גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלכת השוויון בנטל המזונות: כך הצית מנדלבליט מחדש את מחאת האבות הגרושים

היועמ"ש הגיש באחרונה לעליון עמדה שלפיה אין להחיל רטרואקטיבית את "הלכת השוויון בנטל המזונות" על הסכמי גירושים שנחתמו לפני שניתנה - ועורר את מחאת האבות הגרושים: "היועץ מונע שוויון והוגנות" • מומחים לדיני משפחה חלוקים בסוגיה: יש המסבירים כי מנדלבליט מגן על סופיות הדיון - ומנגד יש הטוענים: "עמדתו משקפת נקודת קיצון לא ראויה"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט. הצית מחדש את המחאה / צילום: רפי קוץ
היועמ"ש אביחי מנדלבליט. הצית מחדש את המחאה / צילום: רפי קוץ

עוד סערה סביב "הלכת השוויון בנטל המזונות" שקבע בית המשפט העליון לפני כשנתיים - והפעם בנוגע לשאלה אם ההלכה תחול גם רטרואקטיבית על הסכמי גירושים שנחתמו לפני שניתנה.

"הלכת השוויון בנטל המזונות" קובעת כי יש להחיל שוויון מלא בין ההורים בנטל מזונות הילדים בגילאי 6-15, בהנחה שיכולותיהם הכלכליות דומות ושהמשמורת על הילדים משותפת. בשבוע שעבר סיקר "גלובס" את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שהוגשה לבית המשפט העליון, שלפיה אין להחיל הלכה זו על תיקים שנסגרו לפני שניתנה.

עמדת היועץ הציתה מחדש את האש בזירת המזונות הלוהטת ממילא. בשבוע האחרון הגיעו ל"גלובס" שלל פניות, בעילום ובגילוי שמות, נגד העמדה. לטענת הפונים, גישתו של היועמ"ש מקפחת ויוצרת אי-שוויון בין זוגות שהתגרשו לפני הלכת השוויון לאלה שהתגרשו אחריה; ואין הצדקה למנוע הפחתת מזונות או ביטולם, בגלל שהגירושים התרחשו לפני שההלכה ניתנה.

לדברי אחד האבות, "זה כמו להשאיר אדם במאסר לאחר שבוטלה בחוק העבירה שבגינה נכנס לכלא". באחת הפניות ל"גלובס" שנשלחה בשם מספר אבות, נכתב: "אנו מבקשים למחות על ההמלצה המונעת שוויון במזונות שהגיש לעליון היועמ"ש. המלצתו - למנוע מאבות לערער על הסכמי גירושים לא-שוויוניים שפוגעים בהם כלכלית ולזכות בשוויון ובהוגנות - תפגע כלכלית במשפחות רבות".

בעמדה שהגיש לעליון, ציין מנדלבליט כי יש להחיל על תיקי העבר את ההלכה הישנה, שלפיה ייפתחו הסדרי מזונות ישנים רק במקום שבו חל שינוי נסיבות מהותי. עמדה שנולדה בשל הצורך לשמור על הסטטוס-קוו במשפחות שבהן הסכסוך נגמר, להנמיך להבות בסכסוכים המשפחתיים, ולמנוע הידיינויות רבות.

לדברי היועמ"ש, "המאטריה שבה עוסקים דיני המזונות והחשיבות שבשמירה על טובת המשפחות וטובת הילדים, בהנמכת גובה הלהבות בסכסוך המשפחתי, מובילה למסקנה שלפיה יש להותיר על כנו את המבחן המחמיר לפתיחת פסקי דין הקובעים מזונות". 

עוד לדבריו, "פתיחת ההליכים המשפטיים מחדש בין הצדדים עלולה לערער את הרגיעה שנוצרה בעקבות השגת ההסכם או קבלת פסק הדין. החלה רטרואקטיבית של ההלכה החדשה על בקשות לשינוי שיעור המזונות, עלולה להוביל להתדיינויות רבות ומיותרות בין הורים".

האם שיקול של "הנמכת האש" ושמירה על הרוגע במשפחות המפוצלות מצדיק את דחיית בקשתם של אבות, שחייהם נכנסו לגדרי "הלכת השוויון בנטל המזונות", ולא לפתוח מחדש את הסדר המזונות שלהם? האם שיקול של מניעת הצפת בתי המשפט בתיקי גירושים שייפתחו מחדש, מהווה שיקול ראוי לחסימת מקרי עבר מדיון נוסף?

הגנה מהצפת תיקים

לדברי גיא רוה, יו"ר עמותת "הורות משותפת - טובת הילד" - שאליה הגיעו פניות רבות מאבות שטענו כי עמדת היועמ"ש מפלה אותם - התשובה שלילית. "כיום ישנה הסכמה שההלכה החדשה בעצמה אינה מהווה שינוי נסיבות מספק לפתיחת תיקי מזונות ישנים, אך מוסכם שראשית יש לבחון את תום-הלב של מגיש הבקשה, ובשלב הבא להראות שינוי נסיבות קל ולא מהותי. עמדת היועץ אינה משפטית במהותה, שכן נימוקה המרכזי - שהיא באה להגן על המערכת מהצפת תביעות, דבר שמנוגד לצדק ולהגינות לבאים לבית המשפט".

המתנגדים לעמדת היועמ"ש מסבירים כי לא ייתכן ששני אבות בעלי נסיבות דומות, מספר ילדים דומה, הכנסות זהות לאם ילדיהם, ומשמורת משותפת - לא יזכו ליחס דומה מבית המשפט בנוגע למזונות. האם רק בגלל שאדם התגרש חצי שנה-שנה לפני זולתו, ולפני שניתנה ההלכה ששינתה את המציאות של ההורים הפרודים, המצב שלו אמור להיות שונה?

בעוד שהתשובה האינסטינקטיבית של הורים רבים תהיה "ברור שלא" - התשובה האמיתית מורכבת יותר, לא אינסטינקטיבית ועוברת דרך מענה לשלל שאלות; ביניהן - האם המדינה רוצה לפרוץ את הסכר ולאפשר לכל מי שהתגרש בשנים האחרונות ומשלם מזונות, להגיע לבית המשפט ולפתוח את הסכסוך מחדש, על כל האמוציות והקשיים הכרוכים בכך; והאם הצפת בתי המשפט היא שיקול שצריך להביא בחשבון כשחוסמים הליכים כאלה?

השאלות הללו הגיעו לבית המשפט העליון במסגרת בקשת רשות ערעור שהגישה אם על הכרעת בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, שיש להחיל את ההלכה החדשה של העליון גם על בקשות לשינוי שיעור מזונות שנקבעו לפני מתן ההלכה. זאת, במקרים שבהם יוכח שינוי נסיבות עובדתי, ושמבקש השינוי התנהל בתום-לב. היועמ"ש הצטרף לעמדת האם.

שינוי נסיבות מהותי

השאלה אם יש להחיל רטרואקטיבית את הלכת השוויון בנטל המזונות על תיקים שנסגרו הרבה לפני שניתנה, העסיקה רבות את בתי המשפט לענייני משפחה בשנתיים האחרונות. לבתי המשפט הוגשו בקשות רבות לפתיחת הסכמי מזונות שהוכרעו טרם נקבעה ההלכה, והשופטים היו חלוקים בפסיקותיהם. 

נקודת המוצא לדיון היא העובדה שפסיקת מזונות לעולם אינה סופית. היא תלויה בשינוי בנסיבות החיים. וכך, גם לפני הלכת השוויון בנטל המזונות, הגיעו לבתי המשפט לענייני משפחה תיקי מזונות "סגורים", שבהם טענו הצדדים שחל שינוי נסיבות משמעותי במציאות שלהם, המצדיק הגדלה או הפחתה של המזונות.

ככלל, הבקשות התקבלו רק כאשר שינוי הנסיבות היה משמעותי, וכלל שינוי קיצוני בהשתכרות אחד הצדדים או במצב המשפחתי של משלם המזונות, או שחלה הרעה במצב הבריאותי של הצדדים וכדומה.

אולם לאחר שניתנה הלכת השוויון בנטל המזונות בעליון, נטרפו הקלפים מחדש, והתעוררה גם השאלה אם ההלכה החדשה מהווה שינוי נסיבות המצדיק פתיחת שיעורי מזונות סגורים, שניתנו בעבר. וכאשר אין תשובה משפטית ברורה - הבלגן בערכאות הנמוכות חגג. 

שופטים רבים בבתי המשפט למשפחה סברו כי אין תחולה רטרואקטיבית של הלכת השוויון, ועדיין יש להוכיח שינוי נסיבות מהותי כדי להצדיק פתיחת "מזונות סגורים". מנגד, ניתן פסק דינו של השופט עובד אליאס מבית המשפט לענייני משפחה בפתח-תקווה, שקבע כי הלכת השוויון של העליון מהווה בעצמה שינוי נסיבות מהותי המצדיק את בחינת שיעור המזונות מחדש.

בפסיקות אחרות הוצעה דרך ביניים, שלפיה יורד הרף הראייתי להוכחת שינוי הנסיבות (ולא יידרש שינוי קיצוני), וההלכה החדשה תוחל רטרואקטיבית.

בלגן, אמרנו? כל "הנחלים" הללו זרמו לאחרונה לבית המשפט העליון.

מצוקה קשה של גברים

ומה חושבים על כך המומחים לדיני משפחה? אם ציפינו לתשובה אחידה - שגינו. בסכסוכי משפחה אין אף פעם תשובה מוחלטת.

לדברי פרופ' שחר ליפשיץ, מומחה מוביל לדיני משפחה, עמדת היועמ"ש משקפת נקודת קיצון לא רצויה. "לגבי השאלה אם ההלכה החדשה מהווה שינוי נסיבות, עמדת היועמ"ש היא מאוד חד-משמעית שלא; אבל החידוש היותר עמוק שמסתתר בעמדה זה שגם אם יש שינוי נסיבות אחר, למשל שינוי בהסדרי הראייה או במצב הכלכלי של אחד הצדדים, גם זה לא מצדיק את החלת ההלכה החדשה, כאשר פותחים את המזונות 'הישנים' לדיון מחדש. עד עכשיו העמדה של בתי המשפט הייתה שאם כבר יש שינוי נסיבות אחר, אז מחילים את ההלכה החדשה על הדיון שנפתח. היועץ אומר שלא".

לדברי פרופ' ליפשיץ, "יש כאן עמדה חד-משמעית ששוללת לחלוטין את הרטרואקטיביות, וזו העמדה הכי אנטי-רטרואקטיביות מכל העמדות שהיו עד היום בפסיקה. הלוגיקה של היועמ"ש היא שאנשים שכבר חיו בשלום וברוגע, התמריץ שיהיה להם עכשיו למצוא שינוי נסיבות שיוביל להפחתת מזונות הוא תמריץ שמכניס משפחות רגועות לטלטלה.

"במובן הזה יש הגיון בעמדת היועץ, ועדיין אי-אפשר להתעלם מזה שהלכת השוויון בנטל המזונות באה על רקע מצוקה קשה של חלק מהגברים, שבמצבים קיצוניים של אישה שמרוויחה יותר מהגבר, עדיין אמרו לגבר שהוא האחראי על המזונות. במצבים כאלה, של חוסר צדק מובהק, וגברים שעמדו לקרוס על רקע ההלכה הישנה, אני חושב שצריך לפתוח חריג שמאפשר לנצל את ההלכה החדשה, אולי לבדה, ובטח בצירוף נסיבות נוספות, וכן לפתוח הלכות ישנות".

מצב חברתי בלתי רצוי

עו"ד דלית מסר-יניב, המתמחה בדיני משפחה, מוסיפה כי "גישת היועמ"ש, שלפיה יש להתיר על כנה את הגישה המחמירה בבחינת שינוי נסיבות מהותי, תגרום להנצחת מצב חברתי בלתי רצוי של משפחות משני סוגים: אלה הנושאות באופן שוויוני בנטל המזונות לאור ההלכה החדשה, ואלה שנפרדו לפני מתן פסק הדין, שבהן האב ממשיך ונושא עיקרי בנטל המזונות, גם במצב שבו זמני השהות עם הילדים שווים או כמעט שווים".

לגישת עו"ד מסר-יניב, "יש להתיר על כנה את הגישה שלפיה יש להוכיח כי חל שינוי נסיבות מהותי, תוך הקפדה על תום-ליבו של מבקש ההפחתה, ולאפשר להחיל את ההלכה החדשה רטרואקטיבית".

האבות ישנים על הספה בבית ההורים

גם עו"ד יוסי הרשקוביץ, מייסד ושותף במשרד עורכי הדין יוסי הרשקוביץ ושות', העוסק בתחום דיני המשפחה, איננו מסכים עם עמדת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה אין להחיל באופן רטרואקטיבי את הלכת השוויון בנטל המזונות. לדבריו, "מדובר בעיוות ובהעמסת נטל עצום על אבות אשר נדרשים לשלם מזונות עבור ילדיהם, גם כאשר אין מחלוקת כי לאם יכולת כלכלית דומה והצדדים מקיימים חלוקה שוויונית של ימי השהות. לא אחת אנו נדרשים לייצג אבות המוצאים עצמם במצב כלכלי ירוד בהשוואה לאימהות, אשר בגילאים 30 שנה ויותר ישנים על הספה בבית הוריהם, רק בשל פסק הדין הקובע תשלום מזונות שלא מאפשר להם הכנסה פנויה לצורך תשלום עלויות הדיור עבורם".

עוד מוסיף הרשקוביץ כי "הטענה הנטענת על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, לפיה פתיחת תיקי בתי משפט סגורים ודיון מחודש בהסכמי המזונות יעמיס על מערכת המשפט עומס דיונים, איננה מן העניין; בוודאי כאשר ברור וזועק לעין קיומו של שוויון ביכולות הכלכליות, ורק אותו פסק דין חלוט מונע את החלת השוויון בין שני ההורים הלכה למעשה. הדבר מהווה פגיעה קשה בערך השוויון. לא ייתכן שהלכה שונה תחול על שני אזרחים שונים רק בשל מועד מתן פסק הדיון או מועד כריתתו של הסכם המזונות.

"הפתרון הראוי והנכון הוא החלה רטרואקטיבית של הלכת בית המשפט העליון בתנאים מתאימים, כמו הוכחת שינוי נסיבות נוסף מעבר לשינוי ההלכה המשפטית גרידא, וזאת כפי שנקבע בפסק דינו של בית המשפט המחוזי".

עיקרון הוודאות והסופיות

עו"ד יהודית מייזלס, מומחית ומרצה לדיני משפחה בפקולטה למשפטים במכללה למינהל, לא מסכימה עם הקולגות. "עמדת היועמ"ש מבקשת לשים אצבע על הסכר, להקטין את ההתדיינויות, כאשר עדיין פתוחה הדרך לשינוי מזונות במצבים של שינוי נסיבות מהותי, ולכן היא מייצרת את האיזון הראוי ומאפשרת שבמצבים של עיוות אמיתי, ייעשה תיקון", היא אומרת. "מה שהיועמ"ש ביקש למנוע היא את התפוררותם של עקרונות המשפט שמגנים על הסכמים, כמו: עיקרון הוודאות והסופיות - שני כללים שהם חשובים מעין כמותם לכל מי שחוה סכסוך משפטי בחייו".

האם בית המשפט העליון יעשה סדר בבלגן? נגלה בקרוב. בשלב הראשון צריך העליון להכריע אם לדון בכלל בבקשת הערעור. אם התשובה לכך תהיה חיובית - נקבל גם תשובה לשאלת הרטרואקטיביות השנויה במחלוקת. האם זה יספיק כדי להבהיר את הלכת השוויון? כנראה שלא.

"טוב יעשה בית המשפט העליון אם תוך כדי שהוא מכריע ברטרואקטיביות, יעשה כבר סדר בהלכה שלו בכללותה, כי הבלגן האמיתי לא קשור לרטרואקטיביות. גם לגבי זוגות חדשים, ההלכה לא ברורה דיה", אומר פרופ' ליפשיץ. 

העליון קבע הלכה מהפכנית - ויצר אי-ודאות משפטית

ביולי 2017 עשו שבעה שופטים של בית המשפט העליון היסטוריה. השופטים סאלים ג'ובראן, אסתר חיות, ד"ר דפנה ברק-ארז, יורם דנציגר, עוזי פוגלמן (שכתב את פסק הדין המרכזי), נעם סולברג ומני מזוז ענו בחיוב על אחת השאלות החוקתיות הדרמטיות והמורכבות ביותר בסכסוכי גירושים: האם יש ליצור שוויון בנטל תשלומי מזונות הילדים בין האם לאב.

בפסק דין המשית לראשונה שוויון מלא בין ההורים בנטל מזונות הילדים, פסקו השופטים כי במצב של משמורת משותפת על הילדים, שני ההורים שמצבם הכלכלי זהה, חבים באופן שווה במזונות ילדיהם בגילאי 6-15. עם זאת, נקבע כי חלוקת החיוב ביניהם תיקבע לפי יכולותיהם הכלכליות היחסיות מכלל המקורות, לרבות הכנסה משכר עבודה.

מאז חלפו שנתיים, והרבה הליכים משפטיים זרמו בנהר שוויון הנטל במזונות. רבים מההורים ביקשו לפתוח מחדש את הסדרי המשמורת והמזונות שנקבעו להם, וליישם את ההלכה התקדימית במקרה שלהם; וכך גם סכסוכים חדשים נדונים לאור ההלכה ועל ברכיה.

עם הזמן התברר כי יישום ההלכה החדשה אינו פשוט, וכי בתי המשפט נדרשים להתמודד עם שאלות רבות הנלוות ל"מהפכת השוויון", ובהן השאלות - האם ההלכה של העליון חלה רטרואקטיבית? האם היא חלה רק במקרי משמורת משותפת או גם במקרים שקרובים למשמורת משותפת ואחרים? האם היא משפיעה גם על החלטות משמורת ומזונות של קטינים מתחת לגיל 6? ומה קורה בבית הדין הרבני, שלא תמיד מתחשב בפסיקות של בתי המשפט האזרחיים (בלשון עדינה)?

בתי המשפט עדיין עסוקים בפרשנויות לפסק הדין ובמענה לשאלות הרבות שעולות. עם זאת, ההלכה קרמה אט-אט עור וגידים בפרשנויות המסבירות ומבהירות אותה.

בין היתר נפסק בבית המשפט המחוזי כי הלכת העליון בעניין השוויון בנטל המזונות אינה מוגבלת למקרה של ילדים המצויים במשמורת משותפת בלבד, אלא למגוון מקרים; כמו כן פורסמה בפסיקה מחוזית אחרת נוסחה מתמטית לחישוב אופן חלוקת המזונות בין ההורים בעידן "השוויון בנטל". על-פי הנוסחה, בבוא בית המשפט לחשב את המזונות לפי ההלכה החדשה, עליו לקבוע ממצאים עובדתיים בנוגע למספר פרמטרים, בהם צורכי הקטינים והיכולות הכלכליות של ההורים, לרבות היחסיות של היכולת הכלכלית של ההורים - זה מול זה.

בתי המשפט לענייני משפחה עדיין עסוקים בלצקת תוכן לכל הכללים הללו, ועדיין קיימים הבדלים באופן שבו הם מחשבים את המזונות; נראה כי בכל הנוגע לשאלות המרכזיות העקרוניות - הדרך עוד ארוכה עד ודאות משפטית. זאת, כך נראה, תושג רק אם השאלות הללו יגיעו לבית המשפט העליון ויזכו להכרעה שם. 

עוד כתבות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן