גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לריבוי ילדים יש מחיר - ועוד שלושה שיעורים שלמדנו על מערכת החינוך

כל יום הוא הזדמנות ללמוד, במיוחד לבודקי עובדות • לקראת פתיחת שנת הלימודים חזרנו לנתונים שהציגו פוליטיקאים על אי–שוויון בבתי הספר, על תת–תקצוב ועל אובדן הממלכתיות - ונזכרנו בשיעורים שלמדנו כשניגשנו לחקור אותם • הנה כמה לקחים לעתיד שאפשר להפיק מטעויות העבר ● המשרוקית של "גלובס"

משה פייגלין, יאיר לפיד, סתיו שפיר, יועז הנדל / צילומים: אמיר מאירי, איל יצהר, כדיה לוי
משה פייגלין, יאיר לפיד, סתיו שפיר, יועז הנדל / צילומים: אמיר מאירי, איל יצהר, כדיה לוי

יועז הנדל מבלבל בין ממלכתי לציוני, סתיו שפיר משמיטה נתונים חיוביים ומשה פייגלין נבהל מהסכומים שמוציאים על תלמידים במדינת ישראל. המספרים שהפוליטיקאים אוהבים לזרוק באוויר בנוגע למערכת החינוך הישראלית עומדים למבחן. מה למדנו?

1. יאיר לפיד הזכיר לנו שישראל משקיעה מעט בילדי הגן, אבל בילדי בית הספר היא משקיעה יותר

יאיר לפיד / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"ההוצאה הלאומית בישראל על מעונות ופעוטונים היא הכי נמוכה ב-OECD - פחות מרבע מהממוצע"

פייסבוק, 13.8

בפוסט של יאיר לפיד בפייסבוק נתקלנו בטענה מרחיקת לכת על ההזנחה של מערכת החינוך: "ההוצאה הלאומית בישראל על מעונות יום ופעוטונים היא הכי נמוכה בכל מדינות ה-OECD (פחות מרבע מהממוצע בארגון!) ". כרגיל, ניגשנו לבדוק.

ההוצאה הלאומית כוללת לא רק כסף ממשלתי, אלא גם מימון של עמותות ותשלומי הורים. ומתברר שלפיד מדייק: נכון לשנת 2015, האחרונה שיש עליה נתונים, ההשקעה הלאומית בחינוך לגיל הרך בישראל הייתה 2,713 דולר לילד - הכי נמוך ב-OECD. הממוצע בארגון היה 12,443 דולר לילד. בגני הילדים נמצאנו במקום הלפני אחרון, אחרי צ'כיה: כ-5,000 דולר לילד לעומת ממוצע של כ-8,500 דולר בארגון.

הבחירה להתמקד דווקא במעונות לגיל הרך (גילאי 3-0) משונה מעט, שכן רבים מהם פרטיים, ללא תקצוב ממשלתי, וגם אלה הציבוריים ממומנים ומפוקחים בידי משרד העבודה והרווחה. אם ישראל משקיעה מעט בילדי הגן, הרי היא משקיעה יותר בילדי בית הספר: גם שם אנחנו מתחת לממוצע ה-OECD, אבל רחוק מהתחתית. ביסודי ישראל במקום ה-19 מתוך 34 המדינות לגביהן יש נתונים; בתיכון 24 מתוך 33.

אז הטענה של לפיד נכונה, גם אם היא מתמקדת בשכבת הגיל שמצבה הוא הגרוע ביותר, באופן יחסי. אלה גילאי 3-0, שם משקלו של הכסף הממשלתי נמוך יותר, וההישענות על מקורות פרטיים יותר בולטת.

הגורמים שמשתתפים

מה למדנו בדרך? תקציב משרד החינוך לא מספר את כל הסיפור

ההתמקדות בהוצאה הלאומית היא תזכורת חשובה לנו, ולכל מי שעוקב אחרי תקצוב החינוך, שתקציבי הממשלה הם לא חזות הכול. רק כשליש מעלויות החינוך באות ישירות מתקציב המדינה, גם אם עליהן אנחנו לרוב יודעים יותר. במימון משתתפות גם רשויות מקומיות, ההורים עצמם, ועמותות - שאת חלקן המדינה מממנת בעקיפין. בדרך כלל קשה להשיג מידע מפורט על התקציבים האלה, והבעיה מחמירה משום שחלקן של הרשויות המקומיות והעמותות הפרטיות במימון החינוך הולך ועולה. 

2. סתיו שפיר ציטטה נתונים נכונים על אפליה בחינוך, אבל השמיטה את חצי הכוס המלאה 

סתיו שפיר / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"התקצוב בחינוך הממלכתי-דתי גבוה ב-30% מאשר בממלכתי רגיל, וב-60% מאשר במגזר הערבי"

ראיון לאורית נבון, כאן חדשות, פייסבוק, 22.8.19

לפני שבוע שמענו את ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הדמוקרטי, בראיון פייסבוקי לחדשות כאן, מדברת על הצורך לבנות את מערכת החינוך מחדש עם "תקצוב שוויוני, שמתעדף את מי שזקוקים ליותר". כדי להמחיש את הבעיה היא אמרה: "היום תלמידים ערבים וחרדים מקבלים הכי פחות תקציב ולומדים במדינת עולם שלישי. התקצוב בחינוך הממלכתי-דתי הוא ב-30% יותר גבוה מבתקצוב הממלכתי רגיל, ו-60% יותר גבוה מהתקצוב במגזר הערבי".

תהינו אם המספרים האלה מופרזים. חיפוש מהיר גילה שהם הופיעו בכותרות העיתונות הכלכלית, והם אמיתיים - על כל פנים, אם סומכים על המידע של פרויקט "שקיפות בחינוך", שמשרד החינוך עצמו השיק לפני כמה שנים. אבל מהטענה נשמט פרט חשוב, שגם עורכי העיתונים החמיצו: הפערים המדוברים לא נוגעים לכל שכבות הגיל.

בתיכונים, העלות הממוצעת של תלמיד בבית ספר ממלכתי דתי עמדה בתשע"ח על כ-40 אלף שקל; בחינוך הממלכתי היהודי - על כ-31 אלף שקל; ובבתי ספר ערביים - על פחות מ-25 אלף שקל. בחטיבת הביניים הפערים מצטמצמים מאוד. הממלכתי דתי עדיין בראש, אבל תלמיד בבית ספר ערבי - לא תאמינו - "מקבל" כ-1,500 שקל יותר ממקבילו בממלכתי יהודי. בבתי הספר היסודיים הפערים כמעט נעלמים.

אז שפיר - והכותרות - צודקות חלקית. הפערים שנקבו בהם בתקצוב הממשלתי נכונים לתיכונים, אבל לא לגילים הצעירים יותר. איך זה ייתכן? ההבדל טמון בתקצוב דיפרנציאלי, שהונהג ביסודיים ובחטיבות הביניים בסוף 2014, ובתיכונים בקושי התחיל.

תקציב ממשלתי לתלמיד

מה למדנו? אי-השוויון בחינוך עולה עם הגיל

אין טעם לדבר באופן כללי על פערי התקצוב בחינוך, משום שהמדיניות שונה משכבת גיל אחת לאחרת. בתיכונים הפער בין תלמיד בממלכתי דתי לתלמיד בבית ספר ערבי מגיע ל-64%, ביסודי הוא קרוב ל-0%. הסיבה היא שבמתווה של תקצוב דיפרנציאלי, ככל שהמצב הסוציואקונומי יורד, התקציב עולה. מאחר ששיעור גבוה יותר של בתי ספר ערביים נמצאים בחמישונים החלשים - הם מקבלים יותר. עם נסתכל רק בחמישון מסוים, תלמידה בממלכתי-דתי תקבל יותר מחילונית, שתקבל בתורה יותר מערבייה. 

3. יועז הנדל מבלבל בין "ממלכתי" ל"ציוני" ומפריז במספרים, אבל הוא עלה על משהו 

יועז הנדל/ צילום :איל יצהר

"50% מתלמידי כיתות א' לומדים בחינוך לא ציוני"

הבוקר הזה, כאן ב', 14.5.19

במאי 2019 התארח חבר הכנסת הטרי מטעם כחול-לבן יועז הנדל בתכניתו של אריה גולן בכאן ב'. הנדל טען שאחת הבעיות הגדולות בישראל נמצאת במערכת החינוך. הוא אמר: "מדינת ישראל נמצאת היום במצב מאוד ייחודי שבו מעל 50% מתלמידי כיתות א' לומדים בחינוך לא ציוני".

נודה על האמת, כשניגשנו לבדיקה הזאת לא מצאנו שום הגדרה ל"חינוך לא ציוני". פנינו להנדל, והוא ענה שהתכוון לכל מה שנמצא "מחוץ לחינוך הממלכתי". בדיקה קצרה באתר השקיפות של משרד החינוך גילתה שלפי ההגדרה הזאת, הוא טועה: בשנת הלימודים הקודמת נכנסו לכיתה א' 165 אלף זאטוטים. 126 אלף מהם למדו בבתי ספר ממלכתיים - 76%. אבל אפילו אם ב"חינוך לא ציוני" הנדל התכוון פשוט ל"יהודי", האמת לא לצידו: בכיתות א' הממלכתיות לומדים כ-95 אלף ילדות וילדים, שהם לבדם יותר מ-50% מתלמידי א' בישראל.

אף על פי כן, הבדיקה הזאת חשפה אותנו לתופעה מעניינת: בכיתות א', ובכל שכבות הגיל האחרות, מספר התלמידים בחינוך הממלכתי הולך ופוחת. במילים אחרות, אם היינו עורכים את הבדיקה בעוד כמה שנים (ומתעלמים מהתיוג של החינוך הלא ממלכתי כ"לא ציוני"), ייתכן שהנדל היה צודק. נכון להיום הוא לגמרי טועה.

חינוך לא ממלכתי

מה למדנו? החינוך הממלכתי בנסיגה עקבית

מוסדות ממלכתיים, שהמדינה לא רק מפקחת עליהם אלא גם מעסיקה ישירות את המורות והמורים, הם עדיין לב מערכת החינוך - אבל מאבדים בהדרגה את הבכורה. ב-2019 למדו כמעט 700 אלף תלמידים מחוץ למסגרות האלה. כשני שלישים הם יהודים שלמדו במוסדות "מוכר שאינו רשמי" (מוכש"ר), אבל גם בקרב הערבים, 40% למדו במוסדות מהסוג הזה. 50 אלף למדו ב"מוסדות פטור" יהודיים, שם אין שום פיקוח על חומר הלימוד. 37 אלף למדו במוסדות מסוג "ייחודי-תרבותי - ישיבות תיכוניות שנפטרו מפיקוח משרד החינוך לפני עשור. 

4. משה פייגלין נבהל מה"סכום הפנומנלי" שישראל שופכת על התלמידים. כשירדנו לפרטים הבנו שזה מחיר הדמוגרפיה

משה פייגלין / צילום: איל יצהר

"תלמידי ישראל נמצאים במקומות האחרונים במערב, כשבהשקעה הם מהראשונים בעולם"

"לפני החדשות", רשת 13, 11.3.19

בראיון בעיצומה של מערכת הבחירות הקודמת הציג משה פייגלין את תוכנית זהות לשיפור מערכת החינוך, שבמרכזה הפחתת המעורבות הממשלתית. לטענתו, ההשקעה פשוט לא משתלמת. "כשאתה מחלק את תקציב החינוך למספר התלמידים אתה מגיע לסכום פנומנלי של למעלה מ-3,000 ש"ח לתלמיד לחודש, ולא ברור למה", הוא אמר. "במבחנים הבינלאומיים, תלמידי ישראל נמצאים במקומות האחרונים במערב, כשבהשקעה הם מהראשונים בעולם".

כשהסתכלנו בתקציב משרד החינוך, והשווינו אותו ולנתונים על מספר התלמידים בישראל, הסכומים לא הסתדרו. הם נעו בין כ-1,200 שקל בחודש ביסודי לכ-2,200 בתיכון. אבל נתון אחר התאים לטענה: הנתח של כל תלמיד בהוצאה הלאומית לחינוך, שכוללת גם רשויות מקומיות, עמותות והורים.

איך זה ביחס לעולם? ב-2015, ישראל אכן הוציאה על חינוך 6% מהתמ"ג, לעומת 5% בממוצע בארגון. אבל כשבודקים, כמו פייגלין, כמה מקבל תלמיד, אנחנו בכלל מתחת לממוצע. ב-2015 ההוצאה הלאומית לתלמיד יסודי ממוצע ב-OECD הייתה 8,539 דולר, ובישראל 7,971 דולר בלבד. ללמ"ס יש הסבר לכך: שיעור הצעירים בישראל מאוד גבוה, ומה שהעובדים מייצרים מתחלק בין יותר תלמידים.

פייגלין, אם כן, טועה. גם אם נביא בחשבון הוצאות שמחוץ לתקציב החינוך, התקציב לתלמיד בישראל נמוך מהממוצע במערב.

שיעור הצעירים

מה למדנו בדרך? מדינה מרובת תלמידים נאלצת לשלם יותר.

מתברר שהדמוגרפיה המיוחדת של ישראל מסבכת את ההשוואות הבינלאומיות. נתונים מ-2013 מלמדים שרק 18.4% מהתושבות והתושבים במדינת OECD ממוצעת היו בני פחות מ-15, לעומת 28.2% ישראל. ואם זה לא מספיק, בישראל שיעור הצעירים עולה בהתמדה, ובארגון כולו הוא בירידה. המשמעות היא שכדי להשקיע בתלמיד כמו במדינות אחרות, אנחנו נאלצים להקדיש לכך שיעור גבוה יותר מהתוצר.

לקריאה נוספת:

המשרוקית, תמר זנדברג על ההשקעה לילד בחינוך בישראל

המשרוקית, פייגלין על התקציב לתלמיד במערכת החינוך

המשרוקית, יועז הנדל על שיעור התלמידים בחינוך הציוני ובגיוס לצה"ל

משרד החינוך, ממצאים מרכזיים של המערכת לשיקוף תקציבי החינוך - תשע"ח

דו"ח מבקר המדינה, תקציב משרד החינוך: היבטים בתכנון, בפיקוח ובבקרה, נובמבר 2016

עוד כתבות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר