גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כועסים שאי אפשר לחנות באדום לבן בלילות? ככה פותרים את מצוקת החניה בשאר העולם

בתל אביב זועמים על כך שהעירייה מתכוונת להתחיל לחלק דוחות לחונים באדום לבן בלילות? לפחות הם לא משלמים תמורת תו החניה ● אנשי התכנון בארץ משוכנעים שקנסות והיטלים הם הדרך לצמצום השימוש במכוניות, בחו"ל המודלים הם בכלל שונים ● ובינתיים, התושבים מחכים לתחבורה ציבורית

מכוניות על המדרכות ברחבי תל אביב / צילום: שלומי יוסף
מכוניות על המדרכות ברחבי תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ההחלטה של עיריית תל אביב-יפו להתחיל לאכוף את איסור החניה על מדרכות ובסימון אדום לבן בשעות הערב ובסופי שבוע עוררה לפעולה את בעלי הרכבים הפרטיים, שמרגישים שהסטטוס קוו השתבש ונגזלה מהם זכות.

התגובות בעמוד הפייסבוק החדש - 3,382 חברים בתוך פרק זמן של שבועיים - "חניה ותחבורה לתל אביבים" רחוקות מלהיות מתונות. אחת החברות בקבוצה, קרן, קראה בשבוע שעבר לצאת לפעילות אקטיבית נגד רוע הגזרה: "אם כל אחד יחליט שפעמיים בשבוע הוא יורד וצובע קטע של אדום לבן לכחול לבן אפילו של כמה מטרים לשלוש מכוניות, מישהו יהיה חייב להתייאש בסוף. נחרפן את הפקחים. במקום לשגע אותנו, נשגע אותם".

"ניתן עדיפות לאמצעים בני קיימא"

אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה, תנועה וחניה בעיריית תל אביב-יפו, מסביר שההתעוררות האחרונה בעניין החניות מגיעה מההבנה של העירייה שהמצב התחבורתי בעיר עומד להחריף בתקופה הקרובה. "גיבשנו אסטרטגיה תחבורתית שבה אנחנו נותנים עדיפות לכאלה שמשתמשים באמצעי תחבורה בני קיימא, בראש ובראשונה הולכי רגל, רוכבי אופניים, רכב רב קיבולת, רכב שיתופי ובסוף, רכב פרטי. ברור לנו שהמדרג הזה לא מתממש ביום אחד". פינוי המדרכות מכלי רכב הוא אפוא צעד ראשון בשיפור התנועה הלא ממונעת כאלטרנטיבה מועדפת", הוא אומר.

האם אתם בוחנים את האופציה לדרוש תשלום על החניה מתושבי תל אביב?

"בערים המערב אירופאיות, שאנחנו רוצים לשאוף אליהן, הנוהג הוא שהחניה במרכז העיר היא בתשלום, גם לתושבי העיר. תושבי אמסטרדם או בודפשט ישלמו תשלום קבוע על זכותם לחנות במרחב הציבורי. עיריית תל אביב, באופן מסורתי, נתנה פריווילגיה לתושביה ואפשרה להם לחנות חינם ללא כסף במרחב הציבורי. האם זה הולך להשתנות? אנחנו כרגע נמצאים במהלך של פיתוח מסמך מדיניות חניה לעיר. הנושא הזה, האם לגבות על חניה במרחב הציבורי כסף, נמצא בבחינה.

אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה, תנועה וחניה בעיריית ת"א-יפו / צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו

"היצע החניה במרחב הציבורי כיום הוא מוגבל מאוד ולא מותאם לביקוש. התושב התל אביבי הממוצע, שגר במרכז העיר, יכול לבזבז חצי שעה מזמנו היקר ובסוף הוא לא מוצא. במציאות שבה החניה תהיה בתשלום, מצבם של מחפשי החניה ישתפר. כמובן שנעשה את זה בשיתוף הציבור", הוא מסכם.

"מגדילים עוד ועוד את הדרישה למכוניות"

האדריכל הירושלמי מאיר יגוד, שחוקר בזמנו הפנוי את סוגיית החניה בעירו, מאמין בכל ליבו שעל תושבי העיר לשלם על החניה ליד הבית: "נושא החניה לא מתוכנן בצורה רציונלית, אלא לפי תלונות תושבים שרוצים שהמכונית תחנה בפתח הבניין, ליד הבית.

"בעיני זה מוזר מאוד שמחיר החניה ברחוב זהה בדרום תל אביב או ברחוב שינקין. החניה היא מוצר כזה שהמחיר שלו הוא וירטואלי. למה זה עולה 5.80 שקל לשעה? למה זה שווה בקריית שמונה וגם בתל אביב? כמו שבן אדם מקבל החלטה אם הוא נכנס לחניון או לא, כך הוא יקבל החלטה אם לחנות ברחוב כזה, או לחנות קצת יותר רחוק ואז ילך ברגל. אני חושב שחניה בחינם גורמת לזה שבהכרח אתה תופס חניה. צריך למצוא מנגנונים שממתיקים את הגלולה הזאת. להציג את זה כאילו שאתה לא בהכרח גובה כסף. אתה מקבל אלטרנטיבות".

ד"ר יואב לרמן, שותף במשרד פלאנט-תכנון עירוני, אינו מהסס להטיל ספקות באידאה של חניה חינם: "בכל המקומות שבהם נבחרי הציבור לא ממונים אלא נבחרים, כלומר, בעולם המערבי, יש את אותן בעיות, שנובעות מהפחד מהתושבים. הבעיה הזאת תקפה בגרמניה וגם בארה"ב. במנהטן בניו יורק, ברחוב 34, מנסים כבר כמה זמן להעביר נת"צ, שיוריד כמובן חניות. יש שם אוכלוסיה חזקה שמפעילה קשרים ומקשה על העניין. בכל העולם זה אותו דבר".

ד"ר יואב לרמן, שותף במשרד פלאנט-תכנון עירוני / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אז מה עושים?

"הדוגמה הכי מפורסמת היא סן פרנסיסקו, שמתמחרת את האזורים לפי ביקוש. כלומר, באזורים שבהם יש דרישה לחניה כחול לבן המחיר הוא לא שישה שקלים לשעה, אלא כ-20 שקל. הרעיון הוא שאתה תמיד יכול לחנות ברחוב היקר, אבל אם אתה לא ממש צריך אתה יכול לחנות ברחובות אחוריים יותר, פחות מרכזיים. יש מקומות שנותנים תווי חניה לפי מספר חניה. פה בישראל, לא משנה כמה האוכלוסייה תגדל, ימשיכו לייצר תווי חניה. אנשים לא מבינים שהמקום הפיזי הולך וקטן".

איך אתה מתמודד עם הטיעון שאנחנו שומעים מראשי מחאת החניה, שלפיו אין תחבורה ציבורית, ולכן הרכב הפרטי הוא חובה?

"את זה תשמע בכל מקום בעולם. גם בלונדון ובניו יורק אנשים אוהבים להתלונן על תחבורה ציבורית. ומה בעצם אתה אומר כשאתה מאפשר חניה על מדרכה? שאנשים לא ילכו ברגל? השאלה היא באיזה עיר אתה רוצה לגור, לאגוס או אמסטרדם?".

"גזירות מחו"ל? צריך תביאו גם פתרונות"

יריב אופנהיימר, ממובילי מחאת החניות, הודף במיומנות ובאדיבות כל ניסיון לבקר את המחאה: "מי שרוצה להתנהל בתוך תל אביב, יכול לעשות את זה בלי רכב. לא בגלל שהוא ירוק, סביבתי, מודרני או טרנדי, אלא כי זה יותר נוח. מצב התחבורה בישראל, ובת"א בפרט, גורם לכך שאלטרנטיבות שאינן רכב עדיפות. מי שחייו מתחילים ונגמרים בתוך ת"א, יכול להסתדר בלי רכב. את רוב עיסוקי אני עושה באופניים. לא על זה הוויכוח.

"השאלה היא מה קורה כשאדם רוצה לצאת מתל אביב. האם הוא יכול לחזור הבית בידיעה שיש לו אופציה שפויה למציאת חניה והתניידות במדינת ישראל? לפני שאומרים לונדון ואמסטרדם צריך לזכור שיש שם רכבות תחתיות, תחבורה ציבורית יעילה ואמינה שבעה ימים בשבוע.

יריב אופנהיימר, ממנהיגי מאבק התושבים / צילום: איל יצהר, גלובס

"בלונדון החרדים אינם כופים את השבתת התחבורה הציבורית בשבת. לכן, כל מי שרוצה לייבא גזירות מחו"ל צריך גם להביא את הפתרונות. אם יביאו לפה תחבורה ציבורית שתהיה 50% מחו"ל - לא תהיה מחאה.

"המדיניות הזאת של העירייה, שהיא כביכול ליברלית, היא אנטי חברתית. היא אומרת שמי שיש לו כסף לחניון פרטי מסודר. מי שלא יוצא מהבית, או שאין לו משפחה בפריפריה, גם הוא מסודר".

"גם מי שחושב שאנחנו מדברים על חניה ליד הבית לא מכיר את המציאות. עוד לפני שת"א הפקיעה את החניה על המדרכות ובסימוני אדום לבן, אנו נאלצנו ללכת מרחקים גדולים בשביל למצוא חניה. היינו צריכים לקום בשעות מוקדמות בבוקר בשביל למצוא חניה. זה לא פינוק.

אחד הפתרונות שהמומחים מזכירים זה חניה בתשלום, כולל דיפרנציאציה לפי אזורים. מה דעתך בעניין?

"גם זו גישה קפיטליסטית: שרק מי שישלם יוכל לגור בעיר הזאת. אני חושב שזה לא דיון רלוונטי. העירייה הרי מאשרת מגדלים, פרויקטים של תמ"א, היא מכניסה מכוניות לעיר. היא מכניסה לתוך העיר מכוניות של חזקים ומגרשת את החלשים, את אלה שאין להם כסף לשכור חניה".

מכוניות על המדרכות ברחבי תל אביב / צילום: שלומי יוסף

לוס אנג'לס: 14% משטח העיר לחניה

מתכנן הערים טוד ליטמן, שהקים את המכון למדיניות תחבורה בוויקטוריה, קולומביה הבריטית בקנדה, כותב על היבטים כלכליים, חברתיים וסביבתיים של ההקצאה הנדיבה של חניות. לפי חישוב שהוא ערך, הרי שכל מקום חניה תופס 25-35 מ"ר, כולל פיתוח השטח הנלווה. עלות ההקמה עומדת על 5,000-10,000 דולר מעל הקרקע ועשויה להגיע לסכום של 80 אלף דולר בתת הקרקע. התחזוקה של חניה נעה בין 800 ל-3,000 דולר בשנה. בלוס אנג'לס, למשל, 14% משטח העיר נתפס על ידי חניות. מרבית שטחי החניה הם בחינם ולכן, לגישתו, ההקמה והתחזוקה שלהם ממומנת, או ליתר דיוק מסובסדת על ידי כלל הציבור.

לטענתו של ליטמן החברה אינה מספקת דיור בחינם לכל, אך באופן פרדוקסלי, דואגת להרבה מקומות חניה וללא תשלום.

חניה בלוס אנג'לס / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מבחינתו של ליטמן הקצאה שרירותית של מקומות חניה אינה הגיונית, והיא נוגדת כל עיקרון של תכנון איכותי וטוב: עלויות ההקמה שלהם גבוהות ובאות על חשבון כלל הציבור, הקמתם מייקרת את יוזמות הבנייה למגורים, מצמצמת את הרווח הכלכלי ממיסוי על יחידת הקרקע ומעודדת בעלות על כלי רכב וכך מגבירה את הפרבור ואת לחץ התנועה. נוסף לכך, לגישתו חניונים הם דבר מכוער והם תורמים ליצירת איי חום עירוני.

עוד כתבות

מארק צוקרברג / צילום: צילום מסך מפייסבוק

מארק צוקרברג: "לפייסבוק תפקיד חשוב במניעת תוכן שגורם לקיטוב"

מנכ"ל פייסבוק נאם בשידור חי ופרש את משנתו בנושא חופש הביטוי ● בפוסט שפרסם יממה קודם לשידור הנאום כתב צוקרברג כי יתייחס לאיומים המרכזיים על חופש הביטוי, וכי הנאום הוא זיקוק של כל הדברים שלמד על הנושא בשנים האחרונות

מרגרט וסטגר / צילום: רויטרס, Francois Lenoir

האישה שקנסה את גוגל ואפל במיליארדים: "הקנסות - לא הפתרון הנכון"

מרגרט וסטגר, הממונה על ההגבלים העסקיים באירופה: "צריך להצליח למנוע את הבעיות מראש"

בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

מה יקרה ב-48 השעות האחרונות לפני פקיעת המנדט והאם נתניהו ישלוף עוד שפן?

כל מי שמכיר את רה"מ יודע שהוא נוהג לשלוף שפנים מהכובע כשאף אחד לא מוכן • בהנחה שלא יקדים להחזיר את המנדט להרכבת הממשלה, גם הפעם כדאי להיות דרוכים עד הרגע האחרון • ומה הותיר נתניהו במשרד החוץ ● פרשנות

גרשון גונטובניק /צילום: אלון רון

בית המשפט משרטט מחדש את גבולות שכר-הטרחה של עורכי הדין

מסר לעורכי הדין הגובים שכר-טרחה על בסיס הצלחה: ביהמ"ש המחוזי קבע כי אין תוקף משפטי לסעיף בהסכמי שכר-טרחה מבוססי אחוזים, שלפיו הלקוח מתחייב לשלם את מלוא הכסף גם אם יפסיק את הטיפול המשפטי ● ערעור על ההחלטה נדון בעליון

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

פנס: ארה"ב וטורקיה הסכימו על הפסקת אש בסוריה

ההודעה מגיעה לאחר פגישתם של פנס ופומפאו, שר ההגנה האמריקאי, עם נשיא טורקיה ארדואן ● "כל הפועלות הצבאיות של טורקיה בסוריה יופסקו, המבצע יחדול, והכוחות הכורדיים יאובטחו", אמר פנס

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

בדרך לפשרה: שופט זימן את מנכ"לי טבע וחברות התרופות האחרות לדיון לפני המשפט

שופט פדרלי זימן בכירים מהחברות על מנת לדון בפיצויים שהחברות מציעות ● טבע תשלם 29 מיליארד דולר, כחלק מהסכם הפשרה, בתרופות ובשירותי הפצה - כך על פי מקורבים לעסקה

ספוטיפיי / שאטרסטוק

פרטנר תאפשר ללקוחות הטלוויזיה להשתמש בספוטיפיי

בפרטנר אומרים כי שירותי מוזיקה בטלוויזיה הופכים להיות יותר ויותר מבוקשים ● ההטמעה של אפליקציית ספוטיפיי בממירי פרטנר תהיה אוטומטית

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

לקראת הסדר בפרשת משככי הכאבים בארה"ב? דיווח: טבע וחברות נוספות מציעות פיצויים בכ-50 מיליארד דולר

לפי הדיווח, חמש חברות שעסקו בייצור ובהפצה של משככי הכאבים מציעות לשלם פיצויים בסכום של כ-22 מיליארד דולר במזומן ועוד כ-28 מיליארד דולר בתרופות ובשירותים

בית מרקחת / צילום: בריאן וולסטון, רויטרס

על מה בעצם משלמת טבע כל כך הרבה כסף

הטענות הן שהחברות התעלמו מהידע הרפואי הנצבר לגבי סכנות המוצרים, והעלימו עין מכמויות התרופות העצומות שזרמו לשוק

מערבל בטון של שפיר הנדסה. סיום הפרויקט בכביש 6 השפיע על התוצאות / צילום: אתר החברה

ארבעת האחים שפירא מבקשים לשדרג את שכרם בשפיר הנדסה לעד 5.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

כל אחד מהארבעה צפוי ליהנות משכר חודשי של 135 אלף שקל, לצד הטבות נוספות, בעלות שנתית מוערכת של כ-2.5 מיליון שקל ● זאת בנוסף למענק שנתי בסכום מקסימום של 3 מיליון שקל

תיירים צופים בציור קיר של אירועי "בלאדי סאנדיי". הגבולות בין צפון אירלנד ואירלנד שוב במוקד המחלוקת   / צילום: Clodagh Kilcoyne, רויטרס

כשהאדמה הבריטית רועדת תחת רגלי הנמר הקלטי

אחרי שהכלכלה האירית התרסקה כתוצאה משילוב של המשבר העולמי ומשבר פנימי, היא חווה צמיחה גבוהה במיוחד בעשור האחרון ● אבל לא בפעם הראשונה בהיסטוריה אירלנד לומדת שגורלה שזור בזה של בריטניה, ובמקרה של ברקזיט ללא הסכם, היא עלולה להינזק אף יותר ממנה

מפעל פרוטליקס  / צילום: פאול אורלייב

פרוטליקס זינקה ב-74% בוול סטריט על רקע נתוני ביניים חיוביים בטיפול בחולי פברי

נתונים מ-12 חודשי טיפול בתפקוד הכלייתי של חולי פברי מעידים על שיפור משמעותי בתפקוד הכלייתי אצל החולים שעברו מטיפול באחת משלוש התרופות המתחרות בשוק לחלבון Prx-102 של פרוטליקס

שלט של כריסטיאן דיור על קניון בסין / צילום: Darley Shen, רויטרס

מכבדת את עיקרון סין האחת: דיור מתנצלת על השמטת טייוואן משטח המעצמה

מותג האופנה כריסטיאן דיור קיים מצגת באוניברסיטה שכללה מפה של סין ללא טייוואן, שסין רואה בה מחוז סיני מורד - מה ששם את החברה במרכז שערורייה פוליטית שהובילה להתנצלותה

משה יעלון ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן-הארץ

ערעור לבית המשפט העליון: חשפו את הסכם כחלון-יעלון

מדובר בנספחים להסכם שנחתם בנובמבר 2015 בין שר האוצר משה כחלון לשר הביטחון משה יעלון שאותם סרב משרד הביטחון לחשוף במסגרת פנייה לפי חוק חופש המידע ● המידע בנספחים החסויים הוא בעיקרו תחשיבי שכר וגמלאות לאנשי הקבע בצה"ל אך במשרד הביטחון טענו כי נתונים אלה מאפשרים ללמוד על סדרי הכוחות בהווה בעתיד

הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס

ההסכם עם ארדואן: ממשל טראמפ תקע סכין נוספת בגב הכורדים

ההתקפלות של טראמפ לפני ארדואן היא מהלומת קטלנית על שאיפת הכורדים לבית לאומי ומנציחה את דריסת הרגל הטורקית בסוריה ● מיט רומני: "האם ארה"ב כל כך חלשה עד שטורקיה הצליחה לכופף לה את היד?"  ● האם הנדל"ן של טראמפ בטורקיה שימש אמצעי לחץ בידי ארדואן? ● פרשנות

7 כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: שלומי יוסף

דורי נכנעת, פלס נחשפת, אברהמי רוכשת. כותרות הנדל"ן לסוכות

בית המשפט אישר סופית למכור מגרש ברחוב הירקון לחברת יוסי אברהמי תמורת רבע מיליארד שקל, כיצד קרסה חברת דורי בנייה, באיזה עיר בנו הכי הרבה בתקופת כחלון כשר אוצר, והבתים שרכש אדם נוימן מייסד WeWork

שליחים של וולט ותן ביס/ צילום: שלומי יוסף

בלי סכו"ם בבקשה: כך תהפכו את משלוח האוכל שלכם לקצת פחות מזהם

לפריחה בתחום משלוחי האוכל יש מחיר כבד - באיחוד האירופי נזרקים מיליארד קופסאות חד-פעמיות מזהמות לפח מדי שנה, ובישראל אלפי שליחים מדי יום מעבירים ארוחות ארוזות במוצרים לא מתכלים לבתי עסק ● רוב החברות אפילו לא מציעות ללקוחות להימנע מלקחת מוצרים מזהמים

סניף של ארומה ת"א / צילום: יח"צ

בעקבות ההרעלות: ירידה של עשרות אחוזים במכירת מוצרי טונה במסעדות ובבתי קפה

מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן: "באירועים הכוללים אשפוז והשלכות בריאותיות חמורות, מרגישים את זה מיידית. מניסיון העבר, אני מניחה שאחרי כמה ימים זה ייעצר"

מאיר שמגר / צילום: איל יצהר, גלובס

מאיר שמגר, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, נפטר

נשיא בית המשפט העליון לשעבר נפטר הבוקר, והוא בן 94 שנה ● שמגר כיהן במשך 11 שנה כנשיא בית המשפט העליון וסך הכל כיהן 20 שנה בערכאה זו ● בכהונתו כשופט בבית המשפט העליון, הניח שמגר את התשתית המשפטית והרעיונית לאקטיביזם השיפוטי

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

ג'ונסון: "יש הסכם ברקזיט"; הליש"ט עברה לירידות על רקע התנגדות בפרלמנט

ההסכם עדיין טעון אישור של הפרלמנט הבריטי, ולא ברור אם יש לו רוב בעקבות הודעת המפלגת הדמוקרטית הצפון-אירית הבוקר כי אינה מקבלת אותו "במתכונתו הנוכחית" ● אחרי שעלתה בעד 0.9% מול הדולר, הליש"ט עברה לירידות