של פעולות בקרה רלוונטיות. למשל צריך לוודא שהחפירה היא בעומק מסוים, שיש תיק עזרה ראשונה וכו'. הוא עושה תדריך לעובדים והאפליקציה מתעדת את זהות העובדים שהשתתפו. היום הוא מזין ידנית את זהות העובדים, אבל אנחנו מפתחים אפליקציה שתכלול זיהוי פנים וכך תבטיח שהם אכן היו נוכחים בתדריך", אומר פז.

כך, כשקיים תיעוד של הכשרות הבטיחות, כל מנהל פרויקט ומנכ"ל של חברת בנייה יכול לקבל דוח יומי שמראה לו את החריגים - לכמה עובדים יש בעיית כשירות, כמה בקרות לא בוצעו וכו'. כל הנתונים הללו משוקללים לציון אחד, שמשקף את מדד הבטיחות של אתר הבנייה.

"משתמשים בנו קבלנים שפועלים באתרים רבים ועם בנייה לגובה. אם נכנסים לך 200 עובדים לאתר בנייה ואין לך מערכות שליטה, הסיכון שלך גדל. אף אחד לא רוצה שעובדים ימותו לו באתר. אני היום מסוגל לבוא למנכ"ל ולהגיד לו - זה העובד המצטיין שלך מבחינת בטיחות, אלה האתרים הבעייתיים שלך, ואלה הנושאים שכדאי לך לטפל בהם, יש לזה יתרון כלכלי בעבורם, זה מגדיל את הסיכוי שלהם לזכות במכרזים", אומר פז.

מתחם אלקטרה בפתח תקווה/צילום: איל יצהר

מודל עסקי של רישיון לכל פרויקט

המודל העסקי של החברה בנוי מרישיונות לפי פרויקט, ובאופן ספציפי לפי נקודות בקרה בטיחותיות. כך למשל, בפרויקט של סלילת כביש באורך של 160 קילומטר יש מקטעים רבים, שבהם עובדים פועלים בנפרד ולכל אחד מהמקטעים הללו יש מנהל פרויקט, ועל כל מקטע כזה החברה משלמת, ולא משנה לסייפגארד כמה עובדים יש בפרויקט. "למה אנחנו לא מבקשים תשלום לפי עובד? כי בענף הבנייה זה מאוד קשה לתמחר לפי עובד או לפי כמות ציוד, הדברים האלה משתנים".

ניהול הכשירויות באפליקציה נראה כמו אלמנט שלא כולל טכנולוגיה עמוקה, אלא בעיקר יצר סדר פעולות נכון. החברה עובדת כעת על השלבים המתקדמים, המתוחכמים יותר. "אנחנו מפתחים סנסור עם מצלמה ובינה מלאכותית שיודע על בסיס תנועה לזהות כמה עובדים מתקרבים אליו, והאם יש להם קסדות ורתמות, למשל. אם לא, הוא מתריע גם אצל העובד שמתקרב וגם לעמדת בקרה אחורית".

הבעיה העיקרית באתרי בנייה היא בכשירויות ובכניסה לא מורשית של אנשים?
"אנחנו יודעים להגיד שהבעיה היא שליטה: מי נכנס לאתר, לאיזה קבלן הוא שייך, לוודא שיש לו את המסמכים. המערכת יודעת לזהות בן אדם שיש לו מסמכים ואם הם לא בתוקף. לדעתנו, זה מרכיב מרכזי. היינו יכולים לעצור בלי לפתח מצלמה חכמה אבל הסיבה שאנחנו הולכים קדימה זה בדיוק בגלל מה שאתה אומר - זה לא רק עניין של הרשאות".

נשמע שאין מניעה להעתיק אתכם.

"כל אחד מהרכיבים ניתן להעתקה, וכל הזמן יש גופים שמנסים - אחד ניסה לפתח אפליקציה ולא כל כך הצליח לו, ועכשיו ראינו עוד גוף שמנסה לפתח מערכת. לגבי השוק הישראלי, אנחנו עדיין מובילי שוק בצורה משמעותית. בחו"ל יש מערכות אבל הן מטפלות רק בחלק מהבעיה, אבל באופן מקיף. אנחנו מטפלים בהכול ביחד, וגם יותר פרואקטיביים, מחוברים לממשקי צד ג', כמו המצלמות ושערים חכמים. זה מאפשר לנו לאסוף מידע נוסף או לשלוח מידע.

"המטרה היא יצירה של אתרי בנייה חכמים. יש כמה חברות שמשתמשות בנו כדי לבנות מערכת שליטה על כל הנעשה באתר, אם זה בקרות על איכות, פרוטוקולים של מסירות, הנגשה חכמה של תוכניות אדריכלות ועוד. אנחנו מזהים את הבטיחות כאבן הראשונה בכל הרנסנס של אתר הבנייה. למשל מובילאיי, הם התחילו ממצלמה שבאופן יחסי הייתה פחות גאונית ממה שיש כיום, אבל הם הניחו את היסודות למצב של רכבים אוטונומיים. הבטיחות היא זאת שהובילה לחדשנות בענף שלם, ואנחנו רואים את זה בענף הבנייה", אומר פז.

"מחפשים מדינות עתירות תשתיות"

סייפגארד מחפשת בימים אלה מקומות להתרחב אליהם. פז מציין כי הם מחפשים פרויקטים במדינות מתפתחות, שהן עתירות בפרויקטי תשתית. "אנחנו בוחרים פרויקטים שאנחנו רוצים שהמערכת תשתלב בהם, כמו כבישים בקוסטה ריקה או נמל בחוף שנהב. גם ישראל צפויה להיות עתירה בפרויקטים ב-20 השנים הקרובות".

לכל מדינה יש תקנות בטיחות משלה.
"אז בנינו את המערכת ככה שניתן להגדיר לפי פריט ציוד. אתה מוכר לאיש בטיחות, והם יודעים להגדיר לבד. אנחנו גם יכולים לעשות את זה בעצמנו, באמצעות מחקר מקיף, ומרימים מערכת כזאת בשבועות בודדים".

מה עם התרחבות לתעשיות אחרות?
"אנחנו כבר עכשיו מסתכלים על תעשיות אחרות, לאורך כל הזמן פנו אלינו לקוחות, חלקם מפורצ'ן 500. למשל חברות שילוח וטבק שרצו להקים מערכת בטיחות לפעילות שלהם בישראל. אנחנו מתכננים כבר השנה לפתוח את המערכת לתעשייה, לענף התיירות. למשל, בדומה לבקרת פיגומים, יש בקרה גם של חומרים מסוכנים. לכל ענף יש את הדברים שמאפיינים אותו. בשילוח יש עגורנים ניידים, מלגזות, מכולות, אביזרי הרמה. כל חברה תעשייתית עושה פרויקטי שיפוץ בתוך המבנים וצריך לבדוק את ההכשרות של העובדים". 

עוד כתבות

האי המלאכותי Palm Jumeirah, המרינה של דובאי ומחוז JBR, דובאי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כמה עולה דירה בדובאי או בבחריין ואיזו תשואה צפויה למשקיעים

בלי מסים, עם תשואה שנעה בין 6% ל-8%, ויזמים בטוחים שתהיה עליית ערך, האם חצי האי ערב הוא היעד הנדל"ני הבא?

חשבון נפש מקצועי / איור: shutterstock, שאטרסטוק

לעובדים ולמנהלים: כך עושים חשבון נפש מקצועי, לא רק ביום כיפור

התבוננות עצמית וחשבון נפש מבחינה מקצועית וניהולית הם דברים חשובים מאין כמוהם,  ולא רק ביום כיפור או בשיחות משוב והערכה עם המנהל שמעליך

מפרץ שארלוט באנטרקטיקה. הקיץ היו צפויים להגיע לאזור 80 אלף תיירים / צילום: Christian ?slund - Greenpeace

צליל של קרחון נמס: מסע מרתק לאנטרטיקה מגלה שלא הכל אבוד

להקות הפינגווינים שהולכות ומתמעטות, ספינות התיירים שמתרבות, הקרח שנמס והצליל המפתיע של התחממות כדור הארץ ● כתב הגרדיאן יצא במסע אל היבשת שבה אפשר להסתכל למשבר האקלים בעיניים, ודווקא חזר עם תקווה ● "גלובס" מגיש: הכתבות הטובות של השנה ממיטב עיתוני העולם

המוזיאון הלאומי של קטאר / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

השושנה של קטאר: המוזיאון הלאומי של האמירות הוא לא רק מבנה מעניין, אלא חוד החנית של הטכנולוגיה

במפרץ הפרסי יש גל של מבני פאר מתוחכמים שתוכננו בידי אדריכלי-על

המלכה אליזבת / צילום: Chris Jackson, AP

משפחת המלוכה הבריטית תאבד 35 מיליון ליש"ט בגלל הקורונה

תקציב השיפוץ של ארמון בקינגהאם צפוי לרדת ב-20 מיליון ליש"ט בשל משבר הקורונה ● הפגיעה בהכנסות בשל הירידה בהיקף התיירים בארמנות המלכותיים מוערכת ב-15 מיליון ליש"ט בשלוש השנים הקרובות

גליון קנאה ופרגון- ברקע סמלילי המגזינים רולינג סטון, אטלנטיק, הגרדיאן, GQ, הוול סטריט ג׳ורנל / צילום: גלובס

יש לנו פרויקט מושלם, אפילו שאין בו כתבה אחת שלנו

הכתבות המרתקות והמשובחות ממיטב עיתוני העולם, בפרויקט מיוחד שכולו נוטף קנאה (ופרגון)

דנה וישקין-כהן / צילום: עדי ארד

"כל ההתנהלות בתחום התכנון והבנייה פועלת נגדנו ונגד הציבור"

דנה וישקין-כהן נבחרה לאחרונה ליו"ר התאחדות האדריכלים על רקע המאמץ שלה לקדם רפורמות ברישוי • בדרך, היא מצהירה, תנסה לשפר את מעמד האדריכלים

קידוח נפט במדינת דקוטה הצפונית. למרות קריאות השבר בנושא האקלים, תעשיית הנפט והגז בארה"ב רק הולכת וגדלה / צילום: AP - Eric Gay

הסוד של אמריקה: למה איש לא מטפל בפסולת הרדיואקטיבית של תעשיית הנפט והגז

מאות ראיונות עם מדענים, רגולטורים ועובדים הולידו תחקיר מטלטל שחשף כי בארות הנפט והגז בארה"ב מייצרות כ־3.5 טריליון ליטר של פסולת רעילה בשנה ● תביעות הפיצויים עשויות לשמוט את הבסיס הכלכלי של התעשייה הזו ● "גלובס" מגיש: הכתבות הטובות של השנה ממיטב עיתוני העולם

רח’ הורוביץ 21, ראשון לציון / הדמיה: י.ב. ניר יזמות והשקעות בע”מ, גיל חלמיש

הריסה ובנייה בראשל"צ: 12 דירות במקום 4

הבניין מ-1956 ברחוב הורוביץ 21 נהרס, ובמקומו ייבנה בניין בן חמש קומות ● אילן תמיר, בעל הדירה: "בגרמניה אחי בגר בבניין בן 300 שנה, אבל כאן כנראה בונים אחרת"

אפי דהן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הפספוס של איקאה, ההזדמנות של האמירויות ולמה הישראלים אוהבים להזמין מחו"ל

"שיעור הצמיחה של המסחר האלקטרוני בישראל גבוה מזה של מערב אירופה", אומר מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה ב-PayPal אפי דהן • בראיון ל"גלובס", הוא גם מסביר למה הישראלים מעדיפים לרכוש אונליין מחו"ל, איך זה שרשתות ענק פיספסו את המשבר ומה הפוטנציאל בהסכם עם האמירויות

שדרות רוטשילד בתל אביב במהלך הסגר. ההשפעות הכלכליות עשויות להיות הרסניות   / צילום: Corinna Kern, רויטרס

השקעות זה לא שידוכים: חשבון נפש לקראת יום כיפור

בהשקעות המטרה אינה למצוא חברה שנתאהב בה, אלא כזו שבזכותה נרוויח כסף ● עם תחילת השנה החדשה, ראוי ליישם את מצוות "ואהבת לרעך כמוך" גם בעולם הפיננסים, ולאהוב את ההשקעות שלנו כמו שאנו אוהבים את כספנו

פרנצ'סקה פונטנה ואביה / צילום: Lucy Hewett for the Wall Street Journal

אבא עושה בושות: היא רצתה לדעת הכל על אבא שלה. העבריין

יש הרבה דברים שאנחנו לא יודעים על הורינו, ולעיתים אי הידיעה הזו נוחה ● אבל פרנצ'סקה פונטנה סירבה להרגיש בנוח ● היא רצתה לדעת את האמת המדויקת על אבא שלה, העבריין ● "גלובס" מגיש: הכתבות הטובות של השנה ממיטב עיתוני העולם

מתוך הפרסומת של נייקי / צילום: צילום מסך

שעת יצירה: איך הצליחה פרסומת אחת עם אפס ימי צילום להפוך לאייקונית

אפילו בלי יום צילום אחד, אלא באמצעות עריכה בלבד, הצליחו ב-NIKE לייצר סרטון שכולו יצירת אמנות אחת גדולה ● אורחים מנתחים מהלכים שיווקיים מעבר לים 

ZOOM. קשה למצוא ארגון או מוסד לימודים שפסח על השימוש במערכת  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אקדמיה אנלוגית בעידן דיגיטלי: מערכת ההשכלה הגבוהה חייבת להשתנות

כדי להתאים את עצמה לשוק העבודה המשתנה, האקדמיה צריכה לעבור למודל פתוח וגמיש, ולהפסיק להגן על מערכת התארים המסורתית

כמו לכל דבר, גם לעבודה מהבית יתרונות וחסרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

קצרים בתקשורת ועוד 4 אתגרי ניהול מרחוק

שישה חודשים כמעט למהפכת העבודה מרחוק, ומנהלים עדיין לומדים איך להתמודד איתה • מחקרים מצביעים על בעיות באמון, על קושי לנהל לו"ז ברור לכולם ועל שאלות בנוגע למדידת ביצועים • איך מתגברים על האתגרים

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

וול סטריט ננעלה בעליות: מדד נאסד"ק טיפס 2.25% ומחק את הירידה השבועית

אירופה ננעלה במגמה מעורבת כאשר לונדון עלתה 0.35% ופרנקפורט ופריז איבדו עד 1.1% ● השווקים האסייתים ננעלו במגמה מעורבת כאשר הונג קונג איבדה 0.3% ואילו טוקיו עלתה ב-0.55% ● מניין הקורבנות ממגפת הקורונה נושק למיליון

נתב"ג, הבוקר. אלפי ישראלים לא מחכים והם ממהרים לצאת מהארץ / צילום: רש"ת, יח"צ

"החלטה שגויה המהווה אפליה צורמת בין הנוסעים": סוכני הנסיעות זועמים על מתווה סגירת נתב"ג

המתווה שקובע שמי שרכש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר בשעה 14:00 יוכל לצאת מהארץ מוציא תגובות קשות מענף הטיסות: סוכני נסיעות מדברים על אפליה בין נוסעים, חברות התעופה מדברות על פגיעה רגע אחרי שסוף סוף חידשו טיסות ואף אחד לא מבין למה בכלל הוא טוב

מארגן קבוצות הרכישה אלדד פרי  / צילום: איל יצהר, גלובס

עלייה מטאורית, התרסקות מהירה: הסיפור המלא של קבוצת אלדד פרי

ההתנהלות הראוותנית, הקמפיינים המנופחים, הקפיצה הגדולה לבנייה של מאות דירות בבת אחת: סיפור נסיקתו של אלדד פרי שהחברה שלו הגיעה החודש להקפאת הליכים • "הוא כריזמטי מאוד, עושה רושם של מישהו אמין"

בדיקות קורונה בדרייב אין, תל אביב. "מקסימום 800 חולים קשים בגל הזה" / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

8,221 נדבקים חדשים אתמול; 13.8% מהנבדקים חיוביים

728 חולים מאושפזים במצב קשה בבתי החולים ברחבי הארץ ● במגזר החרדי ישנם 11 חולים ל-10 אלף נפש, לעומת 5 במגזר הכללי ו-4 במגזר הערבי ●  4,902 מאנשי הצוות הרפואי נמצאים בבידוד

ב.מ.וו פלאג-אין X1 / צילום: יח"צ

כוח ירוק: ב.מ.וו פלאג-אין החדשה מרגיעה את המצפון ומשמחת את הלב

גרסת הפלאג-אין החדשה של ה-X1 יכולה להרגיע את המצפון הסביבתי של מחבקי העצים, אך גם לספק הרבה הנעה והנאה למי ששילם כדי לקבל ב.מ.וו אמיתית