גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כועסים שאי אפשר לחנות באדום לבן בלילות? ככה פותרים את מצוקת החניה בשאר העולם

בתל אביב זועמים על כך שהעירייה מתכוונת להתחיל לחלק דוחות לחונים באדום לבן בלילות? לפחות הם לא משלמים תמורת תו החניה ● אנשי התכנון בארץ משוכנעים שקנסות והיטלים הם הדרך לצמצום השימוש במכוניות, בחו"ל המודלים הם בכלל שונים ● ובינתיים, התושבים מחכים לתחבורה ציבורית

מכוניות על המדרכות ברחבי תל אביב / צילום: שלומי יוסף
מכוניות על המדרכות ברחבי תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ההחלטה של עיריית תל אביב-יפו להתחיל לאכוף את איסור החניה על מדרכות ובסימון אדום לבן בשעות הערב ובסופי שבוע עוררה לפעולה את בעלי הרכבים הפרטיים, שמרגישים שהסטטוס קוו השתבש ונגזלה מהם זכות.

התגובות בעמוד הפייסבוק החדש - 3,382 חברים בתוך פרק זמן של שבועיים - "חניה ותחבורה לתל אביבים" רחוקות מלהיות מתונות. אחת החברות בקבוצה, קרן, קראה בשבוע שעבר לצאת לפעילות אקטיבית נגד רוע הגזרה: "אם כל אחד יחליט שפעמיים בשבוע הוא יורד וצובע קטע של אדום לבן לכחול לבן אפילו של כמה מטרים לשלוש מכוניות, מישהו יהיה חייב להתייאש בסוף. נחרפן את הפקחים. במקום לשגע אותנו, נשגע אותם".

"ניתן עדיפות לאמצעים בני קיימא"

אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה, תנועה וחניה בעיריית תל אביב-יפו, מסביר שההתעוררות האחרונה בעניין החניות מגיעה מההבנה של העירייה שהמצב התחבורתי בעיר עומד להחריף בתקופה הקרובה. "גיבשנו אסטרטגיה תחבורתית שבה אנחנו נותנים עדיפות לכאלה שמשתמשים באמצעי תחבורה בני קיימא, בראש ובראשונה הולכי רגל, רוכבי אופניים, רכב רב קיבולת, רכב שיתופי ובסוף, רכב פרטי. ברור לנו שהמדרג הזה לא מתממש ביום אחד". פינוי המדרכות מכלי רכב הוא אפוא צעד ראשון בשיפור התנועה הלא ממונעת כאלטרנטיבה מועדפת", הוא אומר.

האם אתם בוחנים את האופציה לדרוש תשלום על החניה מתושבי תל אביב?

"בערים המערב אירופאיות, שאנחנו רוצים לשאוף אליהן, הנוהג הוא שהחניה במרכז העיר היא בתשלום, גם לתושבי העיר. תושבי אמסטרדם או בודפשט ישלמו תשלום קבוע על זכותם לחנות במרחב הציבורי. עיריית תל אביב, באופן מסורתי, נתנה פריווילגיה לתושביה ואפשרה להם לחנות חינם ללא כסף במרחב הציבורי. האם זה הולך להשתנות? אנחנו כרגע נמצאים במהלך של פיתוח מסמך מדיניות חניה לעיר. הנושא הזה, האם לגבות על חניה במרחב הציבורי כסף, נמצא בבחינה.

אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה, תנועה וחניה בעיריית ת"א-יפו / צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו

"היצע החניה במרחב הציבורי כיום הוא מוגבל מאוד ולא מותאם לביקוש. התושב התל אביבי הממוצע, שגר במרכז העיר, יכול לבזבז חצי שעה מזמנו היקר ובסוף הוא לא מוצא. במציאות שבה החניה תהיה בתשלום, מצבם של מחפשי החניה ישתפר. כמובן שנעשה את זה בשיתוף הציבור", הוא מסכם.

"מגדילים עוד ועוד את הדרישה למכוניות"

האדריכל הירושלמי מאיר יגוד, שחוקר בזמנו הפנוי את סוגיית החניה בעירו, מאמין בכל ליבו שעל תושבי העיר לשלם על החניה ליד הבית: "נושא החניה לא מתוכנן בצורה רציונלית, אלא לפי תלונות תושבים שרוצים שהמכונית תחנה בפתח הבניין, ליד הבית.

"בעיני זה מוזר מאוד שמחיר החניה ברחוב זהה בדרום תל אביב או ברחוב שינקין. החניה היא מוצר כזה שהמחיר שלו הוא וירטואלי. למה זה עולה 5.80 שקל לשעה? למה זה שווה בקריית שמונה וגם בתל אביב? כמו שבן אדם מקבל החלטה אם הוא נכנס לחניון או לא, כך הוא יקבל החלטה אם לחנות ברחוב כזה, או לחנות קצת יותר רחוק ואז ילך ברגל. אני חושב שחניה בחינם גורמת לזה שבהכרח אתה תופס חניה. צריך למצוא מנגנונים שממתיקים את הגלולה הזאת. להציג את זה כאילו שאתה לא בהכרח גובה כסף. אתה מקבל אלטרנטיבות".

ד"ר יואב לרמן, שותף במשרד פלאנט-תכנון עירוני, אינו מהסס להטיל ספקות באידאה של חניה חינם: "בכל המקומות שבהם נבחרי הציבור לא ממונים אלא נבחרים, כלומר, בעולם המערבי, יש את אותן בעיות, שנובעות מהפחד מהתושבים. הבעיה הזאת תקפה בגרמניה וגם בארה"ב. במנהטן בניו יורק, ברחוב 34, מנסים כבר כמה זמן להעביר נת"צ, שיוריד כמובן חניות. יש שם אוכלוסיה חזקה שמפעילה קשרים ומקשה על העניין. בכל העולם זה אותו דבר".

ד"ר יואב לרמן, שותף במשרד פלאנט-תכנון עירוני / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אז מה עושים?

"הדוגמה הכי מפורסמת היא סן פרנסיסקו, שמתמחרת את האזורים לפי ביקוש. כלומר, באזורים שבהם יש דרישה לחניה כחול לבן המחיר הוא לא שישה שקלים לשעה, אלא כ-20 שקל. הרעיון הוא שאתה תמיד יכול לחנות ברחוב היקר, אבל אם אתה לא ממש צריך אתה יכול לחנות ברחובות אחוריים יותר, פחות מרכזיים. יש מקומות שנותנים תווי חניה לפי מספר חניה. פה בישראל, לא משנה כמה האוכלוסייה תגדל, ימשיכו לייצר תווי חניה. אנשים לא מבינים שהמקום הפיזי הולך וקטן".

איך אתה מתמודד עם הטיעון שאנחנו שומעים מראשי מחאת החניה, שלפיו אין תחבורה ציבורית, ולכן הרכב הפרטי הוא חובה?

"את זה תשמע בכל מקום בעולם. גם בלונדון ובניו יורק אנשים אוהבים להתלונן על תחבורה ציבורית. ומה בעצם אתה אומר כשאתה מאפשר חניה על מדרכה? שאנשים לא ילכו ברגל? השאלה היא באיזה עיר אתה רוצה לגור, לאגוס או אמסטרדם?".

"גזירות מחו"ל? צריך תביאו גם פתרונות"

יריב אופנהיימר, ממובילי מחאת החניות, הודף במיומנות ובאדיבות כל ניסיון לבקר את המחאה: "מי שרוצה להתנהל בתוך תל אביב, יכול לעשות את זה בלי רכב. לא בגלל שהוא ירוק, סביבתי, מודרני או טרנדי, אלא כי זה יותר נוח. מצב התחבורה בישראל, ובת"א בפרט, גורם לכך שאלטרנטיבות שאינן רכב עדיפות. מי שחייו מתחילים ונגמרים בתוך ת"א, יכול להסתדר בלי רכב. את רוב עיסוקי אני עושה באופניים. לא על זה הוויכוח.

"השאלה היא מה קורה כשאדם רוצה לצאת מתל אביב. האם הוא יכול לחזור הבית בידיעה שיש לו אופציה שפויה למציאת חניה והתניידות במדינת ישראל? לפני שאומרים לונדון ואמסטרדם צריך לזכור שיש שם רכבות תחתיות, תחבורה ציבורית יעילה ואמינה שבעה ימים בשבוע.

יריב אופנהיימר, ממנהיגי מאבק התושבים / צילום: איל יצהר, גלובס

"בלונדון החרדים אינם כופים את השבתת התחבורה הציבורית בשבת. לכן, כל מי שרוצה לייבא גזירות מחו"ל צריך גם להביא את הפתרונות. אם יביאו לפה תחבורה ציבורית שתהיה 50% מחו"ל - לא תהיה מחאה.

"המדיניות הזאת של העירייה, שהיא כביכול ליברלית, היא אנטי חברתית. היא אומרת שמי שיש לו כסף לחניון פרטי מסודר. מי שלא יוצא מהבית, או שאין לו משפחה בפריפריה, גם הוא מסודר".

"גם מי שחושב שאנחנו מדברים על חניה ליד הבית לא מכיר את המציאות. עוד לפני שת"א הפקיעה את החניה על המדרכות ובסימוני אדום לבן, אנו נאלצנו ללכת מרחקים גדולים בשביל למצוא חניה. היינו צריכים לקום בשעות מוקדמות בבוקר בשביל למצוא חניה. זה לא פינוק.

אחד הפתרונות שהמומחים מזכירים זה חניה בתשלום, כולל דיפרנציאציה לפי אזורים. מה דעתך בעניין?

"גם זו גישה קפיטליסטית: שרק מי שישלם יוכל לגור בעיר הזאת. אני חושב שזה לא דיון רלוונטי. העירייה הרי מאשרת מגדלים, פרויקטים של תמ"א, היא מכניסה מכוניות לעיר. היא מכניסה לתוך העיר מכוניות של חזקים ומגרשת את החלשים, את אלה שאין להם כסף לשכור חניה".

מכוניות על המדרכות ברחבי תל אביב / צילום: שלומי יוסף

לוס אנג'לס: 14% משטח העיר לחניה

מתכנן הערים טוד ליטמן, שהקים את המכון למדיניות תחבורה בוויקטוריה, קולומביה הבריטית בקנדה, כותב על היבטים כלכליים, חברתיים וסביבתיים של ההקצאה הנדיבה של חניות. לפי חישוב שהוא ערך, הרי שכל מקום חניה תופס 25-35 מ"ר, כולל פיתוח השטח הנלווה. עלות ההקמה עומדת על 5,000-10,000 דולר מעל הקרקע ועשויה להגיע לסכום של 80 אלף דולר בתת הקרקע. התחזוקה של חניה נעה בין 800 ל-3,000 דולר בשנה. בלוס אנג'לס, למשל, 14% משטח העיר נתפס על ידי חניות. מרבית שטחי החניה הם בחינם ולכן, לגישתו, ההקמה והתחזוקה שלהם ממומנת, או ליתר דיוק מסובסדת על ידי כלל הציבור.

לטענתו של ליטמן החברה אינה מספקת דיור בחינם לכל, אך באופן פרדוקסלי, דואגת להרבה מקומות חניה וללא תשלום.

חניה בלוס אנג'לס / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מבחינתו של ליטמן הקצאה שרירותית של מקומות חניה אינה הגיונית, והיא נוגדת כל עיקרון של תכנון איכותי וטוב: עלויות ההקמה שלהם גבוהות ובאות על חשבון כלל הציבור, הקמתם מייקרת את יוזמות הבנייה למגורים, מצמצמת את הרווח הכלכלי ממיסוי על יחידת הקרקע ומעודדת בעלות על כלי רכב וכך מגבירה את הפרבור ואת לחץ התנועה. נוסף לכך, לגישתו חניונים הם דבר מכוער והם תורמים ליצירת איי חום עירוני.

עוד כתבות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

כך נלחמים חוקרים יהודים וישראלים בחזית האקדמית

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס