גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסלה על שניים: מהפכת הרכב החשמלי היוקרתי מחלחלת גם לכלים דו-גלגליים

האופנועים החשמליים מציעים חיסכון רב בעלויות, אפס זיהום אוויר ואפס רעש - ובכל זאת מצליחים לסובב אחריהם את הראש ברחוב

הארלי LIVEWIRE: מאצ'ו בלי רעש

האופנועים המאצ'ואיסטים והרועשים של הארלי דיווידסון האמריקאית הם הדבר הרחוק ביותר שניתן לדמיין מאופנוע חשמלי שקט וידידותי לסביבה. לפיכך, כאשר הארלי הודיעה לפני שנתיים על כוונתה להשיק אופנוע חשמלי "נאמן לרוח המותג" התייחסו לכך רבים בתור תרגיל יחסי ציבור "סביבתי" ברוח התקופה.

אבל הארלי התייחסה לפרויקט ברצינות והקיץ היא החלה בקבלת הזמנות מוקדמות לגרסת הייצור של ה-LIVEWIRE, הדו-גלגלי החשמלי הסדרתי הראשון בתולדותיה. העיצוב של הדגם הסדרתי פחות דרמטי מזה של אב הטיפוס הראשוני, אבל הוא עדיין מצליח לשמור על המראה "המכאני" המאסיבי והאופייני של המותג וכולל פריטי רטרו טיפוסיים דוגמת פנס קדמי ענק. כמקובל אצל הארלי יש גם מגוון רחב של אפשרויות התאמה אישיות, החל מצביעה ייחודית על-פי הזמנה, עבור דרך תפירת עור אישית וכלה בארגזים ומתקני נשיאה.

אבל החידוש הוא במערכת הנעה חשמלית מפיתוח עצמי, שלפחות על הנייר מציעה נתונים מרשימים. מנוע של 105 כ"ס ומומנט ברוטאלי מייצרים תאוצה מאפס ל-90 קמ"ש ב-3 שניות בלבד, מה שהופך את הכלי לבר-תחרות לדגמי סופר-ספורט מונעי בנזין. סוללות ליתיום בדחיסות גבוהה מספקות, על הנייר, טווח בין טעינות של עד 235 ק"מ בתוך העיר ועד 152 ק"מ ממוצע.

המטען הפנימי תומך גם בטעינה באמצעות תחנות הטענה ציבוריות מהירות, שמאפשרות טעינה של 80% מהקיבולת תוך 40 דקות בלבד. יש גם מחשב ניהול מתקדם ששולט במגוון מערכות בטיחות אלקטרוניות, כולל בקרת פניות, בקרת החלקה ועוד, ויש גם שלל אפשרות מתוכנתות לבחירת מצב הרכיבה כולל "מצב דראג" לזינוקים אגרסיביים במיוחד - על חשבון קיצור הטווח. את הפינה הטכנולוגית משלימה היטב מערכת טלמטריה סלולארית, שמאפשרת לבצע דיאגנוסטיקה מרחוק ולהוריד לאופנוע עדכוני תוכנה. והמחיר? החל מ-30 אלף דולר. לא משהו שיזעזע את הלקוחות הטיפוסיים של טסלה.

JOHAMMER 200: מזכיר אביזר מסרט מדע בדיוני

רוב יצרני אופנועי הפרימיום החשמליים מעדיפים לנקוט ב"שיטת טסלה" בכל הנוגע לעיצוב הכלים שלהם. כלומר, כלי חשמלי שנראה ומתפקד כמו דגם בנזין רגיל - למעט המנוע. יש לשיטה הזו הרבה יתרונות בכל הנוגע לחיסכון בעלויות, ייצור ולוגיסטיקה.

אבל יש גם יצרני בוטיק שמעדיפים לזרוק את התכנון הקיים דרך החלון ולתכנן כלי שונה לחלוטין, מהבסיס מעלה, שמבטיח תשומת לב טוטאלית. דוגמה אחת היא חברת JOHAMMER האוסטרית, שהאופנוע שלה נחשף בתור קונספט עתידני כבר ב-2014 ויצא לשוק שנתיים לאחר מכן עם מעט מאוד שינויים.

בבסיס הכלי ניצבת שלדה אופקית ייחודית, שמזכירה יותר מכונית מאשר אופנוע. היא משלבת בתוכה בולמי זעזועים שנמצאים בתוך "קופסה" אופקית ומעבירים את הכוח לתוך מנוע מקורר בהספק 16 קילוואט, שמותקן בתוך הגלגל האחורי. המתלה הקדמי אופקי גם הוא ותומך בגלגל מלמטה, וכל העסק עשוי מאלומיניום תעופתי.

אבל אלה לא הפיצ'רים היחידים שמקדימים את זמנם. בשל העובדה שהעיצוב לא מותיר מקום ללוח מחוונים מקובל, מותקנת התצוגה הדיגיטלית בתוך מראות הצד. גם הפנסים ייחודיים והגלגלים האטומים מכילים בתוכם את מנגנון הבלימה. כל העסק עטוף במרכב אחוד וזורם, שנמתח לאורך 2.2 מ', על בסיס גלגלים של 1.4 מ', ומזכיר אביזר מסרט מדע בדיוני.

החברה טוענת שזה לא גימיק אלא אופנוע ספורטיבי ראוי עם כובד נמוך מאוד, שמספק לו התנהגות רהוטה ויציבות רבה למרות העיצוב. יש מארזי סוללות מתקדמים, מתוצרת עצמית, שמספקים טווח של עד 200 ק"מ בממוצע בגרסה הבכירה, המהירות המרבית מוגבלת ל-120 קמ"ש, הטעינה אורכת כשעתיים ו-20 דקות ותאוצות הביניים מרשימות בזכות משקל עצמי מתון יחסית של כ-178 ק"ג כולל הסוללה.

המחיר, לעומת זאת, כלל אינו מתון: בסביבות 25 אלף אירו לדגם בעל הסוללה הגדולה.

SUPER SOCO: טכנולוגיה מתקדמת במחיר נגיש

בעלות על אופנוע חשמלי אמיתי אינה כרוכה בהכרח בלקיחת משכנתא, וכאן נכנסים לתמונה היצרנים הסינים. השוק הסיני הוא הגדול והמתקדם בעולם כיום לכלים דו-גלגליים חשמליים, ולמרות שעיקר התוצרת מתמקדת בטוסטוסים וקטנועים פשוטים, פה ושם מגיע גם יצרן עם יכולות ושאיפות בינלאומיות.

אחד מהם הוא היצרן HENZI שמתחיל לשווק כיום באירופה תחת שם המותג הקצת-מוזר SUPER SOCO. לחברה שני דגמים, שעיצובם מזכיר קצת את הדגמים של זירו האמריקאית. הדגם הראשון- TS1200R - הוא אופנוע חשמלי-ספורטיבי עם עיצוב זורם ומודרני, פנסי LED אופנתיים בחזית ולוח מחוונים דיגיטלי מתקדם.

כמו יצרני OEM סיניים רבים, גם האופנועים הללו כוללים כלומר ערב רב של רכיבים מתוצרת יצרניים גלובליים מוכרים. סוללות הליתיום, למשל, הן מתוצרת פנסוניק או LG, ואילו המנוע החשמלי, שמניע ישירות את הגלגל האחורי, הוא מפיתוח של בוש הגרמנית.

הסוללות מגיעות במארז אלומיניום נתיק, שלא רק מגן עליהן במקרה של נפילה אלא גם מאפשר החלפה מהירה נוסח "בטר פלייס". כלומר שולפים תוך שניות את המארז שהתרוקן, מחליפים אותו במארז חלופי שהוטען מבעוד מועד ויוצאים לדרך ללא צורך להמתין לטעינה. הפטנט הזה אידיאלי עבור חברות שליחויות או סתם מי שעובד במקום שבו אין אפשרות לטעינת סוללה.

ולא רק זאת: החלל בשלדת האופנוע מותאם להכיל שני מארזים כאלה, כלומר ניתן להכפיל את הטווח האפקטיבי (בעיר) מ-80 ק"מ ל-160 ק"מ כאשר המחיר הוא תוספת של כ-11 ק"ג בלבד למשקל העצמי. פרט לכך המארזים תומכים בהטענה מהירה - תוך 20 דקות בלבד ניתן להוסיף טווח רכיבה של 30-20 ק"מ.

הכלי מותאם לתקנות האירופאיות העירוניות, שמגבילות את המהירות המרבית של כלים כאלה ל-45 קמ"ש. אבל יש להניח שהמגבלה הזו קלה להסרה. כך או כך היתרון הגדול הוא המחיר: כ-3,000 אירו בלבד. ויש גם דגם רטרו בנוסח אופנועי ה"קפה רייסר" של פעם.

זירו DSR - ק"מ בין טעינות

חברת ZERO האמריקאית היא אחת החלוצות של פלח הפרימיום-דו-גלגלי-חשמלי. מה שהתחיל בתור סטארט-אפ בוטיק של מהנדס יוצא נאס"א, עם כמה כלים קצת מגושמים, הוא היום אופרציה גלובלית שמייצרת ומייצאת לעשרות מדינות ומהווה השראה ללא מעט חברות סטארט-אפ בענף הדו-גלגלי.

דגם הדגל האחרון והמתקדם של החברה, למשל, חדשני לא פחות מרכבי טסלה. הוא מצויד במנוע חשמלי בהספק של 70 כ"ס עם מומנט מאסיבי, 15.7 קג"מ, שעולה על זה של אופנועים עם מנועי בנזין בנפח 1 ליטר.

כמו רכבי טסלה זהו אופנוע IOT עם חיבור אלחוטי בין מחשב הניהול לאפליקציה בסמארטפון, שמאפשרת לרוכב לקבל נתונים שוטפים על מצב הטעינה להפעיל פונקציות בטיחות ונוחות שונות ועוד, גם מהנוחות של הבית.

מערך סוללות בעלות דחיסות גבוהה מאוד ומטען פנימי מתקדם מאפשרים לדגם החדש להיטען באמצעות מטענים מסחריים מהירים (דרגה 2) כדי להוסיף טווח נסיעה של כ-160 ק"מ בתוך שעה אחת בלבד - פי שישה מהר יותר מדגמים חשמליים מהדור הראשון.

כמו טסלה, זירו מציעה את הסדרה בשתי תצורות סוללה לבחירה, וטווח בהתאם. המארז לטווח ארוך מציע טווח של עד כ-300 ק"מ בין טעינות ברכיבה עירונית או כ-144 ק"מ מחוץ לעיר בזכות סוללה בקיבולת של כ-18 קילוואט-שעה. יש גם אופציה לחיבור של מארז ניתק נוסף של 4 קילוואט להגדלת טווח מיידית.

עם המארז המוגדל מגיע דגם ה-DSR לטווח כולל של כ-328 ק"מ בעיר ו-156 ק"מ מחוץ לעיר - טווח ממוצע של כ-212 ק"מ בין טעינות. המהירות המרבית מוגבלת ל-164 קמ"ש, מה שהופך את הכלי לאחד החשמליים המהירים בשוק המסחרי, והמשקל הכולל עומד על כ-210 ק"ג. המחיר בארה"ב בסביבות 16,500 דולר.

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות