גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת 1 בספטמבר: מרווח נשימה לגננות בגני הילדים הפרטיים

בית המשפט המחוזי קבע כי גן ילדים שביקש היתר לשימוש חורג יוכל לפעול עד להכרעה בעניין, בלי שהרשות המקומית תפעל לסגור אותו ● "בית המשפט הבין שצריך תקופת חסד, כי אף אחד לא רוצה גן ליד הבית"

גן ילדים / צילום: עינת לברון
גן ילדים / צילום: עינת לברון

החופש הגדול מסתיים בשבוע הבא, הילדים אמורים לחזור לגנים ולבתי הספר, ובמקרה של הגנים הפרטיים, במקרים רבים המצב התכנוני של הגן מעורפל גם לגננות עצמן, גם להורים וגם לשכנים. גן ילדים פרטי אינו זקוק לרישיון עסק, אבל הוא כן זקוק להיתר לשימוש חורג במקרה שהוא פועל ממבנה שאינו מיועד לגן.

הבעיה: הוצאת היתר אורכת שנים

הבעיה היא שההליך של הוצאת היתר לשימוש חורג אורך חודשים ארוכים (וגם עולה עשרות אלפי שקלים), וגם גננת שהחלה בהליך של הוצאת ההיתר חודשים רבים לפני פתיחת הגן - עלולה להגיע ל-1 בספטמבר בלי היתר.

לטענת האדריכל דן מדר, המתמחה בתכנון וברישוי של גני ילדים פרטיים, מאז תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה ב-2014, "הליך קבלת ההיתר לשימוש חורג לגני הילדים הפרטיים הפך ארוך עוד יותר - שלוש שנים במקרה הטוב - וביורוקרטי מאוד. גננות נדרשות להוציא עשרות אלפי שקלים מכיסן מבלי לדעת האם בסופו של תהליך יאושר גן הילדים".

מה בעצם השתנה?
מדר: "בין היתר, גננת נדרשת לעבור הליך לתיק מידע, מה שלא נדרש קודם לתיקון 101 לחוק. זו התנהלות מקדמית עוד לפני העלאת הבקשה להיתר, אשר בעצמה אורכת בממוצע כחצי שנה. לאחר התנהלות מקדמית זו אמורה הגננת לקבל התייחסות מקצועית מכלל המחלקות בעירייה טרם העלאת הבקשה".

לדברי מדר, ההליך המקדמי הזה של תיק המידע הוא חלק אינטגרלי מההליך הכולל, ובלעדיו לא ניתן לקדם בקשות להיתר.

במקרה של גן שפועל ללא היתר לשימוש חורג, גם אם כבר הגיש בקשה להליך, הוועדה המקומית הייתה יכולה לפעול לסגירת הגן. עתה, פסק דין של בית המשפט המחוזי נותן מרווח נשימה לגננות המבקשות להפעיל גנים בבתים פרטיים, וקובע כי עד להכרעה בבקשה לשימוש חורג, הוועדה המקומית לא תפעל לסגירת גן שפועל ללא היתר כזה - גם אם הבקשה נמצאת בשלב המקדמי של תיק המידע.

ההחלטה, שניתנה על ידי בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, מתייחסת לגננת שהפעילה גן ילדים בבית פרטי ברחוב הסירה 39 בראשון לציון. הגן פעל מספטמבר 2018, והשכנים שמתגוררים סמוך לגן הגישו בקשה לבית המשפט להפסקת הפעילות של הגן ואף ביקשו צו מניעה זמני עד להכרעה בתביעה. לטענתם, הגננת הגישה את הבקשה להיתר לשימוש חורג רק ביוני 2019 - אחרי שהגן כבר פעל כבר עשרה חודשים.

הגן בראשון לציון. צו המניעה לפתיחה ב־1 בספטמבר הוסר  / צילום: איל יצהר, גלובס

ביוני האחרון נתן בית משפט השלום בראשון לציון צו מניעה זמני האוסר על הגננת לפתוח את הגן ב-1 בספטמבר 2019. מאז ניהלה הגננת הליכים משפטיים לביטול צו המניעה על מנת שתוכל להמשיך להפעיל את הגן בספטמבר, ועד להכרעה בתביעה.

בית משפט השלום: הגן הוא מטרד

בית משפט השלום קבע כי יש לבחון האם קיומו של הגן מהווה עוולה של מטרד, וקבע כי למרות שמצפייה בסרטונים מצטיירת תמונה של גן הומה ורועש, אין בכך כדי להביא למסקנה שמדובר במטרד על פי פקודת הנזיקין.

בהמשך קבע בית המשפט כי על העירייה והוועדה המקומית, המכירות היטב את הסביבה, להסדיר את האיזון בין הצורך הציבורי בקיומו של גן ילדים, לבין האינטרס הפרטי של בעלי הנכסים הגובלים.

למרות קביעות אלה, החליט בית המשפט לקבל את הבקשה לצו מניעה זמני, וזאת משום שהגננת הגישה את הבקשה לשימוש חורג רק ב-2 ביוני 2019. בית המשפט נתן משקל רב בהחלטתו למועד הגשת הבקשה של הגננת לקבל היתר לשימוש חורג בנכס.

הגננת פנתה לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, והגישה בקשה לעיכוב ביצוע הצו על מנת שתוכל להפעיל את הגן ב-1 בספטמבר, לפחות עד להכרעה בתביעה.

בבקשה שהגישה הגננת באמצעות עו"ד שלומי סהר, המתמחה ברישוי, נטען כי בית משפט השלום הסתפק בטיעון של "אי נוחות" לשכנים, ולא חייב אותם להוכיח כי מדובר במטרד של ממש, אף שגן ילדים הוא "מטרה חברתית בעלת חשיבות נעלה".

עוד טענה הגננת בבקשה לביטול צו המניעה כי בניגוד לנטען כי החלה את הליך הבקשה לקבלת היתר לשימוש חורג הרבה לפני יוני 2019, אז נקלטה הבקשה שלה, ועוד לפני כן שכרה מתכנן לצורך קבלת תיק מידע, וביצעה פעולות תכנוניות ראשוניות לצורך קליטת הבקשה. 

על כן מבקשת הגננת לא לסגור את גן הילדים עד שתשלים את הליכי התכנון מול הוועדה המקומית.

בית המשפט המחוזי: להפעיל את הגן

בית המשפט המחוזי מרכז בלוד קיבל את עמדת הגננת, וביטל את הצו הזמני שניתן על ידי בית משפט השלום. נקבע כי במאזן הנוחות, הנזק שעלול להיגרם לשכנים כתוצאה מעיכוב ביצוע הצו הזמני קטן יותר מזה שעלול להיגרם לגננת אם צו המניעה ייותר על כנו - בשעה שהורי הילדים מחפשים מסגרת חינוכית לרשום אליו את ילדיהם לשנה הבאה. סגירת הגן מספטמבר 2019 עלולה לגרום לכך שהגננת לא תוכל להפעיל את הגן בכל שנת הלימודים כיוון שרוב הילדים ייקלטו בגנים אחרים. לאור זאת ניתן צו עיכוב ביצוע עד להכרעה בתביעה.

בית המשפט המחוזי קיבל את הטענה ל"תקופת החסד" הנדרשת להפעלת גן ילדים עד למיצוי ההליכים התכנוניים בפני הוועדה המקומית, כך שבתקופה זו לא יינקטו פעולות סגירה כנגד הגננת.

"בית המשפט המחוזי אימץ את התפיסה שלפיה לא הגיוני שמפעיל גן הילדים ייאלץ לשאת במלוא התשלומים הנובעים מתפיסת החזקה במבנה עד לקבלת ההיתר לשימוש החורג, שיכול להתארך במשך חודשים רבים, כאשר השכנים המתגוררים בצמידות למבנה מגישים התנגדות והדיונים לרוב מגיעים אל פתחה של ועדת הערר", מסר עו"ד סהר.

סהר הוסיף כי מכיוון שפעוטונים לילדים מגיל 0-3 נמצאים בבתי מגורים פרטיים, מדובר בפסיקה אשר יש בה כדי להשפיע על כלל תהליכי הרישוי והאכיפה של גני ילדים פרטיים בכל הארץ.

המשמעות: הגננות יוכלו לפעול ללא חשש

האדריכל דן מדר: "עד למועד פסק דין זה יכלו דיירים מתנגדים לטעון לצו מניעה לסגירת גן הילדים וזאת בטענה כי ההליך של בקשת תיק מידע איננו חלק מהליך הבקשה להיתר, ובכך היה נעתר בית המשפט לבקשתם. פסק דין זה יאפשר לגננות לאלפי גנים לקדם את הליך הרישוי על כל שלביו, בלי לחשוש מפני צו מניעה או מצו סגירה לגן הילדים בשל טענה לאי קידום בקשה להיתר לגן הילדים". 

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים