גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קווי התעופה הרווחיים בעולם: איזה קו תעופה מגלגל יותר ממיליארד דולר בשנה?

דוח שפירסמה חברת OAG מעלה כי התוצאות הכספיות של חברות התעופה האמריקאיות הצביעו על גידול ברווחים ומושכות את ממוצע הנתונים מעלה ● באירופה, לעומת זאת, התמונה אחרת, כשחברות התעופה רשמו ירידה ברווחים

 מטוס של בריטיש איירוויז בשדה תעופה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מטוס של בריטיש איירוויז בשדה תעופה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

עולם התעופה התחדש לאחרונה בשיא חדש: קו תעופה שמגלגל יותר ממיליארד דולר בשנה. מדובר בטיסה בין נמל התעופה הית'רו בלונדון ובין נמל התעופה JFK בניו יורק, שמפעילה חברת בריטיש איירווייז. כך לפי נתונים שמפרסמת חברת OAG המנטרת נתונים כלכליים על עסקי התעופה. החברה פרסמה את רשימת קווי התעופה הגורפים את המחזור הכספי הגבוה ביותר. בראש הרשימה ניצב הקו הפופולרי לונדון - JFK, שהניב מחזור של 1.15 מיליארד דולר ב-12 החודשים בין אפריל 2018 לאפריל 2019, עם תדירות של יותר מ-600 טיסות בחודש.

הטיסות נעשות במטוסי בואינג 747 ובואינג s777-200. לפי הניתוח הכספי של OAG, הקו הזה גלגל מחזור שעתי של 27,159 דולר, עלייה של 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מסתבר כי לא רק קווים טראנס-אטלנטיים יכולים להניב רווחים כאלה לחברות. כך, הקו הרווחי השני בסקירה הוא של טיסת פנים בתוך אוסטרליה. מדובר בטיסות שמחברות בין שתי הערים הגדולות, סידני-מלבורן, שמבצעת החברה האוסטרלית קוואנטס. קו זה הניב לחברה מחזור של 861 מיליון דולר בשנה ומחזור שעתי של 23,773 דולר.

במקומות השלישי והרביעי חוזרים לנמל התעופה העמוס בעולם - הית'רו לונדון; למקום השלישי הגיע הקו המחבר בין לונדון לדובאי שמפעילה חברת אמירטס. הקו הניב לה מחזור של 797 מיליון דולר וכ-25 אלף דולר בשעה.

במקום הרביעי נמצא קו שמפעילה החברה האהובה על טסים רבים, סינגפור איירליינס, בין הית'רו לונדון לנמל התעופה צ'אנג'י בסינגפור. קו זה גלגל מחזור של 735 מיליון דולר.

עוד מככבות ברשימה חברות התעופה הצפון אמריקאיות, בעיקר בטיסות פעילות פנים-ארציות, וכן קטאר איירווייז וקתאי פסיפיק.

עשרת קווי התעופה הרווחיים בעולם

רווח מצרפי של כ-6.5 מיליארד דולר

השאלה המעניינת היא - האם בניגוד לתחזיות, ענף התעופה נמצא במגמת שיפור בביצועי והכספיים? מהדוח לרבעון השני של 2019 שפרסם ארגון התעופה העולמי (IATA) עולה כי התוצאות הכספיות של חברות התעופה האמריקאיות הראו גידול ברווחים, כך שהן מעלות את ממוצע הנתונים של חברות התעופה מאזורים אחרים בגלובוס. משקלול של ארבעה שווקים - צפון אמריקה, אסיה, אירופה ואמריקה הלטינית - עולה כי הענף הגיע לרווח מצרפי (אחרי מס) של כ-6.5 מיליארד דולר, לעומת רווח כולל של 5.267 מיליארד דולר ברבעון השני של 2018.

עם זאת, לפני שמגלים אופטימיות מהמספרים הנאים הללו, נזכיר כי הדוחות החיוביים של חברות התעופה האמריקאיות העלו את הממוצע של כלל השווקים, לרבות שיפור ביחידת הרווח לנוסע לחברות האמריקאיות. יצוין כי התוצאות הכספיות נובעות הן מהתייעלות, הן מהגדלת הרווחים של החברות עצמן והן מגורם חיצוני קריטי שהוא מחיר הדלק שמהווה רכיב עיקרי בתמחור כרטיסי הטיסה.

לפי דוח יאט"א, מחירי הדלק ש"קפאו" על מקומם אפשרו לחברות בשוק הצפון אמריקאי להציג דוחות חיוביים בחודשים האחרונים. אומנם נכון לכתיבת הדוח, המחיר לחבית דלק מטוסים היה 76 דולר, אך יאט"א מזהירה כי בדוחות הבאים המחיר עלול לעלות כחלק מהשלכת "מלחמת הסחר" בין ארה"ב לסין.

יאט"א ביססה את נתוניה על סמך דוחות כספיים של חברות שפורסמו עד כה. בניתוח דוחות כספיים שפרסמו 10 חברות תעופה מצפון אמריקה, הרווח המצרפי (אחרי מס) ברבעון השני של 2019 עלה ל-4.5 מיליארד דולר, לעומת 2.9 מיליארד דולר ברבעון ראשון 2018. ניתוח דוחות כספיים שפרסמו 5 חברות תעופה בשוק אסיה מצביעים גם הם על שיפור בתוצאות ועלייה לרווח של 366 מיליון דולר ברבעון שני של 2019, לעומת 264 מיליון דולר ברבעון שני ב-2018.

מנגד, באירופה התמונה אחרת: ניתוח דוחות כספיים של 7 חברות תעופה מצביעים על ירידה ברווח. הרבעון השני ב-2019 הניב לחברות בשוק התחרותי הזה רווח נמוך יותר, של 1.588 מיליארד דולר, לעומת רווח של 2,041 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. ביאט"א תולים את סיבת הירידה ברווחים בתחרות המתחזקת מול חברות הלואו קוסט ובמחירי הדלק, שבניגוד לשוק בצפון אמריקה, הכבידו על החברות האירופיות.

הצמיחה בתנועת הנוסעים נבלמה

עוד עולה מהניתוח הכלכלי של יאט"א כי בחודשים האחרונים התשואה הגלובלית פר-נוסע הצביעה על יציבות. זאת, בין היתר, לאור התנהגות זהירה שגילו חברות התעופה בכל הנוגע להגדלת הקיבולת של מושבים בטיסות בתחשיב אל מול הביקוש.

קצב הצמיחה השנתי בתנועת הנוסעים נבלם יחסית: מול שיעור גידול של 5.5%, נכון לעכשיו קצב הגידול השנתי יסתכם ב-4.6%. כך גם נבלם תחום המטען (קרגו) שבתקופה האחרונה מהווה ערוץ הכנסה משמעותי לחברות התעופה. כאן הסיבה נעוצה בעיקר בסכסוך הסחר שבין ארה"ב לסין, יחד עם ההאטה הכלכלית שמשפיעה על יותר שווקים.

נתוני התשואה לנוסע, שאליהם מתייחסת יאט"א, מחושבים מנתוני המחיר ששילמו הנוסעים עבור הטיסה בלבד, ללא תחשיב של הכנסות נוספות משירותים נלווים, סגמנט שנמצא בעלייה ככל שיותר ויותר שירותים הופכים להיות מותנים בתשלום, דוגמת מזוודות, הושבה, מזון ושתייה. התשואה של החברות מהנוסעים במחלקת התיירים עלתה בשיעור מתון של 0.2%. עם זאת, עדיין, תשואת הנוסעים בממוצע העולמי נמוכה ב-2.9% לעומת רמתה לפני שנה.

אחת המשימות שעומדת לנגד עיניה של כל חברת תעופה היא להגיע לתפוסה אופטימלית במטוסים. חודש יולי נחשב בעולם לחודש שיא מבחינת תנועת הנוסעים, ולכן חברות רבות מגדילות את היצע המושבים בתקופה זו של השנה, באמצעות הגדלת תדירות טיסות ליעדים קבועים, או הוספה של יעדים חדשים. גם מהלכים אלה, כך גורסים כלכלני יאט"א, נעשים באופן מדוד וזהיר. התפוסה העולמית עמדה בממוצע על 82.9%, למרות מטוסי הבואינג 737 מקס המקורקעים זה חודשים ארוכים, מאז שתי תאונות האוויר הקטלניות שגבו את חייהם של 346 בני אדם.

ובנוגע לנעשה בישראל - גם דוחות אל על, שהיו אמורים להתפרסם בשבוע שעבר, ושמועד פרסומם נדחה, אמורים לשקף תוצאות טובות יותר מהדוחות האחרונים של החברה. הדוחות של הרבעון השני ב-2019 כוללים גם את הפעילות של אל על בפסח, ובחלקו הראשון של הקיץ. מה שפוגע ברווחיה של אל על הוא שער הדולר הנמוך.

עם זאת, לזכות החברה עומדת הגדלת הקווים ליעדים בארה"ב ובאירופה, הכנסת עוד מטוסי דרימליינר יעילים בתצרוכת הדלק לצי המטוסים והוצאת מטוסים מיושנים. זאת, לצד הגידול הטבעי בתנועת הנוסעים בעיקר בחודשי הקיץ.

נכון לחודש יולי הטיסה אל על (הלוך ושוב) כ-633 אלף נוסעים, שהם עלייה של כ-5% לעומת יולי 2018. כעת נותר לראות - ולקוות - אם העלייה הזו תשקף שיפור בביצועים, והיא תרכוב על הגל העולמי החיובי (יחסית) של הענף.

עוד כתבות

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד