גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחקר: כרבע מעורכי הדין שמחפשים עבודה מעדיפים הסבה מקצועית

ממחקר של חברת Jobit עולה התמונה הבאה על שוק עריכת הדין המוצף: 56% ממחפשי העבודה הם בעשור הרביעי לחייהם, ובממוצע כל אחד הגיש מועמדות ל-10 משרות לפחות • הוותק הממוצע של המחפשים הוא 5.5 שנים, והשכר הממוצע בעת מציאת משרה הוא 13,400 שקל

טקס הסמכת עורכי דין / צילום: רפי קוץ
טקס הסמכת עורכי דין / צילום: רפי קוץ

איך נראה שוק מחפשי העבודה בענף עריכת הדין המוצף? מחקר שערכה המחלקה לגיוס משפטי של חברת השמת עורכי הדין Jobit (מקבוצת טלכלל), ומתייחס לנתונים שנאספו על-ידה מכ-1,100 עורכי דין שחיפשו באמצעותה עבודה בששת החודשים הראשונים של 2019, חושף כיצד משפיעה סוגיית הצפת המקצוע על שוק מחפשי העבודה בתחום עריכת הדין.

מזה שנים מדורגת ישראל במקום הראשון בעולם ביחס של עורכי הדין לגודל האוכלוסייה, כאשר נכון לשנת 2019 רשומים 67,291 עורכי דין בישראל. אל עשרות אלפי עורכי הדין מצטרפים מדי שנה אלפי מתמחים בשני מועדים בלבד - יוני וינואר. המאפיין הייחודי הזה של ענף עריכת הדין, שמתמודד מדי שנה עם אלפי בעלי רישיונות עבודה חדשים, ש"נפלטים" אל השוק ונאלצים לחפש כולם עבודה בו-זמנית, מוביל פעמים רבות לכך שעורכי דין מוצאים את מקומם בעבודות שאינן תואמות את כישוריהם - דבר שמוביל תוך זמן קצר לפיטורים או חיפושי עבודה חדשים.

נתוני המחקר שערכה חברת ההשמה מסייעים לאשש את הסברה הרווחת, שלפיה עורכי דין בשנותיהם הראשונות - אז עלות העסקתם זולה יחסית - מוצאים עבודה בקלות, בעוד שלעורכי הדין הוותיקים המשימה למצוא עבודה מורכבת יותר. זאת, על אף שבאופן מסורתי נחשב תחום עריכת הדין לתחום שבו ניסיון ו-ותק הם מצרך נדיר ומבוקש.

כך, מהמחקר עולה כי רק 36% ממחפשי העבודה הם בוותק של שנה עד שלוש שנים, בעוד הוותק הממוצע של עורכי הדין מחפשי עבודה עומד על חמש וחצי שנים, והוותק החציוני שלהם עומד על ארבע וחצי שנים.

בנוסף לעלות ההעסקה המתייקרת של עורכי דין ותיקים, ניתן לייחס את נתוני הוותק הממוצע והחציוני של מחפשי העבודה גם לכך שמתמחים רבים נקלטים מיד לאחר ההסמכה בחזרה במקום שבו התמחו כעורכי דין שכירים, ולכן לא פונים לחיפוש עבודה במקום אחר בשנים הראשונות שלאחר הסמכתם. 

ותק של עוד מחפשי עבודה copy

עצמאים תחילה, שכירים בהמשך

עוד עולה מהמחקר, שערכה המחלקה המשפטית שהוקמה לאחרונה בחברת ההשמה Jobit ומבקשת לקרוא תיגר על ההגמוניה של חברת "קודקס" בתחום השמת עורכי הדין, כי ישנה כמות לא מבוטלת של עורכי דין צעירים שפונים תחילה לעבודה כעצמאים, ורק לאחר מספר שנים ובעקבות התחרות הקשה ושליטתם הכמעט מוחלטת של המשרדים גדולים, מחפשים עבודה כשכירים.

בהתאם, גילם הממוצע של המועמדים שמחפשים עבודה עומד על 35 שנה, כשרק 22% ממחפשי העבודה הם בני מתחת ל-30. מרבית מחפשי העבודה (56%) הם בעשור הרביעי לחייהם, ורק 3% מהם הם בני למעלה מ-50.

נתון מעניין נוסף שעולה מהמחקר מתייחס לכמות המשרות שאליהן מבקשים המועמדים להתמיין. 1,100 עורכי הדין שנבדקו במחקר, הגישו מעומדות ל-10,500 משרות משפטיות - כלומר ממוצע של כמעט 10 משרות למועמד. לכך יש להוסיף שעורכי דין רבים פונים למעסיקים השונים ישירות, כך שההשערה היא שכמות המשרות שאליהן מגישים עורכי דין את מועמדותיהם אפילו גבוהה יותר.

הנתון המסקרן ביותר המופיע במחקר נוגע כנראה לשכר שמבקשים המועמדים. מהנתונים שנאספו במסגרת המחקר עולה כי השכר המינימלי הממוצע שאותו ביקשו המועמדים עומד על 10,800 שקל ברוטו בחודש. עם זאת, מניתוח "נתוני האמת" שביצעה Jobit עולה כי לרוב דרישות השכר הספציפיות שדרשו המועמדים לאחר שכבר הוצעה להם משרה מסוימת, עולה באופן משמעותי על הסכום המינימלי שציינו בהתחלה. גם השכר הממוצע של מי שהושמו בסופו של דבר עומד על סכום גבוה יותר - 13,400 שקל ברוטו בחודש.

פוזלים להייטק, לשיווק ולמכירות

בכל הנוגע להשכלה האקדמית של עורכי הדין מחפשי העבודה, מהמחקר עולה כי 70% מהם הם בעלי תואר ראשון בלבד, נתון שאינו מפתיע נוכח העובדה כי פרקטיקת עריכת הדין אינה מצריכה תואר מתקדם כלשהו; וכי מרבית בוגרי לימודי המשפטים נוהגים להתחיל את ההתמחות מיד בסיום לימודיהם ומיד לאחר מכן להשתלב בשוק כעורכי דין.

מתוך 27% שהם בוגרי תואר שני, ניתן למצוא רבים שסיימו את לימודי התואר הראשון במכללות שנחשבות יוקרתיות פחות מאחרות ומהאוניברסיטאות, ולאחר מכן ביקשו "להלבין" את התואר שלהם באמצעות תואר שני מאוניברסיטה או מכללה נחשבת.

נושא נוסף שעולה לכותרות באופן תדיר נוגע להסבת מקצוע של עורכי דין, המבקשים להימלט מהשוק המוצף. מהמחקר עולה כי 74% ממחפשי העבודה סימנו את התחום המשפטי כאופציה מועדפת להעסקה, ואילו 26% סימנו תחומים אחרים כאופציה מועדפת להעסקה, כאשר תחומי ההייטק, השיווק, המכירות והפיתוח העסקי קורצים לעורכי הדין שמחפשים עבודה. 

הסבה מקצועית

מגמת צמיחה מתמדת במשרדים

מנהלת המחלקה לגיוס משפטי ב-Jobit, עו"ד ברקת שמאי, מסרה בעקבות המחקר כי אומנם הצפת המקצוע מקשה על עורכי דין למצוא עבודה, אך גם כי מניסיונה "בצד השני של המתרס אנחנו פוגשים את המעסיקים שמשוועים לעורכי דין איכותיים. המשרדים במגמת צמיחה תמידית ומחפשים לאייש תקנים פנויים שהולכים ומתרבים, זה נכון גם לגבי פירמות ענק וגם לגבי משרדי בוטיק, ותתפלאו, לא רק בתל-אביב".

בנוסף, התייחסה עו"ד שמאי למסקנה שעולה מהמחקר, שלפיה הצפת השוק נותנת את אותותיה בעיקר לעורכי הדין שכבר צברו מספר שנות ניסיון. "אנחנו פוגשים עורכי דין בכל ותק, חלקם פונים עלינו מיד לאחר שניגשו למבחני הלשכה וקיבלו אינדיקציה חיובית לגבי סיכויי המעבר שלהם, וחלקם מחפשים שינוי כיוון אחרי 10 ואפילו 20 שנות קריירה בתחום המשפטי, וכאלה שאפילו זנחו לפני שנים את המקצוע ומחפשים לחזור", היא אומרת.

"אנחנו פוגשים באמת עורכי דין רבים שמגיעים בנקודה מאוחרת יותר בקריירה, בין שבעקבות הגעה לתחושת מיצוי כעורכי דין שכירים בתחום ספציפי, ובין שמדובר בעורכי דין עצמאיים שמאסו במרדף אחר לקוחות ומבקשים לעבור לעבודה כשכירים". 

*** גילוי מלא: עו"ד ברקת שמאי, מנהלת המחלקה המשפטית בחברת Jobit, הועסקה ב"גלובס" במשך מספר חודשים ושימשה ככתבת לענייני משפט.

5.5 שנים - הוותק הממוצע של עורכי הדין מחפשי עבודה

35 שנה - הגיל הממוצע של המועמדים שמחפשים עבודה 

10 משרות - ממוצע המשרות שאליהן ניגש כל מועמד 

10,800 שקל - השכר המינימלי הממוצע שמבקש מועמד לעבודה

13,400 שקל - השכר הממוצע של מוצאי העבודה 

27% - שיעור בוגרי תואר שני בין מחפשי העבודה

26% - שיעור עורכי הדין שמחפשים עבודה במקצוע אחר (הסבה)

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב