גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סושי? תתקדמו לצ’יראשי, מנה שהיא תצוגת תכלית

מנת הצ’יראשי היפנית, כמו גם אחותה הצעירה והיותר משוחררת הפוקי, היא בעצם סושי מפורק: אורז בתחתית, מעליו נתחי דג, לרוב בקוביות נאות או בסשימי, לצד ירקות קצוצים וריבועי אצות. הכי מתאים לקיץ

הצ'יראשי של קיטו קאטו / צילום: איל יצהר, גלובס
הצ'יראשי של קיטו קאטו / צילום: איל יצהר, גלובס

קיץ וחם, ובשולחנות בתי הקפה והמסעדות שברחובות ישראל מבצבצות בצהריים קערות "פאוור בול" (Power Bowl), שמחליפות את העסקיות עם הארוחות הרב-מנותיות. ארוחה שלמה בצלחת עמוקה, לרוב של קוביות ומלבנים של מרכיבים בריאים ומזינים (לא שיש משהו רע בזה), בורגול או אורז לצד ירקות וחברים, שאותם הסועדים מערבבים בעצמם יחד עם רוטב סמיך המחבר בין המרכיבים. טחינה גולמית, ויניגרט ועוד.

קערות הפאוור בול שהגיעו מהמטבח הקליפורני שואבות השראה אסתטית מהמטבח האסיאתי. העניין בהן ובארוחות דומות שמכילות את כל המרכיבים בקערה אחת הביא לישראל בעשור החולף את מסעדות הפוקי (יש ההוגים פוקה) מהוואי, שנגיע אליהן בהמשך. אלה החזירו לעניינים במסעדות האסיאתיות גם את הצ'יראשי - מנת הסושי המפורק שעד כה, אף שהייתה נוכחת - לא כבשה מקום של ממש בלבבות הסועדים.

תצוגת תכלית בזעיר אנפין

משמעות המילה צ'יראשי ביפנית היא מפוזר ובמילים אחרות: בלאגן יפהפה. היא מורכבת מקערה אישית ועמוקה שבתחתיתה אורז עגול מבושל, מתובל בחומץ אורז ובמירין, יין אורז מתוק ודל אלכוהול. מעל האורז נתחי דג, לרוב בקוביות נאות או בסשימי, לצד ירקות קצוצים וריבועי אצות.

"צ'יראשי היא תצוגת תכלית בזעיר אנפין של איכות הדגה, האורז והאצות של המסעדה. מקסימום ביטוי לחומרי גלם", פסק השף היפני מעוטר המישלן מסאטו שימיזו בראיון שהתקיים איתו מוקדם יותר השנה.

המנה נולדה במאה ה-17 ביפן והוגשה באירועים חגיגיים באזור טוקיו שנקראה אז אדו. כדי לא לנקר עיניים, הוכנה המנה הפוכה, כך שלא היה ניתן לראות את התוספות המהודרות לאורז. הדגים - לרוב מקרל - עברו לקדמת המנה רק ממש במעמד הארוחה. בארה צ'יראשי, הגרסה הצנועה והביתית, פופולרית במטבח היפני הביתי גם כיום, הודות לקלות ההכנה של המנה בהשוואה לסושי. היא כוללת מרכיבים מבושלים וחלקי דג פחות פוטוגניים שמושרים ברוטב, נחתכים לקוביות ומוגשים מעל האורז.

בתחילת המאה ה-20, ככל הנראה עם ההגירה היפנית להוואי (ואולי מוחות דגולים חושבים דומה), נולדה באי הפוקי - הגרסה הפסיפית והיותר משוחררת לצ'יראשי, שכוללת גם רטבים כמו מיונז ותוספות בטוויסט מקסיקני כמו נופאלס (עלי קקטוס).

בשנות ה-70 הפך הצ'יראשי של הוואי לסוג של מאכל לאומי בארכיפלג. דוכני פוקי בהרכבה עצמית נפתחו בהונולולו הבירה וברחבי האיים, ומאוחר יותר, בתחילת המילניום, גם בשאר ארצות הברית ומעבר לים. מסעדות פוקי ייעודיות נפתחו בישראל לפני קרוב לחמש שנים וזכו אז לעניין, שאחריו הגיעה הצלחה מתונה. לאחרונה נוסף פוקי כמתבקש גם לתפריט בר הקוקטיילים הונולולו, ששם את הוואי על ראש שמחתו.

צ'יראשי כשר בהרכבה עצמית

ובחזרה לצ'יראשי. בישראל מוגשת המנה היפנית בחלק ניכר של המסעדות האסיאתיות. יש שמעניקים לה פרשנות מקומית, כמו רשת ג'ירף, שהוסיפה גרסה לא שגרתית אך מוצלחת של צ'יראשי לתפריט, בתוספת סלט אבוקדו עם מיונז וכן "סושי מרחביה סטריט מרקט" הירושלמית, שמגישה צ'יראשי כשר בהרכבה עצמית עם תוספות כמו עוף קוריאני או סלמון מבושל בטריאקי לצד הדגים הנאים (52 שקל למנה עם דג וארבע תוספות).

תהליך ההכנה בדרך אל הקערה השלמה  / צילום: איל יצהר, גלובס

במרפסת גג מלון הנורמן, יוצרים במסעדת דיינינגז גרסה מהודרת ומותאמת מראש של צ'יראשי, שקרויה כאן סשימי מוריסאווה (83 שקל). אחרי תהפוכות רבות במטבח, הפכה המסעדה היפנית בעלת צמד הסניפים בלונדון, שבישראל התפרסמה בזכות התמחור הגבוה - לגרסה ענווה ומעודנת של עצמה. הסושי כאן הוא עדיין מהטובים בעיר, כמו גם השירות - אבל המחירים ירדו באופן משמעותי.

"אנחנו יוצרים את המנה לפי היצע יומי של דגים, עם אורז שמתובל בחומץ שמיושן בחביות ומגיע אלינו במיוחד מיפן, כשיש גם גרסה מוגדלת שאנחנו מכינים לפי בקשה", מספר השף ולדמיר לזריב שפועל תחת הסושימן המוערך ושף הרשת, מסאקי סוגיסאקי.

מלבד דיינינגז, ניתן למצוא צ'יראשי ברוב המסעדות היפניות בתל-אביב. אליהן הצטרפה בתחילת החודש קיטו קאטו המדוברת והמעוצבת, שנפתחה בחלל שאייש במשך שנים רבות את "בר גיורא" שברחוב דיזנגוף. על תפריט המסעדה אמון יאמה סאן - שמגיש צ'יראשי גם במסעדת TYO שעליה הוא מנצח ויש בה שתי מנות צ'יראשי (ראו מתכון בהמשך).

צ'יראשי במסעדת דיינינגז, שם קוראים לה סשימי מוריסאווה / צילום: אנטולי מיכאלו

לא לפחד כלל

ערב יורד על באר שבע, ורוח מדברית קרירה מצננת את בירת הנגב הלוהטת. במסעדת קמפאי, שהשנה חוגגת עשור, מגישים בסופי שבוע צ'יראשי חגיגי וזוגי, בכלים מסורתיים שהביא השף דרור שושן מיפן. "באר שבע מאוד רחוקה מהדימוי שיש לרוב האנשים על הנגב. בעיניי היא נמצאת צעד קדימה בהשוואה להרבה מקומות אחרים בישראל, הודות לקהל שכולל המון סטודנטים ועובדים ממפעלי ההייטק שבאזור", אומר השף.

המנה מתבססת על אורז עגול מזן נישיקי היפני האיכותי, וכוללת מלבד ירקות ופרוסות דגים נאים גם ביצי דג ורוטב פונזו. יש גם מיונז? אני שואל את שושן. "חס ושלום", הוא מזדעק. ברשת קמפאי סטריט ווק, שלה סניפים ברחבי הארץ מגישים פוקי שגם עליו אמון שושן (מתכון בהמשך).

מה ההבדל בין השניים?
"שמיים וארץ. בפוקי יש קוביות חתוכות של דג במרינדה של סויה, מיץ לימון, טוגראשי (תערובת תיבול מהמטבח היפני) וגרידת ליים - תיבול שאין בכלל בצ'יראשי.

איך מקבלים לקוחות את העובדה שיש דג נא באוכל מחוץ לערים הגדולות?
"באהבה. בהתחלה כשפתחנו את קמפאי, מצאנו כל מיני פתרונות לרתיעה שהייתה לסועדים לפני עשור מאוכל נא. צרבנו את הדגים בברנר או בסלמנדרה (מכשיר גריל) כדי שייראו מבושלים.

"היום דגים נאים זה כבר מיינסטרים. אני עצמי אכלתי בפעם הראשונה דג נא בסוף תהליך ארוך של התוודעות לטעמים חדשים - והיום הילדים שלי נוסעים לסניף ולא יודעים מה זה להירתע ולפחד, ופשוט אוכלים הכול". 

יאמה סאן, מנצח על התפריט במסעדות קיטו קאטו ו־TYO / צילום: איל יצהר, גלובס

מתכונים

פוקי בגרסת קמפאי - מתכון של דרור שושן, שף קבוצת קמפאי

מרכיבים ל-2 קעריות או מנה זוגית גדולה:
100 גרם סלמון, קצוץ לקוביות בגודל 1X1 ס"מ
1 כוס אורז עגול לסושי
1/2 אבוקדו, קלוף וחתוך לקוביות קטנות
2 גבעולי בצל ירוק פרוסים דק מאוד
1 כף בצל סגול קצוץ דק מאוד
1 כפית סומסום קלוי
1 כף שבבי אצות מלוחות (פוריקאקה) או דף
אצת נורי אחת גזורה במספריים לרצועות

לאומלט:
1 ביצה
1 כפית סויה

לתחמיץ:
1/4 כוס חומץ אורז
1 כף סוכר
1 כפית מלח

לרוטב:
1/8 כוס פונזו
1 כפית שמן סומסום
1/2 כפית ג'ינג'ר מגורד
1/2 כפית טוגאראשי - לא חובה

הכנה: מבשלים את האורז לפי הוראות היצרן.מעבירים בעודו חם לקערת הערבוב.
מערבבים את כל מרכיבי התחמיץ עד שהסוכר נמס ומערבבים יחד עם האורז.
מניחים לאורז להתקרר קלות, כך שהוא חמים או בטמפרטורת החדר.
מכינים את האומלט: טורפים את הביצה עם הסויה, מבשלים בשמן שכבה דקה. מגלגלים ופורסים דק לרוחב.
הגשה: מחלקים את האורז לצמד קערות אישיות. מעל כל קערה מסדרים פרוסות חביתה, ירקות ודג. מעטרים בשבבי אצות ויוצקים את הרוטב מעל. מגישים מיד.

הצ'יראשי של קיטו קאטו
אדפטציה ביתית למתכון הצ'יראשי של הסושי של שף יאמה סן ממסעדת קיטו קאטו. אפשר להכפיל את הכמויות למנה זוגית.

מרכיבים:
1/2 כוס אורז סושי, מבושל לפי הוראות היצרן
1 מלפפון קטן, חתוך לקוביות קטנות
1/2 אבוקדו קטן, חתוך לקוביות קטנות
1 גבעול אספרגוס חלוט קלות וחתוך לרוחב למקטעים באורך 1.5 ס"מ
חביתה דקיקה מביצה אחת, מגולגלת ופרוסה לרוחב לפסים דקים
120 גרם פילה סלמון טרי, לוקוס ו/או טונה
2 כפות רוטב פונזו

לעיטור (לא חובה):
1 כפית ביצי סלמון (איקורה)
1 כפית ביצי טוביקו בטעם
וואסבי - להשיג במעדניות
שומשום קלוי
עלי מיקרו שיסו או עלי מיקרו סקורה

הכנה: מסדרים בקערת ערבוב (בּוֹל) כוס ורבע מהאורז המבושל. מוסיפים את מרכיבי התיבול, מערבבים היטב ומעבירים לקערת הגשה. מפזרים מעל קוביות מלפפון, אבוקדו ואספרגוס וכן רצועות טמאגו (חביתה). מערבבים את קוביות הדג יחד עם רוטב פונזו ומוסיפים לקערה. מעטרים במידת הרצון בביצי דגים ועלי מיקרו ומגישים מיד.

עוד כתבות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"