גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד גלובס-פרומתאוס עלה ביולי ב-2.6%, גבוה ממדדי הייחוס

באותה תקופה, מדד ת"א 125 עלה ב-1.9%, והנאסד"ק הוסיף 2.1% ● תת-מדד מדעי החיים ירד ביולי ב-6.9%, בעוד ת"א ביומד צנח בשיעור של 9.5%, והנאסד"ק ביוטכנולוגיה השיל מערכו 3.1%

חודש אוגוסט נפתח בירידות בשווקים, שניכרו בימים האחרונים בבורסות של וול סטריט. עוד קודם לכן, בחודש יולי, החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו במגמה מעורבת שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר אותן חברות, לעלייה בשיעור של 2.6%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 עלה ב-1.9%, ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 2.1%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד ביולי בשיעור של 6.9%. באותה תקופה, מדד ת"א ביומד צנח בשיעור של 9.5% ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה השיל מערכו 3.1%. מניית אינטק פארמה  קרסה ב-89%, לאחר שהחברה נכשלה בניסוי הקליני בגלולת האקורדיון לפרקינסון. תוצאות הניסוי לא הוכיחו יתרון סטטיסטי לטיפול של אינטק פארמה על פני הטיפול הקיים בשוק בהפחתת זמן הקיפאון, שהוא הזמן שבו חולי פרקינסון אינם מסוגלים לזוז.

בניגוד למניות מדעי החיים, מניות הטכנולוגיה הישראליות נסחרו בניו יורק במגמה חיובית בחודש יולי שהובילה את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 4.3%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 5.8%, ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 3.2%. מניית טאואר  זינקה בחודש יולי ב-25%, לאחר שדיווחה על תוצאות כספיות חיוביות ברבעון השני של 2019. הכנסות החברה ברבעון השני היו 306 מיליון דולר ועקפו את תחזיות האנליסטים בכשלושה מיליון דולר. בנוסף, החברה הציגה רווח (על בסיס Non-GAAP) של 24 סנט למניה שהיה גבוה ב-9% מתחזיות האנליסטים.

גלובס-פרומתאוס יולי 2019

נציגה חדשה ומבטיחה במדד

נציגה ישראלית חדשה במדד גלובס-פרומתאוס היא זירת מסחר השירותים המקוונת - פייבר (Fiverr, שנסחרת בניו יורק תחת הסימול FVRR). היא הונפקה ביוני האחרון כשגייסה 110 מיליון דולר.

מבדיקת מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מניית פייבר פתחה את המסחר ב-21 דולר למניה, שגילם לחברה שווי של 650 מיליון דולר. ביומה הראשון למסחר נסק מחיר המניה בכ-90% והגיע לכ-39.9 דולר, אך כיום עומד על כ-23.3 דולר למניה, נתון שעדיין גבוה ממחיר ההנפקה ומשקף שווי של כ-721 מיליון דולר. לאור העובדה שהחברה עדיין הפסדית (הפסד של 36 מיליון דולר ב-2018), שוויה נגזר בעיקר מהציפיות לפוטנציאל עתידי, ומושפע משיעורי הצמיחה של החברה.

לפי ניתוח דוחות החברה שבוצע על ידי פרומתאוס, פייבר רושמת צמיחה של 45% בהכנסותיה ב-2018, כאשר הכנסותיה הסתכמו ב-2018 בכ-75.5 מיליון דולר בהשוואה ל-52 מיליון דולר ב-2017.

הכנסותיה של פייבר מהוות מעין עמלה ("Take rate") על ההכנסות שמייצרים משתמשי הפלטפורמה מהשירותים שניתנו על ידם. מאחר והעמלה היא כ-25% מערך העסקה, היקף העסקאות בפלטפורמה עמד על כ-300 מיליון דולר ב-2018. מדובר בטיפה בים ביחס להיקף השירותים הדומים אשר כיום מתבצעים בעיקר offline, ולכן בפרומתאוס סבורים שייתכן שפוטנציאל הצמיחה אינסופי.

בנוסף, הפלח ההולך וגדל של הפרילנסרים מתוך שוק העבודה, תורם אף הוא לפוטנציאל הצמיחה. בפרומתאוס מוסיפים כי פייבר היא רק אחת ממספר חברות ציבוריות הפועלות בתחומה, עליהן ניתן למנות את Upwork ואת Freelancer. יחד עם זאת, לא מדובר במתחרות במובן הקלאסי של המילה, מכיוון שנכון להיום, קרוב ל-100% מהשירותים הדומים ניתנים offline. לפי פרומתאוס, נתון זה בשילוב עם התחזקות ה-e-commerce בשוק העולמי, הם הסיבות לפוטנציאל הצמיחה האדיר של החברה. עולם המסחר האלקטרוני נמצא במגמת עלייה משמעותית בעולם. לכן, גם אותם פרילנסרים הפועלים אופליין ילכו ויאמצו את זירת האונליין ולכן מימוש הפוטנציאל של שוק האונליין רק בחיתוליו.

למרות שנרשמה צמיחה בהכנסותיה, בעקבות השקעות בשיווק ומחקר ופיתוח, פייבר סיימה את 2018 בהפסד של 36 מיליון דולר, לעומת הפסד של 19 מיליון דולר ב-2017. נכון להיום, עובדה זו לא מטרידה את המשקיעים המעדיפים ככל הנראה שהחברה תשקיע בצמיחה.

50 מיליון עסקאות ביותר מ-160 מדינות

לדברי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס, "מדד חשוב לניתוח החברה הוא שיעור הלקוחות החוזרים. שיעור זה מטפס בהתמדה ועומד נכון להיום על 57%. ככל ששיעור הלקוחות החוזרים גבוה יותר, כך ניתן להסיק שהוצאות השיווק של החברה הן יותר 'השקעות' ופחות 'הוצאות שוטפות' ולכן הן משמשות לבניית ערך אמיתי".

לפייבר היו בסוף הרבעון הראשון 255 אלף פרילנסרים פעילים ו-2.1 מיליון קונים (המשתמשים בשירותי הפרילנסרים). בתשקיף שהגישה לקראת ההנפקה, פייבר ציינה נתון מרשים לפיו מאז הקמתה בוצעו באמצעותה 50 מיליון עסקאות ביותר מ-160 מדינות בעולם בין 5.5 מיליון קונים ל־830 אלף מוכרים.

פייבר היא כאמור חברת e-commerce המתווכת אונליין בין פרילנסרים לצורכי שירותים. פלטפורמת המסחר המקוונת מאפשרת נקודת מפגש בין פרילנסרים כדוגמת גרפיקאים, מנהלי קמפיינים, עורכי וידאו, מפתחי תוכנה ואפליקציות, מתרגמים, קריינים ועוד, לבין לקוחות הזקוקים לשירותים האלה. פייבר מספקת חווית קניית שירותים פשוטה ומהירה, כאשר המחיר שגובים מהלקוחות הוא לא מחיר לשעת עבודה, אלא למוצר מוגמר. השירותים נעים בין חמישה דולר ועד מאות ואלפי דולרים בתמחור חופשי. פייבר מהווה עבור הפרילנסרים מנוע לאיסוף לידים, שכן היא זו שמבצעת את רוב פעולות השיווק במטרה לספק לקוחות פוטנציאליים לאותם פרילנסרים. פייבר אף פועלת במטרה שהפרילנסרים יראו בה רשת קהילתית ויגבירו נאמנותם אליה.

מנוע צמיחה נוסף של פייבר הוא מיזוגים ורכישות. בפרומתאוס מוסיפים כי לפי התשקיף, החברה ביצעה עד כה מספר רכישות, ונראה כי מדובר בחברות שפיתחו פלטפורמות המתמחות בשירותים ספציפיים (להבדיל מפייבר המכסה מגוון רחב של שירותים). בין הרכישות שלה על-פני השנים האחרונות ניתן למצוא את חברת ClearVoice, פלטפורמה המתווכת בין פרילנסרים בתחום שיווק התוכן למותגים וסוכנויות, שנרכשה על מנת לחזק את ורטיקל התוכן השיווקי. עוד רכישה היא של הסטארט-אפ הישראלי Veed.Me. שבדומה לפייבר, גם הוא מהווה זירת מסחר, רק כזו מתמקדת בשירותי וידאו ואנימציה באיכות גבוהה. נראה כי פייבר פועלת בשיטה של רכישת ורטיקלים שיחזקו את ערוצי השירותים השונים ופוטנציאל הרכישות אינסופי.

בפרומתאוס מציינים עוד כי סיבה נוספת המאפשרת צמיחה, היא העובדה שכיום נותני השירותים הם פרילנסרים, אך בעתיד אין מניעה שגם חברות תצטרפנה לזירת המסחר כנותנות שירותים, דבר המהווה פוטנציאל של ממש. על-פי תשקיף החברה, המודל על בסיסו פועלת פייבר כיום מאפשר לה להניע את צד הספקים, כיום פרילנסרים בלבד, באופן אורגני וללא עלויות שיווק מהותיות.

לסיכום, בפרומתאוס מציינים כי פוטנציאל הצמיחה של החברה עצום ונכון להיום אין עליה לחץ משמעותי להציג רווחים. כל עוד החברה תספק לשוק צמיחה חדה בשורת ההכנסות ואחוז הולך וגדל של לקוחות חוזרים, ניתן להעריך שמחיר המניה ימשיך לעלות. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.

עוד כתבות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין