גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ייצוגית נוספת נגד IFF: פעלה מתוך "מודעות וכוונה לרמות, להונות ולתמרן"

בבקשה נוספת לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה הבוקר נגד IFF ובכיריה בקשר לפרשת השוחד לכאורה של פרוטרום ברוסיה ובאוקראינה, נטען כי IFF ידעה כבר לאחר שרכשה את פרוטרום כי התבצעו תשלומים לא ראויים; כי הדוחות הכספיים היו "מופרזים לחיוב באופן מהותי"; וכי מניותיה נסחרו "במחיר מנופח"

אורי יהודאי / צילום: איל יצהר
אורי יהודאי / צילום: איל יצהר

IFF, המנכ"ל ומנהל הכספים פעלו מתוך "מודעות וכוונה לרמות, להונות ולתמרן. אין בכלל מסקנה רציונלית אפשרית אחרת" - כך נטען בבקשה נוספת לתביעה ייצוגית שהוגשה הבוקר (ה') נגד IFF ובכיריה, בעניין פרשת "התשלומים הלא ראויים" בחברת פרוטרום.

לפי הנטען בבקשה, ענקית המזון האמריקאית, שרכשה את פרוטרום הישראלית לפני כשנה תמורת כ-6.5 מיליארד דולר, ידעה על התשלומים הלא ראויים כביכול, ובחרה להסתירם מהציבור מתוך מטרה לנפח את שער המניה.

עשרה ימים עברו מאז טלטלה IFF את הבורסה עם הודעתה כי היא בודקת חשדות לפיהם בכירי פרוטרום, בהם גם המנכ"ל הקודם אורי יהודאי וסמנכ"ל הכספים לשעבר אלון גרנות, היו מעורבים בתשלום שוחד ברוסיה ובאוקראינה - והבקשות לאישור תובענות ייצוגיות נגדה בגין הדיווח האמור ממשיכות לזרום לכיוונו של בית המשפט הכלכלי.

ישראל בורג, בעל מניות ב-IFF, הגיש באמצעות עורכי דינו, עמית מנור ויוקי שמש, בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד ענקית המזון האמריקאית, מנכ"ל IFF בתקופה הרלוונטית אנדרס פיבינג וסמנכ"ל הכספים ריצ'ארד אולרי.

הבקשה מגובה בחוות-דעת משפטית הגורסת כי IFF, חברה אמריקאית הנסחרת גם בבורסה בישראל ("חברה דואלית"), הפרה את חוק ניירות ערך האמריקאי, בשעה שכללה בדוחות הכספיים שלה ובהודעות לבורסה פרטים שהיא ידעה שאינם נכונים ביחס לעסקיה של פרוטרום, וזאת מתוך כוונה להטעות את ציבור המשקיעים ולנפח את ערך מניית IFF.

לפי הבקשה, בהודעה שהוציאה IFF על רכישת פרוטרום בשלהי שנת 2018, היא הצהירה על פרטים שידעה שאינם נכונים ונמנעה מלגלות פרטים מהותיים חשובים נוספים. כך, נטען בבקשה, IFF "כשלה מלגלות לציבור המשקיעים כי פרוטרום שילמה תשלומים בלתי ראויים"; כי "נושאי משרה עיקריים בחברת פרוטרום היו מודעים לתשלומים הבלתי הראויים הנ"ל"; וכי "כתוצאה מכך הדוחות הכספיים של פרוטרום היו מופרזים לחיוב, באופן מהותי".

עוד נטען בבקשה כי IFF "נמנעה מלהשלים הליך בדיקת נאותות (DD) נאות קודם לרכישת פרוטרום"; וכי כתוצאה מכל ההפרות לכאורה שביצעה "מניותיה נסחרו במחיר מנופח".

בבקשה מזכירים המבקש ועורכי דינו כי "החברה הודתה כי כבר במסגרת תהליך המיזוג של פעילות פרוטורום לאחר רכישתה היא התוודעה לטענות לפיהן שתי פעילויות עסקיות של פרוטרום, שפעלו בעיקר ברוסיה ובאוקראינה, ביצעו 'תשלומים לא ראויים'".

עוד נטען בבקש, כי "לדברים שהוסתרו מהציבור קודם לכן יש השפעה משמעותית ביותר על מצבה של החברה ועל פעילותה העסקית".

לפי הנטען בבקשה, IFF, המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים הציגו, מרגע רכישת פרוטרום ועד להודעה שהוציאו בשבוע שעבר, מצגים מטעים ברורים. החברה ובכירה, נטען, "ידעו כי המצגים שקריים ומטעים, וכי יש בהם כדי להטעות את ציבור המשקיעים בחברה. הם ידעו כי ציבור המשקיעים מסתמך על פרסומים ומצגים מטעם החברה בכל הקשור להשקעה בניירות הערך שלה; כי ישנו קשר ישיר וברור בין המצגים לבין רכישות של מניית החברה; וכי יש במצגים כדי להשפיע על שער מניית החברה (להביא לניפוחו)".

עוד טוען בורג באמצעות באי-כוחו כי IFF ובכיריה "ידעו כי הדיווחים והמצגים שיצאו מלפני החברה היו לא נכונים ומטעים באופן מהותי ולקחו חלק פעיל בהצגתם בפני ציבור המשקיעים או מתוקף תפקידם אישרו ביודעין את תוכנם והצגתם". כל זאת עשו, נטען בבקשה, "כאשר בידם המידע האמיתי והנכון בדבר עסקי החברה, פעילותיה, וכאשר ידוע להם המצב האמיתי. הם ידעו כי עת יתגלה המידע האמיתי והנכון, יהא בכך כדי להביא לנפילה במחיר המניות של החברה. העובדות האמיתיות והנכונות היו ידועות ל-IFF ולבכיריה בזמן אמת. למרות זאת המשיבים נמנעו לגלות אותן". 

עדיין רחוק היום בו תשיב IFF לאחת מהייצוגיות

מדובר, כאמור, בייצוגית שנייה נגד IFF בגין פרשת התשלומים הלא ראויים בפרוטרום. ביום ראשון הגישו עורכי הדין יעקב סבו, אוהד רוזן וחגי קלעי ממשרד עורכי הדין קלעי, רוזן ושות' בקשה לאישור תובענה ייצוגית. בקשתם הופנתה נגד IFF ובכיריה, אך בניגוד לזו שהוגשה הבוקר כוונה גם נגד המנכ"ל לשעבר של פרוטרום אורי יהודאי; סמנכ"ל הכספים לשעבר של פרוטרום אלון גרנות; ושבעה בעלי מניות, נושאי משרה ודירקטורים בפרוטרום.

לפי הבקשה הראשונה, פרוטרום הקפידה לדווח כי היא פועלת על-פי כללי ציות קפדניים, ויהודאי וגרנות חתמו על הצהרות שלא ידוע להם על כל תרמית או עניין שעלולים להשפיע על מהימנות הדיווחים.

עוד נטען בבקשה כי IFF לא דיווחה כי התגלו לה חשדות בדבר "תשלומים לא ראויים", אף על-פי שניהלה חקירה מקיפה בעניין זה באמצעות משרדי עורכי דין ורואי חשבון כבר בסמוך לרכישת פרוטרום.

לפי חוק תובענות ייצוגיות, במקרה שהוגשו מספר בקשות לאישור תובענות ייצוגיות באותו עניין, על בית המשפט לקבוע, בין היתר, האם יהיה זה נכון לדון בשתי הבקשות יחד או למחוק את אחת מהבקשות, "והכול כדי שעניינה של הקבוצה ייוצג וינוהל בדרך הטובה והיעילה ביותר".

אם בעבר שלטה בקרב בתי המשפט התפיסה לפיה ככלל יש להעדיף את מי שהגיש ראשון את הבקשה לאישור תובענה ייצוגית - הרי שכיום מבקשים בתי המשפט להעדיף את הבקשה המנומקת יותר, זאת שנתמכת בחוות-דעת מומחים, וזו שבה יש יותר סיכויים לקבוצה שנפגעה לקבל את הסעד הנתבע.

במקרה של הייצוגיות, הרי ששתיהן נתמכו בחוות-דעת - הייצוגית שהגישו הבוקר עורכי הדין מנור ושמש נתמכת בחוות-דעתו של עו"ד אדי מאירי לעניין התאמת הייצוגית לדיני ניירות ערך האמריקאים; ואילו בקשתם של סבו, רוזן וקלעי נתמכה בחוות-דעתם של עו"ד אברהם כצמן לדין האמריקאי וכן בחוות-דעת כלכלית של ד"ר איציק אלפי.

אחד ההבדלים בין הבקשות, אותו מציינים עורכי הדין מנור ושמש בבקשה שהגישו הבוקר, היא שבעוד הקבוצה עימה נמנה המבקש שלהם כוללת את מי שרכשו את מניית IFF רק אחרי שהשלימה את רכישת פרוטרום - בבקשת סבו, קלעי ורוזן המבקש הוא בעל מניות שהחזיק במניותיו בפרוטרום בטרם הושלמה מכירתה ל-IFF. "רק למי שרכש מניות IFF לאחר המיזוג יכולה לקום טענה לנזק", נטען בבקשה שהוגשה בבוקר.

בהמשך יגיבו גם מגישי הבקשה הראשונה בזמן לטענה זו ויטענו מדוע יש להעדיף דווקא את בקשתם.

לפיכך, עדיין רחוק היום בו תשיב IFF לאחת מהייצוגיות. IFF ובכיריה יטענו, ובמידה רבה של צדק, כי יש קודם להחליט איזה מהבקשות יש להעדיף - ורק לאחר מכן לדרוש ממנה להשיב לטענות לגופן.

*** חזקת החפות: החשודים בפרשות המוזכרות לא הורשעו בכל עבירה, ועומדת לזכותם חזקת החפות.

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות