גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בן הדוד מארה"ב: סובארו XV האמריקאית מפתיעה ונוחה

הגרסה האמריקאית של סובארו ל-XV האירופי הפופולרי שומרת על עיצוב דומה מאוד ועל מפרט טכני מקביל, אך מציעה נוחות נסיעה משופרת ● היא שומרת גם על פוטנציאל שטח מפתיע ועל מחיר נגיש יחסית ל-4X4

בתשדיר הפרסומת החדש של סובארו, שמוקרן כיום ברחבי ארצות-הברית, לא מוצגת אפילו מכונית אחת. במקום זה מוקדשות 30 שניות להצגת מגוון פעילויות פילנטרופיות וקהילתיות שמבצעים סוכני סובארו ברחבי ארצות-הברית ביום יום. המסר הוא "אנחנו מקבלים אהבה ומחזירים אהבה".

אכן את מערכת היחסים של סובארו עם השוק האמריקאי אפשר להגדיר בתור "רומן סוער". למרות ליין הדגמים המוגבל של החברה הקטנה, משאביה השיווקיים המוגבלים, התחזקות המטבע היפני וכמה מעידות שחוותה לאחרונה בתחום האיכות שהביאו לריקולים נרחבים ולהפסקות ייצור ביפן, הלקוחות האמריקאים שומרים לה אמונים.

סובארו קרוסטרק לאתר

למעשה 60% ממכירות החברה בעולם מגיעות כיום מהשוק האמריקאי, ותוצאות הרבעון הראשון של 2019, שפרסמה סובארו החודש, מצביעות על צמיחה של 48% ברווח התפעולי בזכות השוק האמריקאי. לעומת זאת נוכחותה באירופה מזערית עם פחות מ-17 אלף מכירות במחצית הראשונה של השנה בכל רחבי האיחוד האירופי. הנוכחות הזו אף צפויה להצטמצם דרמטית, אולי עד כדי נסיגה מוחלטת מהיבשת, ככל שיתקרב מועד התחולה של תקנות הפליטה החדשות והמחמירות של אירופה ב-2021, שספק אם סובארו תטרח לעמוד בהם.

מי שקרא את התמונה מבעוד מועד הוא היבואן הישראלי של סובארו, שמגדיל בהדרגה את יבוא הדגמים האמריקאים של החברה לישראל, ואולי אף נערך לעידן שבו סובארו כלל לא תייצר דגמים בתקינה אירופית. לפיכך, בתחילת השנה פינה את מקומו דגם ה-XV הפופולרי בגרסת ה-2 ליטר לטובת הגרסה האמריקאית למהדרין שלו, שנושאת עליה את השם המרשים CROSSTREK.

חיצונית, מדובר באותה הגברת עם שינוי קל של האדרת. חדי עין יבחינו בפנסים ובפגושים שונים מעט, בסטיקרים חדשים ובעוד כמה פריטים קוסמטיים זעירים. אבל בסך הכול שומר הרכב על העיצוב המוכר של ה-XV האירופי, שעבר שדרוג בשנה שעברה. הוא נראה אתלטי, רענן ואפילו קשוח במידה עם יציבה רחבה וגבוהה מעל הכביש תודות למרווח גחון גדול מהממוצע ולחישוקי 18 אינץ' מרשימים בגרסת המבחן.

מרווח הגחון הנדיב מספק גם סף כניסה/יציאה נוח למאותגרי גמישות, אם כי המפתן עצמו אינו גדול כמו ברכבי כביש-שטח אמיתיים בשל הגובה המוגבל של הגג. חבילת האבזור שמקדמת את הנכנסים שופעת ויסודית מאוד, על פי מיטב מסורת הנדיבות האמריקאית. הגרסה הבכירה שבה נסענו ("ספיישל אדישן") מפנקת את היושבים עם ריפוד עור נאה, מושב נהג חשמלי מחומם, גג חשמלי, מערכת קול איכותית, מערכת מולטימדיה רחבה שמשקפת את הטלפון ועוד.

הדיפונים איכותיים ומקנים תחושת פרמיום, ועיצוב עמדת הפיקוד מקביל לזה של ה-XV המוכרת למעט מד מהירות במיילים. מרחב הפנים מקביל ל-XV עם מושבים קדמיים מרווחים דיים לנוסעים גבוהים, מושב אחורי, שמתוכנן בעיקר עבור שני מבוגרים ממוצעים פלוס נספח צנום במרכז, ותא מטען בנפח צנוע מאוד ביחס לממדי הרכב.

אותו מפעל, גרסאות שונות

הרכב מגיע כסטנדרט עם חבילת מערכות הסיוע EYESIGHT שכוללת מלבד בלימה אוטונומית וסיוע אקטיבי להיגוי - שהוא הרבה יותר מדי רגיש - גם בלימה אוטונומית בעת נסיעה לאחור. זה פיצ'ר בטיחותי מאוד לבעלי ילדים וחיות מחמד, אבל במציאות הישראלית, שבה אפשר להצמיח שערות שיבה בטרם יאפשר לך מישהו לצאת מהחניה ברברס, היינו שמחים למתג ניתוק.

מנוע ה-2 ליטר של סובארו עבר כמה עדכונים בשנים האחרונות, אבל גילו מורגש. בעידן של מנועי טורבו קטנים, גמישים ועתירי מומנט הוא מסתפק ברצועת כוח צרה של מנועים אטמוספריים "מפעם" עם מומנט של 20 קג"מ ששיאו זמין רק ב-4,000 סל"ד. ביחד עם תיבת רציפה העסק מרגיש עייף.

נסיעה בעיר ושיוט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר מתבצעים ללא מאמץ, אבל כשדוחפים את יחידת ההנעה מעבר לאזור הנוחות שלה, בעת האצה נמרצת בעליה למשל, מקבלים הרבה רעש ולא מספיק דחף. לזכותה של התיבה הרציפה ייאמר שהיא אחת המעודנות בשוק. תחת רגל מתונה היא מתנהגת כמעט כמו תיבה אוטומטית אמיתית עם העברות הילוכים מדורגות ורהוטות. זאת לצד אמינות מרשימה מאוד, שקשה מאוד להשיג בתיבות מקובלות.

הנעה כפולה שמעניקה יכולות שטח

צריכת הדלק הממוצעת הנקובה היא 12.3 קילומטר לליטר, ובפועל רגל כבדה תחלץ מהרכב בסביבות תשעה קילומטרים לליטר. סביר במונחים אמריקאים, אבל לא מתקרב לחיסכון של מנועי הטורבו האירופים העדכניים המקבילים.

את ההבדל בין ה-XV לקרוסטרק האמריקאי אפשר להרגיש על הכביש, למרות העובדה ששני הכלים מיוצרים באותו מפעל ביפן. הרכב האמריקאי מגיע עם כיול רך יותר מהגרסה האירופית שמותאם לטעמם של האמריקאים. זה מעניק לו נוחות נסיעה מרשימה אפילו יותר משל אחיו האירופי, שנחשב גם הוא כלי נוח, על כל סוגי האספלט הישראלי.

נוחות הנסיעה נשמרת גם בעת נהיגה מהירה על שבילים משובשים ולא הרבה רכבי פנאי ושטח עירוניים יכולים להתהדר בכך. המחיר שמשלמים על כך הוא יותר תנודות מרכב תחת עומסים של פניות הדוקות ומהירות והיגוי, שמכויל גם הוא על פי הטעם האמריקאי, כלומר עם מעט מאוד היזון חוזר.

ביטול מערכת "הסיוע" להיגוי אמנם משפר את המצב, אבל לא בהרבה. לאן נעלמו המהנדסים שכיילו את ההיגוי האגדי של אימפרזה טורבו? אפשר להתנחם ביציבות כיוונית מצוינת וכמובן באחיזת כביש רצינית תודות למערכת ההנעה הכפולה המהוללת של סובארו.

ואם כבר עסקינן ב-4x4, הקרוסטרק, כמו אחיו האירופי, מסתיר בתוכו יכולות שטח לא מבוטלות. הוא מציג זוויות גישה ונטישה נאות במסלולים טכניים ואחיזה טובה על משטחים רופפים ולא אחידים תודות לאותה מערכת הנעה כפולה מחוכמת, לצד מצבי תכנות ייחודיים ומרווח גחון נאה. חבל רק שהגחון עצמו קצת חשוף לפגיעות של עצמים עזרים, אם כי אפשר למצוא לכך פתרונות לאחר הרכישה.

מחיר הקרוסטרק בישראל מתחיל ב-148 אלף ומגיע עד 160 אלף בדגם המפואר שעמד למבחן. אלה מחירים שמציבים אותו קרוב לקצה העליון של טווח המחירים, אבל בל נשכח את מערכת ההנעה הכפולה הייחודית שמעניקה לרכב יכולות שטח - אם וכאשר מישהו נזקק להם. אנחנו לא שוכחים גם שחלק נכבד ממכירות סובארו מתבצע כיום בערוץ האפס קילומטרים המוזל ושם חוקי המשחק שונים בתכלית. 

חלק מהמתחרים

שברולט אקווינוקס

160 אלף שקל עולה הגרסה המאובזרת של שברולט אקווינוקס האמריקאית. ההנעה קדמית בלבד, אבל הממדים החיצוניים והפנימיים נדיבים ותא המטען ענק. המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו עם 170 כ"ס שמשודך לתיבה אוטומטית מודרנית והאבזור התקני נדיב ועדכני

ניסאן קשקאי 2019

160 אלף שקל עולה גרסת ה"טקנה" המאובזרת היטב של ניסן קשקאי. לרכב יש תא נוסעים מרווח, מערך מקיף של מערכות סיוע לנהיגה והחל מ-2019 גם מנוע 1.3 ליטר טורבו בהספק 160 כ"ס, שמאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9.9 שניות. המתלים נוחים וההתנהגות אירופית אבל ההנעה קדמית בלבד

מיצובישי אקליפס קרוס

160 אלף שקל עולה גרסת הביניים של מיצובישי אקליפס קרובס. הממדים החיצוניים והפנימיים דומים לאלה של הקרוסטרק והמנוע הוא 1.5 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 163 כ"ס ומשודך לתיבה רציפה. יש גם מערך בטיחות עדכני. גרסת ההנעה הכפולה כבר מעלה את המחיר ל-180 אלף

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות