גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רני בלייר: "אני כנראה טיפוס שכונתי, היצירה שלי יותר מדי ישראלית"

רני בלייר מודה שהוא הרבה יותר אמן מפוליטיקאי, אבל הבגרות הביאה לכך שהמאבקים החברתיים וההוראה תופסים אצלו יותר מקום מהיצירה

רני בלייר / צילום: כפיר זיו
רני בלייר / צילום: כפיר זיו

הורים ניסו מאז ומתמיד להרחיק את ילדיהם מעיסוק באמנות, מתוך אמונה שמדובר בחלטורה ובמתכון לחיי עוני. לפי רני בלייר, במאי מוערך, זוכה פרס האקדמיה לקולנוע וראש התוכנית לתואר ראשון באמנויות הקול והמסך במכללת ספיר, לא רק שמי שיתמחה באמנויות המסך לא יגיע לחרפת רעב, אלא שזהו מקצוע העתיד.

יוצר "שבתות וחגים", "פרשת השבוע", "אדמה" ו"שביתה", שעמד בראש איגוד הבמאים, אומר שאם פעם כרו פחם באדמה כדי להתפרנס, בעתיד הקרוב מי שיוכל לכרות ממוחו תוכן איכותי, יוכל לכבוש את העולם. "אנחנו במהפכה", אומר בלייר בגיל 57, אחרי אינספור תלאות, כשהוא גרוש פעמיים ובזוגיות עם אסתר. האש המהפכנית שבוערת בו לאורך יותר מ־30 שנות קריירה אמנותית וציבורית - והביאה אותו גם להרפתקה כואבת בפוליטיקה שבעקבותיה התרסק כלכלית - מדליקה את פניו.

"הטלוויזיה נתנה נוק-אאוט לקולנוע שנהפך לשמרני. השחקנים החדשים - אפל, אמזון, שירותי סטרימינג - חינכו את הצופים לצפייה ארוכה והבינג' יכול לגרום לאדם לצפות בפיצ'ר של 12 שעות. כשג'ורג' קלוני עבר מטלוויזיה לקולנוע, זה היה דרמטי, היום כוכבים מחפשים את המסך הקטן. מריל סטריפ מעדיפה לעשות תפקיד מצוין בסדרה. להופיע בטלוויזיה זה כבר לא פחיתות כבוד".

זו נקודת המוצא שבהשראתה לימודי התואר הראשון בבית הספר לאמנויות המסך בראשות פרופ' סמי שלום שטרית, כוללים את כל האספקטים האפשריים בשלוש שנות לימוד בחמישה מסלולים: אנימציה, טלוויזיה, קולנוע, מוזיקה וסאונד לקולנוע, ומשחק ויצירה למסך.

בלייר זיהה את המחסור בכלים פרקטיים כשהתחיל ללמד ב"סדנאות הבמה", תוכנית העשרה לשחקנים מקצועיים. "לימדתי משחק מול מצלמה, כתיבה, בימוי, שיווק - כל מה שנלווה למקצוע, כי מי שלא מיומן בדברים האלה לא ימצא עבודה. מי שמתמחה רק בדבר אחד ימצא את עצמו בקבוצה של מובטלים שהולכת מאודישן לאודישן בלי יכולת ליצור לבד. הם יוצאים מבתי הספר בלי תיק עבודות ובלי מושג בהתנהלות בשוק החופשי.

"במסלול המשחק בספיר הם משחקים בסרטים של סטודנטים במסלולים אחרים וצוברים ניסיון. הם יוצאים מפה עם ידע בתסריטאות, צילום, עריכה, הפקה, יצירת סרט ברשת, בימוי, ספוקן וורד וסטנד־אפ, כל מה שצריך כדי להתפרנס. זאת הסיבה שמתוך מאה סטודנטים שמסיימים בכל מחזור, 80 עובדים בתעשייה".

מסלול המשחק שלכם מיועד לשחקני מסך. רק יחידי סגולה יכולים לשחק גם על הבמה וגם מול מצלמה, או שזו מיומנות נרכשת?
"מעטים השחקנים שיכולים לשמור על טבעיות. צריך לקלף הרבה קליפות של מלאכותיות, כי באופן לא מוסבר, כשהמצלמה נדלקת, אנחנו יותר מוגזמים. ב'זגורי אימפריה' או ב'שנות ה־80' זה יכול לעבוד, אבל בניאו־ריאליזם של החיים, זה לא יעבור".

יוצא לך לשחק מדי פעם, היה לך גם תפקיד בסדרה "ג'ודה" של ציון ברוך. אתה מצליח ליישם את התיאוריות שאתה מעביר לסטודנטים?
"לשחק זה כיף, אבל אני לא עושה את זה הרבה. מישהו צחק עליי שהתיישבתי במשבצת של אסי דיין, שזה כבוד עצום. כל פעם שצריך דמות אב או רב מבוגר, קוראים לי. האם אני מיישם את מה שאני מלמד? זה כמו לימודי פסיכולוגיה. אתה מסיים תואר ואז מגיע המטופל הראשון ואתה צריך להמציא אג'נדה. כשחקן אני מצליח להפנים שהמשחק צריך להיות קטן וכמה שיותר טבעי. לסטודנטים שלי אני ממליץ להגיע לאודישן קטנים".

"לבוא קטנים" לאודישן זה אומר להיות צנועים?
"להיות כמה שיותר קרובים לאישיות שלהם. הבמאי צריך להיות מספיק אינטליגנטי כדי להבין שאפשר לשחק איתה ושיהיה לו עם מה לעבוד. הטכניקה מגיעה הרבה אחר כך".

כל יוצר ישראלי רוצה לפרוץ לחו"ל, הפכנו לאימפריית תוכן.
"כן, ואסור לנו להיות שאננים ואסור להסתפק ב־80 מיליון שקל בחוק הקולנוע. הייתה תקופה שהאיראנים היו בטרנד, אחר כך הנורדים. הם נשכחו. לנו קל יותר, כי אנחנו קולוניה של אמריקה, אבל המדינה חייבת להבין שהיא לא יכולה להסיר אחריות מהיצירה הישראלית, כי היא תקרוס. מעבר לערך התדמיתי, יש לזה ערך כלכלי".

באופן מוזר, בלייר - שנחשב לאחד היוצרים הגדולים של ישראל - לא הגיע להוליווד, ואפילו לא התאמץ להגיע לשם. זאת בניגוד, למשל, לשותף שלו לכתיבת "פרשת השבוע", ארי פולמן, שהיה מועמד לאוסקר וזכה בגלובוס הזהב ובעוד שפע פרסים בארה"ב ובאירופה. ההשוואות האלה לא גורמות לבלייר נחת. "אני כנראה טיפוס שכונתי, היצירה שלי יותר מדי ישראלית".

אתה מבלבל את המוח. "חטופים", "פאודה", ו"החממה" לא ישראליות? כולן נמכרו לחו"ל.
"אבל עברו אדפטציה לאמריקה. את רואה את 'שבתות וחגים' שלי, 'פרשת השבוע', 'שביתה' או 'אדמה', לא בעברית? מי יכול לתרגם את הניואנסים האלה? אני שייך לתקופה נטולת נטפליקס. למה אני צריך לצאת החוצה?".

כדי להרוויח כסף, להתפתח. זה לא מספיק?
"אני כל הזמן במשחק חתול ועכבר. התגרשתי פעמיים, פשטתי רגל, נלחמתי על דברים שבזכותם המדינה השתנתה ושילמתי מחיר. אין לי בעיה עם המקום שבו אני נמצא, לא חלמתי להיות עשיר. ככה זה כשאתה מתעורר בשש כמו חקלאי ממושב ישע. כולם יודעים שאני קם שלוש שעות לפניהם".

ואולי הפעילות החברתית והציבורית שלך פגעה ביצירה ונשארת מאחור מבחינה אמנותית.
"נעתי כל הזמן בשלושה מסלולים - חברתי, אמנותי והוראה. בהתחלה לימדתי בבית ספר יסודי ברמת החייל בתל אביב, משנת 95' אני מלמד בתיכונים ויותר מאוחר התחלתי במכללת ספיר. ואם להיות כן, אני לא יכול להגיד שהיצירה שלי הכי חשובה לי היום. פעם הייתי עובד אלילים של היצירה. אתה מתבגר, הופך לאבא ומתפייס עם עצמך".

ויתרת כי הגעת למסקנה שיש טובים ממך?
"הייתי אלוף הליגה, זכיתי בתואר במאי העשור בפסטיבל ראש פינה ב־2010, ואם זה מה שחשוב, אז אף פעם לא הייתי שם. הקדשתי זמן למאבקים ב'ארץ חדשה' עם אלדד יניב, הובלתי את מאבק היוצרים על הפקות מקור ותמלוגים. אלה מאבקים שהגיעו עד הכנסת והפכו את היוצר ללגיטימי".

על איזה מאבק הייתי מוותר בדיעבד?
"על אף אחד מהם".

גם לא על ההרפתקה ב"ארץ חדשה", שחרתה על דגלה מאבק בקשרי הון־שלטון ולא עברה את אחוז החסימה? הגעת לפשיטת רגל, היה שווה?
"זה לא היה כישלון כי הצלחנו להנחיל תודעה חדשה. מה שכן, הבנתי שאני יותר מדי אמן ופחות מדי פוליטיקאי. אלדד יניב בולט בחסרונו היום וזה מראה עד כמה השמאל חובבני. הכול נהיה קצת פלסטיק. אני מסתכל על האלטרנטיבה לנתניהו, בני גנץ, והוא לא מייצג אותי. הם דומים בהוויה שלהם, אין להם ברק בעיניים אלא תחושת שובע. גנץ לא מדבר על השחיתות, הצוללות, לא אומר שהמדינה שלנו היא כמו חברה שמתמוטטת".

אז אתה גמרת עם הפוליטיקה.
"הספיק לי, אני לא מתאים לפוליטיקה, אבל 'ארץ חדשה' היא רעיון שעוד ידברו עליו. אני יכול להיות מנכ"ל משרד התרבות, אבל אני לא חולם על זה".

אז כרגע הוא כל כולו באקדמיה, מלמד בכיתות ממוגנות בין צבע אדום לקולות נפץ ומטוסים. "אנחנו נמצאים באי ודאות פסיכית, ומשום שאנחנו מכללה, אנחנו נחשבים לפלסטינים של האקדמיה. אף אחד לא אומר, 'יושב שם מרכז תרבות, בית ספר לתקשורת, תרבות, הפקה - המכללה הכי גדולה בין אשדוד לאילת - בואו נשקיע בו'. מתעלמים".

מייאש - גם ללמד תחת אש וגם שהמדינה מפנה את הגב.
"אנחנו משתמשים בקושי, סרטים צומחים מתוך פוסט-טראומה. אין לנו זיהוי פוליטי ואני מעודד כל אחד להביא את קולו. אנחנו מנסים להפוך את נתיבות ושדרות לערי קולנוע, עם חדרי עריכה ואולפנים שיביאו לכאן פרנסה ואנשי תעשייה".

ומה איתך?
"רוצה לפרוש בגיל 65 ולהוליד את עצמי מחדש. לכתוב ספר רעיונות לסדרות דרמה, שהתוכן שלו יהיה חופשי וחינמי. אני כנראה אמות עני". 

עוד כתבות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

משפחות החיילים החטופים: "לבקשת המדינה וגורמי הביטחון שתקנו, הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד - אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה