גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרויקט קריית התקשוב: שיכון ובינוי ואפי נכסים רוצות עוד מאות מיליונים ממשרד הביטחון

שתי החברות שאמורות לבנות את הקריה בנגב בהשקעה של כ-7 מיליארד שקל, טוענות כי משרד הביטחון לא עומד בהסכמים מולם בטענה של חוסר מוכנות ואי-עמידה בזמנים להקמת הפרויקט ● משרד הביטחון: "מתקיים שיח בין הזכיין למזמין העבודה, לא הליך בוררות, ואין הליך משפטי בין הצדדים"

הדמיה של קריית התקשוב המתוכננת / הדמיה: משרד הביטחון
הדמיה של קריית התקשוב המתוכננת / הדמיה: משרד הביטחון

פחות משנה לאחר שהחברות שיכון ובינוי  (שו"ב) ואפי נכסים (לשעבר אפריקה ישראל נכסים) חתמו על ההסכם להקמת קריית התקשוב החדשה של צה"ל בנגב, כבר התעוררו חילוקי דעות בין הצדדים. ככל הידוע, במסגרת הליך בוררות שדורשות לקיים שתי החברות שזכו במכרז ההקמה, הן טוענות, ככל הידוע כי משרד הביטחון לא עומד בהסכמים מולן בעניינים הנוגעים לחוסר מוכנות ואי-עמידה בזמנים להקמת הפרויקט, ובהתאם דורשות ממנו סכום מוערך של כ-250-300 מיליון שקל.

במכתב שהועבר באחרונה לידי שמוליק שי, מנכ"ל קריית התקשוב, מביעות שו"ב ואפריקה ישראל את רצונן כי משרד הביטחון יפעיל את מנגנון הבוררות, בהתאם להוראות הקשורות ליישוב מחלוקות הקיימות בהסכם הזיכיון, ומעלות על הפרק שלושה שופטים בדימוס כמועמדים אפשריים שישמשו כבוררים -  יורם דנציגר, יצחק ענבר ותיאודור אור.

בחודש יוני 2018 בחר משרד הביטחון בהצעה של שו"ב ושל אפריקה ישראל להקמת הקריה החדשה ובנובמבר נחתם עימן ההסכם להקמת קריית התקשוב במסגרתו מתוכננת הקמת הקריה בהשקעה של כ-7 מיליארד שקל בפארק ההייטק גב-ים הסמוך לאוניברסיטת בן-גוריון שבבאר-שבע, ואשר אכלוסו צפוי בשנת 2023. קריית התקשוב מתוכננת לקום על שטח של כ-180 דונם, מהם כ-180 אלף מ"ר בנוי, וישרתו בה מעל ל-5,000 חיילים ואנשי קבע. עם השלמת בנייתה, יועתקו אליה היחידות הטכנולוגיות וחלק מיחידות הסייבר של צה"ל.

התוכנית של שתי החברות כוללת מימון של המיזם, תכנון, הקמה ותפעול על בסיס זכיינות לתקופה של 25 שנה. על בסיס מודל זה הוקמה בעבר קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב. מקורבים לפרויקט ציינו היום כי הצדדים טרם הגיעו לבוררות, וכי הפערים שהתגלו אינם חריגים ומאפיינים חיי פרויקטים רחבי היקף, שמתחילים עם תקציב מסוים, אשר עם ההתקדמות בפרויקט מתגלים בו לעתים פערים.

תגובת משרד הביטחון: "מנהל מעבר דרומה במשרד הביטחון מנהל מספר פרויקטים במקביל בהיקף של מיליארדי שקלים, שמהותם שיתוף-פעולה עם המגזר הפרטי. ככלל, המינהל עובד בשיתוף-פעולה פורה עם הזכיין - קריית התקשוב הטכנולוגית למימוש הפרויקט. בתהליכי עבודה מסוג זה מתקיים שיח בין הזכיין למזמין העבודה, ככתוב בהוראות ההסכם. לא מתקיים הליך בוררות בשלב זה ואין הליך משפטי בין הצדדים. 

שתי חברות בהתייעלות ושינויים דרמטיים

רצונן של שו"ב ואפי נכסים לפנות לבוררות בדבר הסכום שלראייתן נמצא במחלוקת מגיע אחרי שבחודשים האחרונים עברו שתי החברות שינויים דרמטיים. אצל שו"ב היה זה מינויו של המנכ"ל החדש, אייל לפידות, שנחשף ב"גלובס" בסוף חודש מרץ האחרון, ואשר הוביל לזינוק של כ-90% במניית החברה מאז ועד כה, לרמת שיא המשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-5 מיליארד שקל, אשר סייע לה להיכנס לראשונה להיכלל במדד הדגל של הבורסה, ת"א 35.

בשבועות האחרונים נחשף ב"גלובס" כי זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד לפידות כבר החל לקדם קיצוצי עלויות משמעותיים בכל הנוגע להתנהלותה השוטפת של קבוצת התשתיות והנדל"ן הנמצאת בשליטת נתי סיידוף. לפידות, שהגיע לניהול שו"ב לאחר עשור מוצלח כמנכ"ל קבוצת הביטוח הפניקס, נחשב למנהל שאינו חושש לבצע מהלכים לא פופולריים ואינו חושש להתעמת עם הכפופים לו ועם גורמים חיצוניים לחברה.

בשו"ב מדובר, על פי ההערכות, בצמצום רוחבי מתוכנן בתשלומים לספקים, בשיפור מבנה ההתקשרות מולם ובפיטורי עשרות עובדים. נושאים נוספים העומדים על הפרק קשורים, בין השאר, להתקשרויות מול עורכי דין ויועצים המספקים לשו"ב שירותים בתחומים שונים, וכן להוצאות התקשורת הקווית של הקבוצה.

אצל אפי נכסים (עד לאחרונה אפריקה נכסים), מדובר בחברה שהפכה בתחילת השנה לחברה ללא גרעין שליטה, לאחר שבעלת השליטה הקודמת, אפריקה ישראל, מכרה את מלוא החזקותיה בה לידי קבוצה של גופים מוסדיים, קרנות גידור וכן חברות הנדל"ן ביג ומגה אור. מניית אפי נכסים טיפסה מתחילת השנה בכ-30%, לרמת שיא של השנים האחרונות (אולם רחוקה עדיין מרמת השיא שלה ב-2007) ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-3.2 מיליארד שקל.

בדרך ל"בסיס חכם" ויעיל בצריכת אנרגיה

עם החתימה על ההסכם מול שו"ב ואפי נכסים ציינו במשרד הביטחון כי קריית התקשוב החדשה תיבנה כ"בסיס חכם" ותתאפיין בחדשנות תכנונית, תוך התבססות על תשתיות מתקדמות שיבטיחו גם יעילות בצריכת האנרגיה. היחידות שפעילותן תועתק אל הקריה החדשה יפנו קרקעות שהן תופסות כיום באזורי ביקוש במרכז הארץ ויוכשרו לבנייה למגורים.

קריית התקשוב הטכנולוגית היא פרויקט שמערכת הביטחון מובילה בשיתוף-פעולה עם המגזר הפרטי, בשיטת ה-PPP, והוא חלק מתוכנית מעבר אגף התקשוב לנגב על כל מרכיביה, המוערכת בהיקף של מיליארדי שקלים. לאחר 25 שנה ייבחר לפרויקט זכיין חדש.

שו"ב ואפי נכסים הן שתי יזמיות הפרויקט, ובין החברות שהתמודדו מולן היו גם אלקטרה ומנרב, שזכו עוד קודם לכן בפרויקט סמוך - של עיר הבה"דים, וכן החברות שפיר הנדסה ואשטרום.

גם זכייניות עיר הבה"דים רוצות עוד כסף

פרויקט קריית התקשוב של משרד הביטחון בנגב הוא פרויקט אחד מבין שורה של פרויקטים שהוא מקדם בשנים האחרונות, בהיקפים כספיים גדולים במיוחד.

אחד המרכזיים שבהם הוא עיר הבה"דים, אחד מהפרויקטים הגדולים של משרד הביטחון, הכולל הקמת קריית הדרכה ותפעולה, סמוך לצומת הנגב הדרומית לבאר-שבע.

במכרז לפרויקט זה, שכלל קבלת זיכיון, תכנון, הקמה, מימון, תפעול ותחזוקה של עיר הבה"דים למשך 25 שנה, זכתה בשנת 2012 חברת "מבט לנגב" - בה שותפות החברות הבורסאיות מנרב ואלקטרה, יחד עם קרן נוי וחברת רד בינת.

כעת נודע כי גם ל"מבט לנגב" טענות לגבי תשלומים הנדרשים ממשרד הביטחון, וגם במקרה זה הצדדים פנו לבוררות ומתדיינים בפני הרכב הבוררים צבי ציקליק, אבי חפץ ועו"ד עמוס גבריאלי.

ככל הידוע, חילוקי הדעות בין הצדדים, הפועלים בשיתוף-פעולה הדוק ופורה כבר כמה שנים, נוגע לכמה סוגיות תפעוליות, בהיקף מוערך של כ-150-200 מיליון שקל.

סוגיות אלה כוללות בין היתר תשלומים הקשורים להוצאות החשמל של הפרויקט, מי קולחין המשמשים להשקיה, שימוש בביוב ועוד.

פרויקט עיר הבה"דים, בעלות שנאמדה בעבר ביותר מ-9 מיליארד שקל ל-25 שנה, מתפרס על פני יותר מ-1,600 דונם, מהם כ-250 אלף מ"ר שטח בנוי, ועם השלמתה מיועדים לשרת בה כ-10,000 חיילים. מארגן החוב והמממן הראשי של הפרויקט הוא בנק הפועלים. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד