גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדיום לארג': הקרוס-אובר הספורטיבי של פורד גדול מהחיים

הגרסה הספורטיבית של ה"מדיום קרוס-אובר" האמריקאי מבית פורד נוטה לכיוון "לארג'" בכל הנוגע לממדים, ביצועים והספק מנוע ● תא הנוסעים אומנם משקף את גילו המתקדם של הרכב, אבל הביצועים מעניקים לו חיים חדשים

ביום שלישי השבוע התייצבה הצמרת הניהולית של קונצרן פורד בכנס הרכב השנתי של ג'יי.פי מורגן כדי להציג למשקיעים את התוכנית האסטרטגית שלה לשנתיים הקרובות. ברקע ניצבה צניחה חריגה במניית פורד אל מתחת לעשרה דולר, חשש ממיתון עולמי בעקבות מלחמת הסחר ועוד שלל בעיות קיומיות.

אבל מי שציפה להצהרה על שינוי כיוון דרמטי ויצירתי התאכזב. המצגת של פורד חזרה על המוטו המוכר של תעשיית הרכב האמריקאית "ריקוד בין ירוק לשחור". כלומר, הצהרת כוונות נלהבת על השקעות בפיתוח ובהשקה של דגמים חשמליים - הפעם, הגימיק של פורד היה הודעה על "SUV חשמלי בהשראת מוסטנג, שיתחרה בטסלה" - ומצד שני העמקת התלות העסקית בהכנסות ממכירת של דגמים גדולים, צמאים, מזהמים ורווחיים מאוד, כמו למשל סדרת הטנדרים "F", שתורמת ליותר מ-40% מהמכירות הגלובליות של הקונצרן ויותר מכך בשורת הרווח.

רכב

כאשר בוחנים את פורד EDGE המחודש, לא קשה לדעת לאיזה צד באישיותה המפוצלת של פורד הוא שייך. הקרוס-אובר "הקומפקטי" (במונחים אמריקאים) נמתח לאורך של כ-4.8 מ' ולרוחב של כ-1.92 מ' לפני מראות צד והוא גבוה כמעט כמו ב.מ.וו X5. הוא אלגנטי כמו מרים משקולות אולימפי, ובעל נוכחות אגרסיבית אך מועצמת בגרסת ה-ST הספורטיבית, שמחצינה חישוקים ענקיים, מפלטי ענק, גריל מושחר ותוספים קוסמטיים. זה לא בהכרח חיסרון בישראל. את רכב ההדגמה שלנו אף אחד לא ניסה לחסום בחניה או לחתוך מימין.

גם תא הנוסעים רחוק מלהיות קומפקטי במונחים אירופים. הטיפוס למושבים דורש דילוג מבעד לדלתות הענקיות ולמפתנים הרחבים. המושב האחורי מציע שפע של מרחב לרגליים ולכתפיים לשלושה מבוגרים בגודל מלא, כולל ליושב במרכז, ומרחב הראש הנדיב מאפשר לכוונן את המושב הקדמי בטווח רחב של גבהים. זה חיוני לאור העובדה שמכסה המנוע הרחב והקעור במרכזו מגביל את הראות לפינות הרכב. הגבהת המושב וההגה משפרת את התחושה. תא המטען מאסיבי.

עמדת הפיקוד של האדג' לא השתנתה בהרבה עם המעבר לדור המחודש, והיא כבר מתחילה להיראות מיושנת בהשוואה לדגמי הדור האחרון מאירופה ומיפן. אחראי לכך בעיקר לוח מחוונים שמשלב בתוכו צגי LCD זעירים - מה אנחנו אמורים לעשות עם מד סל"ד בגודל של שעון יד ממוצע? - ומתגי תפעול ומערכת מולטימדיה שמזכירים קצת יותר מדי את פורד פוקוס.

מותג לא מוכר לקהל המקומי

את המצב משפר טיפול "סגנון החיים" המקיף לו זכה דגם ה-ST בחטיבת הביצועים של פורד. זה כולל בין השאר מושבי ספורט עמוקים, ממותגים ועתירי כיוון חשמלי; ריפוד משודרג על ההגה, הדלתות ועמדת הפיקוד; ואבזור נוחות מקיף, שכולל בין השאר גג פנורמי ענק, מערכת קול רצינית של B&O וערכה עדכנית ולא פולשנית של מערכות סיוע לנהג מדור אחרון. איכות הייצור והגימור עברה קפיצת דרך בהשוואה לדור היוצא, אם כי עדיין נשמעים לא מעט רעשי רוח מכיוון הדלתות מעל 130 קמ"ש.

הקהל הישראלי כמעט לא נחשף עד היום למוצרים של חטיבת הספורט של פורד ולסמל המותג ST, אבל בעולם אלה נכסים שיווקיים רבי ערך שמוצמדים לדגמי ביצועים מוערכים בקרב נהגים אנינים ולמכוניות מרוץ עתירות הישגים. לפיכך, פורד לקחה הימור כשהעניקה את המיתוג הזה לקרוס-אובר אמריקאי משפחתי מגודל.

אבל צריך רק כמה דקות מאחורי ההגה כדי להבין שלא מדובר בשדרוג ולא מיתוג. ההיגוי למשל מרגיש כבד יותר מזה של האדג' הרגיל ומעביר היזון חוזר מדויק יותר, שאינו אופייני למכוניות אמריקאיות, בוודאי לא לדגמי SUV. המתלים הוקשחו ומשחררים מעט מאוד תנודות אנכיות ואופקיות מיותרות על כבישים מפותלים ומאתגרים, ומערכת ההנעה הכפולה מרסנת ביעילות את המומנט המאסיבי של המנוע ומתרגמת אותו ביעילות רבה למשיכה ולאחיזת כביש.

את "טביעת האצבע" המובהקת של מהנדסי חטיבת הביצועים של פורד מצאנו דווקא בבלמים. דוושת הבלם משדרת תחושה לינארית ונורמלית, אבל תחת עומס, כמו למשל בעת בלימת חירום או ירידה ממושכת, הבלמים מייצרים כוח עצירה אדיר, מאוזן ונטול דעיכה, שהזכיר לנו מכוניות ספורט רציניות. זה לא עניין של מה בכך בקרוס אובר של 2.1 טון לפני נוסעים. נוחות הנסיעה נוקשה יותר מזו של דגמי ה-EDGE המתונים, אבל סבירה בהחלט במונחים אירופים, במיוחד על אספלט עירוני.

לא זריז, אבל חזק במיוחד

גם מנוע ה-V6 זכה לטיפול אישי בחטיבת הביצועים של פורד, אבל מומלץ למתן את הציפיות. המנוע מייצר אומנם 330 כ"ס ומומנט מרשים של של 54 קג"מ, אבל הוא רתום, כאמור, למשקל נכבד ובעיקר לתיבה אוטומטית שמכוילת על פי קפריזות צריכת הדלק של ה-EPA האמריקאי. כלומר, ברירת המחדל היא תגובת דוושה מתונה ונינוחה.

השהיית הטורבו מוחשית ואפילו במצב התכנות הספורטיבי צריך רגל נחושה על המצערת כדי לשכנע את המנוע לצאת ממצב הרוח התרבותי שלו ולרתום את כל הסוסים והמומנט לתאוצה. כשזה כבר קורה, המהירות נצברת בקצב רציני בהחלט. היינו שמחים לצליל מנוע יותר אגרסיבי, ואפשר להניח לוודאי שאופציה כזו מסתתרת בקטלוגים של יצרני האביזרים של פורד. כאשר לוחצים על המנוע גם צריכת הדלק חוזרת לשורשיה האמריקאים הקלאסיים עם 7-8 קילומטרים לליטר.

ב-330 אלף שקל, כ-70 אלף יותר מדגם הבסיס עם מנוע 2 ליטר טורב והנעה קדמית, פורד אדג' ST הוא קרוס-אובר מעניין, שאומנם מתחיל להראות סימנים לגילו, אך עדיין יש לו לא מעט נקודות זכות. הוא שימושי ומרווח מאוד, מאובזר היטב ויכול להיות אפילו מהנה לנהיגה בזכות כיול מיומן של השלדה. יש לו גם מנוע שמרגיש הרבה יותר "מאצ'ו" ממנועי ה-2 ליטר המתוחים שרווחים כיום בפלח, ולמרות שהוא לא מרגיש זריז כפי שניתן היה לצפות הוא עדיין חזק.

בשורה התחתונה, קרוב לוודאי שהשם "פורד" לא נמצא ברשימת האופציות של לקוחות של אאודי, לקסוס ושות', אבל הדגם הזה מספק הרבה תמורה לכסף. 

חלק מהמתחרים

אאודי Q5 TFSI

ב-355 אלף שקל, דגם ה-2 ליטר טורבו של ה- Q5 החדש מסתפק ב-252 כ"ס ו-38 קג"מ, אבל משקל עצמי נמוך יחסית, הנעת קוואטרו ותיבה זריזה מאפשרים לו לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות. תא הנוסעים מרווח ואיכותי, אך חבילות אבזור וטכנולוגיה מתקדמות עשויות להקפיץ את המחיר אל על

קאדילק XT5

335 אלף שקל עולה דגם ה-2X4 של הפרימיום מיד-סייז האמריקאי. הממדים דומים לאלה ה- EDGE, תא המטען ענק ותא הנוסעים מודרני ועתיר טכנולוגיות המנוע הוא V6 נטול טורבו בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ו-38 קג"מ שמשודך לתיבה בת 8 מהירויות. דגם הנעה כפולה עולה 395 אלף

ג'יפ גראנד צ'ירוקי לארדו

325 אלף שקל עולה דגם ה"לארדו" של ג'יפ גרנד צ'ירוקי. המנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר שמייצר 282 ו-35 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9.2 שניות. תא הנוסעים עבר שדרוג בדור האחרון, והבונוס העיקרי הוא מערכת תמסורת מקצועית עם פוטנציאל שטח לא מבוטל

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט