גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם מערכת החינוך יכולה להצמיח אקטיביסטים? בתחום האקלים התלמידים עושים למורים בית ספר

גרטה טונברג השבדית, רק בת 16, מועמדת לפרס נובל לשלום על תרומתה לאיכות הסביבה ● תלמידים בבריטניה יוצאים להפגין ודורשים מהמנהיגים לגלות אחריות ● מערכת החינוך בישראל נשארה הרחוק מאחור וגם אצלנו התלמידים מבינים שהפגנה למען האקלים לא פחות חשובה ממה שהמורים מלמדים בכיתה

מצעד האקלים 2019 / צילום: אודול
מצעד האקלים 2019 / צילום: אודול

גרטה טונברג, בת 16 משבדיה, צפויה להגיע היום לעצרת האו"ם בארה"ב. היא ויתרה על טיסה טרנסאטלנטית נוחה, קצרה ומזהמת. לארה"ב היא תגיע בתום מסע ארוך בסירה קטנה שמונעת באמצעות פאנלים סולאריים. לפני שנה בדיוק התיישבה טונברג מול בניין הפרלמנט השבדי כשהיא אוחזת שלט לבן, עליו כתבה בכתב ידה: "שביתת לימודים למען האקלים".

טונברג מדברת עם כל מי שמוכן להקשיב ומעלה פוסטים ברשתות החברתיות. היא ייסדה את תנועת "ימי שישי למען העתיד", במסגרתה ילדים ברחבי העולם שובתים מפעילות בית ספרית בימי שישי, ויוצאים לרחובות כדי לעורר את הציבור ונבחריו לפעול בנוגע למשבר האקלים. היא לא שיערה כנראה שמחאת היחיד שלה, שנועדה לעורר את המבוגרים לפעול, תסחוף מיליונים ברחבי העולם, ותוביל שינויים פוליטיים ועסקיים.

בבחירות האחרונות לאיחוד האירופי זכו הירוקים להישג חסר תקדים ורבים מכנים את התוצאה 'אפקט גרטה', על שם הילדה השבדית שהחליטה שאינה מסוגלת לשתוק מול אוזלת היד של המבוגרים, שממשיכים בעסקיהם כשהעולם מתקרב לנקודת אל חזור.

"אתם אומרים שאתם אוהבים את ילדיכם יותר מכל, ובכל זאת גונבים את עתידם מול עיניהם", הטיחה בנציגי מועצת האו"ם בוועידת האקלים בפולין. "בשנת 2078 אחגוג את יום הולדתי ה-75. אם יהיו לי ילדים או נכדים, אולי הם ישאלו אותי עליכם, האנשים שחיו בשנת 2018. אולי הם ישאלו למה לא עשיתם כלום כשעדיין היה זמן לפעול. את מה שנעשה או לא נעשה כרגע, אני ובני הדור שלי לא נוכל לבטל בעתיד", המשיכה.

בשנה החולפת הספיקה טונברג לנאום בין היתר בפרלמנט האירופי, לפגוש את האפיפיור ולקבל את תמיכתו, לעמוד על במת TED, לכתוב ספר בשם "אף אחד לא קטן מדי בכדי לעשות שינוי", וגם להיכנס לרשימת 100 המשפיעים בעולם של מגזין טיים, וכעת היא מועמדת לפרס נובל לשלום. לפי הערכות, כמיליון וחצי תלמידים, ב-103 מדינות לקחו חלק בשביתת התלמידים העולמית שהתקיימה בחודש מרץ, בהם גם תלמידים ישראלים.

היה רגע אחד בעברה שדחף אותה לפעול; כשהייתה בת שמונה, למדה לראשונה על ההתחממות הגלובלית. כשהבינה שבני האדם משפיעים על מצב האקלים, הדיסוננס בין הצורך לפעול מיד ובין האנשים סביבה שממשיכים לחיות כאילו הכול בסדר, לא התיישבו בראשה.

בגיל 11 היא חלתה בדיכאון, הפסיקה לאכול ולדבר. בהמשך היא אובחנה באילמות סלקטיבית, תסמונת אספרגר ו-OCD. "זה אומר שאני מדברת רק כשאני חושבת שזה הכרחי", הסבירה. "עכשיו זה אחד הרגעים האלה".

גרטה טונברג./ צילום: רויטרס

"אל תפריע, אל תהרוס"

האם המחאה של טונברג צברה תאוצה במקרה? כבר עשרות שנים שנושא שימור הסביבה וחינוך הילדים והנוער להבנת הגורמים הרבים המשפיעים עליה הוא חלק אינטגרלי ממערכת החינוך בשבדיה.

בתי ספר רבים במדינה השקיעו בחינוך סביבתי כבר בשנות ה-90, מבית הספר היסודי ועד לאוניברסיטה, כדי לעמוד במחויבות של שבדיה לשמירה על הסביבה.

בשנת 1994 נכנסה לחוקה השבדית "הזכות לנדוד". מדובר בחוק יסוד שמאפשר לאזרח השבדי גישה חופשית לטבע במדינה תחת המוטו "אל תפריע, אל תהרוס". המחוקק השבדי דאג להדגיש את חשיבות החינוך הסביבתי, ככלי להקניית מודעות. בבתי הספר היסודיים מתמקדים בכך בהרחבה בלימודי הביולוגיה והמדעים, ובחטיבת הביניים והתיכונים, עובדים התלמידים על פרויקטים בתחום הקיימות.

בחודשים האחרונים, במקביל לכך שהנוער מגלה עניין בנושא האקלים, החלה במקומות שונים בעולם, בהם בריטניה, דרישה להנהיג חינוך סביבתי "כמו בשבדיה".

הנוער הבריטי, ששטף השנה את הרחובות ודרש ממנהיגיו לגלות אחריות, לא עמד לבד. כבר בראשית המחאה נעמדו המורים והמחנכים ליד תלמידיהם בהפגנות הרבות.

בסקר שנערך בקרב מורים בממלכה לפני כחודשיים, כ-70% מהם דרשו ממשרד החינוך הבריטי ללמד אותם על המשבר האקולוגי, כדי שיוכלו להעביר את הידע לתלמידיהם. המחקר שנעשה על ידי חברת YouGov העולמית מראה שהמורים דורשים שינוי רדיקלי בתוכנית הלימודים.

התלמיד הבריטי לומד כיום מעט מאוד על משבר האקלים כחלק משיעורי המדעים והגיאוגרפיה. המורים שמפגינים לצד תלמידיהם אף כתבו מכתב פומבי למשרד החינוך והפצירו בו לשנות את תוכנית הלימודים, כדי להכין את הנוער שיושפע מהשלכות המשבר לעתיד.

"כבר עשרות שנים שיש בידינו ראיות, למה הן מסתכמות בהערת שוליים מעורפלת?", שואל המכתב, "אם נמשיך להסתיר את המידע מעיני הציבור ובתי הספר - נאלץ להתמודד עם שאלות מביכות בעתיד. מי רוצה לספר לילדו שצריך לשנות לחלוטין את אורך חיינו כי אנחנו בדרך לרעב, מלחמות וסיכוי הולך וגובר להכחדת האנושות?".

למורים במערכת החינוך הצטרפו כ-200 פרופסורים בכירים מאוניברסיטאות רבות בבריטניה, שפרסמו מכתב פומבי שתומך במחאת בני הנוער. ההפגנות השפיעו על מצע מפלגת הלייבור, שהתחייבה להפוך את מצב החירום האקלימי לחלק מהותי מתוכנית הלימודים, כבר בבתי הספר היסודיים. גם האו"ם הבין שצריך לעזור לממשלות העולם בנושא, והחל בתוכנית נרחבת לאימון ולימוד מורים על משבר האקלים. שלב א' של הפרויקט הוכתר בהצלחה, וכעת מכשירה התוכנית כ-2,000 מורים מרחבי העולם.

"זה מעט מדי ולאט מדי"

האם מערכת החינוך הישראלית יכולה להצמיח גרטה טונברג מקומית? "רוב התלמידים לא חשופים לנושא בצורה יסודית", אומר ליאל בירן, מורה בבית ספר דמוקרטי, "לאורך שנים במערכת החינוך יש כמעט התעלמות מוחלטת ממשבר האקלים ועוצמתו. נוגעים בדברים האלו פה ושם, אבל לא בהקשר ובעוצמות של המשבר כפי שהם. יש כאן משבר קיומי, ואנחנו חייבים להתמודד איתו עבורנו ועבור המינים הרבים שבסכנת הכחדה".

לדברי בירן, "באופן היסטורי, זה לא מטופל בצורה הנכונה. מערכת החינוך בישראל לא לקחה על עצמה לאפשר הוראה רצינית של הנושא הזה. יש כעת ניצנים ותנועה לכיוון הנכון, אבל זה מעט מדי ולאט מדי. חייבת להיות למערכת החינוך אחריות ללמד את הנושא בצורה ביקורתית, מעמיקה, מאוזנת, מכילה רגשית, אתית ומעצימה אזרחית. זאת חובתה לתלמידים. הם אלה שעומדים לסבול מההשלכות של המעשים של הדור שלנו.

"אנחנו צריכים לתת להם הזדמנות ללמוד על כך, להכין אותם לעולם החדש שהם יורשים, ולעודד אותם להביע את דעתם ברמה האזרחית. צריך להכניס את משבר האקלים והמשבר האקולוגי כנושאים מרכזיים בשיח ובמערכת החינוך".

התלמידים במערכת החינוך בישראל פוגשים בנושאים סביבתיים במסגרת לימודי המדעים והגיאוגרפיה, בעיקר בבית הספר היסודי. בשיעורי המדעים הם לומדים גם על ההשלכות הסביבתיות של מקורות אנרגיה, משאבי טבע, זיהום אוויר ועוד.

עם זאת, הבחירה לגבי ההעמקה בנושא וצורת הלימוד שלו נתונה בידי המורים ובתי הספר. לא מדובר במקצוע שזוכה להתייחסות נפרדת או לשעות מערכת כמקצוע ליבה. אם תשאלו תלמידים האם למדו על נושא משבר האקלים, לדוגמא, ייתכן שהתשובה תהיה שלילית.

התחושה, לעיתים, היא שהנושא האקולוגי נדחק בין החומרים ונלמד באופן וולונטרי, בהתאם לרצון הטוב של המסגרות. מורים רבים מוצאים את הנושא מורכב, ולא ששים להעמיק בו.

"אסור שהנושא יוגבל לתחום המדעים או הגיאוגרפי", אומרת חגית גפן מהרשת הירוקה, ארגון שעוסק בחינוך לקיימות, "מדובר במשבר ערכי, חברתי ותרבותי. משבר של תפיסת עולם ששם את האדם במרכז, ללא כל התחשבות במערכת האקולוגית כולה, שבה כל הגורמים תלויים זה בזה באופן שווה. המשבר הערכי מתבטא בצריכת משאבים ללא גבול, בתרבות שממוקדת בצריכה, ורואה בה את חזות הכול. תרבות של 'השתמש וזרוק' שאין לה די, כשהנוחות של בני האדם נמצאת במרכז. החינוך יכול וצריך לייצר תפיסה ערכית אמיתית של אחריות לעולם כולו ולא רק לעצמנו. בסופו של דבר, מדובר בהישרדות, גם אם זה לא משהו מוחשי לילדים בשלב זה של חייהם".

"אין מקום להסתייגות הזו"

כדי לסייע למורים ולתלמידים להבין טוב יותר נושאים שונים, המזכירות הפדגוגית שמפקחת על לימודי הגיאוגרפיה הקימה את האתר עולםON, שכולל בין השאר מידע על המשבר האקולוגי. בכרטיסיה שעלתה לאתר בחודש יולי ומסבירה את גל החום באלסקה נכתב: "האם מדובר בתופעה חד פעמית או שמא אנחנו עדים לשינוי אקלים מתמשך? נצטרך להמשיך לעקוב".

בשבוע שעבר הפיצה המזכירות כרטיסיה בה סופר על לוויה שנערכה לקרחון האיסלנדי שגווע, ונחתמה במשפט: "למרות שהגורם להתחממות האקלים נתון במחלוקת מדעית, תושבי איסלנד השאירו על הקרחון 'מכתב לעתיד' בו הם קוראים לאנושות לפעול לפני שייעלמו קרחונים נוספים. בנוסף, בפורטל עובדי ההוראה נכתב: "בסוגיית התחממות כדור הארץ אין תמימות דעים בקהילה המדעית".

ראוי לתהות מדוע בתקופה שבה ישנה הסכמה בקרב 97% ממדעני האקלים בנוגע לחלקו של האדם בנושא ההתחממות הגלובלית והדחיפות לעצור אותה, דווקא משרד החינוך, שאמון על חינוך הנוער ושיקוף המציאות בפניו, מסייג באופן כזה את תכניו.

פרופ' דניאל רוזנפלד, מומחה למדעי כדור הארץ ומערכת האקלים מהאוניברסיטה העברית אומר ש"אין מקום להסתייגות הזו מבחינה מדעית, ואני מביע את תמיהתי על כך. אנחנו מודעים לכך שיש התחממות והאדם גורם לה, אין מחלוקת בנושא. המחלוקת היחידה היא בנוגע למידת ההתחממות. החומרים האלה לא משקפים את המציאות המדעית".

מי שמנסה לשפר את המצב הוא המשרד להגנת הסביבה, שהשקיע השנה 17 מיליון שקל בתוכניות לימודי סביבה והשתלמויות מורים במסגרת משרד החינוך. שני המשרדים מסמיכים בתי ספר להיות "בתי ספר ירוקים", בהם מתקיימים עקרונות הקיימות.

על בית ספר שעומד בקריטריונים להעמיק בנושאי איכות הסביבה בהיקף של 30 שעות לימוד שנתיות בבתי הספר היסודי, ו-10 שעות שנתיות למחצית מתלמידי בתי הספר בחינוך העל יסודי. משנת 2004 ועד היום הוסמכו ברחבי הארץ 1,188 בתי ספר ירוקים.

זיוית לינדר, מנהלת אגף חינוך וקהילה במשרד להגנת הסביבה אומרת ש"ההכשרות שלנו נוגעות לכלל השכבות, מגיל הגן, אבל הלימוד תלוי בבתי הספר ובמורים. מתוך נושא המדעים, יש הרחבות בנושא שמורים יכולים לבחור להגיע אליהן. ההחלטה באילו נושאים להתמקד היא החלטה של המנהלים - יש להם אוטונומיה בנושא. כמובן שהיינו רוצים שכל ילד וילד ייחשף לנושא ויבין את משמעות ההתנהגות שלו על מה שקורה לנו".

ברחבי ישראל יש יוזמות מקומיות מעניינות. מדובר בבתי ספר בהם התלמידים מופקדים על פרויקטים בנושא הסביבתי; נבחרות ירוקות לתלמידים מצטיינים, ואף ציון של יום כדור הארץ בהפנינג בהשתתפות תושבי העיר.

"הייתה ילדה שאיימו להשעות אותה"

אחת לשנה מתקיים בישראל "מצעד האקלים", שמופק על ידי שורה של ארגונים סביבתיים וחברתיים. משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה, בשיתוף ארגונים סביבתיים, יצרו מערכי שיעור עבור מסגרות ותלמידים שמעוניינים להעמיק, ביקשו מהמורים לסייע לתלמידים ואף מימנו כ-15 אוטובוסים שהסיעו תלמידים למצעד.

כ-2,000 תלמידים ובני נוער מכ-60 בתי ספר השתתפו באירוע בסיוע המסגרת הבית ספרית שלהם, ובסך הכול השתתפו בצעדה השנה כ-5,000 איש, לדברי הארגונים.

במסגרת מערכי השיעור המיוחדים לרגל המצעד, למדו התלמידים על אקטיביזם ומשבר האקלים, השלכותיו של המשבר, חשיבות צמצום הצריכה ועוד. הצעידה וההכנות אליה לימדו באופן חווייתי על חשיבות ודחיפות הנושא.

בישראל הוקמה השנה נציגות של "ימי שישי בשביל העתיד", התנועה של גרטה טונברג. "זה לא נושא שלמדתי עליו בבית הספר, אלא רק כשנחשפתי לפעילות של גרטה", מספרת אלי ספיר, בת 18, מיוזמות מחאת האקלים בישראל, "פתאום שמעתי את המושג משבר אקלים, והתחלתי לבדוק מה זה. מאז זה לא עוזב אותי. כשהתחלנו לארגן מחאות, ביקשנו מבית הספר להעביר בעצמנו שיעורים על משבר האקלים".

אלי ספיר./ צילום ליאור קליין

היא מוסיפה כי "בית הספר שלי היה אנטי בהתחלה, אבל כשהסברנו למנהלת ולמחנכת את החשיבות, הן הסכימו. עברנו בכל הכיתות עם מצגת שמסבירה מה הבעיה, אילו פתרונות קטנים אפשר ליישם, ומה הפתרונות הגדולים. לפני כל מחאה עברנו בכיתות וקראנו לאנשים להצטרף. זה הגיע מאיתנו, לא משום מבוגר. עכשיו כשאחותי התאומה ואני עוזבות את בית הספר, אני לא יודעת אם ימשיכו לעסוק בנושא. יש, אגב, בתי ספר שממש תומכים בילדים והמורים מדרבנים את הילדים להצטרף למחאה. במקומות אחרים יש התנגדויות, מורים שלא הסכימו לתת לילדים להסביר על משבר האקלים או מתנגדים לזה שילדים ילכו להפגנות על זמן הלימודים.

"הייתה ילדה שסיפרה לי שאיימו להשעות אותה אם תלך. לפעמים קשה להם להבין שזה שיעור הרבה יותר גדול ממה שהם יכולים לתת לנו בכיתה, ואולי הם מעדיפים להכחיש את המצב הקיים".

השנה מתכננים ילדי הסניף הישראלי של "ימי שישי בשביל העתיד" להצטרף לפעילות המחאה העולמית שתתקיים בשבוע של ה-20 בספטמבר ובנוסף לערוך יום מחאה מקומי ולקרוא לילדים להצטרף לשביתה ביום פתיחת הלימודים, ה-1 בספטמבר. 

עוד כתבות

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

מערכת הביטחון הישראלית נרדמה, 36 אלף יחידות דיור ימשיכו לחכות

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?