גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא זו הדרך לשיפור התחבורה הציבורית

בתכנון תחבורה ציבורית, כמו במדיניות ציבורית בכלל, אין פתרונות קלים

תחבורה ציבורית / צילום: איל יצהר
תחבורה ציבורית / צילום: איל יצהר

הקטסטרופה התחבורתית שעליה ממונה כעת שר התחבורה הטרי והזמני בצלאל סמוטריץ' מטילה עליו אחריות רבה לשעות הפנאי והמשפחה שלנו, למיליארדים שהמשק מפסיד בשל פקקי הענק בהם אנחנו מזדחלים ולעשרות החיים שאובדים מדי שנה בכבישי ישראל.

ישנם דברים רבים שניתן ורצוי לעשות על מנת לשפר את התחבורה בישראל, אך ספק אם שר זמני בממשלת מעבר כמו השר סמוטריץ' אכן יכול לעשותם. כך לדוגמא, הסדרת תחבורה ציבורית נאותה בשבת, מהלך שסמוטריץ' כנראה לא יקדם, תאפשר למשפחות רבות לוותר על הרכב הפרטי גם באמצע שבוע ולהעדיף על פניו את התחבורה הציבורית. על פי מחקר שהתקיים לפני כמה שנים באוניברסיטת ת"א, לא פחות מרבע מהמחזיקים ברכב פרטי העידו כי ישקלו ויתור על החזקת רכב הפרטי במידה ותוסדר תחבורה ציבורית בשבת.

במאמרו "מתחבורה ציבורית להסעת המונים" (6.8.2019) העדיף אלעד מלכא להמליץ לשר התחבורה הטרי לתקן שתי תקנות אחרות, שיאפשרו לאנשים פרטיים ולבעלי אוטובוסים להסיע אנשים בתשלום גם בלי קבלת רישיון מיוחד.

לטענתו של מלכא "שירותים כגון אובר או ליפט מורידים את מחירי הנסיעה, מעודדים נסיעה רבת-משתתפים, מפחיתים את מספר כלי הרכב הפרטיים בכבישים, מייצרים אפשרויות הכנסה או השלמת הכנסה לשכבות החלשות ולפי מחקרים מסוימים אף מפחיתים תאונות דרכים".

כל הטובות האלה הן אכן מה שחברות התחבורה ה"שיתופית" טוענות שהשירות שלהם גורם, אבל המציאות מוכיחה שלכולן, למעט הטענה על הורדת המחירים, אין גיבוי אמיתי במציאות. כך למשל, החליטה לאחרונה העיר ניו יורק על הגבלות וקנסות שהיא מטילה על האפליקציות ה"שיתופיות" השונות, זאת בעקבות דו"ח שפרסם ברוס שאלר, מומחה תחבורה בינלאומי ובו סקר את השפעותיהן של אובר וליפט במספר מטרופולינים בהם החלו לפעול.

הדו"ח של שאלר מצא כי לא רק שכניסת החברות לא מורידה את מספר הנסיעות ובכך מפחיתה פקקים, אלא בדיוק להיפך. כמעט ולא היו נוסעים שעברו מתחבורה פרטית לתחבורה שיתופית. 60% מהנוסעים שעברו להשתמש בשירותי החברות התניידו לפני כן ברגל, באופניים או בתחבורה ציבורית.

בנוסף, נהגי החברות נוהגים שעות רבות ברחבי העיר ללא נוסעים בחיפשו אחר כאלה. בשל שתי הסיבות האלה, כניסת החברות ה"שיתופיות" גרמה לעלייה כוללת של 160% בנסועה ברחובות העיר, וממילא גם להחמרת הפקקים. מחקר דומה, שנעשה ע"י רשות התחבורה בסן פרנסיסקו, גילה שכ-50% מהחרפת הגודש והפקקים במחוז נגרמו בשל כניסת חברות שיתופי הנסיעות. במידטאון מנהטן, אזור אליו נכנסו כ-68,000 רכבי נסיעה "שיתופית", הורע מצב התנועה למהירות ממוצעת של 7.5 קמ"ש מאז כניסת החברות, זאת לעומת יותר מ-10 קמ"ש חמש שנים לפני שנעשתה הבדיקה.

גם הסיפור על נהגים צעירים או עניים שמשלימים הכנסה בשעות הפנאי ומצליחים להרוויח יפה בזכות שירותי הנסיעות התברר כאגדה. בבדיקה של המכון למדיניות כלכלית (EPI) נמצא כי השכר החציוני עבור נהגי Uber לאחר שהוצאות ושכר טרחה הוא 9.21 דולר לשעה, שכר הנמוך משכר המינימום ברוב המקומות בהם הם נוהגים הממקם אותם בעשירון השכר התחתון במדינה. בבדיקה שנעשתה באוסטרליה התברר כי נהגי אובר מרוויחים בממוצע חצי משכר המינימום במדינה, העומד על 15$ לשעה. בנוסף, רווחי הנהגים בחברות צונחים עם השנים, ככל שהחברות גדלות, משתלטות על נתח גדול יותר מהשוק ומרשות לעצמן לגבות עמלות גבוהות הרבה יותר.

העובדים כמובן גם אינם מקבלים שום תנאים סוציאליים כמו חסכון לפנסיה, תשלום ביטוח לאומי, ימי חופשה, ימי מחלה ועוד ועוד. המציאות העגומה הזו, בה העובדים מקבלים שכר נמוך מאוד, אינם זכאים לדבר ועלולים להישאר לבד וללא שום תמיכה במקרה הצורך, גרמה לעובדי המדינה במדינות רבות לנסות להתאגד על מנת לשפר את תנאיהם.

אפילו המחשבה כאילו שירותי אובר הם בטוחים יותר משירותי חברות המוניות אינה נכונה, ודאי אל מול המציאות הישראלית בה נהגי המוניות מסתובבים כולם עם רישיון וזהות ברורה, ופעמים רבות גם עם זיהוי באפליקציה ייעודית. מקרה בו נאנסה צעירה לונדונית על ידי נהג אובר שהסיע אותה לביתה עורר סערה בבריטניה, וחשף כי 32 נהגי אובר, שבניגוד לנהגי מוניות אינם עוברים שום בדיקת אמינות או עבר פלילי, נחקרו על ידי משטרת הממלכה בחשד לתקיפות מיניות בתקופת זמן של פחות משנה.

בנוסף, נחשף כי נהגי אובר, שאינם מפוקחים ואינם נזקקים לרישיונות, מוצאים דרכים מלאכותיות ונכלוליות להגדיל את שכר הרעב שלהם. כך, נהגים רבים יוצרים מצג שווא מלאכותי של ביקוש רב ושל פקקי ענק וגובים תשלום פיצוי מנוסעים על השחתת רכבם, פונקציה מובנית באפליקציה, תוך הצגת תמונות שקריות. בתכנון תחבורה ציבורית, כמו במדיניות ציבורית בכלל, אין פתרונות קלים ואין חלופה להשקעה ועבודה ארוכת טווח. משבר התחבורה בו אנו נמצאים נובע מהשקעת חסר ארוכת שנים בתשתיות (מקום אחרון ב-OECD), השקעת חסר ארוכת שנים בתחבורה ציבורית (עשרות אחוזים פחות מהממוצע ב-OECD) ומעל הכל, מדיניות תכנון פרברית ולא מוטת תחבורה שגוזרת על כולנו לכלות את חיינו על הכביש.

רק שינוי החלטי ועקבי של אלה, ולא פתרונות מהירים שנוסו כבר לא בהצלחה, ישפר את המצב הקשה בו אנחנו נמצאים ויאפשר לכולנו לנשום לרווחה. 

הכותב הוא מנהל התוכן והדיגיטל של קרן ברל כצנלסון

עוד כתבות

מפעל ענקית השבבים הטייוואנית TSMC / צילום: Shutterstock

מפעל השבבים הטייוואני של אנבידיה מנפץ את התחזיות, על רקע הביקוש הגואה לשבבי AI

רשת מפעלי השבבים הגדולה בעולם, הראשונה בסקטור השבבים שמפרסמת את תוצאותיה הכספיות ברבעון הנוכחי, מדווחת על זינוק של קרוב ל-40% ברווח הנקי ● הזינוק בביקושים איננו מפתיע, בהתחשב בפרויקטי הענק הצפויים לקום בחסות ממשלת ארה"ב בהשקעה של טריליון דולר, שתלויים במידה רבה בשבבים של TSMC

"אל תסתובבי בשכונה הזאת": המציאות המפחידה של יהודי ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המדינות הערביות שרוצות לשלוח כוחות פיקוח לעזה, מערכת ההגנה שיכולה להקשות על ישראל לתקוף שוב באיראן, והיהודים בארה"ב מודאגים מהעלייה באנטישמיות ● כותרות העיתונים בעולם 

קופרה טווסקאן VZ / צילום: יח''צ

זה הקרוס אובר המהנה ביותר לנהיגה שפגשנו. כמה תשלמו עליו?

קשה להאמין, אבל הקרוס־אובר האירופי והמהנה ביותר לנהיגה שבו פגשנו עד היום מיוצר בסין ● קופרה טווסקאן VZ הוא רכב מרווח, בנוי היטב ומעוצב כמו עמדת גיימרים ומחירו בפלח תחרותי למדי ● מבחן דרכים

צדיק בינו, שלמה אליהו, יגאל דמרי / איור: גיל ג'יבלי

דמרי בפנים, ומי בחוץ? השינויים במדדים של בורסת ת"א

ראלי מניות הנדל"ן בת"א טרף את הקלפים לקראת עדכון המדדים, והותיר את מניית דמרי בת"א 35, אליה יצטרפו נקסט ויז'ן ומגדל שלא יזכו לשדרוג ● "המפסידות": אנרג'יאן והחברה לישראל, שיוצאות ממדד הדגל, לצד פיבי ושיכון ובינוי ● ומי נכנס לת"א 90 על חשבון תדיראן ומימון ישיר?

מאיר ברנד / צילום: רמי זרנגר

20 שנה אחרי שהביא את גוגל לישראל: מאיר ברנד על התחרות, הסטארט־אפ ניישן והדור החדש של הבינה המלאכותית

אחרי שני עשורים בגוגל, מאיר ברנד מתאר חברה שעברה אבולוציה עסקית ותרבותית - ממשרדים צבעוניים עם מגלשות אל תחרות עולמית על הבכורה בתחום הבינה המלאכותית ● "הרף למקצועיות רק עולה", הוא אומר ● בראיון מיוחד ברנד מספר על חשיבות המרכז הישראלי, מסביר למה הוא לא מפחד מהתחרות מול ChatGPT ומבהיר: "יש כאן אתגר, אבל גם הזדמנות היסטורית"

נתניהו וטראמפ בכנסת. ''לראש הממשלה יש עוד נשק סודי, רון דרמר'' / צילום: ap, Evelyn Hockstein

רה"מ נתניהו והנשיא טראמפ שוחחו על הצעדים הבאים בעזה

נתניהו בדיון המצומצם שמתקיים כעת: ״אני יודע בדיוק בכמה חללים החמאס מחזיק, ואם לא נקבל אותם - ישראל תדע לפעול בהתאם״ ● גשש צה״ל שנפל בקרב ומי שהייתה האישה החטופה האחרונה בעזה יובאו למנוחות ● דיווח ברויטרס: נשיא סוריה א-שרע ביקש מפוטין את תמיכת רוסיה נגד העמדה של ישראל ליצירת אזור חיץ רחב בדרום סוריה ● שורד השבי מתן אנגרסט: "אני מוכן להיכנס עכשיו לעזה להחזיר את החללים" ● עדכונים שוטפים 

דאסו רפאל / צילום: ap, Lewis Joly

צרפת תספק מטוסי קרב מתקדמים לשכנה של ישראל

שיתוף־פעולה חדש בין PVML הישראלית לוויז'ן ווייב האמריקאית בתחום הבינה המלאכותית ● סין מנסה לעקוף את טורקיה בתחום המל"טים • צרפת מספקת למצרים מטוסי רפאל מתקדמים ● ובריטניה נלחמת על השוק הביטחוני ההודי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית זיקוק אשדוד / צילום: רפי קוץ

התקלה בבתי הזיקוק באשדוד: איך תפח הנזק ביותר מ־100 מיליון שקל

התקלה בבית זיקוק אשדוד בעקבות נפט מזוהם מאזרבייג'ן, הובילה תחילה להערכת נזק של עשרות מיליוני דולרים ● לאחר שלושה חודשים, הנזק כבר הגיע ל־130 מיליון דולר במצטבר ● וגם: כך באירופה הצליחו להתמודד עם תקלה דומה

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת פוקס / צילום: כדיה לוי

המוסדיים לחצו, והראל ויזל מכר מניות פוקס ב-13 מיליון שקל

זהותם של הרוכשים אינה ידועה, משום שהם נעזרו בגופי תיווך, אך לפי הערכות מדובר בגופים גדולים כמו קופות גמל, קרנות גידור או גופים מוסדיים אחרים, ולא במשקיעים קמעונאיים

זרע בתא הקפאה / צילום: Shutterstock, Anamaria Mejia

בית הדין הרבני מנסח את התנאים לנישואים עבור ילדים שנולדו מתרומת זרע

מאחר שהאפשרות היחידה להינשא כחוק בישראל עוברת דרך ביה"ד הרבני, אימהות רבות שהרו באמצעות תרומת זרע מודאגות מהאפשרות שבעתיד, כאשר ילדיהן ירצו להינשא כדת משה וישראל, הם ייתקלו בקשיים בשל אי-ידיעת זהות האב ● כתוצאה מכך התפתחה פרקטיקה יוצאת דופן

קניון הזהב בראשון לציון / הדמיה: ולדי קובליוב

הקשר בין הרכישה של קניון הזהב לשוק הנדל"ן המסחרי שמחשב מסלול מחדש

בשנים האחרונות נבנים בישראל מדי שנה כחצי מיליון מ"ר של שטחי מסחר, תוך התעלמות מהשינויים בהרגלי הצריכה ● הנתון הזה, בשילוב עם התעצמות הריכוזיות בשוק, מחייב את כלל השחקנים - מיזמים ועד רשויות תכנון - להתרכז קודם כול בהצעות לבילוי, ורק אחר-כך בקניות

חיילי מילואים בצפון הארץ / צילום: דובר צה''ל

כרטיס האשראי "פייטר" ללוחמי מילואים: מה הוא יציע בתום המלחמה?

כרטיס המועדון "פייטר" ללוחמים - תוצר של שיתוף פעולה בין משרד הביטחון, משרד האוצר וצה"ל - עלה לכותרות פחות מחודש לאחר השקתו עקב צמצום שחל בהטבות שהוא מקנה ● האם סיום המלחמה מבשר על שינויים נוספים שיחולו בהמשך? גלובס עושה סדר ● חוזרים מהמילואים, פרויקט מיוחד

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: AP-Alexander Kazakov, רויטרס-Pool/ABACA

לפני הפגישה עם זלנסקי, טראמפ מודיע: אפגש עם פוטין בכדי לדון במלחמה באוקראינה

לאחר שיחת טלפון בין השניים, טראמפ הודיע כי יפגש עם פוטין בבודפשט, על מנת לדון בדרכים לסיום המלחמה ● מזכיר המדינה ויועצים בכירים נוספים יפגשו כבר בשבוע הבא עם מקביליהם הרוסים כדי להניח את התשתית לפסגה

סם אלטמן, מייסד OpenAI, ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה, ליסה סו, מנכ''לית AMD / צילום: רויטרס - Tom Williams

אבק הכוכבים של OpenAI: המניות שזינקו בזכות דיווח על עסקה עם חברה אחת

שורה של מניות רשמו בשבועות האחרונים ימי מסחר חריגים, ובין כולן יש מכנה משותף אחד - דיווח על עסקה עם OpenAI ● למה השם של מפתחת ChatGPT מלהיב את המשקיעים, ואיזה מסר טמון במגמה החדשה? "אין פה גישה של המנצח לוקח הכול, יהיו הרבה מרוויחים"

וול סטריט / צילום: ap

למרות החשש ממשבר אשראי: וול סטריט ננעלה בעליות

שתי פשיטות רגל הציפו חשש בקרב המשקיעים למשבר אשראי בארה״ב ● מדד הפחד נמצא ברמתו הגבוהה ביותר מאז אפריל ● נעילה אדומה באירופה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-106 אלף דולר

הדמיית פרויקט של גינדי גלובל בקפריסין / צילום: סייברקו

נצלו את הרגש הפטריוטי להתעורר גם מהפנטזיה על דירה בקפריסין או ביוון

שנים של פחד, ריבית גבוהה ומחירי דירות בלתי אפשריים הפכו את החלום על "מקלט נדל"ני" מעבר לים לטרנד לאומי ● עכשיו, כשהמציאות הישראלית מתבהרת והרגש גובר על הפחד, הגיע הזמן לבחון אם יש בכלל היגיון כלכלי מאחורי ההימור על דירה בקפריסין, יוון או פלורידה

חיילי צה''ל בגבול עזה / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מילואימניקים יידרשו לשרת 70 יום בשנה גם אחרי המלחמה. איזה תגמול הם יקבלו?

אחרי שנתיים של לחימה, במהלכן נהנו אנשי המילואים מתגמולים כספיים והטבות, באוצר מעוניינים לחתוך את המתווה הנוכחי ולצמצם אותו ● השאלה המרכזית שעולה היא כיצד ייראה מודל המילואים החדש, כשהכוונה באוצר היא לשמר הטבות שיעוררו תחושת הוקרה אצל הזכאים להן ● חוזרים מהמילואים, פרויקט מיוחד 

יירוטים של כיפת מגן מספינת סער 6 / צילום: תע''א

הלייזר יגיע גם לספינות של חיל הים: "עוד לא ראינו את כל היכולות"

ישראל כבר הוכיחה חדשנות באוויר וביבשה, אך היכולות בים בחלקן לא נחשפו ● סא"ל ה', ראש ענף ים במפא"ת במשרד הביטחון, מפנה זרקור לאתגרים בזירה הזו, מסבירה למה חשוב לעבוד עם סטארט־אפים, ומצהירה: "חלק מהיכולות נראה רק בהמשך"

שיירה בדרכה למכון לרפואה משפטית / צילום: דוברות המשטרה

חמאס: נמסור בקרוב חלל חטוף אחד לצלב האדום

דיווח: ארה"ב וסעודיה בדרך לברית אסטרטגית - "יש דיונים על חתימה" ● רה"מ נתניהו והנשיא טראמפ שוחחו על הצעדים הבאים בעזה ● תיעוד חדש מזירת חיסולו של יחיא סינוואר בתל א-סולטאן ● חמאס בהצהרה רשמית: "השבת גופות החטופים החללים הישראלים עשויה לקחת זמן  ● נתניהו בדיון המצומצם: "יודע בדיוק בכמה חללים החמאס מחזיק - אם לא נקבל אותם, נפעל בהתאם" ● עדכונים שוטפים

הערבה / צילום: יח''צ

הערבה מתבססת כיעד אטרקטיבי: הקיבוץ והמלון שזכו בהכרה עולמית

קיבוץ נאות סמדר נבחר לרשימת Best Tourism Villages של ארגון התיירות העולמי של האו״ם - ומצטרף בכך לרשימה מצומצמת של 250 כפרים ברחבי העולם שנבחרו בזכות קידום תיירות בת קיימא, קהילתיות ושימור תרבותי ● גם מלון Six Senses שחרות נבחר השבוע לאחד מעשרת אתרי הנופש הטובים במזרח התיכון