גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההנחות של רשתות האופנה שוברות שיאים, הצרכנים חוגגים, והדוחות מדאיגים; מי ישלם את המחיר?

פוקס, קסטרו וגולף העמיקו את ההנחות בחצי הראשון של 2019, וכעת הן מדווחות על ירידה בשיעור הרווח הגולמי ● מנכ"ל גולף ברוקמאייר: "הקמעונאים מגיבים לתחרות. הם משפרים כל הזמן את הצעת הערך, לכן רואים שההנחות השנה עלו כיתה" ● היועץ הכלכלי בן שחר: "הרשתות יורות לכל הכיוונים, ללא אסטרטגיה" ● הצרכן הישראלי חוגג, אבל מישהו יצטרך לשלם את המחיר

חגיגת הנחות ברשתות האופנה / צילום: שני מוזס, גלובס
חגיגת הנחות ברשתות האופנה / צילום: שני מוזס, גלובס

קיץ 2019 יירשם ככזה שבו נשברו שיאים יוצאי דופן בהיקפם של מבצעים והנחות ברשתות האופנה. שיטוט קצר בקניון והתבוננות בחלונות הראווה מספיקה כדי להבחין מכל עבר בפוסטרים שזועקים על הנחות לכל דורש, לעיתים עד 70%. נכון שלכל עונה יש סוף עונה, והציבור הישראלי אוהב יותר מכל מבצעים עמוקים, ובכל זאת - נראה שהפעם מדובר בתופעה שחורגת ממה שהורגלנו עד כה.

לא מדובר רק בתחושת בטן, כי אם במגמה שכבר באה לידי גם בדוחות הכספיים של קבוצות האופנה הגדולות עם משפט אחד שחוזר בדוחות של קסטרו, גולף ופוקס - "הירידה בשיעור הרווחיות הגולמית ביחס למחזור... נובעת בעיקרה מגידול בשיעור ההנחות הממוצעות וכן מגידול בשער הדולר הממוצע".

הדוחות של קבוצות האופנה הגדולות מציגות רבעון עם סנטימנט חיובי על רקע עיתוי חג הפסח, שחל השנה בחודש אפריל בניגוד לשנה שעברה שבה הוא חל בחודש מרץ. ואולם, חגיגת ההנחות החריגה שנרשמה השנה הביאה לשחיקה בשיעור הרווחיות הגולמית שלהן מהמחזור, מגמה שצריכה לעורר את תשומת ליבם של המשקיעים.

כך למשל, בדוחות של פוקס, הקבוצה הכי גדולה בתחום האופנה ואופנת הבית בישראל, שורת הרווח הגולמי שמרה על יציבות במחצית הראשונה של שנת 2019. ואולם, בשיעור הרווחיות הגולמית מהמחזור נרשמה ירידה של 1.9%. כך, שאם במחצית הראשונה של 2018 הרווח הגולמי היווה 62.3% ממחזור המכירות, במחצית הראשונה של 2019 הוא כבר ירד ל-60.4% מהמכירות.

פוקס

גם ברבעון השני של השנה המגמה הייתה דומה: נרשמה ירידה של 2% ברווחי הגולמי ביחס למחזור המכירות. אם ברבעון השני ב-2018 שיעור הרווח הגולמי עמד על 66.2% מהמחזור, הרי שברבעון השני השנה היוו המכירות 64.2% ממנו.

וכך כותבת חברת פוקס: הירידה בשיעור הרווח הגולמי בתקופות המדווחות בהשוואה לתקופות המקבילות אשתקד נובעת בעיקר מ"גידול בעלויות הרכש עקב התחזקות שער החליפין הממוצע של הדולר מול השקל בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד" ו"מעלייה בשיעור ההנחות ללקוחות ברשת החנויות".

גם בדוחות של קבוצת האופנה הוותיקה גולף המגמה הזו בולטת. הרווח הגולמי של החברה טיפס במחצית הראשונה בשיעור נמוך במקצת משיעור הצמיחה בהכנסות, כשהרווח הגולמי גדל במחצית בכ-4%, כך ששולי הרווחיות הגולמית מההכנסות ירדו במידה לא מהותית ביחס למחצית המקבילה אשתקד, לרמה נוכחית של כ-62.4%.

גולף

בגולף מסבירים כי דבר זה קרה בגלל עלייה בשער הדולר הממוצע לתקופה ובגלל עלייה בשיעור ההנחות ברשת החנויות, שקוזזו בחלקן מירידה בהפרשה לירידת ערך מלאי.

דוחות קסטרו מציגים במחצית וגם ברבעון השני של השנה ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית ביחס למחזור, שעמדה על 57.23% במחצית הראשונה של 2019 לעומת 59.09% במחצית המקבילה אשתקד. גם הירידה הזו נובעת בעיקרה מ"גידול בשיעור ההנחות הממוצעות וכן מגידול בשער הדולר הממוצע ששימש לרכישת המלאי שנמכר בתקופות הרלוונטיות".

קסטרו

אז מה הוביל את קמעונאיות האופנה לבצע הנחות מפליגות גם במחיר שחיקת הרווחיות שלהן? בשנת 2015 יצאה לדרך רפורמת השמיים הפתוחים. על פניו רפורמה הקשורה לעולמות התיירות והתעופה. ואולם, ההוזלה במחיר כרטיסי הטיסה והכניסה של חברות לואוקוסט רבות שמציעות טיסות במחירים נוחים ליעדים זולים הרחיבה את האפשרויות העומדות בפני הצרכנים הישראלים ואפשרה להם נגישות מהירה וזולה יותר לערים במרכז ובמזרח אירופה, שבהם מחירי האופנה זולים ביחס לשוק הישראלי.

המגמה הזו מצטרפת להתגברות הקניות המקוונות, ובראשן אלה שמתבצעות מעבר לים ומאפשרות לצרכנים ליהנות מפטור ממע"מ ברכישות מעל 75 דולר.

נזקי החורף הארוך והשקל החזק

סיבה נוספת לחגיגת ההנחות היא מזג האוויר. השנה אפריל היה חורפי והרשתות נדרשו לשים בצד את קולקציות הקיץ ולהמשיך למכור את קולקציות החורף בהנחה. כך, מצד אחד מכירות סוף העונה נמשכו יותר, והמכירה של קולקציות הקיץ התאחרה.

"היום הצרכן דורש יותר ונגיש יותר לאינפורמציה ואלטרנטיבות באונליין ואופליין, וטס לחו"ל עם שקל חזק. אין ספק שהקמעונאים בישראל, ובהם גולף, צריכים לשפר את הצעות הערך שלהם גם על ידי דיוק בקולקציות, קנייה טובה יותר והצגת של מוצר איכותי יותר", אומר ל"גלובס" על רקע פרסום הדוחות מנכ"ל גולף, רביב ברוקמאייר. "אנחנו מבינים את התחרות ומגיבים אליה, ולכן אנחנו רואים שבסך הכול כמעט לא נפגענו ברווח הגולמי כיוון שהבאנו יותר מכירות, ובסך הכל הקבוצה מוכיחה יכולת ואיתנות להתמודד עם מצבי שוק משתנים".

לדבריו, "התחרות על הצרכן מתגברת והקמעונאים מגיבים לתחרות. הם מאיצים ונלחמים ומשפרים כל הזמן את הצעת הערך. לכן רואים שההנחות השנה עלו כיתה, אבל זה חלק מתוך תהליך, זה חלק מתוך תחרות. זה חלק מהבנה שאתה מתמודד לא רק מול השוק בישראל, אלא עם צרכן שגם טס לאירופה ואמריקה. הקמעונאים מבינים את הסיטואציות האלה ומגיבים לתחרות. בסך הכול לצרכן יש שקלים שאותם הוא מתכוון להוציא על כלי בית או הלבשה, ומתוך הכסף הזה צומח הקרב שהפך היום להיות הרבה יותר מורכב, אתה נלחם מול הקניון של הישראלים גם בחו"ל".

להגדיל את סל הקנייה ואת הערך לצרכן

ברוקמאייר: "אני חושב שהשיפור של הצעת הערך תלך ותמשיך, לא רק במחיר, אלא גם בחוויה ובשיתופי פעולה".

לדבריו, "אנחנו מנסים להגדיל את סל הקנייה ולהציע לצרכן שכבר נכנס לחנות שיקנה יותר, הבאנו לחנויות יותר מוצרים במחיר הגון בניסיון להגדיל את הסל כי כל לקוח משקלו בזהב. הורדנו מחירים - בגולף אופנה רמת המחירים ירדה בכ-10%, ואנחנו מאתגרים את עצמנו כדי להתמודד בתחרות. לדוגמה, בעולם של גולף אנד קו, שיש לה תדמית יוקרתית יותר, הבנו שאנחנו צריכים לייצר פתרונות גם במחירים נגישים יותר. לצד מצעים יקרים ב-700-1,000, היום אפשר למצוא גם סטים של 300 שקל. אנחנו מרגישים שהתחרות הולכת ומקשיחה, ואנחנו מחזקים את מעמדנו בתחרות הזו".

ההנחות העמוקות הללו לא מביאות לשחיקה ברווחיות?

"חברה חייבת לייצר איזון. בגולף אנחנו משקיעים המון מחשבה במשולש הזה בין מחיר הקנייה, לבין המחיר הצרכן לבין הרווח הגולמי. לשמור על הרווח גולמי באחוזים, תוך כדי הבנה שבסוף המדידה היא בשקלים. אולי תציג טיפה פחות ברווח גולמי, אבל תשפר את ההכנסות שלך בשורה של הרווח בשקלים. בסוף אתה לא נמדד על אחוזים, אלא על שקלים".

"התחרות מתגברת, המחירים יורדים, והיום רשתות האופנה נדרשות לפתות את הלקוחות יותר מבעבר. חלק מהדרכים זה באמצעות הורדת מחירים" אומר תמיר בן שחר, ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר.

"סוף העונה שוב הגיע בטעות בתחילת העונה, לא בצורה מוסדרת, באופן שפוגע ברשתות הקמעונאיות. לצרכן ברורה עוצמת המשבר והקושי, והוא מחכה לפרוסת הסלמי הבאה. ב-50% הוא מחכה ל-70%, וב-70% הוא מחכה ליותר".

תמיר בן שחר  / צילום: ארז בן שחר

עוד מציין בן שחר: "ההנחות התחילו במאי, הרשתות יורות לכל הכיוונים ללא אסטרטגיה, ללא סדר, ללא טקטיקה, והתוצאה היא בקיטון בפדיון או בקיטון בשיעור הרווח הגולמי ובקשיים של כל הקמעונאים. מה נדרש לעשות? לחדד אסטרטגיה שיווקית, לצמצם חנויות ולסגור חנויות מפסידות ולהקטין את היצע שטחי החנויות ולחזק את הקניון במתכונת של קליק אנד קולקט, וההבנה שדור ה-Z, שנקרא לו דור הסלפי, שינה את כללי המשחק".

בן שחר גורס, כי "הרשתות צריכות להבין שתם עידן ההנחות: הוא לא משנה את כללי המשחק, הוא לא משפיע ומחולל קניות גדולות יותר. הוא רק פוגע בשיעור הרווח הגולמי שצריך להיות לפני הדוחות. מרבית הרשתות, שפעם היו רשתות האמצע, יורדות למטה והופכות להיות רשתות מחיר. שוק האמצע מתערבב עם שוק המחיר ומתחרים על אותו אוקיינוס אדם ואז חייבים להוריד את המחירים".

בהקשר הזה מציין בן שחר, כי "אופנה לא מעניינת את הדור הצעיר, הוא עם פנים לקיימות ולאחריות חברתית וההנחות לא עושות עליו רושם, הוא מחפש דברים אחרים".  

עוד כתבות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה